Siduna Posted January 17, 2017 Author Posted January 17, 2017 Har både tilt å snap off, känns som den behöver sitta lite ur centrum ändåSkickat från min iPhone med Tapatalk Quote
tpau Posted January 17, 2017 Posted January 17, 2017 Lite off centre är inte ovanligt, tex har både 911 och miata ratten lite fel i förhållande till stolen. /T Quote
Siduna Posted January 17, 2017 Author Posted January 17, 2017 Jag kan ju skylla på att den är ramsned! Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Siduna Posted October 26, 2017 Author Posted October 26, 2017 Om det inte var för alla ”måsten”...Framvagn med kränghämmare på G i alla fall.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Siduna Posted November 1, 2017 Author Posted November 1, 2017 Tankar/åsikter om principen krängningshämmare jag har valt?Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
LUPUS Posted November 1, 2017 Posted November 1, 2017 (edited) Duger ju åt Svensson bilar som koenigsegg och formel bilar så det blir nog fint. Är väl en av fördelarna med vippor att man enkelt kommer åt att justera. Om jag någon gång skulle bygga en blir det liknande Kanske blir lite testande innan du hittar rätt inställning man kan ju inte direkt sno en från lämpligt tung bil ? Edited November 1, 2017 by LUPUS 1 Quote
Tabaco Posted November 1, 2017 Posted November 1, 2017 Jag ser ingen vanlig traditionell kränghämmare. Det jag kan se är något som ser ut som en-- "liggande Wattlänk". Det blir mera jobb med att prova och justera och ställa in. Quote
Kjelland28 Posted November 2, 2017 Posted November 2, 2017 Om du bara vill föra över 50% av kraften hur funkar det då ? Den här modellen ser ju ut att föra över hela rörelsen. Tänker på potthål och tjälskott. Är det en ren racebil du bygger så kanske det inte är nåt större problem. Quote
Siduna Posted November 2, 2017 Author Posted November 2, 2017 Om du bara vill föra över 50% av kraften hur funkar det då ? Den här modellen ser ju ut att föra över hela rörelsen. Tänker på potthål och tjälskott. Är det en ren racebil du bygger så kanske det inte är nåt större problem.Kraften fördelas mellan stag på motstående sida och den fjädrande ”stolpen” som länken sitter på.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted November 2, 2017 Posted November 2, 2017 Ok, stolpen böjer sig. Använder du längden på ledarmarna för att styra hur mycket av kraften som ska gå till att böja stolpen ? Ingen risk för utmattningsbrott i stolpen ? Quote
Siduna Posted November 2, 2017 Author Posted November 2, 2017 3 minuter sedan, Kjelland28 sade: Ok, stolpen böjer sig. Använder du längden på ledarmarna för att styra hur mycket av kraften som ska gå till att böja stolpen ? Ingen risk för utmattningsbrott i stolpen ? Stolpen är svarvad och fräst ur en krängningshämmare och utböjningen ska ge mindre spänning än skjuvkrafterna materialet utsattes för som krängningshämmare. Längden på ledarmarna kan justeras i tre lägen, och sedan är "navet" för ledarmarna gängat så det går att justera längden på "fjäderstolpen" och därmed momentet den påverkas av. Bra med frågor så man får fundera till om man tänkt rätt, tack! Quote
Kjelland28 Posted November 2, 2017 Posted November 2, 2017 Ok, japp det är riktigt böj är bättre än vrid. Är ju i Skruvförbandsbranschen själv och där blir det drag-vrid spänningar i höglastade förband, elaka saker Quote
LUPUS Posted November 2, 2017 Posted November 2, 2017 3 timmar sedan, Siduna sade: Stolpen är svarvad och fräst ur en krängningshämmare och utböjningen ska ge mindre spänning än skjuvkrafterna materialet utsattes för som krängningshämmare. Längden på ledarmarna kan justeras i tre lägen, och sedan är "navet" för ledarmarna gängat så det går att justera längden på "fjäderstolpen" och därmed momentet den påverkas av. Bra med frågor så man får fundera till om man tänkt rätt, tack! Kan du få den helt "analogt" justerad på något enkelt sätt , typ skjuta själva lagret upp och ner eller går det redan ? Lite svårt att se på telefonen. En annan sak jag alltid funderat på med denna konstruktion är om man kan göra krängaren lätt olinjär = ganska mjuk runt normal läget och sedan med ytterligare några steg leka med styvheten typ bladfjäder princip ? Gör ju om inte annat att man får dumma ider om att bara aktivera hård krängning när ratten typ svänger via olika segment :-) nä du balla det ur hehe Quote
Siduna Posted November 2, 2017 Author Posted November 2, 2017 Om man gör länkarna från bellcrank fjädrande skulle det ju bli ”två steg”... Borde vara rätt enkelt?Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote
Siduna Posted February 7, 2022 Author Posted February 7, 2022 Pinsamt, men bygget har stått still "ett tag", men är så sakteliga på G igen... Motorbygge pågår och jag söker tips på hur man enklast driver en bilgenerator med en hoj motor (GSX1300R -05). Tänker att en statorkåpa med utgående axel och remskiva? Quote
versting Posted February 7, 2022 Posted February 7, 2022 Hej Så här har jag gjort. Driver torrsump och generator från vänster sida. Är en 60 Amp modell Nippondenso. Kedja och turbo = Inte bra om du inte vill spänna kedja och byta var tredje gång du är ute och åker. Har en Quaife diff för kedja om du är intresserad. Mvh Bosse Quote
Siduna Posted February 7, 2022 Author Posted February 7, 2022 Smart! Dock har inte pumpen till torrsumpen (SBD) som jag har någon utgående axel som jag kan driva generatorn med. Vad har du för pump? Quote
Siduna Posted February 13, 2022 Author Posted February 13, 2022 Jag tror jag få spinna på idén med att göra ett uttag vid statorn och driva via vevaxeln. Har sett någon rätt smidig lösning på nätet, gäller att hitta en aluminiumklump av lämplig storlek till överkomligt pris att fräsa ur bara… Quote
Siduna Posted February 13, 2022 Author Posted February 13, 2022 En annan fråga: Har hamnat i ett läge där jag gjort en bussning på utgående axel som ska täta mot packboxen utanför lagret för utgående axel. Är det, men tanke på läckagerisk, nödvändigt att härda den? Egna erfarenheter? Quote
Siduna Posted February 14, 2022 Author Posted February 14, 2022 Jag fjuttade på ett gäng briketter och la i bussningen. Tillförde sedan luft (syre) med varmluftpistolen tills temperaturen bedömdes vara väl över 800 grader. Slängde sedan ned bussningen i snön för att kyla snabbt. Jag bedömer att hårdheten blev tillfyllest. Quote
Siduna Posted February 23, 2022 Author Posted February 23, 2022 Jag fjuttade på ett gäng briketter och la i bussningen. Tillförde sedan luft (syre) med varmluftpistolen tills temperaturen bedömdes vara väl över 800 grader. Slängde sedan ned bussningen i snön för att kyla snabbt. Jag bedömer att hårdheten blev tillfyllest.Nähäpp…. Blev att limma bussningen som följde med axeln på en ”pinne” i svarven, grovkapa med vinkelkapen och slipa in med en rak tryckluftslip monterad i en stålhållare…vips så har man gjort en slipmaskin av Torshällasvarven!Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote
Siduna Posted February 23, 2022 Author Posted February 23, 2022 Grov utgående axel med ”custom” bussning.Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote
Siduna Posted July 30, 2022 Author Posted July 30, 2022 Hur går det här då? Jodå, energin att komma vidare i bygget börjar infinna sig… Har beställt turbo och är snart klar med punktering av ”bur”. De flesta delarna till motorn är i garaget också. Räknar (återigen…) med att nu tar bygget fart igen.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Siduna Posted August 2, 2022 Author Posted August 2, 2022 Buren börjar ta form (punktad)Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.