Magnus 2074 Posted September 3, 2012 Author Posted September 3, 2012 Tack, Har ritat upp förbanden själv efter att studerat bilden på förbanden som finess säljer och sen bett en verkstad som svarva till dem åt mig. http://www.finess.se/tillbehoer/product/15305-konfoerbandsaende Eftersom jag tillverkade dubbel uppsättning förband så har jag en sats á 6st över om du är intresserad? 1200:- för alla. Hylsorna är 50mm långa för att passa min huvudbåge som var 44,5mm. Konorna har 37mm ytterdiameter för att passa invändigt i 1 5/8"-0.083" cromemollyrör eller 40x1,5mm rör. Svarvas enkelt ner om man vill använda t.ex 40x2mm rör istället. Quote
Magoo Posted September 4, 2012 Posted September 4, 2012 Tackar för erbjudandet men då jag är med inställningen "kan själv" (har tillgång till svarv). Jag vill gärna göra sakerna själv om jag kan... Är hylsan konisk med? Quote
Magnus 2074 Posted October 2, 2012 Author Posted October 2, 2012 (edited) Dåligt med uppdateringar här. :thumbsdown: Har dock hunnit med lite annat i garaget. Byggde ihop en B234 bottendel som åkte i en 9-5:a jag köpte billigt med skuren motor. Får tjänstgöra som ny bruksbil, och förhoppningsvis slipper jag oil-sludgeproblem med nya bottendelen och uppgraderade vevhusventilationen. På sjuan har jag fått hjälp med att tig-svetsa buren i helgen samt fått tillbaka grenröret efter svetsning. :thumbsup: Tackar för erbjudandet men då jag är med inställningen "kan själv" (har tillgång till svarv). Jag vill gärna göra sakerna själv om jag kan... Är hylsan konisk med? Helt rätt! Ja, hylsan är också konisk. Edited October 2, 2012 by Magnus 2074 Quote
cealm Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 Mycket rörkrökar och så ett pyttelitet utblås. Blir nog Sevenvärldens tunnaste avgasrör. Du kommer få max 40dB på bullerprovet..... Snyggt jobbat och fina krökar. Quote
LUPUS Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 (edited) En per cylinder ! nytt koncept EDIT : skall väl lägga till att det ser bra ut oxå Edited October 3, 2012 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Förlåt att din tråd går lite off topic, men här är en V8 med en turbo per cylinder. The Inciner8tor. Quote
LUPUS Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Har dock hunnit med lite annat i garaget. Byggde ihop en B234 bottendel som åkte i en 9-5:a jag köpte billigt med skuren motor. Får tjänstgöra som ny bruksbil, och förhoppningsvis slipper jag oil-sludgeproblem med nya bottendelen och uppgraderade vevhusventilationen. Off topic igen , tar du motorn uppåt ihop med lådan på 9-5:an ?` har en läckande packning mellan motorn i min bil som behöver åtgärdas innan nästa besiktning Quote
Magnus 2074 Posted October 4, 2012 Author Posted October 4, 2012 (edited) Mycket rörkrökar och så ett pyttelitet utblås. Blir nog Sevenvärldens tunnaste avgasrör. Du kommer få max 40dB på bullerprovet..... Snyggt jobbat och fina krökar. Haha! Bra att ni gillar restriktorn jag monterade för att våga använda bilen sen. Däremot är det "All show but no go" som gäller, så det blir minst ett 4" avgassystem och största möjliga japsdämpare. Här är turbinaxeln btw... Edited October 4, 2012 by Magnus 2074 Quote
Magnus 2074 Posted October 4, 2012 Author Posted October 4, 2012 (edited) Off topic igen , tar du motorn uppåt ihop med lådan på 9-5:an ?` har en läckande packning mellan motorn i min bil som behöver åtgärdas innan nästa besiktning Jepp, gick att ta motorn uppåt om man vinklade ner växellådan. Lite trångt, men det går. Använder mig av Julas justerbara motorlyftkedja för 239:- Lite naket i bilden som bonus. :D Edited October 4, 2012 by Magnus 2074 Quote
LUPUS Posted October 4, 2012 Posted October 4, 2012 (edited) Hmm min är automat men det är nog gör-bart ändå Jula grejen har jag redan , mycket bra för pengarna, en borrmaskin på skruven och det är super enkelt att justera Edited October 4, 2012 by LUPUS Quote
cealm Posted October 4, 2012 Posted October 4, 2012 (edited) När vi ändå pratar motorlyft. Jag har en 9000 A50 / 98 med två ägare. Jag plus en bekant till mig. Jättefin bil men inte kul med nedre högra grenbulten som är av. Skrot eller? Om jag gör som du dvs lyfter ur motorn uppåt. Går det att lyfta tillbaka motorn samma väg eller är det "enkelriktat" dvs för svårt att lyfta i igen den vägen? Edited October 4, 2012 by cealm Quote
Magnus 2074 Posted October 7, 2012 Author Posted October 7, 2012 (edited) När vi ändå pratar motorlyft. Jag har en 9000 A50 / 98 med två ägare. Jag plus en bekant till mig. Jättefin bil men inte kul med nedre högra grenbulten som är av. Skrot eller? Om jag gör som du dvs lyfter ur motorn uppåt. Går det att lyfta tillbaka motorn samma väg eller är det "enkelriktat" dvs för svårt att lyfta i igen den vägen? På 9000 är det inga som helst problem att lyfta ur och sänka i motorn ovanifrån. Vad jag kan minnas behöver man knappt ens vinkla paketet, till skillnad mot 9-5 som det nog inte är tänkt att man ska kunna ta ur och i motorn ovanifrån på. Var på håret att det gick att få tillbaka allt igen. Edited October 7, 2012 by Magnus 2074 Quote
Magnus 2074 Posted October 17, 2012 Author Posted October 17, 2012 Tack! Ja, det gick bra. Bara en anmärkning att en av styraxlarna var kortad/svetsad. Blir borgesonknutar och en DD-axel istället. Quote
Christer J Posted October 17, 2012 Posted October 17, 2012 Grattis! Skönt när det första steget är avklarat. Nu har du också "bara" resten kvar.. Quote
Magnus 2074 Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 (edited) Länge sen man uppdaterade här. Står inte helt stilla i garaget även om takten inte har varit den bästa på sistone. Har passat in plastkarossen och tagit upp hål för främre bärarmarna samt svetsat dzus snabbfästen för scuttle,noskon och bakparti. Just nu håller jag på att greja lite med kardanfångare och tank/bränslesystem. Har även lämnat bort toppen för portning och bearbetning för att få fram smörjning till de solida ventiltryckarna. Kammarna bli 276graders med 11,5mm lyft. Har även fått hem alla delar till bottendelen som snart ska lämnas in för balansering, borrning, o-ringning och modifiering för kolvkylningsmunstycken. (B206 saknar dessa original) Ska försöka lägga upp lite bilder snart också. Edited November 30, 2012 by Magnus 2074 Quote
Rikard Larsson Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Luktar effektmonster lång väg. I like :wohow: Quote
LUPUS Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Luktar effektmonster lång väg. I like näää det är ju blueprinting han håller på med Quote
Magnus 2074 Posted December 7, 2012 Author Posted December 7, 2012 Tog en bild med mobilen i garaget idag. Karossdelarna utom skärmarna är så gott som inpassade med dzus och aerocatch-lås. Quote
Magnus 2074 Posted December 31, 2012 Author Posted December 31, 2012 Har fått tillbaka bottendelen som varit på borrning, deckning samt balansering. Började med att mäta kolvuppsticket. Klarade mig precis ifrån att behöva svarva av kolvarna. :thumbsup: Quote
Magnus 2074 Posted February 18, 2013 Author Posted February 18, 2013 Lite dåligt tempo i garaget senaste tiden. Har inte riktigt kommit igång efter 3 veckors semestern i januari. Har smällt ihop bottendelen på motorn och väntar på att få tillbaka den portade toppen från WOT som ska justera ventilspelet (lashcaps). Quote
LUPUS Posted February 18, 2013 Posted February 18, 2013 (edited) Kanske står i tråden men jag frågar ändå , vilken kolv och stake kombination blev det ? Edited February 18, 2013 by LUPUS Quote
Magnus 2074 Posted February 18, 2013 Author Posted February 18, 2013 Stakarna är smidda 153mm från EXD Custom, och kolvarna kommer från JE. Quote
Magnus 2074 Posted March 14, 2013 Author Posted March 14, 2013 Lång tid mellan uppdateringarna.....men nu är motorn ihopsatt och kammarna inklockade. Bytte även flänsen på grenröret mot en stabilare cnc-fräst med klämspalter mot packningen. Vill gärna få motorn "tät" så snart som möjligt, så håller just nu på med oljetråget som jag hoppas kan få klart under nästa vecka om svetsmuttrarna dyker upp med posten. Ventilkåpan ska lackas imorgon med plasti-cote krymplack som tar 24h att härda. Ska bli spännande att se resultatet sen. Instrumentbrädan börjar också ta form. Har inga strömbrytare än, men har fällt in kombiinstrumetet och lambda/temp mätaren. Vilka brytare bör man ha utöver tändning, halvljus, helljus, förpump, matarpump, kylfläkt? Började lite smått på avgassystemet idag också men får fortsätta när jag byggt eller köpt en ljuddämpare. Förslag var man kan hitta delar eller färdiga dämpare som är 700-800mm långa? Quote
LUPUS Posted March 14, 2013 Posted March 14, 2013 Ser ut som du oxå har det lite trångt med styrstång hehe. Man borde bygga högerstyrda saabar Quote
Jonas Posted March 15, 2013 Posted March 15, 2013 Fint bygge! Var köper man styrstångslagret du har använt?: Quote
Magnus 2074 Posted March 15, 2013 Author Posted March 15, 2013 >LUPUS Jo lite tight är det, men har ett par cm utrymme tillgodo. :)/> Alternativet var att dra ut avgasröret genom huven istället och slippa en rörskarv utanför karossen som det kommer bli nu. Men blir snyggare såhär tror jag. >Jonas Lagret hittade jag på Ebay. :thumbsup:/> SBPFL205 Quote
Jonas Posted March 15, 2013 Posted March 15, 2013 Tackar, Innerdiametern på SBPFL205 verkar var 1", är den trekantiga axeln det oxå eller har du modifierat något? Quote
Magnus 2074 Posted March 15, 2013 Author Posted March 15, 2013 Den finns i olika utföranden. Du ska ha den som har 25mm id för att passa ihop med plasthylsan som sitter på den trekantiga axeln. T.ex denna http://www.ebay.com/itm/SBPFL205-SLFL25-OVAL-GALVANISED-STEEL-BEARING-SLFL-/200611690408?pt=UK_BOI_Metalworking_Milling_Welding_Metalworking_Supplies_ET&hash=item2eb56377a8 Quote
kengren Posted March 15, 2013 Posted March 15, 2013 (edited) Den finns i olika utföranden. Du ska ha den som har 25mm id för att passa ihop med plasthylsan som sitter på den trekantiga axeln. T.ex denna http://www.ebay.com/itm/SBPFL205-SLFL25-OVAL-GALVANISED-STEEL-BEARING-SLFL-/200611690408?pt=UK_BOI_Metalworking_Milling_Welding_Metalworking_Supplies_ET&hash=item2eb56377a8 I sundsvall har vi en firma som säljer kullager - i deras katalog hittade de ett liknande lager som jag köpte och har monterat - inget speciellt lager fanns i "standard" - kolla på något företag som säljer kullager, så slipper du fraktkostnaden kenneth Edited March 15, 2013 by kengren Quote
Jocke4U Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Snyggt! Skall du besiktiga med denna turbo? :prop: Vilken modell är det? Jäklar vilken fet downpipe... Lagret ser ut som mitt från Borgeson. Quote
Magnus 2074 Posted March 19, 2013 Author Posted March 19, 2013 Tanken var att försöka besiktiga med den turbon på. Får se i bromsbänken om det är möjligt att få ut besiktningsvänlig effekt med 0,4bar laddtryck och snäll tändning. Turbon är en GT3071R-0.62. Downpipen är "bara" 3", men ser kanske lite fetare ut pga v-bandskopplingen. :racesmile: Quote
Magnus 2074 Posted March 24, 2013 Author Posted March 24, 2013 Vilken skillnad lite färg kan göra. Helnöjd med krymplacken! Har börjat lite smått med att bygga plenumkammaren....tyvärr var det inte så mycket plats som jag hade hoppats på under huven. Enda sättet att få plats med diffusorn är att luta den inåt mot motorn. Quote
Antas Posted March 24, 2013 Posted March 24, 2013 Lite dåligt tempo i garaget senaste tiden. Har inte riktigt kommit igång efter 3 veckors semestern i januari. Har smällt ihop bottendelen på motorn och väntar på att få tillbaka den portade toppen från WOT som ska justera ventilspelet (lashcaps). Vad är det för röd vätska/olja/smörjning på ramlagren? Quote
Magnus 2074 Posted March 24, 2013 Author Posted March 24, 2013 Det är "Red Line assembly lube" som betydligt tjockare än vanlig olja. Eftersom motorn kommer stå ett tag tyckte jag det kändes lite bättre. Quote
LUPUS Posted March 24, 2013 Posted March 24, 2013 Breda fälgar fram ( och bra märke :)/> ) hur breda däck skall du köra ? Quote
Magnus 2074 Posted March 24, 2013 Author Posted March 24, 2013 Tänkte köra med 205 fram och 225 bak. Quote
Antas Posted March 24, 2013 Posted March 24, 2013 Det är "Red Line assembly lube" som betydligt tjockare än vanlig olja. Eftersom motorn kommer stå ett tag tyckte jag det kändes lite bättre. Är den att rekommendera istället för vanlig motorolja (på lager o.likn.)vid motorrenovering och motorn startas tämligen omgående? Har aldrig sett "Red Line assembly lube" tidigare. Quote
Magnus 2074 Posted March 24, 2013 Author Posted March 24, 2013 I det läget tror jag inte det spelar så stor roll. Har alltid använt vanlig olja vid renoveringar tidigare. Om du ändå vill använda monteringsfettet så kan mekonomen ta hem det för 190kr/burk http://www.redlineoil.se/ovrigt/monteringsfett-assemblylube Quote
Magnus 2074 Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 (edited) Hade tänkt göra en beställning (huvscoop)från Carbon Mods i England före helgen. http://www.carbonmods.co.uk/ Frakten skulle kosta 500kr, så jag undrar om det är någon som kanske är intresserad av en sambeställning? Edited March 26, 2013 by Magnus 2074 Quote
Thomas Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 Det lät dyrt. nu har de väl sina "fraktbolag" men annars så är parcel2go billiga Quote
LUPUS Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 Det lät dyrt. nu har de väl sina "fraktbolag" men annars så är parcel2go billiga Frakt från ön är lurigt, skall beställa en 1 meters ljudämpare och den skall de ha 40£ för att skicka. frågan är om det hade varit billigare i sverige Quote
Thomas Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 jag slog in på parcel 100cmx40cmx30cm 10kg £24,70+vat Quote
Magnus 2074 Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 (edited) Tyvärr får man inte välja fraktbolag själv från carbon mods. Man väljer land i samband med beställningen och så räknas fraktkostnaden automatiskt in i köpkorgen innan du betalar. Edited March 26, 2013 by Magnus 2074 Quote
Rikard Larsson Posted April 8, 2013 Posted April 8, 2013 Fett! :thumbsup: (eller tunt egentligen...) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.