Jump to content

Inkoppling Lamdasond, beskrivning efterlyses.


Recommended Posts

Hej!

Gäller OHC -88 med lambda.

Jag har felkod 38 (lambda låg spänning) och åkte och köpte en ny Biltema universal.

Den har 4st kablar, 2st vit (värmning?) samt svart och grå.

Som jag fattat det är svart signal, och grå signaljord.

Jag har kopplat in svart på stift 29 på boxen och grå på stift 49 på boxen.

Jag har kopplat den ena vita kabeln till en avsäkrad +12v (sv/röd)och den andra till jord via en brun kabel till en jordknutpunkt.

Jag får fortfarande samma felkod. D.v.s. 38.

Jag har provat att mäta mellan stift 29 och jord när bilen går på tomgång och får defenitivt inte någonstans mellan 0-1v som jag borde få, utan snarare typ 5v

Mäter jag upp kontaktsycket som sitter på kabelhärvan så har jag:

+12v i sv/röd (kopplad till värmningen)

Jord i brun (kopplad till värmningen)

Signaljord?(brun) går till stift 49 och är ihopkopplad med grå lambdakabel. Här har jag ca 3,8v när jag mäter och tändningen är på/motorn av

Signal? (brun/vit) går till stift 29 och är ihopkopplad med svart lambdakabel. Här har jag ca 4,5v när jag mäter med tändningen på/motorn av

Hur kan det ligga spänning på både 29 och 49?!?

Jag kan inte sätta multimetern mellan 29 och jord när bilen går för då dör den direkt.

När man mäter lambda (0-1v) hur ska man mäta? Mellan 29 och 49 eller 29 och jord eller 49 och jord?

Jag börjar bli smått tokig på detta nu... och jag tror jag har sökt igenom HELA internet efter hjälp men hittar inte.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

För att mäta sonden ska du mäta mellan signalkablarna, med sonden urkopplad från boxen helst. Alltså mellan de kablar som du kopplar till 29 och 49.

Är du säker på att du har rätt box? Vad är det för Ford-nummer på den? (Typ 86GB12A....nånting)?

Det KAN ju vara boxen som gått sönder också, klart ovanligt men det händer väl. I så fall skulle jag rekommendera Megasquirt. Eller en box utan lambdareglering...enklare att bygga det elsystemet.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag ska kolla nummer under dagen. Jag är inte säker på någonting, men enligt Tommy Borg som skaffade alla donatorsaker så kom allt från samma bil, d.v.s. en sierra -88 men det är inte alls omöjligt att boxen i den bilen någongång blivit utbytt och det blivit knas.

Jag tycker också det känns väldigt underligt att jag har spänning ut på både 29 och 49. MS blir det om boxen är trasig, det kommer troligtvis ändå bli det under vintern.

Jag mätte sonden igår också, och fick efter en stunds körning på tomgång ett värde på 0,3v vilket är rimligt.

Kunde någon förklara funktionen för mig skulle jag vara tacksam. Jag tycker inte jag borde ha spänning på någon av 29 och 49 eftersom lambdan "skapar" spänning och inte behöver en spänningskälla för att ge en utsignal...? eller har jag fattat fel?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

G2A och "yellow" bör vara katbox men man måste se numret längre in på kontakten för att vara helt säker.

Utan saker inkopplade kan det kanske tänkas att man mäter en spänning på stiften, men det verkar konstigt...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej. Ursakta stavningen, men jag har norskt tangentbord.

Det finns fler varianter på lambdasonder an de en, tre, fyrtrådiga som saljs som universal. Entråd ar ju en, enkelt. Men tretrådssonden har svart och två vita, dar svart ar signal och de två vita ar førvarming och det kan vara 4 eller 7 ohm, och beroende på bil så får du felkod på førvarmningen om du monterar fel sond. Universalsonderna uppges inte alltid detta varde.

Fyrtrådssonden har førutom skillnaden på varmeelementet två varianter på den interna koppllingen på den grå kabeln. Vissa har den ansluten till høljet och då ar den jord. Men den kan aven vara seriekopplad med pumpcellen, dvs det vi kallar lambdasonden, eller syresensorn. Anledningen till att det ar olika ar att vissa bilar har en spanning ut på den grå kabeln før att diagnosticera fel i sonden och då tillfør sonden sina 0-1V utøver den spanning som ligger ut i den grå kabeln. Vanligtvis 4 volt och styrdonet førvantar sig då 4-5 V in, annars får du før låg spanning som din felkod sager.

Nu har jag inte elschemat på just ditt styrdon har, men så fungerar det på många olika bilar. På senare årsmodeller ær det i stort sett alltid kopplat så.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kanonsvar!

Så, den spänningen som lambdasonden genereras ska adderas med den "utgående" spänningen från boxen. Så, har jag utgående spänning på 4V från boxen så färväntar sig boxen ett värde på minst typ 0,1V högre än de utgående 4V?

Så, med en fungerande lambdason som genererar mellan 0,1-0,9V så ska inte felkoden normalt kunna uppträda?

Jag ska mäta om jag får någon spänning mellan grå och svart igen när jag får tid.

Mellan de två vita har jag 7 Ohm föressten, och ingen felkod på förvärmning.

Men varför mäter jag 3,8V på den grå kabeln och 4,5V på den svarta? Är det då för att jag har 0,7V från lambdan på tomgång, det verkar ju knasigt... och dessutom bör ju inte boxen ge felsignal då eftersom vi ligger inom de rimliga gränserna...

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kolla din gråa kabel om den har kontakt med sondens hølje eller inte. Har du inspænning på grå från styrdonet så vill det ha tillbaka sina 4V + sondens spænning. Har du en sond dær grå ær jordad i det fallet, så dødar du 4 Volten genom att den grå jordas, och ger bara max 1 in igen och får då låg lambdaspænning som resultat av det. Men som sagt, jag har inte schemat på din bil hær, kan kolla næsta helg då jag ær hemma.

Link to comment
Share on other sites

Kolla din gråa kabel om den har kontakt med sondens hølje eller inte. Har du inspænning på grå från styrdonet så vill det ha tillbaka sina 4V + sondens spænning. Har du en sond dær grå ær jordad i det fallet, så dødar du 4 Volten genom att den grå jordas, och ger bara max 1 in igen och får då låg lambdaspænning som resultat av det. Men som sagt, jag har inte schemat på din bil hær, kan kolla næsta helg då jag ær hemma.

Hej!

Jag TROR att jag har kollar det, och att ingen av kablarna hade kontakt med jord (höljet), men jag är inte säker. Jag ska dubbelkolla när jag kommer hem, är på semester för tillfället.

Resonemenget håller ju om det är så att jag jordar genom grå...

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

29 0,1-0,9v står det i autodata.

49 har en symbol (trol jord ) och där står det 0 volt

Hej!

Vad innebär det? Känns inte som det stämmer med hur jag har det...

Menas det att 29 ska ha spänning 0,1-0,9V från lambda? Eller? Isåfall haltar hela teorin om att den 4V jag har ut stämmer och att det är fel lambda som har grå sitter ihop med jord...=/

Åh va skönt det skulle vara att köra utan lambda...

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört lambdamätare parallellt med sonden på Pinto EFI, och där ska det vara en spänning på 0,1-0,9 V. Det ska alltså inte vara någon "diagnosspänning", det här är ju styrboxar från mitten av 1980-talet.

Hade du mätt spänningen mellan stift 29 och 49 (med sonden inkopplad, motorn igång)? Du ska inte mäta mot jord...

Gör det, och mät på sonden utan att ha den inkopplad mot boxen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...