Jump to content

Avon7k by Sleiper


Recommended Posts

Tumme upp!

:thumbsup: :)

När jag körde med GSXR1000 spjäll så svetsade jag en platta på länkaget mellan spjällen

Okej, tiggade du dit plattan eller tror du att det går att få bra med en vanlig mig/mag?

Link to comment
Share on other sites

:thumbsup: :)

Okej, tiggade du dit plattan eller tror du att det går att få bra med en vanlig mig/mag?

Jag svetsade dit en "platta" med miggen - fick tipset av Thomas i någon tråd

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Då gör jag så också :)

Hej Niklas

Här kommer 2 bilder på hur jag gjorde med mina "plattor" - de är inte stora men de har samma vinkel som orginal

IMG_4238_zpsbbkezvar.jpg

IMG_4239_zpskltshiga.jpg

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej Niklas

Här kommer 2 bilder på hur jag gjorde med mina "plattor" - de är inte stora men de har samma vinkel som orginal

Bild 1

Bild 2

kenneth

Mycket bra bilder Kenneth. Ska försöka hinna svetsa dit bitarna i morgon så får vi se om jag lyckas lika bra :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag äntligen haft lite tid att åka till garaget igen. Dök då på ett problem som jag tänkte att jag skulle fråga om. :-)

Jag kommer ju använda spridare och original insug. Och inte använda spridarhålen i gsxr spjällen. Kan jag då montera spjällen upp och ner? Gör jag det kommer gasvajern att sitta bättre till närmare gaspedalen. Annars sitter den på "fel" sida av motorn.

Hoppas ni förstår hur jag tänker, kan fixa bilder till ikväll om det behövs.

skickat via tapatalk från min mobil

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja nu var det kanske dags för en liten uppdatering igen. Har varit lite semesterresor och sånt så har inte haft så mycket byggtid den senaste tiden men lite har jag hunnit med.

Får ursäkta lite för bildkvaliten och sedan kan bilderna vara lite stora, photobucket låter mig inte ändra på storleken just nu. Är dom för stora så säg till så löser jag det på något annat sätt.

Köpte en fuelrail till en Volvo vit-motor(för dålig på Volvo så vet inte vad det är för motor :P) då den hade precis rätt cc-mått mellan spridarna.

Här syns även början på "plåtkonstruktionen" som håller fast fuelrailen.

DSC_0633_zps3de6osbf.jpg

Och här nedan det lite mer färdiga resultatet, fuelrail, fäste och kontaktstycket till spridarna, eftersom jag använder mig av originalspridare och placering så tänkte jag att jag skulle använda original kontakterna också och det ser ju ganska bra ut tycker jag.

Pinnen som sitter svetsad vid railen är för att jag ska kunna dra fast bränsleslangen med några stripes.

DSC_0634_zpswoezn3js.jpg

Sedan har jag satt in en bränsletrycksregulator

btr512_zpskeipobid.png

Såhär ser det ut nu.

Tittar ni noga så ser ni också min vakumburk från spjällen till btr´en, sitter under spjällen och är tyvärr svart så den syns inte så bra.

Om någon är intresserad så kan jag ta bättre bilder på den.

motor_zpsclzxbzu1.jpg

Har några frågor på det här, på bränsle in så är det som ni ser ett 90 graders böj, gör det något?

Kan om det behövs byta den dom en rak och böja upp röret så att det inte blir någon skarp böj utan mer en rak linje.

Har även slängt på karossen lite löst, mest för att se hur mycket jag kommer behöva kapa och plasta nytt :)

Nästa steg tror jag blir att börja fundera på kylare och kylarslangar. Hur och var köper jag sånt. Har för mig att jag sett att man kan måttbeställa kylare någonstans här på foumet, men vet inte riktigt var jag läste det??

Allt för idag :)

Link to comment
Share on other sites

Efter lite sökande med hjälp av forumets sökfunktion, den fungerar ju bra om man söker med rätt ord :P Så har jag hittat var man kunde köpa måttbeställda kylare.

Så nu ska jag mäta och göra en skiss på hur kylaren ska se ut.

Finns det några regler man ska följa när man designar en "layout" för kylaren? tex var anslutningar ska sitta och vilka anslutningar bör finnas på kylaren? uttag för vattentemp och sånt tex.

Link to comment
Share on other sites

In långt nere, ut långt uppe. Så det blir cirkulation genom hela. En mindre anslutning på toppen av kylaren kan vara bra för självluftning.

Vattentemp kan man ta i kylaren om man vill. Finns ju fler varianter, typ apapter för slang. Men annars är det lätt att gänga i efterhand. Om du inte vet vilken sensor du ska ha.

Link to comment
Share on other sites

In långt nere, ut långt uppe. Så det blir cirkulation genom hela. En mindre anslutning på toppen av kylaren kan vara bra för självluftning.

Vattentemp kan man ta i kylaren om man vill. Finns ju fler varianter, typ apapter för slang. Men annars är det lätt att gänga i efterhand. Om du inte vet vilken sensor du ska ha.

Okej Tack för info :)

Några frågor till då. Är det uppe och nere på samma sida eller är det uppe på ena och nere på andra du menar?

När det gäller placering, är det bättre att luta kylaren lite bakåt och göra den lite större än att göra den lite mindre och montera den mer lodrätt?

Vilket håll pumpar vattenpumpen vattnet i en zetec?

Edited by Sleiper
Link to comment
Share on other sites

Diagonalt in/ut känns spontant bättre. De flesta motorer har väl ändå anslutningarna på olika sidor? Tittade rätt mycket på kylare innan och jag minns att vissa hade in nere på ena sidan men ut mitt på toppen.

Spelar kanske inte så stor roll.

Det viktigaste för bra kylförmåga på begränsad yta är tjocklek. Du får kanske plats med tjockare kylare om du inte lutar den?

Link to comment
Share on other sites

Avtappningskran för kylarvatten på undersidan av kylaren uppskattar jag. Mycket bra när man vill rengöra

kylaren invändigt eller ska plocka bort den tillfälligt av någon anledning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för svar :) efter en vecka med fullt upp så har jag kunnat satt mig ner och fundera och surfa runt lite i lugn och ro igen.

Bra länk :thumbsup: , har nu beställt en sådan, typ 900 kr med frakt var ju ganska bra pris, får se hur den ser ut när den kommer hem.

Avtappningskran för kylarvatten på undersidan av kylaren uppskattar jag. Mycket bra när man vill rengöra

kylaren invändigt eller ska plocka bort den tillfälligt av någon anledning.

Ska ta med det i planerna när jag ska lämna bort kylaren för lite omsvetsning.

En helt annan fråga som kom smygandes vid typ kl 0100 i natt :P

Vevhusventilationen, hur ska jag koppla den? Jag har letat lite på forumet och hittat några olika svar. Jag har ju spjällhus från en mc vilket innebär att jag har fyra stycken, hur har ni andra kopplat?

Link to comment
Share on other sites

Vevhusventilationen måste vara sluten, jag har kopplat "båda" anslutningarna till den gemensamma luftrenaren - de uttag som finns på spjällhusen skulle jag inte vilja koppla till vevhusventilationen, den har jag bara till MAP. Luft skall kunna gå från ventilkåpan till luftrenaren men inte från luftrenaren till ventilkåpa - där skall monteras en backventil så att det fungerar så

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Vevhusventilationen måste vara sluten, jag har kopplat "båda" anslutningarna till den gemensamma luftrenaren - de uttag som finns på spjällhusen skulle jag inte vilja koppla till vevhusventilationen, den har jag bara till MAP. Luft skall kunna gå från ventilkåpan till luftrenaren men inte från luftrenaren till ventilkåpa - där skall monteras en backventil så att det fungerar så

kenneth

Ok, med luftrenare antar jag att du menar luftfiltret? :)

Vad har du för backventil? antar att det går att finna dessa på skroten?

Den kylaren jag länkade till har faktiskt avtappning. Den svarta pluppen längst ner i mitten.

hehe, ja jag har ju sett pluppen med tänkte inte så långt att det kunde vara en avtappningsplugg :) Eftersom jag också tänkte vrida kylaren 90 grader så kanske jag ska flytta pluppen så den sitter under kylaren, annars så kan jag ju inte tömma den helt utan att skruva loss den. Jaja, får se när den kommer hem så får jag se hur och vad som blir bäst.

Link to comment
Share on other sites

Luftfiltret är det jag menar, måste gå att ta vilken backventil som helst. Det viktiga är att det är slutet, Jag köpte ett litet snyggt filter men det fick jag avslag på - kopplade då till luftfiltret

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Luftfiltret är det jag menar, måste gå att ta vilken backventil som helst. Det viktiga är att det är slutet, Jag köpte ett litet snyggt filter men det fick jag avslag på - kopplade då till luftfiltret

kenneth

Okej, tack för info :) Då kör jag på det när jag väl ordnat fram luftfilter men det blir vid ett senare tillfälle.

Samlar på mig info och letar delar på nätet :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått hem kylaren, blev lite tull på den också så sammanlagt hamnade det på ca 1100 kr.

Så nu sitter jag och försöker lista ut hur jag ska dra alla slangar och rör för att få ihop kylsystemet så att det fungerar så bra som möjligt.

vilket inte var så enkelt som jag trodde(är ju lite trög så det mesta är ju faktiskt ganska besvärligt) :blink: :P

Lite frågor kommer lastat:

Rör för kylsystemet, vart köpa och vilka sorters rör ska jag använda. Funderade på kopparrör men misstänker att dom kanske kommer skaka sönder??

Hade tänk att dra så mycket rör som möjligt och använda så lite slang som möjligt.

Värmepaket, ska jag ha ett sådant?, misstänker att det kan vara skönt om det är lite kyligare ute och jag bor ju i ett kallhål så det kanske behövs.

Behövs det något mer utöver värmepaketet, någon "kran" för att kunna stänga av vattencirkulationen?

Link to comment
Share on other sites

do88.se har alurör. Jag körde bara slang då jag behövde en svag böj på den långa. Swedol är billiga på 1 metersbitar. De har även 90°-böjar om man behöver.

ska kolla på Do88.

Måste fundera ut lite hur mitt grenrör kommer bli också så jag vet var jag kan dra rör och slangar.

Hur bra stämmer den här skissen på dragning och koppling av kylarslangar och det andra?

http://www.toyne.org.uk/docs-cooling.html

Link to comment
Share on other sites

Järnrör av typ avgasrör funkar också utmärkt, men du behöver få till en vulst så inte slangen skjuter av.

Man ska inte blanda kopparrör och alukylare, kopparen äter alu galvaniskt o rören i kylaren är tunna, det tar något år men kommer bli problem till slut.

/T

Link to comment
Share on other sites

Om du ska ha raka alu rör så kan man hitta det i tex teleskopskaft, locost :-)

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12370&hl=teleskopskaft#entry141240

Haha, det var ju faktiskt smart, får kolla om det finns någon snöraka på lager på jula, borde ju finnas någon över sedan förra säsongen.

Järnrör av typ avgasrör funkar också utmärkt, men du behöver få till en vulst så inte slangen skjuter av.

Man ska inte blanda kopparrör och alukylare, kopparen äter alu galvaniskt o rören i kylaren är tunna, det tar något år men kommer bli problem till slut.

/T

Okej, då går tanken på kopparrör bort direkt. Tack för informationen :)

Link to comment
Share on other sites

Tackar för den länken, har sett den förr men hittade den inte nu när jag letade :)

Har funderat vidare och letat efter information och har ritat upp en "principskiss" på hur jag ska dra kylsystemet, tror att det i stort sett stämmer. Det jag är lite osäker på är var jag kopplar in expansionskärlet och om det spelar någon större roll.

På bilden nedan har jag ritat en svart ring i övre vänstra hörnet. Antingen sätter jag expansionskärlet mor röret eller direkt kopplad till kylaren.

Spelar det någon roll vilket alternativ jag väljer eller finns det någon bättre plats att koppla in kärlet?

skisskyln4_zps8m4cnc7i.png

strypningen är istället för värmepaket, vet inte om det behövs heller men ritade in det iaf.

Edited by Sleiper
Link to comment
Share on other sites

Ett trycksatt expansionskärl ska höja lägsta trycket i systemet så att pumpen inte kaviterar.

Det ger mer kylvatten genom motorn och högre tryck inne i motorn som minskar risken för lkal kokning.

Det bästa stället att ansluta det på är precis innan pump, dvs slangen från kylaren tillbaka till motorn.

Sämsta stället är precis efter pump, dvs typ slangen ut till kupevärmen.

Att ha expansionskärlet högst är inte jätteviktigt under drift men det underlättar när du ska fylla systemet, blir mycket luftning annars...

/T

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev en fråga på MEVs forum om hur de gör med sina system på Rocket. Jag har gjort lite fel tror jag. Men de hade denna bild uppe. Vad tror ni om den?

cb1bf6c3c76fa12fe8424506e356125e.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ett trycksatt expansionskärl ska höja lägsta trycket i systemet så att pumpen inte kaviterar.

Det ger mer kylvatten genom motorn och högre tryck inne i motorn som minskar risken för lkal kokning.

Det bästa stället att ansluta det på är precis innan pump, dvs slangen från kylaren tillbaka till motorn.

Sämsta stället är precis efter pump, dvs typ slangen ut till kupevärmen.

Att ha expansionskärlet högst är inte jätteviktigt under drift men det underlättar när du ska fylla systemet, blir mycket luftning annars...

/T

Tack för ett bra svar och en bra beskrivning (tillochmed jag förstod den :prop: ) Då satsar jag på att koppla in expansionstanken så nära innan pumpen som möjligt.

Okej, så egentligen skulle man kunna "höja" den när det är dags för luftning av systemet och sedan montera den lägre. Bra att veta då jag har lite problem med huven och höjden på motor osv.

Jag skrev en fråga på MEVs forum om hur de gör med sina system på Rocket. Jag har gjort lite fel tror jag. Men de hade denna bild uppe. Vad tror ni om den?

<Bild>

Sent from my iPad using Tapatalk

Jag antar att den ska fungera också, den är ju nästan lika, bara det att dom drar ihop slangen från exp.tanken och den ena utav dom mindre anslutningarna från termostaten medan jag ritat in att det ska dras en slang från vardera utgång till röret innan pumpen.

Dock kan jag såklart inte säga med 100% säkerhet att det fungerar men har du hittat det på deras forum och den inte blivit toksågad så borde den ju fungera tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej alla glada julfirare :)

Bygget har väl fortskridit lite sådär i minst sagt maklig takt. Dragit lite kylarslangar och lite sånt iaf.

Men har kommit på en fråga som jag hoppas få lite input på och det har med oljan att göra, på st170 motorn sitter det en typ oljekylare som jag tror man ska koppla in i det vanliga kylsystemet?! Tror jag iaf!

Bild på den.

bcb0f360-dc8e-44e1-ae7b-4adb1aa162e6_zps

Om det är så att den ska in på kylsystemet, är det bättre än att ersätta den med en vanlig oljekylare? Alltså en sandwischplate och en kylare.

Har man en termostat på den kopplingen borde den väl fungera lika bra??

Som sagt, all input är bra input i det här fallet så säg vad ni tycker, tänker och tror. Och vet ni så får ni gärna berätta det också :)

Och sist men inte minst får jag Önska er alla en God Jul!

Link to comment
Share on other sites

De där oljekylarna skall inte vara speciellt effektiva. De har monterats för att bättre klara avgaskraven (få upp motortempen snabbare). Tror inte du behöver ha den. Satsa på en riktig oljekylare istället - om du behöver ha en.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara börja med att säga att jag inte är en originalfantast, men.

Om den sitter där från fabrik lär den göra ett jobb, passar den i din ram är den nästan gratis (kostar slangar)

Att motorn blir varm snabbare gör ju att du kan busgasa snabbare och det är ju inte bara dåligt.

Jag har aldrig öppnat en sån där och vet hur den ser ut innuti, men vatten är ett mycket bättre kylmedium än luft så en olja tillvatten kylare kan vara fantastiskt mycket mindre än en olja till luft.

Satsa på en bra vatten kylare med ordentliga och lufttäta recirkulationsskydd mot noskonen och jobba med fläktstorlek för att hantera kylkap.

Då låter du motorns termostat göra sitt jobb och så länge du lyckas hålla dig innom motorns konstruktionsram så borde det innebära minst problem.

Det är många som har läckageproblem kring externa kyare, det är inte trivialt och inte locost att få till en konstruktion som håller.

Så mitt råd är nog, kör på den du har och ha en extern på uppgraderingslistan om du får problem med hög oljetemp.

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Satt även original på Audi 80 tror det var en 89:a

Sitter en liten platt värme växlare inuti. Så får den vatten av rätt temp så är den nog ganska effektiv vid moderat trimning.

Fik hella motorn full av olje blandat vatten så det var som en gröt. Skar sönder den av ren nyfikenhet

Link to comment
Share on other sites

Har använt den modellen på en del rallybilar och man slipper risken med oljeslangar, extra termostat mm.

Visst till för den värme till kylaren men en vanlig sitter oftast framför kylaren så det kvittar nog.

Volvo har väl använt den modellen sista 30 åren.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar grabbar även fast det var julafton :)

Jag testar med att göra som Tpau säger då jag tror att det går att få till även fast det kommer bli lite trångt för slangarna. Mest för att det är billigast då ekonomin har en förmåga att bli lite påverkad såhär i December :P

Ska försöka få upp lite bilder på bygget här i helgen då det har hänt lite sedan dom senaste bilderna :)

Link to comment
Share on other sites

Här kommer min lovade uppdatering. Inte så stor uppdatering men är mycket pill som tar tid :)

Blev totaldäckad efter jul och har i princip legat på soffan den här veckan så nu under ledigheten har det inte hänt någonting. :(

Lite slangar har blivit dragna

DSC_0981_zpst5wd9gwe.jpg

Framänden

DSC_0983_zpssmlegbv8.jpg

Har fått min kylare tillverkad men den måste modifieras lite till innan jag kan montera den på riktigt så bild på den kommer när den är helt klar :)

Gjorde en lite mer permanent lösning på monteringen av bromsvätskebehållarna än den träbit jag hade innan :P

DSC_0984_zpsmyjmplv3.jpg

Det var allt för idag, förhoppningen är att jag blir frisk och att jag under nästa vecka får klart kylaren. Efter det är jag klar med kylsystemet och kan börja rodda lite i elen tror jag.

God fortsättning! :)

Är bliderna stora så får ni säga till så minskar jag ned dom :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu är kylsystemet så gott som klart och har varit det en tid. Idag är första dagen på ca två månader som jag kommit iväg till garaget men bättre sent än aldrig.

Kommer göra en uppdatering med lite bilder inom en förhoppningsvis inte allt för lång tid men nu börjar jag med en fråga.

Håller på att montera nivågivaren i bränsletanken och undrar lite vilken sorts skruv som är lämplig att använda till detta? Fungerar det med sjäkvborrande skruv? (syns på bilden nedan)

DSC_1187_zps6aphq7dd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Personligen skulle jag nog försöka att gänga i tanken, tror mer på det än självborrande skruv. Troligtvis fungerar det med självborrande skruv, men om tankmätaren skall plockas bort flera gånger så kanske det blir problem

Link to comment
Share on other sites

Precis som Jonas skriver så måste det bli tätt. Jag har haft problem med läckage där pga "oplan" tank. Har nitmuttrar i tanken och kring dem har det blivit lite upphöjt.

Hylomar blå verkar ha löst det.

För övrigt gillar jag självborrande skruv. Har det på många ställen på bilen och ingen har fallerat. Men jag skulle inte sätta dem i tunn aluminium. I 2 mm verkar det gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Personligen skulle jag nog försöka att gänga i tanken, tror mer på det än självborrande skruv. Troligtvis fungerar det med självborrande skruv, men om tankmätaren skall plockas bort flera gånger så kanske det blir problem

Jag satte nitmuttrar i tanken, packning och gängtätning på skruvarna.

Precis som Jonas skriver så måste det bli tätt. Jag har haft problem med läckage där pga "oplan" tank. Har nitmuttrar i tanken och kring dem har det blivit lite upphöjt.

Hylomar blå verkar ha löst det.

För övrigt gillar jag självborrande skruv. Har det på många ställen på bilen och ingen har fallerat. Men jag skulle inte sätta dem i tunn aluminium. I 2 mm verkar det gå bra.

Tack för svar grabbar, misstänkte att det kanske kan bli lite problem med självborrande i tunn alu så nitmutter eller gänga får det bli.

Återkommer med resultatet och den lite större uppdateringen förhoppningsvis inom några dagar.

Link to comment
Share on other sites

Ja det blev att gänga i tanken den här gången :) iaf i ett första skede, hade nitmuttrar men det skulle bli en lite för hög kant så det skulle bli som för Rikard, lite för otätt.

Sedan hade ju Tiger tänkt till lite så det var dubbla plåtar runt hålet för nivågivaren så det var ju mer att gänga i :D

a5500b26-5d3f-4d5a-9702-294822c6d595_zps

Sedan kommer det lite bilder på hur det ser ut idag, Dom flesta kylarslangar är klar, det är bara den slang från expansionstanken som inte är helt klara. Anledningen till att det inte är klart är för att jag vill veta ungefär hur och var grenröret kommer vara.

2304de06-1fef-4d10-81ce-785958a7b040_zps

Mycket slang blir det.

cadd7c9c-f262-4959-aa2a-5b030a23f153_zps

Har även fått dit en kylare och fläkt.

ff2591f6-4a36-46de-9826-ca00783e1849_zps

e35eabba-fa58-4bf4-b6ef-40ea31e2781e_zps

Så såhär står det till idag, nästa steg vet jag inte riktigt vad det blir men det lutar lite åt elektroniken kanske, iaf alla lampor och sånt.

Tänkte försöka dela upp elen i två "stammar" , en för den "vanliga" elektroniken och en för motorstyrning mm, iaf till en början.

Iofs mest för att jag inte har något till själva motorstyrningen och inte riktigt vet vilken väg jag ska gå där heller.

MS eller maxxecu, finns fördelar och nackdelar med båda. Tar gärna lite input på vad ni tycker. Det stora "problemet" är ju vvt´n, men som sagt det får funderas lite mer på tror jag

Det var allt för idag :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...