Jump to content

Morty

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    2,286
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    59

Morty last won the day on October 15 2023

Morty had the most liked content!

Reputation

278 Excellent

About Morty

  • Birthday 04/16/1972

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Magnus Mårtenson
  • Ort
    Höllviken
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

17,148 profile views
  1. Alla lite modernare urtrampningslager/slavcylindrar som jag haft att göra med ligger emot solfjädrarna alltid. Ofta tom en fjäder inne i hydraulcylindern som trycker fram kolven/urtrampningslagret mot solfjädrarna.
  2. Snabb sökning gav detta. Finns säkert fler. https://www.ikengineering.co.uk/product-page/zetec-blacktop-valve-clearance-shims
  3. Pedalen ska vara stum. Bromsverkan doserar du med kraft, inte rörelse. Det kommer kännas bra när du kör.
  4. Morty

    fläkt

    Sorin, jag kan köpa den av dig. Hämtar någon dag när och var det passar bäst.
  5. Hoppade in i din byggtråd lite längre upp och såg din bromsljuskontakt. Den sitter vinklad rakt upp och då blir där luft i kretsen som du riskerar att inte få ut. Har du möjlighet att vinkla den åt sidan eller vrida den så det sitter upp och ner minskar den risken.
  6. Svårt att svara på utan att veta hur ditt kylsystem är kopplat. Om bypasskretsen (uppvärmningskretsen eller vad man kallar den) är kopplad som Saab gjorde det från början har du tillräcklig cirkulation genom den för att det ska gå att köra med stängd termostat.
  7. Vattempumpen cirkulerar bara kylvätskan. Det enda tryck den skapar är det som tryckfallet genom kylare, ledningar etc.skapar. Trycket i systemet kommer från att kylvätskan expanderar i ett slutet system.
  8. Vanlig felkoppling när man sätter extern pump eller bygger om kylsystem. Det ska flöda kontinuerligt genom avluftningsslangen ner i expansionkärlet när pumpen går. Lycka till!
  9. Viktigt att undre slangen från expansionskärlet sitter på pumpens sugsida. Dvs mellan kylaren utlopp (undre) och pumpen. Annars får du övertryck i den slangen och avluftningen via exapnsionskärlet fungerar ej och du bygger luftfickor i systemet. Med originalpump i blocket blir det så automatiskt, men i och med att du flyttar ut pumpen från blocket så måste du flytta även slangen som kommer från expansionskärlet.
  10. Har du bilder på hur ditt kylsystem är kopplat?
  11. Varför har du både styrning till pumpen och termostat? Antingen styr man pumpen utan termostat eller så kör man den för fullt, direkt på 12V och använder termostat. Det är i alla fall det jag läst mig till. Jag kör utan termostat. Jag har en känsla av att Davies Craig pumparna tappar väldigt mycket flöde vid mottryck jämfört med Pierburg CWA pumparna, så jag undviker termostaten.
  12. Det är upp till dig, men du får inte motorn kallare än vad du har dessa inställningar på när du krypkör. Jag styr min motortemp till 80 grader och slår på fläkten vid 93 grader och av på 90.
  13. Vid vilka temperaturer slår du till och från kylfläkten?
  14. Jag har öppnat upp sidorna på min. Har hel plåt under bilen, så jag evakuerar inget det hållet. Gälar i huven undviker jag efter ha sett en kompis få varm motorolja över hela hjälmen när en slang till oljekylaren brast på bana.
×
×
  • Create New...