FilipD Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Nu är jag kanske lite nervös i onödan här, men bättra att kolla lite innan. Jag köpte de där spindlarna från rally design, (http://www.rallydesign.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=1375_1594_1595&products_id=11815 )dels för att många engelska MEV Rocket har dom samt att han som sålde "kittet" rekommenderade dom. (besök deras forum http://www.mevowners.proboards.com/index.cgi?board=rocket) Så jag har ju kört på den linjen. Nu har jag kollat lite och råkade komma in på en gammal tråd om tauns spindlar. Quote
kengren Posted February 20, 2012 Posted February 20, 2012 Nu är jag kanske lite nervös i onödan här, men bättra att kolla lite innan. Jag köpte de där spindlarna från rally design, (http://www.rallydesign.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=1375_1594_1595&products_id=11815 )dels för att många engelska MEV Rocket har dom samt att han som sålde "kittet" rekommenderade dom. (besök deras forum http://www.mevowners.proboards.com/index.cgi?board=rocket) Så jag har ju kört på den linjen. Nu har jag kollat lite och råkade komma in på en gammal tråd om tauns spindlar. Kolla min byggtråd - jag har byggt om mina cortinaspindlar för att få ner scrub-värde kenneth Quote
FilipD Posted February 20, 2012 Author Posted February 20, 2012 men om en sån sak blir underkänd, måste man göra en ny sfro 1 då? Quote
Pac Posted February 21, 2012 Posted February 21, 2012 (edited) Thomas har postat en lösning i din byggtråd. Edited February 21, 2012 by Pac Quote
therealpinto Posted February 21, 2012 Posted February 21, 2012 Man får ju resonera med sin besiktningsman om hur man hanterar korrigering av en felaktig scrubradie. Jag brukar själv tycka att om man kan komma till acceptabla värden bara genom att välja fälgar med annan ET (och kanske höjd), eller eventuellt modifiera navet, så kan man kolla upp det på slutbesiktningen. Om man däremot väljer att korrigera det genom att byta spindlar eller modifiera spindlarna brukar det vara bra att kolla upp det en gång till innan slutbesiktningen. Då ändras ju rätt många saker, och det blir så komplicerat för byggaren om man då upptäcker fel först vid slutbesiktningen. "Ombesiktning" på byggbesiktningen innebär ju ingen extra avgift förutom eventuell milersättning. /Gustaf Quote
2fast4u Posted February 21, 2012 Posted February 21, 2012 Styrspindeln från RallyDesign är väldigt sympatisk. Tyvärr är inte Cortinans geometri det. Dock går det att göra nåt åt det ganska enkelt med lite mixande av bitar och lite enkelt jobb vid svarven. Börja med styrspindeln och svarva ett par adaptrar så här: Skruvarna till fästet för bromsoket måste försänkas. Här ska det vara 10.9 skruv. Leta rätt på ett hjullager av typen där yttre hjulflänsen är integrerad i yttre lagerbanan. Den här är från BMW E30 (4x100) och trä den på din nysvarvade adapter och dra en skruv igenom alltihop: Vips har man en spindel som i detta fall har drygt 40mm lägre scrub än Cortina och med en tilltalande låg vikt. Vid vägningen så är det inklusive bromsbelägg. För jämförelse så väger ett naket Sierra bromsok ungefär lika mycket bara det: Bra geometri, låg vikt, enkel modifiering och Rally Design säljer spindlarna utan nav så man slipper köpa naven man inte vill ha. Hmmm ... låter nästan som en pastor som kommer med frälsningen ... undrar om dom kan göra vin av vatten åxå ... :notworthy: ;) Quote
Johan Lekås Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 Mycket snyggt Ove! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: (Med lite mått på adaptern till E30-navet blir du nog upphöjd till överstepräst ;) ) Quote
2fast4u Posted February 22, 2012 Posted February 22, 2012 ... lite mått på adaptern till E30-navet ... Tänker du härmas :huh: Hade du inte gjort spindlar redan? Quote
FilipD Posted February 23, 2012 Author Posted February 23, 2012 Snyggt. Vi får se var det hela leder. Quote
Johan Lekås Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Tänker du härmas :huh: Hade du inte gjort spindlar redan? Jo'rå, och dem är jag nöjd med! Men de där spindlarna är inte till Mk IVan? Satt de på Mk IIIan? Quote
2fast4u Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Mmmmm... Jag kan ju svara vad dom ska vara till, men det är hemligt så då måste jag döda dig sen ;) Om någon vill köra på samma spår så kan jag lägga ut ritning på ingående adapter och brickor som man behöver fixa för att använda just dom här lagren. Vill man åka annan bultdelning än 4x100 så får man leta efter ett annat lager, men lagertypen är vanlig så det är enkelt att hitta, och anpassa måtten därefter. Quote
Magoo Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Jag skulle bli glad om du lade ut ritningarna :hypocrite: Jag är på gång att nyttja samma typ av spindel och vill givetvis piffa till grejorna. Quote
2fast4u Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Jag kickar igång CADen och snyggar till en ritningssats så dyker den upp här om några dagar :lam: Quote
Morty Posted February 23, 2012 Posted February 23, 2012 Sådana ritningar kan man aldrig få för många av :thumbup: :notworthy: Quote
FilipD Posted February 23, 2012 Author Posted February 23, 2012 Jag kickar igång CADen och snyggar till en ritningssats så dyker den upp här om några dagar :lam: Kanon:) Quote
Morty Posted July 19, 2012 Posted July 19, 2012 Jag kickar igång CADen och snyggar till en ritningssats så dyker den upp här om några dagar :lam: Jag väntar fortfarande :notworthy: Quote
Magoo Posted September 2, 2012 Posted September 2, 2012 Jag ställer samma fråga med ang ritningar. Quote
2fast4u Posted September 3, 2012 Posted September 3, 2012 Oj, det här hade jag totalt glömt bort. Bot och bättring inom kort ... :turtle: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.