Jump to content

Köpa och renovera växellåda, typ 9?


Matts

Recommended Posts

Hej igen,

Har letat och nu i alla fall hittat en typ 9 låda, som jag tänkte köpa in (enligt rekomendation här på forumet). Men bilen den sitter i har gått över 50.000 mil! :(

Ska man passa?

-Men samtidigt. Då jag kollar runt ser det ut som om typ 9 ersattes i slutet av 80-talet (typ -88), med MT75. Det betyder ju att bilar som fortfarande används, med typ 9, av naturliga skäl hunnit rulla en bit... Sedan har man ju ingen aning om ifall det är originallådan som sitter i heller, eller om den bytts under resans gång! (Ofta har bilarna hunnit byta ägare flera gånger och dokumentation/historik saknas) :huh:

Köper man lådan/bilen, testar och renoverar om det låter konstigt i den? Finns det färdiga renoveringssatser (lager och drev)? Var hittar man sådana och vad kostar dom?

-Det kanske inte är någon fara heller. Låter den inte konstigt kanske det inte finns någon anledning att oroa sig? Lådorna kanske klarar gå det dubbla, om de sköts om ordentligt, Eller...?

Vad säger ni ni andra?

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

I princip alla delar finns till en T9:a om den har sitt ursprung från en 4 cylindrig bil. V6 lådorna har en annan lagring och delarna/uppdateringssatserna är mer begränsade.

Kolla in följande sidor:

http://www.bearingkits.co.uk/

http://stores.ebay.co.uk/autogearshop

http://www.gearboxman.co.uk/

www.tran-x.com

www.quaife.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar Morty! :)

OK, ja då verkar det ju finnas delar att få tag på i alla fall.

Sedan är ju som sagt frågan om det är originallådan som sitter i? (>50.000mil, de käns långt det).

Ska man renovera direkt, eller räcker det kanske med att lyssna om det låter konstigt...

(Tänkte provköra innan ev köp, eftersom lådan sitter kvar i bilen).

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas,

-Sorry jag såg inte din fråga tidigare. (Misstänker du skrev den samtidigt då jag var inne och svarade Morty)?

Undrar du över motorn från "donörbilen", så är det en 100Hk Sierra 2,0 från -88. Tror i o m detta det är en Pinto, men det kan kanske ev vara en DOCH ändå. Att jag tvivlar lite är som sagt att bilen (lådan?) gått > 50.000mil och inte vet om detta kanske är dumt?

Morotn jag ska ha ihop lådan med i min bil, blir en Zetec 1,8 på 114hK, från ngn Escort runt -97.

Jag ska sedan försöka modda om lådan till hydraulisk koppling, innan allt är klart.

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Jaha bra Lars, Jag ska absolut kolla upp det!

Men jag vill gärna ha tag en komplett bil ändå, eftersom jag då kan plocka även omkringliggande delar, som t ex koppling, medbringare mot kardan osv. Dessutom ser jag då jag tar isär hur det ser ut och hur det fungerar, som gafflar och urtrampningslager osv.

Jag har ännu aldrig delat på en motor och växellåda, så jag sett hur saker och ting hänger ihop/hur det ser ut på riktigt. Jag är därför inte heller säker på vad det är för grejor jag behöver ha tag på och hur de ska sitta, så det är bra om det är komplett första gången... Jag tror själv det kan vara rätt vettigt (mitt i alla "tokerierna")! :hypocrite:

Men då jag är klar med allt kan jag ju byta låda igen, om jag hittar någon som är i bättre skick?

-Tack för tipset!

not/förklaring.

Då jag sist konverterade bilem med delar från BMW tog jag hela paketet som det var, med motor, koppling och låda. Jag kunde till och med bara koppla ihop slavcylindern för kopplingen, med huvudcylindern på GT-6:an och det fungerade perfekt efter en enkel luftning!

BMW:n var både för stark och för mycket vrid i (trots att det bara var en 320i -85) för att det skulle vara lönt att ens tänka tanken att besiktiga.

-Men det blev en rolig em under provkörningarna efteråt, då det bygget var klart!! :prop:

Nu ska jag göra om operationen, men den här gången är tanken att jag ska göra en "seriös" konvertering (dvs där jag kan besiktiga bilen efteråt). Nu vill jag kunna använda bilen på riktigt igen!

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

-Ja tack, hemskt gärna! :)

Nu är det så pass mycket på bilen som inte stämmer ändå, mot original. Och skicket var inte heller mycket för värden då jag sprang över bilen, utan mer eller mindre räddade den från skroten. Eftersom jag är tekniskt intresserad men aldrig skruvat något med bilar och gillade modellen, kände jag att det skulle vara kul att försöka göra något av den. "Alltid lär man sig något"! Och det har jag verkligen gjort, jag som ens aldrig hållit i en svets eller vinkelslip före. Detta var 10 år sedan och tiden har gått... Nu har jag hunnit bygga på en egen MC och har ibland fått hjälpa bekanta med enklare reparationer. (slipa, tillverka delar, svetsa...).

Nu är det dags att göra i ordning bilen för vägarna igen, även om jag känner att jag har en del trösklar att ta mig över. Och blir det ett lyckat projekt, då kanske det blir totalrenovering, med rostlagning och ny lack?

-Det skulle verkligen vara jätteroligt!! :eclipsee_steering:

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Jag har väl skrivit det förut, typ 9 är en relativt lättarbetad växellåda och skaffar man Haynesboken till Ford Capri (med supplement för MkIII) eller en gammal svensk Granada-mekhandbok, så är renovering av lådan beskriven där.

Jag fixade att byta lager etc. i en sådan på första försöket :-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Jaa... Idag skulle en Spitfire med VolvoB20 inte godkännas på besiktningen som enbart "motorbyte", oavsett modell av både Spitfire eller B20-motor. Inte Spitfire-4, Mk2, eller MK3 i allafall. Spitfire 1500 vet jag inte vad den ligger på, dock högre än de tidigare men fortfarande är jag tveksam till en B20. Jag tror den svagaste B20A ligger någonstans strax under 90 Hk och en spitfire, jag har en Mk-3 själv, ligger på ca 60Hk original.

Med dagens krav får alltså inte ersättningsmotorn ligga på mer än knappa 70hk, om jag vill klara besiktningen som enbart ett "motorbyte". (DVS utan krav på annan ombyggnad/omregistrering). "Det var bättre förr" :prop: (eller kanske inte)?

Då det gäller GT6, min i alla fall, får jag använda en motor på max 116Hk och samtidigt på max 173Nm i vrid. Då jag letat är det Zetec 1,8 på 114hK som blir max! Det hade ju varit smaskigt med en 2.0, men nu får det bli såhär. Kul om jag äntligen kommet till skott och imål!

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

...Ja, å sedan 5-vxl låda och att kunna bara tanka blyfritt (utan slabbande med blyersättning) och dessutom till lägre bränsleförbrukning/mil, gör ju inte heller ont! :hypocrite:

Mvh

//Matts

Edited by Matts
Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Tänkte bara informera om att jag tillslut fick tag på en annan bil, Sierra med en typ-9, med bara drygt 30.000 mil på mätaren! Nu ska jag meka ur lådan och kopplingen ur den och sedan leta reda på en Escort som får donera motorn. :)

Jag ska skaffa boken du tippsade om Gustaf (Capri II, med tillägg för III:an).

-Tack!

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har väl skrivit det förut, typ 9 är en relativt lättarbetad växellåda och skaffar man Haynesboken till Ford Capri (med supplement för MkIII) eller en gammal svensk Granada-mekhandbok, så är renovering av lådan beskriven där.

Jag fixade att byta lager etc. i en sådan på första försöket :-)

/Gustaf

Är växellådan med i bägge varianterna?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1850103135

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1850103097

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...