Rikard Larsson Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 Aha, då förstår jag. Trodde det var någon dold huvud-huvudströmbrytare :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 14, 2013 Author Share Posted November 14, 2013 Bitarna börjar falla på plats. Fick downpipen färdig idag, saknas bara lite avgasbandage. Provstarten av motorn närmar sig....lite småfix kvar och så ska jag försöka sätta in mig i T5-suite. Ni andra med T5-styrsystem....fungerar det bra att flasha styrdonet genom CanUSB interfacet? Tyckte att slaget i växelspaken var lite väl stort och handen kom lite väl nära brytarna på panelen. Så gjorde en bonnmecks shortshift som jag tyckte blev helt ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Jag har iofs combi-adaptern. Men jag flashar via usb och can, går alldeles utmärkt. Har bara brickat min box en gång, och fick liv i den igen via bdm. Använder T5suite för att flasha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 kolla bara noga vilka minne och processor du har i burken så det blir rätt där , har haft en del problem med att man blandat burkar när man flashar , annars verkar det ganska stabilt , har inte lyckats brain dead:a mer än någon gång i början och då hade jag inte som nu ett justerbart 18 v labb aggregat som spännings källa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 kolla bara noga vilka minne och processor du har i burken så det blir rätt där , har haft en del problem med att man blandat burkar när man flashar , annars verkar det ganska stabilt , har inte lyckats brain dead:a mer än någon gång i början och då hade jag inte som nu ett justerbart 18 v labb aggregat som spännings källa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moberg Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 kolla bara noga vilka minne och processor du har i burken så det blir rätt där , har haft en del problem med att man blandat burkar när man flashar , annars verkar det ganska stabilt , har inte lyckats brain dead:a mer än någon gång i början och då hade jag inte som nu ett justerbart 18 v labb aggregat som spännings källa Känns ju som jag ska bygga på en B18 sport . ni vet en sån där som gjordes innan Bockstensmaannen halka i mossen. för detta med flasha å braindeada i prossesorer å minnen skulle jag aldrig klara av (fattar nada) :huh:/> //Moberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Man bara kopplar in sig på can-h, can-l, jord och programmeringsspänning. Sen går man online, öppnar rätt fil och kryssar i några parametrar i firmwaren, väljer processorhastighet, typ av minnesmoduler och flashar processorn i ecu:n. Hur lätt som helst :hypocrite: Det här med förgasare hade jag aldrig förstått mig på :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Förgasare..... det är riktigt svårt det ;-). Mitt problem är att jag har en 4-5 Lådor med olika spec + hjälp lite kompisar. Tar du tex en orginal 9000 låda . Öppnar den läser av cpu + minne manuellt kan det inte gå fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moberg Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Man bara kopplar in sig på can-h, can-l, jord och programmeringsspänning. Sen går man online, öppnar rätt fil och kryssar i några parametrar i firmwaren, väljer processorhastighet, typ av minnesmoduler och flashar processorn i ecu:n. Hur lätt som helst :hypocrite:/>/> Det här med förgasare hade jag aldrig förstått mig på :D/>/> Ha ha flasha på ni så tar jag eran hjälp när ja kommer dit :notworthy:/> fick hem materialet idag så nu ligger bottenraman kapad å klar på bordet ja e på GGgggggg :)/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 (edited) Låter ju toppen att canprogrammeringen fungerar så bra som den gör. Har nämligen hört av en kompis som höll på med T5 för nåt år sedan att det var nåt strul med det. Men det var kanske en äldre version av t5-suite han provade? Hur viktigt är det att programmeringsspänningen är 15v? Läser man i T5-suite dokumentationen står det att man kan bygla stift 4 (tändningspänning ut) och 6 (programmeringsspänning in) i kontakten. Men då får man ju vara batterispänning på strax över 12v. Större risk att det hänger sig då? Edited November 15, 2013 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 12v funkar inte normalt. Krävs 15 volt för att nolla minnet. Jag tar alltid ur burken för att flasha. Det finns det som höjer spänningen med ett 1.5 volts batteri till pinnen men jag är tveksam.....du kommer inte flasha så ofta . Eventuellt kan du spännongssätta utifrån men passa dig för jord / spänningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Batteriet var en smart lösning. Men kanske får tillverka en programmeringshandske av den extra kabelhärvan jag har liggandes. Fungerar wizardfunktionen tillfredsställande? Har ju både större spridare och 3 bars mapsensor, så behöver ändra alla tabellfiler för att ens kunna starta bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 3 bar grejen funkar perfekt. Spridar konstanten så där . Du kommer kunna starta men konstanten är lite grov . Jag hamna tyckte jag själv mellan två värden enligt lamdan Vad hade du för spridare ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 15, 2013 Author Share Posted November 15, 2013 Siemens Deka 875cc och tänkte köra på E85. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 22, 2013 Author Share Posted November 22, 2013 Hela motorpaketet ihopsatt. Det är nu jag håller tummarna att kopplingscylindern går att trampa ut som den ska så man slipper riva ur hela paketet igen. :unsure: Kom över ett set bättre begagnade R888 också som genast monterades på fälgarna. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Alltså du har ju inte byggt en bil. Du har byggt en motor och monterat en bil under den :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Snyggt! Nu vill vi se och höra UPPSTART med video!! :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 22, 2013 Author Share Posted November 22, 2013 Provade koppla in styrboxen och slå på elen idag, men något är felkopplat. Huvudrelät som styrs av pin 31 slog av och på hela tiden. Detta slutade när jag ryckte ur kontakten till tomgångsmotorn som är kopplat mot relät samt pin 49. Jämför man elschemat mellan 900 och 9000 skiljer det sig. 9000 har +12v till pin2, http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-schemes/1997/2-3-l-turbo-engine-performance2.pdf medans 900 har +12v till pin1, http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/900/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/13693.pdf Är det olika tomgångsmotorer mellan modellerna eller spelar det ingen roll hur man kopplar dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 23, 2013 Share Posted November 23, 2013 Kan inte tänka mig att polariteten spelar roll. Bara en spole som drar vid spänning. Som ett relä. Du har nog något annat fel. Drog huvudreläet när du kopplade bort tomgångsmotorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 23, 2013 Author Share Posted November 23, 2013 Huvudrelät drog som vanligt efter jag kopplat ur tomgångsmotorn. men släppte efter en stund och gick inte att dra igen. Nu har jag testat att koppla in en annan handske med enbart +12v på stift 1,48 samt jord på 24,25. Matar man då på en 12v spänning på stift 60 (tändning/anti-theft) så drar stift 31 (huvudrelä-utgången) mot jord i c:a 10 sekunder innan det släpper igen. Sen går det inte att dra igen såvida man inte bryter spänningen på 1+48, då går det att upprepa igen. Samma sak med den andra boxen jag hade liggandes. Ena boxen är ifrån en 9000 2.0t 150hk -96 och den andra 9000aero 2,3T 225hk. Kan det möjligen vara program med immobilizer i ECU:n som orsakar felet? Trodde det bara påverkade bränslepumpsrelät....som för övrigt inte styrs av ECU:n i mitt fall. (stift 56 är inte inkopplat någonstans) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 23, 2013 Share Posted November 23, 2013 Bra fråga. Låtet troligt. Har du möjlighet att koppla upp dig mot ECU:n än? Att avaktivera stöldskyddet är det enklaste man kan göra :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 23, 2013 Author Share Posted November 23, 2013 Nä, har inte fått t5suite att fungera riktigt än. Men läste nyss att man var tvungen att installera .net 3.5. Jag har .net 4.0 installerat nu och får bara upp en massa felmeddelanden. Ska installera om och grotta lite mer i det imorgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 23, 2013 Share Posted November 23, 2013 Nä, har inte fått t5suite att fungera riktigt än. Men läste nyss att man var tvungen att installera .net 3.5. Jag har .net 4.0 installerat nu och får bara upp en massa felmeddelanden. Ska installera om och grotta lite mer i det imorgon. .net kan krångla lite, hade en dator jag fick manuellt tvinga i den en jätte gammal variant för det skulle fungera till slut. Sedan är nog gamla Windows versioner oxå lite enklare typ XP osv , ramlar du in på 64 bitar är det lite krångel med "skal" man måste köra igenom ( får väl lägga till "har jag hört" inte forskat jätte mycket då jag kör gammel windows över allt där jag kan ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 24, 2013 Author Share Posted November 24, 2013 (edited) Kunde inte låta bli att prova få igång t5suite. Löste felet relativt enkelt...fick markera "run this program as an administrator" så fungerade det fint sen. Fungerar både att läsa och skriva till ECU:n. :)/> Så gjorde ett startprogram i tune wizard, och det ser ju ganska bra ut....MEN varför ändras inte tabellfilerna efter max rpm man sätter som parameter? Oavsett om jag väljer 7000rpm eller 8000rpm så går inte tabellfilerna högre än 6400rpm. Sen har jag lästi forumsinlägg att det ska finnas en E85 autotunefunktion som jag inte kan hitta. Får fortsätta imorgon och försöka lösa problemet med reläutgången. (VSS var inte aktiverat) EDIT: Löste felet direkt efter inlägget. Hade missat aktivera advanced mode. Edited November 24, 2013 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 24, 2013 Author Share Posted November 24, 2013 Problemet med att lastpunkterna inte ändras trots höjt varvstopp har jag inte fått ordning på. Hur är tanken att man ska kunna mappa över 6400rpm om tabellen slutar där? Har även provat mäta utgångarna för main relay och fuel relay på 3 olika ECU:er, och utgångarna drar bara några sekunder mot jord för att sedan släppa igen. Behöver ECU:n "feedback" från tändkassett eller annan givare för att inte släppa utgången? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 (edited) Stödställen i mapparna ändras ju inte av att du ändrar i funktionen "maxvarv" . Enda sättet jag vet är att manuellt skala om och förskjuta axlarna. Detta är lite farligt då man måste kolla att man inte påverkar andra mappar, stödställena är ju använda på en del andra ställen. Lite synd att inte dilemma byggde en sånt makro i t5suite innan han drog sig tillbaka. Så i princip lirte manuellt arbeet bara men var noga ! EDIT , du måste alltså in i de EJ fina dropp down menuerna och modda alla RPM axlar OCH samtidigt flytta färdena som var på samma ställen ( om de inte är helt ok att ett 6000rpm värde tex hamnar vid 7000 Edited November 24, 2013 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 24, 2013 Author Share Posted November 24, 2013 Ok, tack. Ska sätta mig och kika på det lite nu ikväll. Men nöjer mig ändå med att ha ett program som bilen kan starta och köra lite försiktigt på. Motorn ska ändå mappas i bänk sen av Maptun eller Nordic. Gällande den spökande reläutgången så verkar allt vara ok ändå. Provmätte på en kompis bil (900Turbo -96) och reläet betedde sig precis likadant där. Kom fram till att styrsystemet förmodligen vill ha en signal från vevaxelgivaren för att dra utgången till reläet. Så kopplade in en annan vevaxelgivare och grävde fram en triggerskiva ur gömmorna som monterades på en borrmaskin, och vips så drog reläet. :D Att reläet fick spel första gången jag provade berodde på att jorden inte var fastskruvad ordentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 25, 2013 Author Share Posted November 25, 2013 Roade mig med att koppla in instrumenthärvan med alla givare ikväll. Kommer bli ett litet råttbo bakom panelen sen pga längden på den färdiga kabelstammen. Men displayen är iaf grymt läcker! :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Its alive!! :) Gjorde en provstart och motorn gick igång på första försöket med E85 i tanken. Går det att ladda upp film utan att lägga upp det på youtube? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Its alive!! :)/> Gjorde en provstart och motorn gick igång på första försöket med E85 i tanken. Går det att ladda upp film utan att lägga upp det på youtube? Lägg filmen på youtube - vi har inte så stort utrymme på vår sajt kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Du kan lägga den som privat och olistad, då måste man ha länken för att kunna se den. Eller Dropbox om du har det. (har du inte så skaffa, det är det bästa som hänt sedan skivat bröd och tig-svetsen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Får se om detta fungerar. Provstart nr2 (första missade vi att filma) Provstart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 :thumbsup: Den hoppade ju igång fint :) Vad har du för avgassystem? Den lät ganska härligt gurgligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Vid provtillfället, 3" sidepipe. :) Men dämparen jag kommer köra med är en stor (och tung) 3" magnaflow. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted December 2, 2013 Author Share Posted December 2, 2013 Idag så dök kolfiberfilmen upp med posten. Pimpade upp instrumentpanelen för att få lite motivation att börja spackla och slipa plast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted December 3, 2013 Share Posted December 3, 2013 Snygg film vad är det för någon? och var köpte du den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Köpte en billig kinatillverkad "4D Fiber Gloss Vinyl" på Ebay. Räcker till två paneler och ser helt ok ut med tanke på priset. (39kr inkl frakt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Fyllde på kylsystemet med glykol för att kunna testköra motorn lite längre. Det positiva var att sugstegen på den externa oljepumpen fyller på oljetanken mer än vad tryckpumpen suger. Det negativa är att den kullagrade turbon läcker olja. Kommer en brungrå sörja ur downpipen och det fanns olja vid inloppet på turbon också. Förstår nu varför den såldes så billigt. Ska en kullagrad turbo vara helt stum axielt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Det är inte så att den får för mycket olja och behöver en restriktor i oljematningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Sitter redan en restriktor på oljeinloppet. Ska lossa returen som går till tråget imorgon och kolla så inte oljenivån ligger över anslutningen. Även om jag inte tror det är problemet måste jag utesluta det innan turbon rivs isär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Skulle kunna vara för högt vevhustryck också då jag inte har kvar anslutningen i ventilkåpan. Tanken var att pumparna skulle suga vacuum. Men ska prova köra med öppen retur från turbon och se om det blir bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Brungrå sörja kan vara vatten i oljan. men som sagt restrictor måste du ha och det har du men är det rätt? Inget vevhustryck får finnas. Vad har du för torrsumppump ? jag är själv lite intr.av sån pump. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Sitter redan en restriktor på oljeinloppet. Ska lossa returen som går till tråget imorgon och kolla så inte oljenivån ligger över anslutningen. Även om jag inte tror det är problemet måste jag utesluta det innan turbon rivs isär. VAG 1,8 turbomotorerna har returen i oljenivån. http://www.audiforum.ca/images/oil-pan/audi-oil-pan-removal-005.jpg det borde inte vara problemet. Trist att det krånglar med turbon. Ryker det när du startar, eller kommer det grå rök när det blir varmare i avgassystemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted December 12, 2013 Author Share Posted December 12, 2013 Finns inget vatten i oljan. Sörjan består nog av en blandning av kondens, fet bränsleblandning och olja. Hade även runnit på kompressorsidan, så verkar som att oljan trycks ut genom båda axeltätningarna. Har inte velat köra motorn mer än nödvändigt men det började ryka ganska kraftigt redan efter 30 sekunder. Lossade returen idag och konstaterade att det fanns ett visst övertryck i vevhuset. Innan jag går vidare måste trycket bort, så har beställt en pop-off ventil på ebay som ska monteras på ventilkåpan. http://www.petersonfluidsys.com/engine_breath.html Torrsumpspumpen verkar som sagt suga ordentligt, men har problem med att oljan i tanken läcker ner till tråget när bilen stått något dygn. Pumpas dock tillbaka ganska fort, men är inte bra att det är tomt på olja vid uppstart. Låter det problemet vara sålänge, men har lite funderingar på en fjäderlastad backventil som tätar när tryckpumpen slutar suga olja. En avstängningskran är annars ett alternativ, men känns lite omständigt och lätt hänt att glömma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted December 12, 2013 Author Share Posted December 12, 2013 Pumpen är en 2-stegs CD2000 från Pace. http://www.paceproducts.co.uk/public_html/php/products_info.php?productID=oilpump/cd2000pumps&parent=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Hej. Varför ska du ha pop off ventil och inte vanligt filter med öppen vent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Hej, bra fråga. :) Öppen ventilation med filter hade absolut fungerat det också. Men då möjligheten finns så ville jag försöka ta vara på fördelarna med vakuum i vevhuset. Inte för att jag tror jag skulle märka någon större skillnad oavsett lösning, men känns bättre att göra "rätt". :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 (edited) Hela motorpaketet ihopsatt. Det är nu jag håller tummarna att kopplingscylindern går att trampa ut som den ska så man slipper riva ur hela paketet igen. :unsure:/>/>/>/>/> Kom över ett set bättre begagnade R888 också som genast monterades på fälgarna. :)/>/>/>/>/> Imponerade bygge. :notworthy:/>/>/>/> Dina framlyktor var är de ifrån? Skulle behöva köpa något liknande. Lite nyfiken på design på ditt oljetråg, och vad man ska tänka på då jag måste ordna ett nytt tråg till min. Det är byggt i för klent material men har lite liknande utseende som ditt. Hur ser ditt ut invändigt? Har min egen lilla oljetrågstråd men ingen expert har ryckt in och hjälpt mig än :) http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11425&st=0&p=129216&fromsearch=1entry129216 Edited December 18, 2013 by AD7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Tack. :) Verkar som jag missat att dokumentera oljetråget med bilder, men ritade en istället. Hoppas mina skills i paint imponerar lika mycket som bilbygget. :lol: Det röda i bilden är AN anslutningarna med sugsilar. Lyktorna köpte jag ifrån SVC i England. http://www.s-v-c.co.uk/category/freestanding/ Angående designen av ditt tråg. Är ingen expert på något vis, men många tråg är utformade efter hur oljan slungas iväg av veven. Det är därför jag valde att placera uppsamlingen längs ena sidan istället för centrerat. Har man en "windage tray" som sitter på många originalmotorer spelar detta mindre roll. Ser inga större hinder att göra tråget aningens lägre. Och skulle du ändå vilja du ha anslutningen längre upp ifrån marken kan man tillverka en snorkel på insidan som går ner i rännan. Det går inte att tillverka något slags påkörningsskydd framför tråget? Måste själv ha något liknande då växellådan sticker ner ganska mycket under min bil. :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Förr i tiden hade Rallybilarna en durkplåt som satt monterad under bilen för att skydda oljetråget. Och kanske växellådan också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.