Jump to content

Daytona DP wanna-be


Siduna

Recommended Posts

  • 9 months later...

Duger ju åt Svensson bilar som koenigsegg och formel bilar så det blir nog fint. 

Är väl en av fördelarna med vippor att man enkelt kommer åt att justera. 

Om jag någon gång skulle bygga en blir det liknande 

Kanske blir lite testande innan du hittar rätt inställning man kan ju inte direkt sno en från lämpligt tung bil ?

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du bara vill föra över 50% av kraften hur funkar det då ? Den här modellen ser ju ut att föra över hela rörelsen. Tänker på potthål och tjälskott. Är det en ren racebil du bygger så kanske det inte är nåt större problem.

Link to comment
Share on other sites

Om du bara vill föra över 50% av kraften hur funkar det då ? Den här modellen ser ju ut att föra över hela rörelsen. Tänker på potthål och tjälskott. Är det en ren racebil du bygger så kanske det inte är nåt större problem.


Kraften fördelas mellan stag på motstående sida och den fjädrande ”stolpen” som länken sitter på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Ok,  :wink: stolpen böjer sig. Använder du längden på ledarmarna  för att styra hur mycket av kraften som ska gå till att böja stolpen ? Ingen risk för utmattningsbrott i stolpen ?

Stolpen är svarvad och fräst ur en krängningshämmare och utböjningen ska ge mindre spänning än skjuvkrafterna materialet utsattes för som krängningshämmare. Längden på ledarmarna kan justeras i tre lägen, och sedan är "navet" för ledarmarna gängat så det går att justera längden på "fjäderstolpen" och därmed momentet den påverkas av.

Bra med frågor så man får fundera till om man tänkt rätt, tack!

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Siduna sade:

Stolpen är svarvad och fräst ur en krängningshämmare och utböjningen ska ge mindre spänning än skjuvkrafterna materialet utsattes för som krängningshämmare. Längden på ledarmarna kan justeras i tre lägen, och sedan är "navet" för ledarmarna gängat så det går att justera längden på "fjäderstolpen" och därmed momentet den påverkas av.

Bra med frågor så man får fundera till om man tänkt rätt, tack!

Kan du få den helt "analogt"  justerad  på något enkelt sätt ,  typ skjuta själva lagret upp och ner eller går det redan ?   

Lite svårt att se på telefonen. En annan sak jag alltid funderat på med denna konstruktion är om man kan göra krängaren lätt olinjär =  ganska mjuk runt normal läget och sedan med ytterligare några steg leka med styvheten typ bladfjäder princip ? 

Gör ju om inte annat att man får dumma ider om att bara aktivera hård krängning när ratten typ svänger via olika segment  :-)    

nä du balla det ur  hehe 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Pinsamt, men bygget har stått still "ett tag", men är så sakteliga på G igen... Motorbygge pågår och jag söker tips på hur man enklast driver en bilgenerator med en hoj motor (GSX1300R -05). Tänker att en statorkåpa med utgående axel och remskiva?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Så här har jag gjort. Driver torrsump och generator från vänster sida. Är en 60 Amp modell Nippondenso.

Kedja och turbo = Inte bra om du inte vill spänna kedja och byta var tredje gång du är ute och åker.

Har en Quaife diff för kedja om du är intresserad.

Mvh Bosse

IMG_0096.JPG

IMG_0212.JPG

IMG_0214.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag få spinna på idén med att göra ett uttag vid statorn och driva via vevaxeln. Har sett någon rätt smidig lösning på nätet, gäller att hitta en aluminiumklump av lämplig storlek till överkomligt pris att fräsa ur bara…

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga:

Har hamnat i ett läge där jag gjort en bussning på utgående axel som ska täta mot packboxen utanför lagret för utgående axel.

Är det, men tanke på läckagerisk, nödvändigt att härda den?

 

Egna erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Jag fjuttade på ett gäng briketter och la i bussningen. Tillförde sedan luft (syre) med varmluftpistolen tills temperaturen bedömdes vara väl över 800 grader. Slängde sedan ned bussningen i snön för att kyla snabbt. Jag bedömer att hårdheten blev tillfyllest.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag fjuttade på ett gäng briketter och la i bussningen. Tillförde sedan luft (syre) med varmluftpistolen tills temperaturen bedömdes vara väl över 800 grader. Slängde sedan ned bussningen i snön för att kyla snabbt. Jag bedömer att hårdheten blev tillfyllest.

Nähäpp…. Blev att limma bussningen som följde med axeln på en ”pinne” i svarven, grovkapa med vinkelkapen och slipa in med en rak tryckluftslip monterad i en stålhållare…vips så har man gjort en slipmaskin av Torshällasvarven!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...
Hur går det här då? 

Jodå, energin att komma vidare i bygget börjar infinna sig… Har beställt turbo och är snart klar med punktering av ”bur”. De flesta delarna till motorn är i garaget också. Räknar (återigen…) med att nu tar bygget fart igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...