Jump to content

Björns carbon7


Recommended Posts

Tack 😃😃

Det är tillverkat av en kille i England med kanon service😃 hans email är:

waynegascoigne@hotmail.co.uk

Hälsa från Björn. Jag tro jag gav ca 250kr ink frakt men är inte säker😃

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 551
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej

Så här skriver Gustaf(therealpinto)

quote="therealpinto"]Det är varken godkänt eller underkänt egentligen men klart tveksamt för vägbruk. De flesta dylika som säljs är märkta "not for highway use", de är utvecklade för dirt track ovalbaneräsers i USA. Risken som jag (SFRO) ser är att du förlitar all styrning på två relativt små kugghjul. Är utväxlingen väl designad, i rätt material osv. så fungerar det troligen. Men det är en typisk grej som är ganska lätt att få kopierad "billigt" i Kina etc.

Gustaf

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet måttet på hålet till 140is spindel? Mitt är 49mm men spindeln är 51mm ute på räfflorna är detta rätt? Lika bra att fråga innan jag sätter den i pressen😃

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Jaha klantig som man är så trillade man ner från ett äpple träd när det skulle beskäras, så nu är man som en 90-åring:) tur att man kan köpa lite saker ändå! Ska köpa en komplett rattaxlel imo, och beställt "ringar" till undre spindelled:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Haha Antas: det var en smart lösning! Provade den på frugan men det gick inte så bra :)

Nu när man är lite halvskadad så kan man ju beställa lite saker:) och det är ju alltid kul;) har bestämt mig för att sticka ut lite så jag beställde två Kawasaki gröna stolar med nackstödet i kolfiber:)

post-4892-1363786735008_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Björn,

Hur beställde du dina dämpare? ritning?

och vart har du köpt dom?

Mvh

Hej

Förstår inte frågan :) stötdämparna köpte jag av en kille här på forumet, fjärdarna köpte jag på rallydesign. Ritningen är belo:s

Med vänlig hälsning,

Björn

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Tjena,

Två Gaz Min-längd 247, Max-längd 300 = 53 i slaglängd plus 25 mm gummi.

Två Westfield Min-längd 250, Max-längd 322 = 77 i slaglängd plus 15 mm gummi.

400 hårda fram och 250 bak tro jag att det var:) ingen garanti på att detta fungera då jag inte är klar med den;)

Björn

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Fick mail idag om att mina stolar har lämnat England :)/> ska bli spännande och se hur kvalitén är!

post-4892-13649850488768_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Vart köpte du? Jag köpte mina av MK. Stolarna verkar vara riktigt ok. Synd bara att MK hade använt den ena stolen som en lagerplats för skit.. Mycket repor i den och att dom inte hade packat ordentligt så det var även skav på den bra stolen.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har fått kontakt med en kille i England som tillverka dessa i olika färger, och nu ska han börja tillverka stolar i ren kolfiber också så jag kanske säljer dessa direkt och köper dem istället :)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Har börjat med styrningen:) någon som vet om man kan skarva genom att kapa av klumpen på den nedre kollapsbara biten och trä ett rör som i boken? Det blir då två leder och en kollapsbar del. Ska kolla med min besiktnings gubbe med men ville kolla om någon hade någon liknade lösning:)

post-4892-13654427718471_thumb.jpg

post-4892-1365442790912_thumb.jpg

post-4892-136544280903_thumb.jpg

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Kollapsdelen (svarta klumpen) skall du inte såga i eller göra om. Gå in i min CealmSeven V8 tråd och köp sedan bärarmsrör med hål 19,lite och en eller två Rover splinesaxlar, mät upp se till att du har ett par bra vinklar i "styrgången", stödlagra, pluggsvetsa och klart. Men som sagt först ett prat med din SFRO och du kan ta bilder på min "rattstångsgång" som exempel.

Roveraxlarna är 19mm och bärarmsrör någon tiondel mer i hålet men det går utmärkt att använda.

Edit tillägg: CealmSeven V8

Hade visst också lagt in detta i F.A.Q samlingstråden se grupp styrning.

F.A.Q Samlingstråd

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Rör inte klumpen!

Edit tillägg:

Kanske var lite kort skrivet...

Den delen (klumpen) är ett rör där splinsen är dvs inte massiv, dessutom materialets svetsbarhet = ???

Roveraxeln = massiv. Bra svetsbarhet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

En Grön Rover..... Nej jag vet inte modell för jag hade sådan tur att en bilbyggarkollega i närheten fixade ett antal korta och långa axlar till mig. Men jag kan kolla upp det. Rover styraxlar (av Grön sort) skall man ha ett lager av....... hårdvaluta för de som väljer Volvo 240 rattsystem......

Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag vet så "slås klumpen och röret ihop" vid för hög belastning i längsled. Ena delen och klumpen är i ett stycke och andra delen, dvs det långa röret är i ett annat stycke. Dessa två är förenade i klumpen med lite lämpligt "gummikladd".

Sedan i vilken mån en styrdel måste vara kollapsbar för att just heta kollapsbar, det känner jag inte till men det jag känner till är att en klump och lite bärarmsrör samt delad Rover styraxel och ett par vinklar blev godkänt på två bilar.

Edit Tillägg: Ett inlägg i diskussionen från augusti 2008. Är klumen en kollapsdel eller ej, det är frågan?

Rattstång aug 2008

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har kollat på din v8 bil men kan någon mer ta kort på hur ni har löst det, skummade igenom lite trådar i går i mobilen ( frugan blockerade datorn ) men hittade inte någon bra bild. Läste i boken också men blev inte klokare:/ är det någon som vet var man kan köpa rundstav med splines på?

Stolarna har kommit nu ska prova dem i kväll:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Montera rattstången så den går över båda ramrören. Sätt ett knutkors till mellan dina två stång-klumpar. Montera ett stödlager på lämpligt ställe i närheten av det knutkorset. Då behöver du inte skarva nått, och du kan dra hela styrning i en fin båge runt motorn.

Link to comment
Share on other sites

Oj då. Trimsugen förstår jag. Volvon är inte dum den heller och ska du ha bättre kolvar och stakar i framtiden så är nog volvons billigare och stort utbud. Men visst SAAB är bra den med o räcker en bit i std utförande. En bra Turbokam t.ex.(Enem) i Volvon är inte fel.

Link to comment
Share on other sites

Nja trim blir det nog inte så jätte mycket, bara lite. Men jag får se vad som dyker upp Volvo eller Saab. Det får bli en runda till skroten och kolla Saabs rattstång.

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

9000 har splines (16 mm) i ena änden och dubbel D (19 mm) i andra änden, lite justerbar i längd.

Saab 9000 rattkonsoll och mellanaxlar. Den nedre fräste jag trekantig och satte en Sierra-Escort adapterknut på till styrväxeln.

P6220374.jpg?t=1263554340

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Hej Christer

Jag sträckt läste din tråd igår och fick många tips och idéer :) jag har börjat och överväga Saab motor till och med! Problemet är väl och få tag på omega lådan? Jag såg din rattstång också så det får bli en runda till skroten om jag inte bestämmer mig för att köpa en hel Saab 9000. Har hittat en 9000 cs-95 och en cd-94 om jag har fattat rätt så är det mindre hk i cs eller? Kan inget om Saab men har hört att det ska vara lika lätt som Volvo :)

Med vänlig hälsning,

Björn

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Hej Christer

Jag sträckt läste din tråd igår och fick många tips och idéer smile.gif jag har börjat och överväga Saab motor till och med! Problemet är väl och få tag på omega lådan? Jag såg din rattstång också så det får bli en runda till skroten om jag inte bestämmer mig för att köpa en hel Saab 9000. Har hittat en 9000 cs-95 och en cd-94 om jag har fattat rätt så är det mindre hk i cs eller? Kan inget om Saab men har hört att det ska vara lika lätt som Volvo smile.gif

Med vänlig hälsning,

Björn

Www.locost.bloggplatsen.se

cd och cs modellerna finns båda från 130 -225 hk med och utan turbo. Motorn du ska ha är en 2,0 ltt B204E på 150 hk från 1994 års modell så passar den på Omega B lådan. Då är det inte heller några problem med vikt/effekt. 2,3 ltt har 170 hk B234E. Omega B lådor finns i massor på skrotarna, inga problem. Kolla bara så du får rätt R25-R28 låda med startmotorn på höger sida.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag har en gammal b230f som jag tänkte ha som mall först och sedan innan bes köpa en riktig:) därför står det fortfarande öppet på motor val. Kör jag Saab så slipper jag väl ms sprut och sådant och Saab och Volvo är väl lika lätta att timma upp till ca 200hk mer behöver man nog inte. Det är väl bara lådan som bekymra mig

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Det behövs en adapter till kardan också, då Omegan har en hardyskiva och tre bultar på medbringaren. Det finns en på forumet som gjort en hel medbringare, men jag fick aldrig något svar om han hade fler, vet att några köpte av honom. MIn Länk Jag svarvade en egen 3-4 bults adapter.

Link to comment
Share on other sites

Vilka priser på bildelsbasen!! 4000-5000 för en sådan låda!! Men hittade några lite billigare också, har hittat en på blocket som säljer låda och motor men då är det 2,3:an

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Vilka priser på bildelsbasen!! 4000-5000 för en sådan låda!! Men hittade några lite billigare också, har hittat en på blocket som säljer låda och motor men då är det 2,3:an

Www.locost.bloggplatsen.se

Jag gav 1000 för min.

Hittade från 550 kronor på Laga? http://www.laga.se/visa-produkter?PartCode=7702&Category=vaxellador&SbrCarCode=3542&Tab=2

Link to comment
Share on other sites

Tips,

Om du väljer att gå denna väg se till att få med spak och länkage. Verkar inte vara givet att det ingår alltid. Jag gav nog 1500 för min låda och då letade jag en R25 Variante 2 så hade mindre utbud.

Link to comment
Share on other sites

Startmotor på vänster sida är till CIH motorn och passar ej.

Startmotorn på höger sida = Passar.

Omegan med C20ne (4cyl 8v alutopp överliggande kam) t.e.x passar).

Host Host. jag har 2 R25 lådor och en medbringare för Volvo kardan o en hemmagjord medbringare att bulta på tripod. men jag vill nog ha dem som reservlådor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...