Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tack,

Har ritat upp förbanden själv efter att studerat bilden på förbanden som finess säljer och sen bett en verkstad som svarva till dem åt mig.

http://www.finess.se/tillbehoer/product/15305-konfoerbandsaende

Eftersom jag tillverkade dubbel uppsättning förband så har jag en sats á 6st över om du är intresserad? 1200:- för alla.

Hylsorna är 50mm långa för att passa min huvudbåge som var 44,5mm. Konorna har 37mm ytterdiameter för att passa invändigt i 1 5/8"-0.083" cromemollyrör eller 40x1,5mm rör. Svarvas enkelt ner om man vill använda t.ex 40x2mm rör istället.

  • Replies 397
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Tackar för erbjudandet men då jag är med inställningen "kan själv" (har tillgång till svarv).

Jag vill gärna göra sakerna själv om jag kan... Är hylsan konisk med?

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Dåligt med uppdateringar här. :thumbsdown:

Har dock hunnit med lite annat i garaget. Byggde ihop en B234 bottendel som åkte i en 9-5:a jag köpte billigt med skuren motor. Får tjänstgöra som ny bruksbil, och förhoppningsvis slipper jag oil-sludgeproblem med nya bottendelen och uppgraderade vevhusventilationen.

På sjuan har jag fått hjälp med att tig-svetsa buren i helgen samt fått tillbaka grenröret efter svetsning. :thumbsup:

post-4695-0-03597700-1349204372_thumb.jpg

post-4695-0-81602600-1349204668_thumb.jpg post-4695-0-84956900-1349204663_thumb.jpg

Tackar för erbjudandet men då jag är med inställningen "kan själv" (har tillgång till svarv).

Jag vill gärna göra sakerna själv om jag kan... Är hylsan konisk med?

Helt rätt!

Ja, hylsan är också konisk.

Edited by Magnus 2074
Posted

Mycket rörkrökar och så ett pyttelitet utblås. Blir nog Sevenvärldens tunnaste avgasrör. Du kommer få max 40dB på bullerprovet.....

Snyggt jobbat och fina krökar.

Posted (edited)

En per cylinder ! nytt koncept

EDIT : skall väl lägga till att det ser bra ut oxå thumbsup.gif

Edited by LUPUS
Posted

Har dock hunnit med lite annat i garaget. Byggde ihop en B234 bottendel som åkte i en 9-5:a jag köpte billigt med skuren motor. Får tjänstgöra som ny bruksbil, och förhoppningsvis slipper jag oil-sludgeproblem med nya bottendelen och uppgraderade vevhusventilationen.

Off topic igen , tar du motorn uppåt ihop med lådan på 9-5:an ?` har en läckande packning mellan motorn i min bil som behöver åtgärdas innan nästa besiktning

Posted (edited)

Mycket rörkrökar och så ett pyttelitet utblås. Blir nog Sevenvärldens tunnaste avgasrör. Du kommer få max 40dB på bullerprovet.....

Snyggt jobbat och fina krökar.

Haha!

Bra att ni gillar restriktorn jag monterade för att våga använda bilen sen. Däremot är det "All show but no go" som gäller, så det blir minst ett 4" avgassystem och största möjliga japsdämpare.

Här är turbinaxeln btw...

post-4695-0-30037100-1349343296_thumb.jpg

Edited by Magnus 2074
Posted (edited)

Off topic igen , tar du motorn uppåt ihop med lådan på 9-5:an ?` har en läckande packning mellan motorn i min bil som behöver åtgärdas innan nästa besiktning

Jepp, gick att ta motorn uppåt om man vinklade ner växellådan. Lite trångt, men det går.

Använder mig av Julas justerbara motorlyftkedja för 239:-

Lite naket i bilden som bonus. :D

post-4695-0-63640200-1349344111_thumb.jpg

Edited by Magnus 2074
Posted (edited)

Hmm min är automat men det är nog gör-bart ändå

Jula grejen har jag redan , mycket bra för pengarna, en borrmaskin på skruven och det är super enkelt att justera

Edited by LUPUS
Posted (edited)

När vi ändå pratar motorlyft. Jag har en 9000 A50 / 98 med två ägare. Jag plus en bekant till mig. Jättefin bil men inte kul med nedre högra grenbulten som är av. Skrot eller? Om jag gör som du dvs lyfter ur motorn uppåt. Går det att lyfta tillbaka motorn samma väg eller är det "enkelriktat" dvs för svårt att lyfta i igen den vägen?

Edited by cealm
Posted (edited)

När vi ändå pratar motorlyft. Jag har en 9000 A50 / 98 med två ägare. Jag plus en bekant till mig. Jättefin bil men inte kul med nedre högra grenbulten som är av. Skrot eller? Om jag gör som du dvs lyfter ur motorn uppåt. Går det att lyfta tillbaka motorn samma väg eller är det "enkelriktat" dvs för svårt att lyfta i igen den vägen?

På 9000 är det inga som helst problem att lyfta ur och sänka i motorn ovanifrån. Vad jag kan minnas behöver man knappt ens vinkla paketet, till skillnad mot 9-5 som det nog inte är tänkt att man ska kunna ta ur och i motorn ovanifrån på. Var på håret att det gick att få tillbaka allt igen.

Edited by Magnus 2074
  • 2 weeks later...
Posted

Tack!

Ja, det gick bra.

Bara en anmärkning att en av styraxlarna var kortad/svetsad. Blir borgesonknutar och en DD-axel istället.

  • 1 month later...
Posted (edited)

Länge sen man uppdaterade här.

Står inte helt stilla i garaget även om takten inte har varit den bästa på sistone.

Har passat in plastkarossen och tagit upp hål för främre bärarmarna samt svetsat dzus snabbfästen för scuttle,noskon och bakparti.

Just nu håller jag på att greja lite med kardanfångare och tank/bränslesystem.

Har även lämnat bort toppen för portning och bearbetning för att få fram smörjning till de solida ventiltryckarna.

Kammarna bli 276graders med 11,5mm lyft.

Har även fått hem alla delar till bottendelen som snart ska lämnas in för balansering, borrning, o-ringning och modifiering för kolvkylningsmunstycken. (B206 saknar dessa original)

Ska försöka lägga upp lite bilder snart också.

Edited by Magnus 2074
Posted

Luktar effektmonster lång väg. I like icon_wohow.gif

näää det är ju blueprinting han håller på med whistling.gif

Posted

Tog en bild med mobilen i garaget idag.

Karossdelarna utom skärmarna är så gott som inpassade med dzus och aerocatch-lås.

post-4695-0-22745900-1354923864_thumb.jpg

  • 4 weeks later...
Posted

Har fått tillbaka bottendelen som varit på borrning, deckning samt balansering.

Började med att mäta kolvuppsticket. Klarade mig precis ifrån att behöva svarva av kolvarna. :thumbsup:

post-4695-0-69618800-1356965679_thumb.jpg

  • 1 month later...
Posted

Lite dåligt tempo i garaget senaste tiden. Har inte riktigt kommit igång efter 3 veckors semestern i januari.

Har smällt ihop bottendelen på motorn och väntar på att få tillbaka den portade toppen från WOT som ska justera ventilspelet (lashcaps).

post-4695-0-67272000-1361212179_thumb.jpg

post-4695-0-58880600-1361212225_thumb.jpg

post-4695-0-54538900-1361212247_thumb.jpg

Posted (edited)

Kanske står i tråden men jag frågar ändå , vilken kolv och stake kombination blev det ?

Edited by LUPUS
  • 4 weeks later...
Posted

Lång tid mellan uppdateringarna.....men nu är motorn ihopsatt och kammarna inklockade.

Bytte även flänsen på grenröret mot en stabilare cnc-fräst med klämspalter mot packningen.

Vill gärna få motorn "tät" så snart som möjligt, så håller just nu på med oljetråget som jag hoppas kan få klart under nästa vecka om svetsmuttrarna dyker upp med posten.

Ventilkåpan ska lackas imorgon med plasti-cote krymplack som tar 24h att härda. Ska bli spännande att se resultatet sen.

Instrumentbrädan börjar också ta form. Har inga strömbrytare än, men har fällt in kombiinstrumetet och lambda/temp mätaren.

Vilka brytare bör man ha utöver tändning, halvljus, helljus, förpump, matarpump, kylfläkt?

Började lite smått på avgassystemet idag också men får fortsätta när jag byggt eller köpt en ljuddämpare. Förslag var man kan hitta delar eller färdiga dämpare som är 700-800mm långa?

post-4695-0-08175300-1363298168_thumb.jpgpost-4695-0-35894500-1363298162_thumb.jpgpost-4695-0-16586900-1363298199_thumb.jpgpost-4695-0-58689500-1363298209_thumb.jpg

Posted

Ser ut som du oxå har det lite trångt med styrstång hehe. Man borde bygga högerstyrda saabar

Posted

Fint bygge!

Var köper man styrstångslagret du har använt?:

post-112-0-57419900-1363334075_thumb.jpg

Posted

>LUPUS

Jo lite tight är det, men har ett par cm utrymme tillgodo. :)/> Alternativet var att dra ut avgasröret genom huven istället och slippa en rörskarv utanför karossen som det kommer bli nu.

Men blir snyggare såhär tror jag.

>Jonas

Lagret hittade jag på Ebay. :thumbsup:/>

SBPFL205

Posted

Tackar,

Innerdiametern på SBPFL205 verkar var 1", är den trekantiga axeln det oxå eller har du modifierat något?

Posted (edited)

Den finns i olika utföranden. Du ska ha den som har 25mm id för att passa ihop med plasthylsan som sitter på den trekantiga axeln.

T.ex denna http://www.ebay.com/itm/SBPFL205-SLFL25-OVAL-GALVANISED-STEEL-BEARING-SLFL-/200611690408?pt=UK_BOI_Metalworking_Milling_Welding_Metalworking_Supplies_ET&hash=item2eb56377a8

I sundsvall har vi en firma som säljer kullager - i deras katalog hittade de ett liknande lager som jag köpte och har monterat - inget speciellt lager fanns i "standard" - kolla på något företag som säljer kullager, så slipper du fraktkostnaden

kenneth

Edited by kengren
Posted

Snyggt!

Skall du besiktiga med denna turbo? :prop:

Vilken modell är det?

Jäklar vilken fet downpipe...

Lagret ser ut som mitt från Borgeson.

Posted

Tanken var att försöka besiktiga med den turbon på. Får se i bromsbänken om det är möjligt att få ut besiktningsvänlig effekt med 0,4bar laddtryck och snäll tändning.

Turbon är en GT3071R-0.62.

Downpipen är "bara" 3", men ser kanske lite fetare ut pga v-bandskopplingen. :racesmile:

Posted

Vilken skillnad lite färg kan göra. Helnöjd med krymplacken!

Har börjat lite smått med att bygga plenumkammaren....tyvärr var det inte så mycket plats som jag hade hoppats på under huven. Enda sättet att få plats med diffusorn är att luta den inåt mot motorn.

post-4695-0-80783500-1364120897_thumb.jpgpost-4695-0-84638700-1364120906_thumb.jpgpost-4695-0-77160500-1364120912_thumb.jpgpost-4695-0-62178500-1364120922_thumb.jpgpost-4695-0-02882300-1364120932_thumb.jpg

Posted

Lite dåligt tempo i garaget senaste tiden. Har inte riktigt kommit igång efter 3 veckors semestern i januari.

Har smällt ihop bottendelen på motorn och väntar på att få tillbaka den portade toppen från WOT som ska justera ventilspelet (lashcaps).

Vad är det för röd vätska/olja/smörjning på ramlagren?

Posted

Det är "Red Line assembly lube" som betydligt tjockare än vanlig olja.

Eftersom motorn kommer stå ett tag tyckte jag det kändes lite bättre.

Posted

Det är "Red Line assembly lube" som betydligt tjockare än vanlig olja.

Eftersom motorn kommer stå ett tag tyckte jag det kändes lite bättre.

Är den att rekommendera istället för vanlig motorolja (på lager o.likn.)vid motorrenovering och motorn startas tämligen omgående?

Har aldrig sett "Red Line assembly lube" tidigare.

Posted (edited)

Hade tänkt göra en beställning (huvscoop)från Carbon Mods i England före helgen. http://www.carbonmods.co.uk/

Frakten skulle kosta 500kr, så jag undrar om det är någon som kanske är intresserad av en sambeställning?

Edited by Magnus 2074
Posted

Det lät dyrt. nu har de väl sina "fraktbolag" men annars så är parcel2go billiga

Posted

Det lät dyrt. nu har de väl sina "fraktbolag" men annars så är parcel2go billiga

Frakt från ön är lurigt, skall beställa en 1 meters ljudämpare och den skall de ha 40£ för att skicka. frågan är om det hade varit billigare i sverige

Posted (edited)

Tyvärr får man inte välja fraktbolag själv från carbon mods.

Man väljer land i samband med beställningen och så räknas fraktkostnaden automatiskt in i köpkorgen innan du betalar.

Edited by Magnus 2074
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...