Magnus 2074 Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 Idag dök pop-off ventilen upp med expressbud. Med tanke på hur hård fjädern i ventilen var ( ungefär som original dumpventil) börjar jag fundera på vad högt vevhustryck egentligen är. Det lilla som blåste i returanslutningen från turbon i tråget är troligen inte ens i närheten av att kunna öppna ventilen. Höll man fingret för hålet märktes ingenting, höll man handen nån cm ifrån kunde man känna att det "andades" lite. Men kanske byggs upp högre tryck i vevhuset efter en stunds körning av motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 (edited) Tänkte ta tag i saken och göra klart den sista elen på bilen. Saknar fortfarande givare för hastighetssignalen till Trionicsystemet. Kikade på Elfa och hittade denna. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-581-41&toc=0&q=famid101301 Skulle den fungera bra tro? PNP slutande, 4000Hz, 12V Har en adapter med 13 st frästa klackar mellan växellåda och kardanaxel. Utväxlingen på 5ans växel är 0,845. (8000rpm/0,845x13)/60= 2051Hz Edited January 21, 2014 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 se till bara att den ger en fyrkantsvåg och inte en sinus, för då fungerar det inte :unsure:/> Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 22, 2014 Share Posted January 22, 2014 Kolla Jockes tråd om pnp är korrekt tror nämligen han gjorde fel första gången. Så det lär stå i tråden Skrev tyvärr inte upp vad jag hade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 Den nya givaren jag satte på kardan-bultarna skrev jag inte upp vilken modell :( :banghead: ...och har inte hittat kvittot heller (jag brukar spara på allt sånt :banghead: ) Återkommer om jag hittar nåt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted January 26, 2014 Author Share Posted January 26, 2014 Lugnt, Men givaren jag hittade på Elfa med 12v fyrkantspuls borde fungera. Har hunnit grundlacka karossdelarna också. Körde med epoxigrund istället för slipgrund. Har fått härda/sjunka i 2 veckor nu och ska snart börja slipas inför topplacken. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Både NPN och PNP går att få fungerande. Jag har kört med både NPN och PNP, en i testbänk och en på bilen. Trodde givarna var identiska, men det var olika. Löste det med en transistor och två motstånd. Även sinusvåg går att få till för den delen. Det gäller bara att få fram en 12 V fyrkantsvåg. Just nu tar jag signal från volvobakaxeln. En VR-sensor som ger ut en sinusvåg av varierande amplitud, fyrkantsvågen fixas med en LM1815. Hör av dig om du behöver hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 26, 2014 Share Posted January 26, 2014 Denna givare har jag på kardanaxelns 4 bultar https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-574-08&toc=0&q=E2A-S08KS02-WP-B1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Tomten kom sent i år. Fick hem diffbromsen i veckan. Får hjälp med monteringen och renoveringen av diffen, och förhoppningsvis är den färdig om 2 veckor. Var också och hämtade upp ett par vingfästen i 5mm alu från vattenskärningen igår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Oljeläckaget från turbons axeltätningar avhjälptes inte av att öppna upp vevhusventilationen. Däremot så hade jag 30graders lutning på oljeanslutningarna,och efter att ha vridit lagerdelen till 10 grader försvann problemet. :) Bara att bygga om oljereturen lite så den inte ligger så nära avgashuset så kan jag varmköra motorn ordentligt för första gången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Härligt att det var en gratislösning :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted February 6, 2014 Author Share Posted February 6, 2014 Nästan gratis iaf. Behöver en ny AN10 anslutning till slangen. Men billigare än en ny core för 6700kr. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Normalt så sitter oljans retur rakt neråt ( det får heller inte ha för liten diam ) om den sitter lite för mycket vinklat så kan det byggas upp ett för högt tryck/volym vid lagret som inte hinner evakueras i tid och då trycks en del olja ut fel väg. Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted March 8, 2014 Author Share Posted March 8, 2014 Fick tillbaka diffen i torsdags, så hela kvällen gick åt till att tokmeka på bilen. Blev en hel del gjort....diff och kardanaxel monterades, hjulupphängningen kom på plats liksom bromsrör och bromsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted March 8, 2014 Author Share Posted March 8, 2014 Fick inte plats med fler bilder genom detta forum (Used 24.58MB of your 24.41MB global upload quota (Max. single file size: 19.53MB)) Så länkar resten genom forumsbilder istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Widell Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Stiligt så attans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Törs du åka med den där bilen när den är klar? :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: //Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted March 8, 2014 Author Share Posted March 8, 2014 Haha, det är nog knappt. Får börja lära känna bilen på låg effekt först. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Lite nya bilder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Vackert.. En fråga, krymplacken du har på ventilkåpan. Jag köpte Plastkote Wrinkle paint och den har inte härdat ännu, målade i Måndags! På gamla rallybilen hade jag nån annan sort tror jag, och har för mig att den torkade som det stod på burken efter en timme eller så. Undrar om jag målat för tjockt och att ytskiktet blivit för tätt och om det löser upp sig om jag sprayar på mer? Hur funkade det för dig? Det blir jäkla snyggt i alla fall. Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Fina bilder! Sugen på att köra? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Vackert.. En fråga, krymplacken du har på ventilkåpan. Jag köpte Plastkote Wrinkle paint och den har inte härdat ännu, målade i Måndags! På gamla rallybilen hade jag nån annan sort tror jag, och har för mig att den torkade som det stod på burken efter en timme eller så. Undrar om jag målat för tjockt och att ytskiktet blivit för tätt och om det löser upp sig om jag sprayar på mer? Hur funkade det för dig? Det blir jäkla snyggt i alla fall. Christer J Jag har också lackat med Plastikote wrinkle paint, fast med bra resultat. Sökte på nätet hur man skulle lacka för bästa resultat. Lackade 3 jämna tjocka lager med 10min mellanrum och lät det härda i ett dygn. Tog 5-6 timmar innan lacken började skrynkla sig. Köpte du färgen i sverige? Tyckte det var konstigt att instruktionerna på sprayburken var helt annorlunda mot beskrivingarna jag hade hittat på nätet. Så slet bort den påklistrade översättningen och under fanns en helt annan instruktion som sa samma sak som jag hade läst. Borde gå att kräva en ny sprayburk därifrån du köpte den om så är fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Fina bilder! Sugen på att köra? ;)/> Tack :) Haha, skojar du!? :eclipsee_steering: Närmar sig en första provkörning runt villakvarteret vilken vecka som helst nu. Var lite sen med att skicka in pappren för ursprungskontrollen (fick iväg dem idag), så hoppas ärendet går fort så man hinner boka en besiktning i sommar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Jag har också lackat med Plastikote wrinkle paint, fast med bra resultat. Sökte på nätet hur man skulle lacka för bästa resultat. Lackade 3 jämna tjocka lager med 10min mellanrum och lät det härda i ett dygn. Tog 5-6 timmar innan lacken började skrynkla sig. Köpte du färgen i sverige? Tyckte det var konstigt att instruktionerna på sprayburken var helt annorlunda mot beskrivingarna jag hade hittat på nätet. Så slet bort den påklistrade översättningen och under fanns en helt annan instruktion som sa samma sak som jag hade läst. Borde gå att kräva en ny sprayburk därifrån du köpte den om så är fallet. Jag med. Sökte på nätet på HowTo och de flesta rekommenderade flera tunna lager med 5 min emellan och sen går man på med värmepistol och värmer på. Var lite nervös först för det såg inte alls ut som jag ville men efter mycket värme så kunde man se något hända och då gick det sen snabbt :) Det var nog det roligaste jag har målat :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Det löste sig med ett par extra lager. Det blev nog som jag trodde, för tjockt först på några ställen. Det ser mycket bättre ut idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 (edited) Efter mycket strul med T5Suite (inte det mest användarvänliga programmet) så går motorn att köra.....om än väldigt knackigt. Har provat lite olika startmappar för 875cc spridare och ingen har fungerat något vidare bra. Med en originalmapp och T5 wizard hamnade jag någorlunda rätt och lyckades skutta runt 2 varv i närområdet efter lite justeringar. Såklart gick det inte helt smärtfritt....höll på att göra på mig när kylarvätskan kokade och plötsligt sprutade ner hela passagerarsidan med vatten....hade glömt koppla in kontakten till pumpens styrenhet :banghead: . Inget verkar ha tagit skada dock. :notworthy: Bildbevis på att bilen varit ute. :) Edited April 1, 2014 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Fan vad roligt! Fungerade inte mappen jag skickade? Jag har inte provat den själv dock ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Nä, den fick jag ingen ordning på alls. Startade hyfsat på tomgång efter lite uppfetning, sen gick det tokmagert på vanliga bränslemappen. Vet inte om det är kamaxlarna som påverkar såpass mycket? Målet nu är att få den någorlunda körbar och sedan mappa den i bänk nån gång i maj. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Tomgångsmapparna ska man aldrig röra i princip, dom är mycket svåra att få till bra. Vassa kamaxlar gör tomgången väldigt orolig och det kan vara lite knepigt att få till det bra. Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 kolla bränsletrycket. så himla vassa kammar har du väl inte om du har Turbo? Har man väldigt vassa i en sugmotor så är det bäst att köra utan lmm. och ha en ecu som går på trottel o varvtal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 (edited) Hur justerar man tomgången utan att pilla i tomgångsmapparna? Som sagt riktigt lurigt...ena stunden går det fett, nästa magert. Sen har motorn en tendens till att stanna på tomgång efter man har varvat upp så generatorn går in. Kan man kontrollera att tomgångsmotorn arbetar på något vettigt sätt? Bränsletrycket är för tillfället på 3bar, men funderar på att ställa ner det till 2,5bar. Kamaxlarna har 276 graders duration och 11,5mm i lyft. Kammarna är klockade på 2,1mm(insug) och 1,7mm(avgas) vid ÖD efter Enems rekomendationer. Edited April 1, 2014 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Kolla vilken mapp den går på när du kör live . en del mjukvaror kör inte den separata tomgångs mappen ( vet inte varför) . Mina 630cc tror jag har svårt att ge så lite soppa som behövs vid tomgång så jag ligger på 920rpm. Med dina spridare skall väl va lite bättre på korta tider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Verkar som den kör på den separata tomgångsmappen, motorn svarar iaf live på ändringar jag gör där. DC på spridarna vid tomgång är knappt 3%, men som du säger är 875:orna bättre på korta tider, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 En annan fundering....hur tungt ska en differential med torsendiff (quaife) gå att rulla? Det är nätt och jämnt att man orkar knuffa bilen med friläge i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Jag gissar på bromsarna eller att hjulen har mycket toein/out. Rakt fram har diffen ingen inverkan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Om det går tungt vid sväng så spelar Ackerman roll också. Och rakt fram så är det som Gerhard säger toe som kan göra den tungrullad. Rullar bakaxeln tungt om du hissar bilen och snurrar på kardan? Då är det något allvarligt fel och du ska riva och Kolla vr felet sitter. Inshimsad riktigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Diffen är monterad av en erkänt duktig (vad jag hört) pensionär som sysslar med växellådor och diffar på sin fritid. Hissar man upp hela bakvagnen och vrider på ett hjul går det också tungt. Har inte provat snurra kardan....det ska alltså gå lätt att snurra kardanaxeln med handkraft? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Efter mycket strul med T5Suite (inte det mest användarvänliga programmet) så går motorn att köra.....om än väldigt knackigt. Har provat lite olika startmappar för 875cc spridare och ingen har fungerat något vidare bra. Med en originalmapp och T5 wizard hamnade jag någorlunda rätt och lyckades skutta runt 2 varv i närområdet efter lite justeringar. Såklart gick det inte helt smärtfritt....höll på att göra på mig när kylarvätskan kokade och plötsligt sprutade ner hela passagerarsidan med vatten....hade glömt koppla in kontakten till pumpens styrenhet :banghead:/> . Inget verkar ha tagit skada dock. :notworthy:/> Bildbevis på att bilen varit ute. :)/> Du som har så snyggt och prydligt ska ha ett snyggare expantionskärl :) http://www.ebay.com/itm/131116514820?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 (edited) Verkar som den kör på den separata tomgångsmappen, motorn svarar iaf live på ändringar jag gör där. DC på spridarna vid tomgång är knappt 3%, men som du säger är 875:orna bättre på korta tider, Har du stängt av smalbands Lamdan när du pillar ? Om man pillar samtidigt och lamdan inte fixar att reglera på en stund brukar den balla ur och gå i någon slags limphome. Tror att den timar ut på att korsa från fett till magert på ca 30sec och då ger den fan i det , har för mig det har stört mig lite. Så om du inte stängt av allt och gör en helt manuell approach skulle jag göra så. ( autotune verkar funka dåligt på tomgång konstigt nog) Men kammarna kan ju vara en ganska stor faktor + insug , lär ju inte va helt orginal där direkt , kan va så enkelt som att du behöver lite tid att justera Edited April 2, 2014 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Det är inte så enkelt som att bromsbelägg/backar i broms/handbroms ska slitas in några mil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Lambdaregleringen har jag inte pillat på alls. Ska prova det nästa gång. Tack! Nä, bromsen ligger inte på. Reagerade på att diffen var tung att driva runt redan innan monteringen. Innan bromsen monterades snurrade den lätt...efter orkade man knappt snurra för hand på någon av axlarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 har du kollat så spjälägeskontakten indikerar tomgångsläge till datorn/ECU.n Har du bägge hjulen i luften och friläge så ska det inte vara speciellt trögt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Sedan är det ju oxå bra om inga fel koder finns , men det har du säkert kollat Det är inte alltid självklart vad alla felkoder ger för följder, internet / service böcker misstänker jag inte täcker allt, speciellt när man är inne och samtidigt försöker ändra cal data. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Du har inte haft isär (kortat/förlängt kablar) kontakten till tomgångsmotorn nån gång och fått dompå fel ställe eller dålig kontakt? (backade stift) Tomgångsmotorn på 9000 är känd för att kunna krångla efter ett antal tusen mil, beckar igen inuti av gammal oljedimma, och då hinner den inte med attt justera och du får en helt omöjlig tomgång som du kan försöka få till bra till döddagar , bästa sättet att lösa upp detta är typ med diesel eller liknande, bensin är inte så bra. Känner du på den rörliga delen inuti så ska den gå lätt och inte trögt. Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Kolla förresten så att alla spridare ger bensin. Jag körde runt med 3 spridare (bränt drivsteg i boxen) och fick dålig tomgång. Framför allt när jag bytte till större spridare. Men det gick utmärkt att köra bullerprov, SFRO2 och regbesiktning på 3 cylindrar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 (edited) >Thomas Ja, motorstyrningen indikerar på "idle" med spjället stängt. Tror att det har med lambdaregleringen som Lupus tipsade om. >Jörgen Det klickar i tomgångsmotorn när tändningen slås på, och den öppnar fint om man kopplar på spänning på den. Vet däremot inte hur den reglerar under drift. Kan ska prova att koppla ur den och se om det blir någon skillnad. >Rikard Är helt nya flödesmatchade spridare och tycker inte motorn låter som att den går på 3 cylindrar. Stiften tyckte jag såg likadana ut också senast jag kollade. Lät och gick inte motorn väldigt konstigt på 3 cylindrar? =D Innan jag tänkte fortsätta pilla med sprutet står hållare till framskärmarna först på tur. Stänkte grus nåt så förbannat... ;) Edited April 3, 2014 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Har du grundöppning på spjället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Inte jättekonstigt konstigt nog. På bullret tyckte sfro-mannen den var lite trött, men skyllde på mitt relativt täta avgas och insug :) Sfro 2 likaså, "Borde gå lite bättre". Regbesiktning, under 4,5 % CO :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 Spjället har lite grundöppning. Finns det nån regel hur mycket? Tomgången ligger på ca 900rpm. Idag kom beskedet om godkänd ursprungskontroll. Så besiktning bokad 10/6 och mappning 5/5. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted April 6, 2014 Author Share Posted April 6, 2014 Börjar se färdig ut utvändigt...bara lite detaljer kvar att fixa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.