Jump to content

Val av Diff


Elken

Recommended Posts

Hej!

Jag är väldigt sugen på en "riktig" LSD till min 7" sierraklump. Jag väljer mellan Quaife LSD och TRAN-X LSD

Frågan är vad som är skillnaden, och skulle jag nöja mig med en Ford LSD? Är det stor skillnad mellan en Quaife eller Tran-X historia jmft med en original 4x4 bakdiff?

Sen undrar jag vad Rallydesign menar med sina utväxlingar. De har 3:6 diff och 3:9 diff. Är det feltryckt och det egentligen menas 3.6:1 och 3,9:1?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag misstänker om du köper en Quaife får du en diff av typen torsen och tar du en Tran-X är det en (ramp)lamell.

Sedan är det upp till köparen/brukaren att välja efter beteende.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Original är en viskodiff som efter 20-25 år brukar vara rejält trött. Den går att få renoverad (Maxxtuning i Sverige tror jag, eller Gearboxman i England). Gearboxman renoverade min, och gjorde den "tajtare", det kostade runt 3000-4000 kr för några år sedan tror jag. Stor skillnad men jämför man med en ramplamelldiff eller torsen/Quaife är det stor skillnad. Om man har en bil med bra chassisättning, som håller båda bakhjulen i marken ordentligt, och man inte har massor av effekt så kan det ändå vara ett bra val.

Quaifediffen är bra på så vis att den inte bråkar det minsta när man kör sakta, den är också i praktiken underhållsfri. "Fit and forget". Men precis som viskodiffen får den problem att leverera kraft om man låter ett drivhjul åka upp i luften (eller få väldigt lite marktryck).

En ramplamelldiff som Tran-X är betydligt mer brutal, den låser även med ett hjul i luften. Den brukar också tugga lite i lågfartssvängar, och så slits lamellerna.

Valet beror mycket på vad man vill kunna göra med bilen. Viskodiffen är bra som hjälpmedel för att inte köra fast och den fungerar bra i högre farter, samtidigt som den är mycket snäll i lågfart. Quaife fungerar också ypperligt för att inte köra fast, och den är lättkörd och snäll, funkar mycket bra i en bil med väl fungerande chassi/hjulupphängningar. Ramplamelldiffen är bra om man vill kunna styra med gasen och om man vill kunna provocera överstyrning med gasuppsläpp enkelt och konsekvent. Den är också bra om man vill kunna köra drifting :-)

Jag själv bytte till Quaife i min Capri, från att ha kört visko (både sliten original och uppspänd, renoverad). Quaifediffen passar mig bättre men har också tydligt visat att det egentligen är chassisättningen som är problemet.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Du menar Sierra/Scorpio 7,5"?

Gearboxman (.co.uk) säljer Gripperdiff till 7,5"-klumpen (770 pund). Det är den leverantör jag känner till som har hemsida. Jag tror att ZF har gjort sådana diffar också, men vet ingen som säljer.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Original är en viskodiff som efter 20-25 år brukar vara rejält trött

Har kört med en gammal visko diff i min bec r1/hayabusa sen 05 på tävling+ en massa bankörning,har bytt till en quaife (torsen) till årets ses.

Inte märkt nån skillad alls.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det kanske rentav är så att jag skulle bli nöjd om jag köpte en viscodiff? T.ex. Gearboxman´s renoverade visco för 195 GBP.

Det verkar ju enbart vara en utbytesenhet (men det går säkert att köpa en utan inbyte mot tillägg), men för under halva priset av en Quaife, som jag kanske ändå inte märker någon skillnad mellan?

Link to comment
Share on other sites

Jag är nöjd med min viskodiff. visst känner (ser) jag att innerhjulet spinner innan det yttre, men det är ändå riktigt gött driv. å vill man burna däck så spinner båda däcken oftast fint :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det känns ju som en rätt trevlig option att kunna köpa en komplett bakdiff 3.92:1 med LSD (Ford Visco, nyrenoverad) för samma pengar som en quaife diff bara.

Någon mer som har input i frågan?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Elken: Hur blev det för dig?

Jag har en icke LSD då jag inte visste bättre då den köptes/monterades men skall byta denna i vinter, troligen emot en begagnad Ford eller renoverad Ford (typ Gearboxman). Har 7,5" idag med 100 mm flänsar, 100 mm flänsar är krav men skall gå fint att montera 7". Vägledning hur man hittar rätt flänsar står bra beskrivet av therealpinto (tack) i denna tråd.

Sen att dessutom veta vilka som har LSD, då är man vilse igen :(

Någon som kan bena ut vilka modeller som har LSD??

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det känns uteslutet att satsa på en dyr Quaife. Håller ett öga på begagnatmarknaden efter en original LSD dock.

Jag är helst ute efter en 7" Ford 3.92 LSD

Verkar vara omöjligt att hitta dock =/

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

här har du en fårrd diff som sägs ha diffbroms

http://www.blocket.se/dalarna/Ford_4x4_delar_Cosworth_Motor_v_lada_41563580.htm?ca=16&w=3

Jag gillar denna meningen:

1st 4x4 2,9 v6 låda. fungerar felfritt utom att 4:an ej går att lägga i.

fungerade felfritt vid urmontering.

i min värld är den inte felfri :lol:

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...