Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nä, det kan man leva med. Köpte den från Kina så vi får väl se om den håller kvalitets prov först:)

Www.locost.bloggplatsen.se

  • Replies 551
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Haha nej det hade inte varit bra:) jag har sett att den finns och köpa i Sverige också för 5-600kr så jag tänkte att den borde vara provad;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Vad tro ni om denna lösningen?

post-4892-13703733912002_thumb.jpg

post-4892-13703734093349_thumb.jpg

post-4892-13703734251613_thumb.jpg

post-4892-1370373444302_thumb.jpg

Såg att ratt sången inte ligger redigt som den ska på sista bilden, men ni för står nog hur tanken är;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Har fått ok av Bosse att bygga min styrning som jag hade tänkt:) han ville att jag skulle skruva istället för att svetsa rör skarven.

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

--- han ville att jag skulle skruva istället för att svetsa rör skarven. ---

??

Posted

Jag blev lika undrande som du:) men då behöver man inte kolla upp om det är svetsbart ämne och sätter man det med 2 genomgående skruv i varje ände så håller det. Fick detta svaret:

Hej, det ser bra ut - skruva skarven.

Mvh

Bosse

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Jag vet, jag har läst det också. Mina delar kommer ju sitta nästan på samma plats. Men det är ju han som bestämmer så jag kommer att göra så:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted (edited)

Fast hur blev det egentligen med vinkeln på din stötdämpare? 90 grader är väl ok men det blev kanske fel referensplan? Kolla den är du snäll innn SFRO påpekar något.

Edited by cealm
Posted

Fast hur blev det egentligen med vinkeln på din stötdämpare? 90 grader är väl ok men det blev kanske fel referensplan? Kolla den är du snäll innn SFRO påpekar något.

Haha jag började fundera på vad du menade med 90 grader:) nja så ska det inte vara sen;)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Idag blir det till att hämta nya garage portar:) ska snart renovera garaget:) tro inte försäkringsbolaget gillar dessa dörrar;) post-4892-13707700108209_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Har börjat lite med karossen, känns som att det är varm nog för det nu :) jag tänkte jag skulle börja med bredda scuttlen:) känns som att det är dålig passform från början så det finns mycket att gjuta om, men den är ju inte gjuten för min ram så det var väl inte väntat:)post-4892-13707994864834_thumb.jpg

post-4892-13707995003589_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Har provat dzus låsen och det sitter som berg:)

post-4892-13711891299258_thumb.jpg

Ska göra om dem så de sitter i linjer istället

post-4892-13711891989284_thumb.jpg

Har lackat tändkasseten i rätt färg:)

post-4892-13711892455319_thumb.jpg

Fått lite kopplingar till olje kylaren

post-4892-13711892920984_thumb.jpg

Hittat rätt läge på scuttlen så snart blir det plastningen.

post-4892-13711893657532_thumb.jpg

Ska låna en press i dag och pressa i den undre spindelleden i kväll och svetsa klart framvagnen:)

Är det någon som har en aluminium tank över?

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Provade att klä fälgarna med kolfiber idag, blev så där. Men det blir rätt häftigt :) ska göra om det någon gång jag inte har tre barn hängandes över axeln;) den gröna randen ligger bara lös på.

post-4892-13716637069189_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Ska börja med placeringen av styrväxelen, men känner mig lite osäker på hur jag hittar rätt läge. Någon som har lite tips:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted (edited)

Ska börja med placeringen av styrväxelen, men känner mig lite osäker på hur jag hittar rätt läge. Någon som har lite tips:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Sätt den där du har minimal bumpsteer.

Antar att du har den framför framhjulens centrumlinje, vilket alla Sjuor verkar ha av någon outgrundlig anledning. Jag vände på mina spindlar för att få styrväxeln bakom framhjulen, vilket ger en massa fördelar. Största fördelen är att det är extra smidigt att justera Ackermann.

Andra fördelar är:

- Tillbakaflyttad vikt.

- Mindre risk för skador på styrsystemet vid eventuell kontakt med objekt som råkar vara ivägen.

- Mer vinkel på styraxeln, vilket kan innebära att du slipper en ful kollapsbar rattstång.

- Slipper du kollapsbar rattstång sparar du vikt.

Edited by Peter M
Posted

Jag tro jag har kommit på hur jag ska ha styrväxelen:) skulle göra klart framvagnen i går och hade bara några punkter kvar då tog gasen slut!! Få hämta mer på fredag :)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Nu är ratten med snap off navet ihop skruvad, är jätte nöjd med tanke på vad jag fick betala:) inga glapp.

post-4892-13728325092492_thumb.jpg

post-4892-1372832529135_thumb.jpg

post-4892-13728325474861_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted (edited)

Motor och lite annat smått och gott så är bilen snart körbar. Kul när skapelserna kan komma ut och få lite äkta "solbränna" och inte ´bara vara "solbränd" från svetsens ljusbåge.

Grattis till milstolpen Karlskrona!

Edited by cealm
Posted (edited)

lite oftopic men tänkte på den där saab en som du tog motorn från, har du den kvar ? är på jakt efter en fräch inredning, dörrar, ruta mm & att ha lite resärv saker till solstaden jag håller på med att skruva på i bland. så om det är ett vettigt pris på den så är jag intresserad av den om du har den kvar.

Edited by Widell
Posted

lite oftopic men tänkte på den där saab en som du tog motorn från, har du den kvar ? är på jakt efter en fräch inredning, dörrar, ruta mm & att ha lite resärv saker till solstaden jag håller på med att skruva på i bland. så om det är ett vettigt pris på den så är jag intresserad av den om du har den kvar.

Hej, den är tyvärr borta:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Motor och lite annat smått och gott så är bilen snart körbar. Kul när skapelserna kan komma ut och få lite äkta "solbränna" och inte ´bara vara "solbränd" från svetsens ljusbåge.

Grattis till milstolpen Karlskrona!

Tack Calle. Det var en härlig känsla att rulla ut den:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Rena hjulafton! :prop:/>

Du ska triangulera lite mer när du vet hur motorn ska sitta va?

Ja, som du säger så måste motorn dit först sen ska ett antal meter rör läggas till :)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

har du fått till kardanen ? lite sent ute kanske annars så kanske detta kan va ett tipps... jag tog hansplinsen o monterade på en medbringare så det va 1knutkors & hansplinsen & sen så mätte jag lite hur lång bit jag skulle behöva på ett ungefär & kollade upp vilka längder det fanns på den honbiten det finns ett par olika till volvo med honsplins. Gjorde en övergång från växellådan till kardanen i rätt tjocklek så att det blev bra. ingen svets behövdes.

Så min kardan är adapter, knutkors, hansplins, honsplines bit & knutkors.

Posted

Widell: jag tro jag kan köra på samma lösning som dig. Skönt att slippa kapa och svetsa :) tack!!

Www.locost.bloggplatsen.se

  • 2 weeks later...
Posted

Gör den i något annat material ;)/>

Bygg in catch-tank?

Hehe den blir i aluminium, tänkte ha ett 10 cm grovt rör som sticker ner ca 5 cm under som catch tank:) tro ni att det räcker?

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Vet inte vad du ska köra med för bränslepump, men en 200 liter/timme tömmer din blivande catch-tank på 7 sekunder. Mycket eller lite? Vet ej, men räkna på det. Rikta returen ner i catch-tanken med ett rör om du kan.

Posted

Du "ska" ha returen ansluten till catchröret. Allt annat är dumt i detta fallet.

Posted (edited)

Min catch blev på en liter, ser ut ungefär som ett mjölkpaket under tanken.

Edited by Krolleg
Posted

Vet inte vad du ska köra med för bränslepump, men en 200 liter/timme tömmer din blivande catch-tank på 7 sekunder. Mycket eller lite? Vet ej, men räkna på det. Rikta returen ner i catch-tanken med ett rör om du kan.

Är catch tanken tom i mer än 7 sekunder så har man nog slut på bensin😃 då tro jag att min kommer att räcka. Blir svag lutning på tanken ner mot catchen med:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

har du returen till catchen så tömmer du inte den så fort. då minskas mängden med förbrukat bränsle

Posted

Helt rätt Thomas:) hur stora tankar har ni? Runt 25 liter är väl rätt normalt?

Www.locost.bloggplatsen.se

Posted

Jag har 30-35 liter (så mycket som fick plats) med kopp under på kanske 7-10 dl med returen i koppen. Har fungerat perfekt.

I år på Kinnekulle fick jag i några snabba svängar "misständning" och tänkte vad nu då....nåt trasigt?!?! Höll bara på att få soppatorsk :) men kunde köra 2 varv till utan problem. Lite påfyllning och "problemet" var löst :prop:

Några bilder...

catch2.jpeg

IMG_0577.JPG

IMG_0578.JPG

Posted

24 liter rymmer min.

Jag har en catchtank utanför bränsletanken. men t.ex. SAAB 9000 har en i sin tank som man kan nyttja o montera i sin egen tank.

Posted

Först 36L sedan bytte jag till en Jeepdunk = 20L samt har med mig i en särskildhållare bredvid 20L dunken en 5L reserv.Funkar bra för mig.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...