Jump to content

EUSSVEN

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    141
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

EUSSVEN last won the day on August 4

EUSSVEN had the most liked content!

Reputation

71 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Andreas Svensson
  • Ort
    Tibro
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kommer lägga in det i motorstyret och hoppas det spar på lådan. Nu är det bara en enkel ”lookup table” Hämtade en bättre begagna låda på skroten i Växjö. Väldigt fin anläggning hade de med bilverkstad.
  2. Stämmer, funderar även på att byta till 2l varianten jag har i garaget, mindre vrid och varva mer. Motorstyret är ett maxxecu, och har idag ingen hårdvara som vet vilken växel som används. Men hastighet via lådan samt motorvarvtal, är inkopplat. På så vis kan man få ihop ett logiskt uttryck att ladda mindre inom ett visst intervall. Maxxecu är rätt finurligt. 🙂 Demonteringen har stannat av i väntan på adekvata verktyg, provade lite näthandel från fjärran östern denna gång.
  3. Snyggt Kolla bara att inte axialkraften på veven blir för stor? Annars får man köra med en fjädrad sinterlamell, det gör jag. Blir dessvärre att den hugger lite när man skall iväg, men slirar verkar den aldrig göra.
  4. Vid en snabb inspektion ser man att 4ans kugghjul blivit illa friserat. Ett alternativ är att plocka i ett nytt kugghjul eller en ny låda med drivlina som ger mindre vridmoment? Ett nytt kugghjul måste i så fall förstärkas samtidigt som man åker på nya låsbrickor när man plockar ihop just den axeln igen, för korrekt spel. Var hittar man i så fall låsbrickor till just den här modellen 🧐
  5. Äntligen är svepet demonterat. Det är som sagt omsvetsat att passa motorn.
  6. Skall sanera allt framgent. Motorns kuddar är demonterade på bilden för att underlätta att få ut lådan
  7. Nu är motorn bortpillrad. Fyra skruvar kvar, och sedan är även växellådan ur. Skall bli intressant att se hur den ser ut.
  8. Tack för goda råd. En tanke kan vara att byta till B204 och varva mer för att spara lådan. Har en i garaget. Eller byta till en kraftigare låda. Men det är väldigt beroende framkallande med mkt vrid helt klart. Just nu laddar uppsättningen ca 1.4 bar via en lookup table. Vågar inte styra den med en PID regulator utan kontrollerade förhållanden. Den nedmonterande processen har startat så smått.
  9. Hade en underbar dag på Kinnekulle idag. Lite halt i början, men fästet tilltog på eftermiddagen då värmen tilltog. Efter intensivt körande så hände följande, efter kvarnkurvan som jag kör på fyrans växel gasade jag på innan bron. Det brukar släppa ner mot backen och guppet, men nu hackad det till, sedan brakade det. Fyran blev ränsad! Hackar väldigt, men alla andra växlar fungerar bra, så det gick bra att ta sig hem igen. växellådan är en Aisin J160, och de har en svaghet, just 4ans växel. Skall finnas ett sätt att bearbeta just den delen enligt australiensiska forum. Frågan är om man skall byta hela växellådan till en annan typ? eller laga upp denna? Motor är SAAB B234 med en TD04HL-19T, så mycket vrid blir det. Spridare på 880cc. Har mappar den att avsiktligt inte ge för mycket bottenvrid, men det tog ut sin rätt ändå☹️. Att bara laga kommer på sikt ej fungera utan modifikationer, så en låda som klara mer vrid från början borde vara mer vettigt. Vad kan passa till denna motor? Svepet som sitter på nu är påsvetsat för att passa. Har läst att vissa opellådor passar direkt, men att även de är för svaga? Gissar att det finns vänliga själar på vårt forum som kan ge mig råd i denna fråga? Nu har man hela vintern att arbeta med detta👍🏻
  10. SAAB klubben i Sverige har elscheman, man kunde förr ladda ned för en slant. De ingår i verkstadsmanualen för saab 9000.
  11. Läskigt hoppas allt gick bra med dig! Det viktigaste är att allt gick bra!
×
×
  • Create New...