Siduna Posted July 16, 2012 Posted July 16, 2012 (edited) Hej! Tar mig friheten att starta en byggtråd trots att det inte finns så mycket att visa för närvarande. Hoppas med detta kunna få lite tips och vägledning av er experter! Har tänkt mig att göra ett försök att bygga en mittmotorbil i stil med en "nedskalad" Daytona DP. Ett exempel bifogas. Som drivkälla har jag en Hayabusamotor (-05) som ska utrustas med stressfläkt och driva en Torsen-diff från en Toyota Celica GT4 (inköpt från en tysk med ett italienskt namn som bor i Japan!). Hubbar, drivaxlar och spindlar kommer från en -91 Mazda Miata. Trevlig geometri i spindlarna! Drivningen mellan motor och diff blir med hjälp av 530-kedjor. Hoppas nu på "tänk-på-detta-listor" från er som hållit på ett tag! Kanske någon som kunde tänka sig hjälpa till med lite beräkning av geometrier för fram- och bakvagn? Någon slags "förebild" Motor, drivaxlar å hubbar Skiss på diff. Kommer att ha dubbla kedjor å drev för backväxel. Så, såga, varna, tippsa å kom med förslag! Edited July 22, 2012 by Siduna Quote
cealm Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Siduna: --- Så, såga, varna, tippsa å kom med förslag!---- Varför såga? Det är ju bara kul att få ett ny tråd och ett nytt bygge som tar sig mot regplåtar. --- "tänk-på-detta-listor" --- Det är samma gamla vanliga -tänk-på-listor som i de flesta byggen. Vilken skillnad i storlek blir om du jämför med måtten, axelavstånd, spårvidd mm mot en Sevenbil. Quote
Christer J Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Hej och välkommen. Kul med din grundide, ser intressant ut! Ensitsig? När jag byggde min bil, så hade jag mått på framvagnen från Stefan Berglund i Borlänge som hade en färdig ritning på en framvagn. Så jag gjorde den främre delen av ramen först inkl bärarmar och ställde där jag ville ha den i förhållande till bakaxeln. Började med en McSorley 442 ram, men det var bara utrymmet för stolarna i sittbrunnen som jag använde mig av måtten på, resten syddes ihop med bak och framvagn runt motor o låda. 3D CADen fanns bara i mitt huvud, så du verkar ha bättre förutsättningar att passa in delarna i en ramritning. Men det är alltid bra att ställa upp delarna och ratta lite i luften, samt att kolla in liknande byggen i verkligheten. Mäta, fråga och fotografera detaljer, det går alltid att hitta egna lösningar på det mesta, men det finns många fungerande redan också. Men alltid kul att göra något som ingen annan har gjort innan. Christer. Quote
Siduna Posted July 17, 2012 Author Posted July 17, 2012 (edited) Väldigt preliminära siffror visar på spårvidd runt 1400-1500 och axelavstånd runt 2500 ... väldigt ungerfärliga siffror. Långt axelavstånd ja. Orginal Miata: spårvidd fram/bak 1410/1427 och axelavstånd 2265, totallängd 3950. Blir dock minimalt med överhäng bakåt och inte mer än "det aerodynamiskt nödvändiga" fram på min bil. Med axelavstånd 2500 + 600 däck + 100 överhäng bak + 500 överhäng fram blir totallängden 3700. Blir lite axelavstånd då drivlinan och kupén ska få plats mellan sätena och diffen. Ingen aning om motsvarande siffror för en 7-bil. Är jag ute och cyklar? Ja just det ja, har tänkt mig att använda 15 tums fälgar. Preliminärt 225 bak och 205 fram. Har förstått att större spårvidd fram än bak är att föredra med mittmotor? Edited July 17, 2012 by Siduna Quote
Siduna Posted July 17, 2012 Author Posted July 17, 2012 Den blir tvåsitsig Christer. Hade turen att hitta på en ny McLaren (vad nu modellen heter) som jag kunde fota en del på. Vet inte om det gav så värst mycket förutom insikten att deras ram inte lär rosta ... kolfiber hela alltet. Quote
Jonas Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Om den ska registreras... Vad har du tänkt dig för vikt? Hayabusa med roterande ljuddämpare ger ju en del effekt. Quote
Siduna Posted July 17, 2012 Author Posted July 17, 2012 Hade väl tänkt mig knappt 15kW/100kg :hypocrite: 1 Quote
Siduna Posted July 17, 2012 Author Posted July 17, 2012 Njae 129 kW x 1,25 (25% effektökning ska vara ok som "minsta" effektökning med turbo enl uppgift) = 161 kW => 1075 kg ... ska nog vara lösbart. Quote
Siduna Posted July 19, 2012 Author Posted July 19, 2012 (edited) För att slippa lista samma frågor här så länkar jag lite "nybörjarfrågor" i ett annat forum: Frågor fram-/bakvagn Hoppas någon av er experter har lust/möjlighet att hjälpa mig! Vore himla kul å komma så långt att det börjar synas nått i garaget... Edited July 19, 2012 by Siduna Quote
Siduna Posted July 19, 2012 Author Posted July 19, 2012 (edited) Siduna: --- Så, såga, varna, tippsa å kom med förslag!---- Varför såga? Det är ju bara kul att få ett ny tråd och ett nytt bygge som tar sig mot regplåtar. --- "tänk-på-detta-listor" --- Det är samma gamla vanliga -tänk-på-listor som i de flesta byggen. Vilken skillnad i storlek blir om du jämför med måtten, axelavstånd, spårvidd mm mot en Sevenbil. Rätt ordentliga skillnader ... Eftersom jag ska få plats med motor, drivning och kupé mellan diff och framaxel blir axelavståndet rätt långt 2500-2600 som det verka nu. Spårvidd blir åckså större än en 7'a. Drivaxlarna är rätt långa och jag vill ha plats för bromsarna in mot diffen ... ca 1400. Kompenserar bredd med låg höjd tänkte jag ... målet är under 1100. Vill jag minska axelavståndet blir bilen högre (får ändra vinklarna på hopvikning av förare och passagerare) och det vill jag inte ... det ska bli en sportbil och inte en SUV. Är jag ute och cyklar nu igen? :icon_oops: Edited July 19, 2012 by Siduna Quote
Siduna Posted August 27, 2012 Author Posted August 27, 2012 Varför ska man göra det enkelt för sig? Efter att ha måttat så ögonen gick i kors insåg jag att för att få till "kupén" (bygger med tak) behöver jag fixa stolar så jag kan mäta mig fram till vettiga mått. Efter att ha googlat fram hur många leverantörer som helst och måttat infann sig insikten att jag skulle vara "tvungen" att göra stolarna själv. Eftersom jag tänkt göra karossen tyckte jag att det kan vara lämpliga objekt att träna på... Kapade till "sittplatta" och ryggstöd i plywood och monterade dessa på ytterliggare en plywoodplatta med hjälp av gångjärn. På så vis kunde jag måtta och prova in lutning på sittdyna och ryggstöd var för sig och tillsammans. Efter det slipades en spets till lödpennan att använda som värmekniv i frigolit för att kapa ur profiler som fästes på "sidostycke" (i plywood ...) och sittplatta resp ryggplatta med hjälp av smältlim. För att fylla ut gliporna lite grovt skulle jag snåla och använda lite halvgammalt väggspackel (en viss snålhet infinner sig ibland). Använd inte väggspackel om du ska spackla tjockt! Våt väggspackel konserverar fukt bättre än det mesta... Men snart har det torkat och då j-r går vi loss med spackel på hela rasket. Innan stolen som är under tillverkning skänks till några ungar med intresse för lådbilar ska jag gjuta av den i glasfiber för att skaffa mig en form för nästa steg ... tänkte ge mig in på att vacuum-bagga kolfiber. Varför göra det enkelt för sig? Lite bilder nedan (vill inte kalla detta för byggbilder). Adaptrar till dubbla kedjededriften är förresten under tillverkning - info till alla tvivlare! :prop: Quote
Siduna Posted August 28, 2012 Author Posted August 28, 2012 (edited) Har precis strukit "spackelslipare" från listan över drömjobb ... å de e mycket kvar... Tycker nog det syns vad det ska bli i alla fall. Edited May 3, 2013 by Siduna Quote
Rikard Larsson Posted August 29, 2012 Posted August 29, 2012 Ser lovande ut! Men väggspackel tjockare än ett par mm tar ju ååååååår att torka :) Jag använde samma teknik som du när jag gjöt min bakdel. Efter 3 år av renovering i ett betonghus har jag lärt mig att gipsputs is the shit! Billigt, fäster bra, torkar snabbt, sjunker inte och går att slipa (inte lika lätt som vanligt spackel dock). Quote
Siduna Posted September 9, 2012 Author Posted September 9, 2012 (edited) Suck-å-pust! Nu är det i stort sett bara våtslipning kvar av pluggen innan gjutning av form och därefter av stolar kan dra igång! Kom häromdagen på att jag har ju en bekant som jobbat med kolfiber en gång i tiden ... så himla lämpligt det kan vara ibland! Har fått hem trådgnistade bitar till kedjedrivningen också. Jösses vilken precision! Hade glömt hur jäkla små spel man kan åstadkomma med tråd, vatten och ström! Har hittat en svarv också som ska smörjas med vaselin och skohornas in i garaget. Så snart stoleländena är klara går det att dra igång för fulla muggar med rameriet ... gött! Velar endel på val av bromsok ... vill ha 4-kolv, men de är ju så himla tunga om man ska ta från en "vanlig" bil (Volvo eller BMW el likn) och priser på Wilwood å dess gelikar är inte å leka med. Förslag efterlyses!!!! Edited September 9, 2012 by Siduna Quote
Siduna Posted September 9, 2012 Author Posted September 9, 2012 Alfa 166? De har i alla fall "Bremobo-ok" som ser ut att vara 4-kolv. Är alla dessa i alu? Quote
Siduna Posted September 23, 2012 Author Posted September 23, 2012 (edited) Har nog lyckats fiska fram dubbla uppsättningar Brembo-ok från Peugeot. Kan ju va nått... Har under tiden börjat installera nyinköpt svarv. Stolspluggen är topcoatad och våtslipad. Nästa steg blir till att gjuta sig en form ... tar tid att envisas med att göra allt själv. Edited May 3, 2013 by Siduna Quote
pelle17B Posted September 24, 2012 Posted September 24, 2012 Kolla tillgänglighet på renoveringskit innan du köper begagnade alfa-Brembo ok. Jag har tvåkolvs Brembo från en Alfa (165 tror jag) och det var nästan hopplöst att få fatt i delar. Begagnade alu ok är dessutom ofta i rätt dåligt skick om de har några år på nacken. /Peter Quote
Siduna Posted March 6, 2013 Author Posted March 6, 2013 (edited) Bara för att visa att bygget inte står helt still (det har hänt annat också som dock inte är fotat): Dock måste medges att tillverka plugg, gjuta form och gjuta stol med vakuuminfusion tar sin lilla tid ... men jösses va lätta dom blir! :)/> Bara så ni vet så går det alldeles utmärkt att skära sig på tunna kolfiber/epoxi-strimlor... Edited March 6, 2013 by Siduna Quote
Siduna Posted May 3, 2013 Author Posted May 3, 2013 (edited) Våtslipning å klarlack sen är två st stolar avbockade från att-göra-listan. 200g 12K fiber och epoxi i ett varierande antal lager varvat med distansmaterial. Löjligt lätt å styvt om jag får säga det själv. Strukturstudie: Edited May 3, 2013 by Siduna Quote
Siduna Posted May 3, 2013 Author Posted May 3, 2013 Tack! Har varit en tämligen lärorik övning, bra att ha med sig inför karosstillverkning... Quote
Siduna Posted May 12, 2013 Author Posted May 12, 2013 Nedrans! Nån har byggt min bil redan! :angry:/> Quote
Siduna Posted June 6, 2013 Author Posted June 6, 2013 (edited) Smörjproblem... Så var "diffhuset" på gång. Tänkte borra i ett par smörjnipplar och behöver input från expertpanelen om lämpligt fett för en Torsendiff? HOPPAS PÅ BRA FÖRSLAG!! Någon som har förslag på smörjmedel?? :blink: Edited June 7, 2013 by Siduna Quote
Rikard Larsson Posted June 10, 2013 Posted June 10, 2013 Ska man inte bara ha olja i en torsendiff? Quote
Siduna Posted June 10, 2013 Author Posted June 10, 2013 Ska man inte bara ha olja i en torsendiff? Varför skulle det inte funka med lämpligt fett? Quote
Siduna Posted September 30, 2013 Author Posted September 30, 2013 Liket lever ... Mycket svarva å fräsa å nu börjar man kunna passa ihop lite prylar. Bilbevis nedan, saknas lagring i "midjan" innanför skivan. Från och med nu ska jag försöka göra bitar å bygga "i ordning" så det blir några bilder att dela med sig av å få tips från (ingen större mening att dela med sig av bilder på småprylar). Quote
Siduna Posted October 4, 2014 Author Posted October 4, 2014 (edited) Det tar sig... Eller rör jag till det... :)/> Edit: Ramen har ändrats lite sedan detta foto... Edited January 15, 2015 by Siduna Quote
Siduna Posted January 15, 2015 Author Posted January 15, 2015 Ramen börjar ta sig så sakteliga. Nästa steg är att ordna med fästen och hänga upp ramen mellan två stycken "motorstativ" för att kunna rotera den och göra helsvetsning lite enklare. Lite triangulering och bur tillkommer senare... Nyttiga tips på det? Quote
steel Posted January 15, 2015 Posted January 15, 2015 Vis av erfarenhet ( flytta grejer) så skulle jag rekomendera att du försöker få i så mycket prylar som möjligt som hör till bilen innan du fortsätter med bur och triangulering. Mao infästningspunkter och PLATS för motor, rattstång , pedalställ ( sitter jag bra, får fötterna plats), växelreglage, handbroms, bälten tank, avgassystem osv, Så att du får med alltihop och tänker igenom placeringar. Annars kolliderar det garanterat. Mvh Pär 1 Quote
Siduna Posted January 15, 2015 Author Posted January 15, 2015 Exakt min tanke! Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
Siduna Posted February 8, 2015 Author Posted February 8, 2015 (edited) Fråga: -Hur stora felmarginalen är acceptabla vad gäller placeringar fästen för bärarmarna! Tänker då främst på hur mycket det "får" skilja vid kryssmätning och "offset" från ramens centrumlinje? Tacksam för era åsikter/erfarenheter! Edited February 18, 2015 by Siduna Quote
Siduna Posted February 18, 2015 Author Posted February 18, 2015 Fråga: -Hur stora felmarginalen är acceptabla vad gäller placeringar fästen för bärarmarna! Tänker då främst på hur mycket det "får" skilja vid kryssmätning och "offset" från ramens centrumlinje? Tacksam för era åsikter/erfarenheter! Pushar lite ... Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
Siduna Posted November 14, 2016 Author Posted November 14, 2016 Framvagn på GJo, spårvidd modell bred...Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Quote
Siduna Posted November 23, 2016 Author Posted November 23, 2016 Kan bli bakvagn också... inflyttade ok med "integrerad" handbroms, torsendiff i eget hus å dubbla kättingar:Stilstudie från sidan:Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
LUPUS Posted November 23, 2016 Posted November 23, 2016 intressant med en skiva . låser torsen diffen upp så bra så det dynamiskt sett funkar ? Har bara sett detta på någon crosskart likandne bygge tidigare. Jag skulle nog dubbel kolla med SFRO att de köper detta (Eller fatta jag fel så detta enbart var handbroms ? ) Quote
Siduna Posted November 23, 2016 Author Posted November 23, 2016 Nä, det ska sitta motsvarande på högra sidan också.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
LUPUS Posted November 23, 2016 Posted November 23, 2016 Ok , det låter enklare att få igenom . Ser nu att bilden var lite beskuren så allt såg symmetriskt , ut därav min lite nyfikna fråga Quote
RoXa Posted November 23, 2016 Posted November 23, 2016 Imponerad! Skivorna ser ut att hamna väl skyddade från fartvinden. Hur löser du kylningen av skivorna? Quote
Siduna Posted November 23, 2016 Author Posted November 23, 2016 Imponerad! Skivorna ser ut att hamna väl skyddade från fartvinden. Hur löser du kylningen av skivorna?Tänkte leda luften från kylarna (framför bakhjulen) den vägen å ut genom "huven"."Vanliga" kylaren på vänster sida å laddluftkylare å oljekylare på höger (luftintag bakom dörrarna).Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Siduna Posted December 28, 2016 Author Posted December 28, 2016 Det närmar sig torrbrytning:Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Siduna Posted January 2, 2017 Author Posted January 2, 2017 Torrbrytning: - Check!Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote
Siduna Posted January 17, 2017 Author Posted January 17, 2017 Hur kinkigt är det att ratten sitter i centrum av stolen? Vill ha den lite till vänster för att kunna komma i och ur. Vill minnas att i V4'an satt den lite snett?Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Christer J Posted January 17, 2017 Posted January 17, 2017 Pedalerna satt åt höger i v4an. Jag undrar hur de känns att åka med ratten ocentrerad.. tiltrattstång borde vara bättre. Eller Snapoff nav. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.