-
Posts
3,915 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
211
vedde last won the day on April 29
vedde had the most liked content!
Reputation
838 ExcellentAbout vedde
- Birthday 08/13/1969
Profile Information
-
Kön
Kille
-
Plats
Almunge
-
Interests
Locost, Ducce
Profile Fields
-
Namn
Fredrik Engzell
-
Ort
Uppsala
-
Locost-status
Har byggt locost
Recent Profile Visitors
45,663 profile views
-
vedde started following Trackday Sviestad Linköping 11 maj and Motorträff Ekerö 10 maj
-
3 bilar trotsade kylan och visade upp sig på Ekerö. Sören, Alex och Vedde! Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
-
Domiseven - Westfield Seiw Zetec 2.0
vedde replied to DomiSeven's topic in Våra Locost 7/Seven Bilar
Snygga, är det kolfiber? Skickat från min SM-S908B via Tapatalk -
Grymt jobbat, en mycket fin bil- jag hade röstat på den. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
-
Dottern fyller år och har mottagning, kan därför ej. Sviestad är en rolig och svängig bana som passar våra bilar bra[emoji16] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
-
Ok, loggning för mappning företogs i går på en runda till Bauhaus och tillbaka, 4 mil. Såklart hade adaptern till serieporten fallit bort ut pc'n så det blev massa jobb med att få till den att funka seriell->usb. Sen är det glapp i serieporten så den slutar funka vid minsta skakning- Suck. Ingen loggning och bilen lät som en gammal bubbla- brukar tyda på att den går på 3 cyl. Väl hemma tog jag fram lasertempmätaren för att kolla att alla cylindrar går är det lätt att se ungefärliga lika temperaturer på grenröret. 3st på 150 grader men 4:an på 60, hmm något skumt. Drog av tändhatten och ingen skillnad på gången- här var det något fel! Höll tändhatten i närheten av ventilkåpan så att jag kunde se om den gav ström till tändstiftet- japp klickade fint med blå blixtrar. Ryckte lite och klämde på injektorkablaget och vips så vart det annat ljud i burken! Nu fick jag temp i 4:ans grenrör och lambda var tillbaka på normala nivåer. Verkar löst nu så jag kommer nog åka till Ekerö på lördag om vädret håller. Note to self: kolla alla kontakter och kablar innan man misstänker de svåra felen. [emoji16] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
- 2,194 replies
-
- 2
-
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Skall göra allt för att komma - måste se till att den inte går så snålt bara och driftsäkerheten efter ombyggnad. Vädret avgör också såklart.
-
Såklart läckte tanken med något litet pinhole så det stank bensin i hela garaget. Tog då fram min POR15 tanktätningsfärg, som jag fixade Ducce tankens pinholes med, och efter tanken tömts och torkat så målade jag sonika på utsidan och vips så va den tät! Nu vill jag ha lite sol och värme så jag kan ut och logga så jag vet hur jag ska feta upp mappen. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
- 2,194 replies
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Vaffan, har du med kört sönder lådan? Blir ingen ny motor för mig då mer pulver verkar sabba lådor[emoji23] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
-
Wow, 2,3l? För du uppgraderar väl när du har den ur? Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
-
Drog igång den idag för att provköra en sväng. Gick som en påse nötter som gick på 3 cyl med en lambda på 13! Kom då på att jag inte kollat efter ett läckage av oljebehållaren till kompressorn som välte ovanpå motorn när den var ut. Drog ur tändstiften och det rann olja ur 2 av dem🫢. Körde motorn torr på startmotorn med stiften ur och sen i med nya stift, sådär ja - tillbaka till där vi var innan rivningen. Men med tätat insug kommer det mer luft till motorn och jag får lite för hög lambda så jag får nog feta på blandningen så den inte går för snålt. Men den känns mycket rappare och den kommer nog upp i de 257 hjulhästarna den hade på mappningen. Samtidigt har förstärkningarna gjort att den känns mycket tightare som helhet och mer responsiv i körningen. Kommer bli en bra säsong det här! [emoji38] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
- 2,194 replies
-
- 6
-
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Måndag morgon, en snabb tripp till stan och inköp av O-ringar till bränslefiltret, nu borde den vara klar för att köras! Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
- 2,194 replies
-
- 1
-
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Allt kollat och soppa i tanken, lite läckage men gick igång nästan direkt! Nu är jag på G ! Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
- 2,194 replies
-
- 6
-
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Tanken i och soppasystemet kopplat igen, tog isär trottelhusen och lade på en sträng silikontätning på metallpackningen som har fått torka över natten så får vi se om vi har bättre täthet idag. Kavar att göra - Lufta bromsar, i med soppa och kolla att det är tätt, framhjulsinställning efter nerrivning av hela framvagnen. Bygger en Toe båge av lite gammalt skrot så kan man snabbt och lätt kolla toe i framtiden, camber görs ju lätt med en digital gradmätare.
- 2,194 replies
-
- 2
-
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Mina hemmagjorda trycksättnings klumpar gjorde susen - hittade läckaget i tanken - några retfulla pinholes vid utgående AN koppling. Insugsdelen var knepigare men jag hittade ett stort läckage i svetsen kring IAT givaren som kunde fixas men krävde att jag rev ner hela insuget i delar och när jag satt ihop det igen så läcker det från packningen mellan plenum och trottelhusen! Såklart så har jag använt delar från en ovanlig modell Nissan Sunny GTI-R, så jag fick beställa nya packningar från Japan för att inte bli skinnad på pengar. De kommer om några veckor så jag försöker nog en fulvariant så länge så bilen blir körklar inom det närmsta. /Vedde
- 2,194 replies
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Bygga om ombyggt fordon
vedde replied to sorin's topic in Regler (SFRO, myndigheter, besiktning) & Försäkringar
Jag har bytt motor på min 2 ggr, så det går om det är ett amatörbygge. Ny ½ SFRO och sen ny regbesiktning är vad jag gjorde.