Jump to content

EUSSVEN

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    166
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

EUSSVEN last won the day on August 4 2024

EUSSVEN had the most liked content!

Reputation

82 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Andreas Svensson
  • Ort
    Tibro
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Snyggt, dyrt? gissar att du levererade en step fil bara?
  2. Jättefin bil 👍🙂
  3. Hade tyvärr bara 1/2 tum fingängat☹️
  4. Kan ha några i garaget? Kontrollerar när jag kommer hem ikväll. Jättefint garage 🙂💪🏻
  5. Betraktar man dämpningen i sig så kommer det först angripa högre frekvenser vilket är en funktion av dess tjocklek. om tjockleken är 2cm så tar man ljudets hastighet m/s 340/ längde m = ca 8k5Hz då ljudvågen skall ut igen. Den tar sig igenom skumgummit studsar mot kaviteten och genom skumgummit ut igen. Det kommer ske många gånger i lådan, och dämpningen kör till slut på energin vilket blir värme i skumgummit. Därför kommer det fungera förvånansvärt bra även för lägre frekvenser. Det viktiga är att lådans interna mått inte gynnar den första harmoniska resonansen. Det ordnar man genom ha mått som får resonanserna att ta ut varandra om möjligt. Vidare, in och utlopp bör ej placeras framför varandra, gärna en labyrint istället. Vill man verkligen få det tyst kan man laborera med Helmholtzresonatorer, det används ofta i fordonsindustrin för att få bukt med besvärligt oväsen på både insug och avgassidan. Det bästa är att prova sig fram, kanske en enkel burk med en skiva skumgummi räcker. Finns rätt hyfsade ljudtryckmätare på Conrad elektronik. Mät i så fall vägt med A filter. Tror besiktningen använder samma, för att örat är mest känsligt i mellanregistret. Då kapar man bort höga och låga frekvenser. 🙂
  6. 🙂👍
  7. Det fick bli ett lättat svänghjul då ett nytt original var dyrare. Ny tryckplatta sachs race. Mao kraftigare fjäder. Samt vanlig lamell, 240mm.
  8. Blev faktisk att jag går ned från 2.3 till 2.0 liter. Större turbo. Nytt svänghjul, tryckplatta och lamell. Sinterlamell slits fort med mina kärringstarter.
  9. Ny låda Även ny motor.
  10. Nix Den blanka ytan kommer ej absorbera ljudvågen så bra. Det gäller att bromsa upp liftmassan och omsätta det till värme. Använd skumgummi som appliceras på väggarna i en låda runt insug.
  11. 1. Vedde, 1bil, 2 mat 2. Jari Kinnunen, 1 bil, 1 mat 3. Tomas Mårtensson, 1 bil 1 mat 4. Sören Aronsson 1 bil 1 mat 5.Kristofer oscarson 1 bil 1 mat 6. Pontus Palm, 1 Bil 1 Mat 7. Lars Andersson , 1 bil 1 mat 8. Christer Johansson, 1 bil 2 mat 9. Andreas Svensson 1 bil 1 mat 10.
  12. EUSSVEN

    Kyl

    Bump
  13. EUSSVEN

    Spridare

    Bump
×
×
  • Create New...