Karlskrona Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Nä, det kan man leva med. Köpte den från Kina så vi får väl se om den håller kvalitets prov först:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 (edited) Det är nog bra att kolla den först... Man vill ju inte att det skall gå såhär. https://www.youtube.com/watch?v=wX5-_IVNGyM Edited June 4, 2013 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Haha nej det hade inte varit bra:) jag har sett att den finns och köpa i Sverige också för 5-600kr så jag tänkte att den borde vara provad;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 He He han bara fortsatte att köra. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Vad tro ni om denna lösningen? Såg att ratt sången inte ligger redigt som den ska på sista bilden, men ni för står nog hur tanken är;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 6, 2013 Author Share Posted June 6, 2013 Vad tro ni om detta? Lite hotrod känsla passar väl på en 7a? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 7, 2013 Author Share Posted June 7, 2013 Har fått ok av Bosse att bygga min styrning som jag hade tänkt:) han ville att jag skulle skruva istället för att svetsa rör skarven. Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 --- han ville att jag skulle skruva istället för att svetsa rör skarven. --- ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 7, 2013 Author Share Posted June 7, 2013 Jag blev lika undrande som du:) men då behöver man inte kolla upp om det är svetsbart ämne och sätter man det med 2 genomgående skruv i varje ände så håller det. Fick detta svaret: Hej, det ser bra ut - skruva skarven. Mvh Bosse Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Är det så här din gode SFRO-besiktningsman tänkte eller snarare beordrade? Se bild nr 9 respektive 10 i inlägget. Kilkennys tråd ref 1 Kontrollerna även bild 3 i inlägget. Kilkennys tråd ref 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 7, 2013 Author Share Posted June 7, 2013 Jag vet, jag har läst det också. Mina delar kommer ju sitta nästan på samma plats. Men det är ju han som bestämmer så jag kommer att göra så:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 8, 2013 Author Share Posted June 8, 2013 Nu är det nära:) nu sitter alla hjulen på plats:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 (edited) Fast hur blev det egentligen med vinkeln på din stötdämpare? 90 grader är väl ok men det blev kanske fel referensplan? Kolla den är du snäll innn SFRO påpekar något. Edited June 8, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 8, 2013 Author Share Posted June 8, 2013 Fast hur blev det egentligen med vinkeln på din stötdämpare? 90 grader är väl ok men det blev kanske fel referensplan? Kolla den är du snäll innn SFRO påpekar något. Haha jag började fundera på vad du menade med 90 grader:) nja så ska det inte vara sen;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Idag blir det till att hämta nya garage portar:) ska snart renovera garaget:) tro inte försäkringsbolaget gillar dessa dörrar;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Har börjat lite med karossen, känns som att det är varm nog för det nu :) jag tänkte jag skulle börja med bredda scuttlen:) känns som att det är dålig passform från början så det finns mycket att gjuta om, men den är ju inte gjuten för min ram så det var väl inte väntat:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Har provat dzus låsen och det sitter som berg:) Ska göra om dem så de sitter i linjer istället Har lackat tändkasseten i rätt färg:) Fått lite kopplingar till olje kylaren Hittat rätt läge på scuttlen så snart blir det plastningen. Ska låna en press i dag och pressa i den undre spindelleden i kväll och svetsa klart framvagnen:) Är det någon som har en aluminium tank över? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 19, 2013 Author Share Posted June 19, 2013 Provade att klä fälgarna med kolfiber idag, blev så där. Men det blir rätt häftigt :) ska göra om det någon gång jag inte har tre barn hängandes över axeln;) den gröna randen ligger bara lös på. Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Ska börja med placeringen av styrväxelen, men känner mig lite osäker på hur jag hittar rätt läge. Någon som har lite tips:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 (edited) Ska börja med placeringen av styrväxelen, men känner mig lite osäker på hur jag hittar rätt läge. Någon som har lite tips:) Www.locost.bloggplatsen.se Sätt den där du har minimal bumpsteer. Antar att du har den framför framhjulens centrumlinje, vilket alla Sjuor verkar ha av någon outgrundlig anledning. Jag vände på mina spindlar för att få styrväxeln bakom framhjulen, vilket ger en massa fördelar. Största fördelen är att det är extra smidigt att justera Ackermann. Andra fördelar är: - Tillbakaflyttad vikt. - Mindre risk för skador på styrsystemet vid eventuell kontakt med objekt som råkar vara ivägen. - Mer vinkel på styraxeln, vilket kan innebära att du slipper en ful kollapsbar rattstång. - Slipper du kollapsbar rattstång sparar du vikt. Edited June 22, 2013 by Peter M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 26, 2013 Author Share Posted June 26, 2013 Jag tro jag har kommit på hur jag ska ha styrväxelen:) skulle göra klart framvagnen i går och hade bara några punkter kvar då tog gasen slut!! Få hämta mer på fredag :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted June 29, 2013 Author Share Posted June 29, 2013 Nu är det nära:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Snap off navet har kommit:) känns som riktigt bra kvalité :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 3, 2013 Author Share Posted July 3, 2013 Nu är ratten med snap off navet ihop skruvad, är jätte nöjd med tanke på vad jag fick betala:) inga glapp. Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 4, 2013 Author Share Posted July 4, 2013 En milstolpe i bygget :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 (edited) Motor och lite annat smått och gott så är bilen snart körbar. Kul när skapelserna kan komma ut och få lite äkta "solbränna" och inte ´bara vara "solbränd" från svetsens ljusbåge. Grattis till milstolpen Karlskrona! Edited July 5, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 (edited) lite oftopic men tänkte på den där saab en som du tog motorn från, har du den kvar ? är på jakt efter en fräch inredning, dörrar, ruta mm & att ha lite resärv saker till solstaden jag håller på med att skruva på i bland. så om det är ett vettigt pris på den så är jag intresserad av den om du har den kvar. Edited July 5, 2013 by Widell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 5, 2013 Author Share Posted July 5, 2013 lite oftopic men tänkte på den där saab en som du tog motorn från, har du den kvar ? är på jakt efter en fräch inredning, dörrar, ruta mm & att ha lite resärv saker till solstaden jag håller på med att skruva på i bland. så om det är ett vettigt pris på den så är jag intresserad av den om du har den kvar. Hej, den är tyvärr borta:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 5, 2013 Author Share Posted July 5, 2013 Motor och lite annat smått och gott så är bilen snart körbar. Kul när skapelserna kan komma ut och få lite äkta "solbränna" och inte ´bara vara "solbränd" från svetsens ljusbåge. Grattis till milstolpen Karlskrona! Tack Calle. Det var en härlig känsla att rulla ut den:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 Rena hjulafton! :prop: Du ska triangulera lite mer när du vet hur motorn ska sitta va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 5, 2013 Author Share Posted July 5, 2013 Rena hjulafton! :prop:/> Du ska triangulera lite mer när du vet hur motorn ska sitta va? Ja, som du säger så måste motorn dit först sen ska ett antal meter rör läggas till :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted July 5, 2013 Share Posted July 5, 2013 har du fått till kardanen ? lite sent ute kanske annars så kanske detta kan va ett tipps... jag tog hansplinsen o monterade på en medbringare så det va 1knutkors & hansplinsen & sen så mätte jag lite hur lång bit jag skulle behöva på ett ungefär & kollade upp vilka längder det fanns på den honbiten det finns ett par olika till volvo med honsplins. Gjorde en övergång från växellådan till kardanen i rätt tjocklek så att det blev bra. ingen svets behövdes. Så min kardan är adapter, knutkors, hansplins, honsplines bit & knutkors. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 6, 2013 Author Share Posted July 6, 2013 Widell: jag tro jag kan köra på samma lösning som dig. Skönt att slippa kapa och svetsa :) tack!! Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 Ny grill beställd :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Har börjat skissa på tanken:) Vad tro ni? Kom med förbättringar :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Gör den i något annat material ;) Bygg in catch-tank? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Gör den i något annat material ;)/> Bygg in catch-tank? Hehe den blir i aluminium, tänkte ha ett 10 cm grovt rör som sticker ner ca 5 cm under som catch tank:) tro ni att det räcker? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Vet inte vad du ska köra med för bränslepump, men en 200 liter/timme tömmer din blivande catch-tank på 7 sekunder. Mycket eller lite? Vet ej, men räkna på det. Rikta returen ner i catch-tanken med ett rör om du kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Är det dumt att ha returen i röret? Kan man sätta det rakt över? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Att sätta returen i en anslutning direkt i catch-tanken? Varför inte? Kanske kan bli skumma virvlar är nog det enda negativa jag kan komma på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Du "ska" ha returen ansluten till catchröret. Allt annat är dumt i detta fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Tack, tro ni att det räcker med 10x5 cm? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 (edited) Min catch blev på en liter, ser ut ungefär som ett mjölkpaket under tanken. Edited July 24, 2013 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Vet inte vad du ska köra med för bränslepump, men en 200 liter/timme tömmer din blivande catch-tank på 7 sekunder. Mycket eller lite? Vet ej, men räkna på det. Rikta returen ner i catch-tanken med ett rör om du kan. Är catch tanken tom i mer än 7 sekunder så har man nog slut på bensin😃 då tro jag att min kommer att räcka. Blir svag lutning på tanken ner mot catchen med:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 har du returen till catchen så tömmer du inte den så fort. då minskas mängden med förbrukat bränsle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Helt rätt Thomas:) hur stora tankar har ni? Runt 25 liter är väl rätt normalt? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jag har 30-35 liter (så mycket som fick plats) med kopp under på kanske 7-10 dl med returen i koppen. Har fungerat perfekt. I år på Kinnekulle fick jag i några snabba svängar "misständning" och tänkte vad nu då....nåt trasigt?!?! Höll bara på att få soppatorsk :) men kunde köra 2 varv till utan problem. Lite påfyllning och "problemet" var löst :prop: Några bilder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Genomtänkt :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 24 liter rymmer min. Jag har en catchtank utanför bränsletanken. men t.ex. SAAB 9000 har en i sin tank som man kan nyttja o montera i sin egen tank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Först 36L sedan bytte jag till en Jeepdunk = 20L samt har med mig i en särskildhållare bredvid 20L dunken en 5L reserv.Funkar bra för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.