Jump to content

bec smeck


Guest micke r1

Recommended Posts

Surt när det inte går som man vill. Men jag tror du kommer få en riktigt potent puffra till säsongen.

Skall bli kul att se dina tider på banorna i sommar.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 391
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest micke r1

Jaha ja en sån här ska man ha...puhh

Ideal for use on high compression engines where starting is quite often difficult with the standard starter.

It has a built in sprag clutch for safety

post-3782-0-53728800-1361219321_thumb.gif

Link to comment
Share on other sites

Vilka packningar är det som inte tätar för dig? Jag har bytt mina tredobrickor till svarvade aluminium ringar istället monterade med fläns loctite. Tredobrickorna fungerade dåligt efter att de blivit varma av het olja ett par gånger.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Jag har bytt mina tredobrickor till svarvade aluminium ringar istället monterade med fläns loctite.

Jo så har jag åxå gjort så på dom ställerna är de ok numer

Nu är de trågpackningen som inte håller tätt trots 2 försök med 2 olika packmassor,de är ju 2 plana al ytor

så de borde ju funka.

Men den va rätt blöt av olja som är svår att tvätta bort ,sen upptäcke jag att en av skruvarna som håller tråget är gängad igenom blocket så de kan rinna genom gängan o ut,på org tråget sitter där en sån treo bricka som inte får plats i torrsumps tråget ,så där får man köra med gäng tätning missade det fram till i går.

Har en bättre beg org packning jag ska testa innan jag beställer en ny.

Trist på den nya fina oljan dock,lätt att få med skräp när de inte finns en vettig botten plug utan man får lätta på kopplingar.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Vedde !

De går framåt plast jobbet är i stort sätt klart,de är några småsaker som ska fixas plus en massa slip jobb

för att få lite puts på grejjorna.

Sen är det dax att få dit shift lighten plus lite knappar o annat jox

Klurat lite på hur jag ska få till ...

Svårt att hitta bra och snyggt padding som håller.

Jag har en plan för de nu :prop:/>/> :prop:/>/>

post-3782-0-83883200-1361460949_thumb.jpg

post-3782-0-33173300-1361460985_thumb.jpg

post-3782-0-40479000-1361461020_thumb.jpg

post-3782-0-66144500-1361461062_thumb.jpg

EDIT: 600 gram med rattnav :)/>

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Och vikten kommer bidra till högre farter.

Näe de tror jag inte...gör den mest för mig själv för det är kul o grejja lite.

Kul dock att du gillar den.

Vill man spara vikt på min är de plast karrossen som måste bort,allt annat måste ju va kvar !

Utom kanske den svin tunga diffklumpen samt kardanaxlarna :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

Det går väl att slipa karossen inifrån, samt göra en kolfiberkardan. Diffen kanske du får leva med.. Själv adderade jag -4 kilo på en ny huvudbåge idag, samt ett halvt kilo 3mm plåt som jag inte riktigt förstår varför jag svetsat dit?? Man blir lite inspirerad till viktminskning när man kollar din tråd plus att våren närmar sig. Dessutom slipper jag banta prop.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

hmm ! fick i fredags reda på att den epoxyn jag använt kan ta en vecka på sig att genomhärda.

(inte kul att få in sånt ogenomhärdat i kroppen) när man slipar o grejar med det.

Så nu får grejjorna torka ut i min fattigmans autoclav....

post-3782-0-93005300-1361638605_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

De är nog ingen fara ,har för de mesta låtit de legat några dar upp till en vecka. samt haft en kupefläkt på o kört med kolfilter mask .

Dock tydligen inte så bra med extra värme på dir,så numer får de torka över natten innan de åker ner i ungnen :angry:

Men 55-60 grader i en 5-6 timmar gör nog susen isolerar man lådan med frigolit el dylikt kan de nog bli

ännu varmare ! gott gry i en sån liten :516:/> trimmad 200 vatts frostvakt :lol:/>

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Ville bara dela med mig av vad Malcom sa till mig angående Old/new busa motor.

OK im home now and can advise on engines

the later 08 onwards is a good motor producing approx 195 bhp at crank its 8 injectors allow a more smooth progressive power delivery and is ideal for road and track use

the only problem with these engines is that they do not like revving at its limits so redlining the engine is not advisable for every gear and every drive the titanium valves like to drop the valve head off and destroys the head and barrels so if you go with this engine DO NOT buy or use any form of rev limit increase

also the piston pins are now 18mm from 20mm so a little less strong on those but i have sold over 70 last year and most are still running strong

the earlier (04-07) engines make approx 180 bhp but the internals are a lot stronger and it doesn't have the valve problem

so this engine in my opinion is the best especially if your going to look for more power in the future.

Tror väl inte 08- skulle vara sämre på något vis, tvärt om en del modifieringar till det bättre. Men just om ventilerna som han säger stämmer så kan det vara något att tänka på. Händer det så blir det dyrt. Kan tänka mig att suzuki tänkte att det finns ingen nu levande människa :unsure: som kan köra en hayabusa och konstant ligga och varva ut i växlarna som man kan göra i en BEC. :D

Bästa är kanske att hitta en 3.14diff så man inte ligger onödigt på varvtalsstoppen.

Bara en tanke. Patrik

Edited by Näsbypatrik
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Bästa är kanske att hitta en 3.14diff så man inte ligger onödigt på varvtalsstoppen.

De gör man iaf ! på anderstorp,mantorp,gelleråsen !

Håller med malc köp den biligare gen 1 ! 07 an sägs vara den bästa.

Link to comment
Share on other sites

Grymt, blev 10 ggr bättre än jag trott! Hoppas bara du får till greppet så kommer den slå alla köpes rattar dom finns!

Rayyen rockar!

/Vedde

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

De fick bli divnylcell som jag formade till samt spacklade med epoxy samt mikrobalonger färgat med svart avatint (brytfärg)ska på nåt färgat lager epoxy till...

Vedde ! du har nog rätt "rayyen" rockar fett :lol:/>

post-3782-0-39581300-1362844475_thumb.jpg

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest micke r1

Ratten !

post-3782-0-50217000-1363783295_thumb.jpg

post-3782-0-14843600-1363783342_thumb.jpg

post-3782-0-77928400-1363784335_thumb.jpg

Material spec som på bild Ca 1k

Plus ca 20-30 timmars jobb för en amatör ! o en 500 gr lättare bil :515:/>/>/>

post-3782-0-77836300-1363783382_thumb.jpg

post-3782-0-64510000-1363783478_thumb.jpg

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
1441 (MCDXLI) var ett normalår som började en söndag i den Julianska kalendern.

M.A.O cec döden börjar på en söndag :lol:

Link to comment
Share on other sites

Riktigt läcker! Jag instämmer i kören av imponerade. Du är ju grym på att göra CF saker! Ser fram emot att få se den live.

Rayyen Rockar!

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat :thumbsup:

Är den så direkt styrd så man aldrig behöver ta om tag, på typ konbana?

Jag tyckte min var ganska tungstyrd i en tight vändning på konbana, har väl ca 8 grader caster iofs.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat :thumbsup:/>

Är den så direkt styrd så man aldrig behöver ta om tag, på typ konbana?

Jag tyckte min var ganska tungstyrd i en tight vändning på konbana, har väl ca 8 grader caster iofs.

Gör som jag montera servostyrning :prop: :prop:

//Per

Link to comment
Share on other sites

per ! tror inte de finns ström/laddning/bat på en hoj motor för att driva en sån el servo (om de va en sån du menar) ?

Yupp det var en sådan

Med det krävs en manlig motor för att driva den :516: :516: :516:

//Per

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Vedde passa dig för att bilda en kör med per..... han sover naken i lånade släp

Bara hoppas att han vill va kittat för ev turbo groupis invasion :lol:

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Per är en hårding ! dom flesta hade hittas döda ihjäl frusna på mantorps parkering.(evt kör medlemmar på turne hade dött innan midnatt) :lol:/>

Förstår inte riktigt varför han behöver servo ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Per är en hårding ! dom flesta hade hittas döda ihjäl frusna på mantorps parkering.(evt kör medlemmar på turne hade dött innan midnatt) :lol:/>/>

Förstår inte riktigt varför han behöver servo ?

Tjock och fet :prop: :prop:

//Per

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest micke r1

Nu har jag kört min trimmade hayabusa blev tre byx skott när jag drog på,sen när jag kollade hur min nedskalade hastighets mätare rörde på sig blev de ett till :lol:/>

Tänk va fort de ska gå när jag byter till nya kammar då får jag nog 250 ++ (kanske lite till) o kan ta upp kampen med cec,ar :lol:/> :lol:/>

Ironi ++ :racesmile:

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...