Jump to content

Saab7


Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Replies 397
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bitarna börjar falla på plats.

Fick downpipen färdig idag, saknas bara lite avgasbandage.

Provstarten av motorn närmar sig....lite småfix kvar och så ska jag försöka sätta in mig i T5-suite. Ni andra med T5-styrsystem....fungerar det bra att flasha styrdonet genom CanUSB interfacet?

Tyckte att slaget i växelspaken var lite väl stort och handen kom lite väl nära brytarna på panelen.

Så gjorde en bonnmecks shortshift som jag tyckte blev helt ok.

post-4695-0-38186400-1384472977_thumb.jpg post-4695-0-32010500-1384472990_thumb.jpg

post-4695-0-97553600-1384473001_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

kolla bara noga vilka minne och processor du har i burken så det blir rätt där , har haft en del problem med att man blandat burkar när man flashar , annars verkar det ganska stabilt , har inte lyckats brain dead:a mer än någon gång i början och då hade jag inte som nu ett justerbart 18 v labb aggregat som spännings källa

Link to comment
Share on other sites

kolla bara noga vilka minne och processor du har i burken så det blir rätt där , har haft en del problem med att man blandat burkar när man flashar , annars verkar det ganska stabilt , har inte lyckats brain dead:a mer än någon gång i början och då hade jag inte som nu ett justerbart 18 v labb aggregat som spännings källa

Link to comment
Share on other sites

kolla bara noga vilka minne och processor du har i burken så det blir rätt där , har haft en del problem med att man blandat burkar när man flashar , annars verkar det ganska stabilt , har inte lyckats brain dead:a mer än någon gång i början och då hade jag inte som nu ett justerbart 18 v labb aggregat som spännings källa

Känns ju som jag ska bygga på en B18 sport . ni vet en sån där som gjordes innan Bockstensmaannen halka i mossen.

för detta med flasha å braindeada i prossesorer å minnen skulle jag aldrig klara av (fattar nada) :huh:/>

//Moberg

Link to comment
Share on other sites

Man bara kopplar in sig på can-h, can-l, jord och programmeringsspänning. Sen går man online, öppnar rätt fil och kryssar i några parametrar i firmwaren, väljer processorhastighet, typ av minnesmoduler och flashar processorn i ecu:n.

Hur lätt som helst :hypocrite:

Det här med förgasare hade jag aldrig förstått mig på :D

Link to comment
Share on other sites

Förgasare..... det är riktigt svårt det ;-).

Mitt problem är att jag har en 4-5 Lådor med olika spec + hjälp lite kompisar. Tar du tex en orginal 9000 låda . Öppnar den läser av cpu + minne manuellt kan det inte gå fel.

Link to comment
Share on other sites

Man bara kopplar in sig på can-h, can-l, jord och programmeringsspänning. Sen går man online, öppnar rätt fil och kryssar i några parametrar i firmwaren, väljer processorhastighet, typ av minnesmoduler och flashar processorn i ecu:n.

Hur lätt som helst :hypocrite:/>/>

Det här med förgasare hade jag aldrig förstått mig på :D/>/>

Ha ha flasha på ni så tar jag eran hjälp när ja kommer dit :notworthy:/>

fick hem materialet idag så nu ligger bottenraman kapad å klar på bordet

ja e på GGgggggg :)/>

Link to comment
Share on other sites

Låter ju toppen att canprogrammeringen fungerar så bra som den gör. Har nämligen hört av en kompis som höll på med T5 för nåt år sedan att det var nåt strul med det. Men det var kanske en äldre version av t5-suite han provade?

Hur viktigt är det att programmeringsspänningen är 15v?

Läser man i T5-suite dokumentationen står det att man kan bygla stift 4 (tändningspänning ut) och 6 (programmeringsspänning in) i kontakten. Men då får man ju vara batterispänning på strax över 12v. Större risk att det hänger sig då?

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

12v funkar inte normalt. Krävs 15 volt för att nolla minnet. Jag tar alltid ur burken för att flasha.

Det finns det som höjer spänningen med ett 1.5 volts batteri till pinnen men jag är tveksam.....du kommer inte flasha så ofta . Eventuellt kan du spännongssätta utifrån men passa dig för jord / spänningar

Link to comment
Share on other sites

Batteriet var en smart lösning.

Men kanske får tillverka en programmeringshandske av den extra kabelhärvan jag har liggandes.

Fungerar wizardfunktionen tillfredsställande?

Har ju både större spridare och 3 bars mapsensor, så behöver ändra alla tabellfiler för att ens kunna starta bilen.

Link to comment
Share on other sites

3 bar grejen funkar perfekt. Spridar konstanten så där . Du kommer kunna starta men konstanten är lite grov . Jag hamna tyckte jag själv mellan två värden enligt lamdan

Vad hade du för spridare ?

Link to comment
Share on other sites

Hela motorpaketet ihopsatt. Det är nu jag håller tummarna att kopplingscylindern går att trampa ut som den ska så man slipper riva ur hela paketet igen. :unsure:

Kom över ett set bättre begagnade R888 också som genast monterades på fälgarna. :)

post-4695-0-30224600-1385118443_thumb.jpg post-4695-0-23941400-1385118452_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Provade koppla in styrboxen och slå på elen idag, men något är felkopplat.

Huvudrelät som styrs av pin 31 slog av och på hela tiden. Detta slutade när jag ryckte ur kontakten till tomgångsmotorn som är kopplat mot relät samt pin 49.

Jämför man elschemat mellan 900 och 9000 skiljer det sig. 9000 har +12v till pin2, http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-schemes/1997/2-3-l-turbo-engine-performance2.pdf medans 900 har +12v till pin1, http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/900/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/13693.pdf

Är det olika tomgångsmotorer mellan modellerna eller spelar det ingen roll hur man kopplar dem?

Link to comment
Share on other sites

Huvudrelät drog som vanligt efter jag kopplat ur tomgångsmotorn. men släppte efter en stund och gick inte att dra igen.

Nu har jag testat att koppla in en annan handske med enbart +12v på stift 1,48 samt jord på 24,25.

Matar man då på en 12v spänning på stift 60 (tändning/anti-theft) så drar stift 31 (huvudrelä-utgången) mot jord i c:a 10 sekunder innan det släpper igen. Sen går det inte att dra igen såvida man inte bryter spänningen på 1+48, då går det att upprepa igen.

Samma sak med den andra boxen jag hade liggandes. Ena boxen är ifrån en 9000 2.0t 150hk -96 och den andra 9000aero 2,3T 225hk.

Kan det möjligen vara program med immobilizer i ECU:n som orsakar felet? Trodde det bara påverkade bränslepumpsrelät....som för övrigt inte styrs av ECU:n i mitt fall. (stift 56 är inte inkopplat någonstans)

Link to comment
Share on other sites

Nä, har inte fått t5suite att fungera riktigt än.

Men läste nyss att man var tvungen att installera .net 3.5.

Jag har .net 4.0 installerat nu och får bara upp en massa felmeddelanden. Ska installera om och grotta lite mer i det imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Nä, har inte fått t5suite att fungera riktigt än.

Men läste nyss att man var tvungen att installera .net 3.5.

Jag har .net 4.0 installerat nu och får bara upp en massa felmeddelanden. Ska installera om och grotta lite mer i det imorgon.

.net kan krångla lite, hade en dator jag fick manuellt tvinga i den en jätte gammal variant för det skulle fungera till slut. Sedan är nog gamla Windows versioner oxå lite enklare typ XP osv , ramlar du in på 64 bitar är det lite krångel med "skal" man måste köra igenom ( får väl lägga till "har jag hört" inte forskat jätte mycket då jag kör gammel windows över allt där jag kan )

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte låta bli att prova få igång t5suite. Löste felet relativt enkelt...fick markera "run this program as an administrator" så fungerade det fint sen.

Fungerar både att läsa och skriva till ECU:n. :)/>

Så gjorde ett startprogram i tune wizard, och det ser ju ganska bra ut....MEN varför ändras inte tabellfilerna efter max rpm man sätter som parameter? Oavsett om jag väljer 7000rpm eller 8000rpm så går inte tabellfilerna högre än 6400rpm.

Sen har jag lästi forumsinlägg att det ska finnas en E85 autotunefunktion som jag inte kan hitta.

Får fortsätta imorgon och försöka lösa problemet med reläutgången. (VSS var inte aktiverat)

EDIT: Löste felet direkt efter inlägget. Hade missat aktivera advanced mode.

Edited by Magnus 2074
Link to comment
Share on other sites

Problemet med att lastpunkterna inte ändras trots höjt varvstopp har jag inte fått ordning på. Hur är tanken att man ska kunna mappa över 6400rpm om tabellen slutar där?

Har även provat mäta utgångarna för main relay och fuel relay på 3 olika ECU:er, och utgångarna drar bara några sekunder mot jord för att sedan släppa igen.

Behöver ECU:n "feedback" från tändkassett eller annan givare för att inte släppa utgången?

Link to comment
Share on other sites

Stödställen i mapparna ändras ju inte av att du ändrar i funktionen "maxvarv" .

Enda sättet jag vet är att manuellt skala om och förskjuta axlarna. Detta är lite farligt då man måste kolla att man inte påverkar andra mappar, stödställena är ju använda på en del andra ställen.

Lite synd att inte dilemma byggde en sånt makro i t5suite innan han drog sig tillbaka.

Så i princip lirte manuellt arbeet bara men var noga !

EDIT , du måste alltså in i de EJ fina dropp down menuerna och modda alla RPM axlar OCH samtidigt flytta färdena som var på samma ställen ( om de inte är helt ok att ett 6000rpm värde tex hamnar vid 7000

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Ok, tack. Ska sätta mig och kika på det lite nu ikväll. Men nöjer mig ändå med att ha ett program som bilen kan starta och köra lite försiktigt på. Motorn ska ändå mappas i bänk sen av Maptun eller Nordic.

Gällande den spökande reläutgången så verkar allt vara ok ändå. Provmätte på en kompis bil (900Turbo -96) och reläet betedde sig precis likadant där.

Kom fram till att styrsystemet förmodligen vill ha en signal från vevaxelgivaren för att dra utgången till reläet. Så kopplade in en annan vevaxelgivare och grävde fram en triggerskiva ur gömmorna som monterades på en borrmaskin, och vips så drog reläet. :D

Att reläet fick spel första gången jag provade berodde på att jorden inte var fastskruvad ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Its alive!! :)/>

Gjorde en provstart och motorn gick igång på första försöket med E85 i tanken.

Går det att ladda upp film utan att lägga upp det på youtube?

Lägg filmen på youtube - vi har inte så stort utrymme på vår sajt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fyllde på kylsystemet med glykol för att kunna testköra motorn lite längre.

Det positiva var att sugstegen på den externa oljepumpen fyller på oljetanken mer än vad tryckpumpen suger.

Det negativa är att den kullagrade turbon läcker olja.

Kommer en brungrå sörja ur downpipen och det fanns olja vid inloppet på turbon också. Förstår nu varför den såldes så billigt.

Ska en kullagrad turbo vara helt stum axielt?

Link to comment
Share on other sites

Sitter redan en restriktor på oljeinloppet.

Ska lossa returen som går till tråget imorgon och kolla så inte oljenivån ligger över anslutningen. Även om jag inte tror det är problemet måste jag utesluta det innan turbon rivs isär.

Link to comment
Share on other sites

Brungrå sörja kan vara vatten i oljan. men som sagt restrictor måste du ha och det har du men är det rätt? Inget vevhustryck får finnas. Vad har du för torrsumppump ? jag är själv lite intr.av sån pump.

Link to comment
Share on other sites

Sitter redan en restriktor på oljeinloppet.

Ska lossa returen som går till tråget imorgon och kolla så inte oljenivån ligger över anslutningen. Även om jag inte tror det är problemet måste jag utesluta det innan turbon rivs isär.

VAG 1,8 turbomotorerna har returen i oljenivån. http://www.audiforum.ca/images/oil-pan/audi-oil-pan-removal-005.jpg det borde inte vara problemet. Trist att det krånglar med turbon. Ryker det när du startar, eller kommer det grå rök när det blir varmare i avgassystemet?

Link to comment
Share on other sites

Finns inget vatten i oljan. Sörjan består nog av en blandning av kondens, fet bränsleblandning och olja. Hade även runnit på kompressorsidan, så verkar som att oljan trycks ut genom båda axeltätningarna.

Har inte velat köra motorn mer än nödvändigt men det började ryka ganska kraftigt redan efter 30 sekunder.

Lossade returen idag och konstaterade att det fanns ett visst övertryck i vevhuset.

Innan jag går vidare måste trycket bort, så har beställt en pop-off ventil på ebay som ska monteras på ventilkåpan.

http://www.petersonfluidsys.com/engine_breath.html

Torrsumpspumpen verkar som sagt suga ordentligt, men har problem med att oljan i tanken läcker ner till tråget när bilen stått något dygn. Pumpas dock tillbaka ganska fort, men är inte bra att det är tomt på olja vid uppstart.

Låter det problemet vara sålänge, men har lite funderingar på en fjäderlastad backventil som tätar när tryckpumpen slutar suga olja. En avstängningskran är annars ett alternativ, men känns lite omständigt och lätt hänt att glömma.

Link to comment
Share on other sites

Hej, bra fråga. :)

Öppen ventilation med filter hade absolut fungerat det också.

Men då möjligheten finns så ville jag försöka ta vara på fördelarna med vakuum i vevhuset.

Inte för att jag tror jag skulle märka någon större skillnad oavsett lösning, men känns bättre att göra "rätt". :prop:

Link to comment
Share on other sites

Hela motorpaketet ihopsatt. Det är nu jag håller tummarna att kopplingscylindern går att trampa ut som den ska så man slipper riva ur hela paketet igen. :unsure:/>/>/>/>/>

Kom över ett set bättre begagnade R888 också som genast monterades på fälgarna. :)/>/>/>/>/>

post-4695-0-30224600-1385118443_thumb.jpg post-4695-0-23941400-1385118452_thumb.jpg

Imponerade bygge. :notworthy:/>/>/>/>

Dina framlyktor var är de ifrån?

Skulle behöva köpa något liknande.

Lite nyfiken på design på ditt oljetråg, och vad man ska tänka på då jag måste ordna ett nytt tråg till min.

Det är byggt i för klent material men har lite liknande utseende som ditt.

Hur ser ditt ut invändigt?

Har min egen lilla oljetrågstråd men ingen expert har ryckt in och hjälpt mig än :)

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11425&st=0&p=129216&fromsearch=1entry129216

IMG_0698.jpg

Edited by AD7
Link to comment
Share on other sites

Tack. :)

Verkar som jag missat att dokumentera oljetråget med bilder, men ritade en istället.

Hoppas mina skills i paint imponerar lika mycket som bilbygget. :lol: Det röda i bilden är AN anslutningarna med sugsilar.

post-4695-0-03540300-1387400777_thumb.jpg

Lyktorna köpte jag ifrån SVC i England.

http://www.s-v-c.co.uk/category/freestanding/

Angående designen av ditt tråg.

Är ingen expert på något vis, men många tråg är utformade efter hur oljan slungas iväg av veven. Det är därför jag valde att placera uppsamlingen längs ena sidan istället för centrerat. Har man en "windage tray" som sitter på många originalmotorer spelar detta mindre roll.

Ser inga större hinder att göra tråget aningens lägre. Och skulle du ändå vilja du ha anslutningen längre upp ifrån marken kan man tillverka en snorkel på insidan som går ner i rännan.

Det går inte att tillverka något slags påkörningsskydd framför tråget? Måste själv ha något liknande då växellådan sticker ner ganska mycket under min bil. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...