Karlskrona Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Tack 😃😃 Det är tillverkat av en kille i England med kanon service😃 hans email är: waynegascoigne@hotmail.co.uk Hälsa från Björn. Jag tro jag gav ca 250kr ink frakt men är inte säker😃 Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Fundera på att köpa en sådan här till rattstången ( en utväxling ) är det godkänt? Någon som vet storleken på Volvo 240ins styrväxels splines? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Hej, ca 14 mm och 36 tänder, kan kolla i morgon på lappen vad det stog i tum. Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Hej Så här skriver Gustaf(therealpinto) quote="therealpinto"]Det är varken godkänt eller underkänt egentligen men klart tveksamt för vägbruk. De flesta dylika som säljs är märkta "not for highway use", de är utvecklade för dirt track ovalbaneräsers i USA. Risken som jag (SFRO) ser är att du förlitar all styrning på två relativt små kugghjul. Är utväxlingen väl designad, i rätt material osv. så fungerar det troligen. Men det är en typisk grej som är ganska lätt att få kopierad "billigt" i Kina etc. Gustaf Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Tack gärna Steel :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Hej, 9/16-36 enligt spec. Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Tack Pär :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 Någon som vet måttet på hålet till 140is spindel? Mitt är 49mm men spindeln är 51mm ute på räfflorna är detta rätt? Lika bra att fråga innan jag sätter den i pressen😃 Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted March 18, 2013 Author Share Posted March 18, 2013 Jaha klantig som man är så trillade man ner från ett äpple träd när det skulle beskäras, så nu är man som en 90-åring:) tur att man kan köpa lite saker ändå! Ska köpa en komplett rattaxlel imo, och beställt "ringar" till undre spindelled:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Klantigt är att inte låta hustrun klättra upp i trädet! Hmm.....iofs fick jag själv skotta taket i lördags - kommenderad av hustrun. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Haha Antas: det var en smart lösning! Provade den på frugan men det gick inte så bra :) Nu när man är lite halvskadad så kan man ju beställa lite saker:) och det är ju alltid kul;) har bestämt mig för att sticka ut lite så jag beställde två Kawasaki gröna stolar med nackstödet i kolfiber:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Tjenare Björn, Hur beställde du dina dämpare? ritning? och vart har du köpt dom? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 Tjenare Björn, Hur beställde du dina dämpare? ritning? och vart har du köpt dom? Mvh Hej Förstår inte frågan :) stötdämparna köpte jag av en kille här på forumet, fjärdarna köpte jag på rallydesign. Ritningen är belo:s Med vänlig hälsning, Björn Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Aha lite dålig formulering. vilken längd på själva dämparen 14" eller så? och vilken längd och hårdhet på dina fjädrar? mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 Tjena, Två Gaz Min-längd 247, Max-längd 300 = 53 i slaglängd plus 25 mm gummi. Två Westfield Min-längd 250, Max-längd 322 = 77 i slaglängd plus 15 mm gummi. 400 hårda fram och 250 bak tro jag att det var:) ingen garanti på att detta fungera då jag inte är klar med den;) Björn Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 3, 2013 Author Share Posted April 3, 2013 Fick mail idag om att mina stolar har lämnat England :) ska bli spännande och se hur kvalitén är! Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Packalen Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Fick mail idag om att mina stolar har lämnat England :)/> ska bli spännande och se hur kvalitén är! Www.locost.bloggplatsen.se Vart köpte du? Jag köpte mina av MK. Stolarna verkar vara riktigt ok. Synd bara att MK hade använt den ena stolen som en lagerplats för skit.. Mycket repor i den och att dom inte hade packat ordentligt så det var även skav på den bra stolen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 3, 2013 Author Share Posted April 3, 2013 Hej Jag har fått kontakt med en kille i England som tillverka dessa i olika färger, och nu ska han börja tillverka stolar i ren kolfiber också så jag kanske säljer dessa direkt och köper dem istället :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Har börjat med styrningen:) någon som vet om man kan skarva genom att kapa av klumpen på den nedre kollapsbara biten och trä ett rör som i boken? Det blir då två leder och en kollapsbar del. Ska kolla med min besiktnings gubbe med men ville kolla om någon hade någon liknade lösning:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 (edited) Kollapsdelen (svarta klumpen) skall du inte såga i eller göra om. Gå in i min CealmSeven V8 tråd och köp sedan bärarmsrör med hål 19,lite och en eller två Rover splinesaxlar, mät upp se till att du har ett par bra vinklar i "styrgången", stödlagra, pluggsvetsa och klart. Men som sagt först ett prat med din SFRO och du kan ta bilder på min "rattstångsgång" som exempel. Roveraxlarna är 19mm och bärarmsrör någon tiondel mer i hålet men det går utmärkt att använda. Edit tillägg: CealmSeven V8 Hade visst också lagt in detta i F.A.Q samlingstråden se grupp styrning. F.A.Q Samlingstråd Edited April 8, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Men jag har två "klumpar" den som sitter i styrväxlen vill jag bara använda splinsen på:) om man svetsa ett rör mellan dessa så borde det väl vara ok? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 (edited) Rör inte klumpen! Edit tillägg: Kanske var lite kort skrivet... Den delen (klumpen) är ett rör där splinsen är dvs inte massiv, dessutom materialets svetsbarhet = ??? Roveraxeln = massiv. Bra svetsbarhet. Edited April 8, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Vilken Rover är det du plockar delarna från? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Den där är väl bara för att ta bort vibrationer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 En Grön Rover..... Nej jag vet inte modell för jag hade sådan tur att en bilbyggarkollega i närheten fixade ett antal korta och långa axlar till mig. Men jag kan kolla upp det. Rover styraxlar (av Grön sort) skall man ha ett lager av....... hårdvaluta för de som väljer Volvo 240 rattsystem...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Den där klumpen tror jag inte är kollapsbar, utan bara en gjuten gummihistoria. Vibrationsdämpande som Gerhard skrev. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 (edited) Såvitt jag vet så "slås klumpen och röret ihop" vid för hög belastning i längsled. Ena delen och klumpen är i ett stycke och andra delen, dvs det långa röret är i ett annat stycke. Dessa två är förenade i klumpen med lite lämpligt "gummikladd". Sedan i vilken mån en styrdel måste vara kollapsbar för att just heta kollapsbar, det känner jag inte till men det jag känner till är att en klump och lite bärarmsrör samt delad Rover styraxel och ett par vinklar blev godkänt på två bilar. Edit Tillägg: Ett inlägg i diskussionen från augusti 2008. Är klumen en kollapsdel eller ej, det är frågan? Rattstång aug 2008 Edited April 9, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Har kollat på din v8 bil men kan någon mer ta kort på hur ni har löst det, skummade igenom lite trådar i går i mobilen ( frugan blockerade datorn ) men hittade inte någon bra bild. Läste i boken också men blev inte klokare:/ är det någon som vet var man kan köpa rundstav med splines på? Stolarna har kommit nu ska prova dem i kväll:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Montera rattstången så den går över båda ramrören. Sätt ett knutkors till mellan dina två stång-klumpar. Montera ett stödlager på lämpligt ställe i närheten av det knutkorset. Då behöver du inte skarva nått, och du kan dra hela styrning i en fin båge runt motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Jag har med funderat i de banorna men problemet är ju att få tag på en knut med rätt splines. Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Stolarna är kanon!! Man sitter som gjuten i dem :) det gäller att hålla vikten nu :/ Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 saab har väl splinesade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 saab har väl splinesade. Passar dem till Volvo 240? Jag har en hel rattstång till 240, men den blir lite kort:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Jag vill minnas det. tror det är 9000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Tack Thomas :) jag har börjat överväga att köra med Saab motor så det blir nog att köpa en 9000 :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Oj då. Trimsugen förstår jag. Volvon är inte dum den heller och ska du ha bättre kolvar och stakar i framtiden så är nog volvons billigare och stort utbud. Men visst SAAB är bra den med o räcker en bit i std utförande. En bra Turbokam t.ex.(Enem) i Volvon är inte fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Nja trim blir det nog inte så jätte mycket, bara lite. Men jag får se vad som dyker upp Volvo eller Saab. Det får bli en runda till skroten och kolla Saabs rattstång. Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 (edited) 9000 har splines (16 mm) i ena änden och dubbel D (19 mm) i andra änden, lite justerbar i längd. Saab 9000 rattkonsoll och mellanaxlar. Den nedre fräste jag trekantig och satte en Sierra-Escort adapterknut på till styrväxeln. Edited April 10, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Hej Christer Jag sträckt läste din tråd igår och fick många tips och idéer :) jag har börjat och överväga Saab motor till och med! Problemet är väl och få tag på omega lådan? Jag såg din rattstång också så det får bli en runda till skroten om jag inte bestämmer mig för att köpa en hel Saab 9000. Har hittat en 9000 cs-95 och en cd-94 om jag har fattat rätt så är det mindre hk i cs eller? Kan inget om Saab men har hört att det ska vara lika lätt som Volvo :) Med vänlig hälsning, Björn Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag trodde du hade en 940 ltt motor? Här är knutar http://www.dalhems.com/ProductList.aspx?group=85941d12-a5ca-47d6-b9b1-9d2000ff08cb BMW hur ser de ut tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hej Christer Jag sträckt läste din tråd igår och fick många tips och idéer jag har börjat och överväga Saab motor till och med! Problemet är väl och få tag på omega lådan? Jag såg din rattstång också så det får bli en runda till skroten om jag inte bestämmer mig för att köpa en hel Saab 9000. Har hittat en 9000 cs-95 och en cd-94 om jag har fattat rätt så är det mindre hk i cs eller? Kan inget om Saab men har hört att det ska vara lika lätt som Volvo Med vänlig hälsning, Björn Www.locost.bloggplatsen.se cd och cs modellerna finns båda från 130 -225 hk med och utan turbo. Motorn du ska ha är en 2,0 ltt B204E på 150 hk från 1994 års modell så passar den på Omega B lådan. Då är det inte heller några problem med vikt/effekt. 2,3 ltt har 170 hk B234E. Omega B lådor finns i massor på skrotarna, inga problem. Kolla bara så du får rätt R25-R28 låda med startmotorn på höger sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Nej, jag har en gammal b230f som jag tänkte ha som mall först och sedan innan bes köpa en riktig:) därför står det fortfarande öppet på motor val. Kör jag Saab så slipper jag väl ms sprut och sådant och Saab och Volvo är väl lika lätta att timma upp till ca 200hk mer behöver man nog inte. Det är väl bara lådan som bekymra mig Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Det behövs en adapter till kardan också, då Omegan har en hardyskiva och tre bultar på medbringaren. Det finns en på forumet som gjort en hel medbringare, men jag fick aldrig något svar om han hade fler, vet att några köpte av honom. MIn Länk Jag svarvade en egen 3-4 bults adapter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Vilka priser på bildelsbasen!! 4000-5000 för en sådan låda!! Men hittade några lite billigare också, har hittat en på blocket som säljer låda och motor men då är det 2,3:an Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Vilka priser på bildelsbasen!! 4000-5000 för en sådan låda!! Men hittade några lite billigare också, har hittat en på blocket som säljer låda och motor men då är det 2,3:an Www.locost.bloggplatsen.se Jag gav 1000 för min. Hittade från 550 kronor på Laga? http://www.laga.se/visa-produkter?PartCode=7702&Category=vaxellador&SbrCarCode=3542&Tab=2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Men är du säker på att det är en sådan? Där står inget R25-R28. Söker man på den betäckningen så ligger dem på 3000kr Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Det står i gjutningen på alla dom, men även på de äldre som har startmotorn på vänster sida, vilken inte passar på Saab blocket. Här finns info om alla varianterna på lådan också. http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Tips, Om du väljer att gå denna väg se till att få med spak och länkage. Verkar inte vara givet att det ingår alltid. Jag gav nog 1500 för min låda och då letade jag en R25 Variante 2 så hade mindre utbud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Känns som att det finns mycket tips och idéer om man väljer Saab och Opel:) tack för alla tips:) Här kommer en bild på mina stolar:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Startmotor på vänster sida är till CIH motorn och passar ej. Startmotorn på höger sida = Passar. Omegan med C20ne (4cyl 8v alutopp överliggande kam) t.e.x passar). Host Host. jag har 2 R25 lådor och en medbringare för Volvo kardan o en hemmagjord medbringare att bulta på tripod. men jag vill nog ha dem som reservlådor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.