-
Posts
681 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
23
DomiSeven last won the day on November 4
DomiSeven had the most liked content!
Reputation
149 ExcellentAbout DomiSeven
- Birthday 10/03/1980
Contact Methods
-
Website URL
http://www.bergsland.se
-
Skype
alex.bergsland
Profile Information
-
Kön
Kille
-
Plats
Vid datorn
-
Interests
Bil
Mc
Foto
Datorer
Musik
Profile Fields
-
Namn
Alex Bergsland
-
Ort
Strängnäs
-
Locost-status
Har byggt locost
Recent Profile Visitors
11,984 profile views
-
Ok, baka ihop det så gott det går. 50 tecken är max, @heralue, det kanske räcker med användarnamn och adress för befintliga medlemmar om det kniper?
-
Konstigt, jag kan ändra meddelande (men inte beloppet).
-
DomiSeven started following Bildlagring? , Klubben har Swish and Dimension på Westfields bromsnipplar?
-
Tidigare har vår kassör Micke skickat ut inbetalningskort med snigelpost för medlemsavgiften varje år. För att göra det enklare och för att få ner kostnaderna har klubben numer ett Swish-nummer. Alla som betalar medlemsavgiften (300 kr) för nästa år innan årsskiftet är med i utlottningen av 500 kr hos vår samarbetspartner Speeding.nu, som medlemmar även har rabatt hos. Det gäller nya som befintliga medlemmar och det går bra att använda Plusgiro 36 74 42-1 också för att vara med. För Swish räcker det med användarnamn i forumet som betalningsmeddelande för befintliga medlemmar, men gör det tydligt för Micke. Nya medlemmar skriver så mycket som får plats av namn, adress och användarnamn, samma där, gör det tydligt. 50 tecken är max. För nya medlemmar gäller även att man skickar ett mail till kassören med samma information samt mobilnummer.
-
Domiseven - Westfield Seiw Zetec 2.0
DomiSeven replied to DomiSeven's topic in Våra Locost 7/Seven Bilar
Jag hittade dock inget vettigt med M10x1 på deras sida. -
Domiseven - Westfield Seiw Zetec 2.0
DomiSeven replied to DomiSeven's topic in Våra Locost 7/Seven Bilar
Då var det klart, för framtida referens så är det Rally Designs Cortina Donor - Westfield - Powerlite - 265mm Solid Kit BK1P. Problemet var "bara" att de skickade fel adaptrar, BK1P ska innehålla 4st 18mm "Posts", men jag fick 10mm istället. Så efter nästan två veckor hade jag rätt grejer hemma. Nästa problem var gängorna, men nu vet jag att Westfields orginalbromsar och slangar är M10x1, och Wilwoods ok är 1/8-27 NPT. Jag köpte en adapter från från Speeding, lite för att testa om det var rätt gängor. Sen i vinter blir det byte till hela slangar med rätt gänga i varje ände. Det tråkiga är att Westfields bromsslangar har en längre gänga än vad Speedings har, så jag får fixa infästningen på annat vis då. Men det blir ett senare problem Westfields slangände: Infästningen i ramen, Speedings ände är bara 15mm och kommer inte ha plats för muttern och ramfästet: Slang med adapter, NPT-gängan sitter med Permatex gängtätning. Jag fick lära mig att det är fullt normal att det bara går att gänga in 2-3 varv innan det tar stopp, sen 2-3 varv till med verktyg. Luftat och klart: Bromsarna tar bra efter två luftningsomgångar, kanske bra att lufta en gång till efter lite längre tur. Pedalen känns annorlunda mot orginalbromsarna, den tar nästan direkt man trycker på pedalen, men det känns bra vid körning, inga problem att dosera. En annan bonus är att det verkar vara mer mellanrum mellan fälg och ok nu, jag har haft problem med att oken petar bort klistervikter. Vikter: Standardskiva 3867g Standardok 3856g Ny skiva 3562g Nytt ok 1556g Total viktskillnad: 5210g lättare Övrig info, Westfields bromsvåg och 0.625 bromscylinder, hjulen är 13" och på gata är det Nankang Econex. -
Provkörde två vändor i dag. Först kändes det lite som med gamla bromsarna, inte svampigt men pedalen tog en bit in. Sen in i garaget och lufta en vända till och efter det var det som i går, hårt nästan direkt. Men som ni sa så funkade det alldeles utmärkt att köra med, bara lite ovant. Bromsarna tar bra och det är inga problem att dosera.
-
Ok, jag provar 😊
-
Aha ok. Nu känns det som att det blir svårt att dosera bromsverkan.
-
Nu sitter oken på plats och det är luftat, men bromspedalen är väldigt stum, det är inte mycket man kan trycka innan det tar tvärstopp. Ett par centimeter. Jag ska ta en liten provtur i morgon så får vi se hur det känns. Powerlite med 0.625 cylinder och Westfields bromsvåg. Känns det inte bra kan jag prova att byta till 0.7, det borde ge en något mindre hård pedal om jag fattat rätt?
-
Intressant, Speeding har denna: https://www.speeding.nu/p/branslesystem-an-kopplingar/an-kopplingar-an-slang/spd-an-kopplingar/mm-npt-npt-reducering/18-npt-m10x10-reducering.html Jag har mailat Westfield om gängan, vi får se.
-
Jag har köpt Wilwood Powerlight kit för Westfield/Cortina från Rally Design. På oket är inloppet märkt 1/8-27 NPT vilket jag tolkar som att det är gängan i den änden. Bromsrören jag har från Westfields orginalbromsar vet jag inte vad det är för gänga. Men det följde med en skum adapter som jag inte vet vad den ska vara till. Den är märkt M10x1 på ett papper. Muttern från min bromslang passar på den sidan av adaptern. Den andra änden på adaptern passar inte i oket, man kan se på bilden att den bara gått att gänga in cirka två millimeter innan det tog stopp. Muttern passar på båda sidorna av min bromsslang. Om jag mäter på den sidan som sitter mot kopparröret på min bil för jag 9.8mm, det känns inte som M10x1 eller hur? Såhär sitter den i bilen: Speeding har nipplar för 1/8 NPT och M10x1 men jag vill först bekräfta att det är M10x1. Speedings M10x1 (Nr 15) är bara 15mm lång men då får man fästa på nåt annat sätt istället för med muttern som det är nu.
-
Webbhotellen har ju ofta paket, där det ingår en viss mängd lagring, trafik och prosseroranvändning etc. I det paketet vi har är det 100GB och där ligger vi som sagt på 25% och det är ju mest bilder (och filmer) som tar den platsen. Resterande parametrar i paketet använder vi väldigt lite av. Att gå upp i lagring skulle innebära ännu mer oanvända resurser i övrigt och ett mycket högre pris, om vi väljer ett större paket. Med det sagt tror jag inte det är några problem att förhandla fram en lösning med bara mer lagring, så det är nog inget problem egentligen, han som har webbhotellet är väldigt lätt att ha att göra med. Kör på bara. Det är ju supertrist när man hittar nån gammal tråd på nåt gammalt forum med en troligen perfekt lösning, men bilderna finns inte kvar.
-
Såhär ser Westfields lösning ut med Zetec, Raceline-tråget sticker ner en bit. Ignorera bilden i övrigt, bärarmarna står inte sådär idag 🙂 Jag tror att jag också har 8 cm under tråget, jag kan köra utan att vara orolig för att det tar i.
-
Jag har en egen hemsida så jag lägger mina bilder där och länkar till dem härifrån. Det enda knackiga med det är att om jag byter lösning på hemsidan behöver jag se till att länkarna funkar, eller göra om länkarna. Fördelen med egen lagring på det viset är ju att du har koll. Tidigare hade jag hemsidan på servern hemma men nu ligger den på samma webbhotell som det här forumet (Hostup). Då slipper jag fundera på vad som händer när servern ligger nere här hemma. Samt att om man kör egen server hemma (eller NAS) bör man ju se till att ha ordentlig backup, hårddiskar går sönder. Det kan vara svettigt och en anledning till att jag flyttade vissa grejer till webbhotell. Två speglade diskar i samma dator är inte backup 😛 Forumet funkar ju och som Lupus säger så borde lagringen räcka till, men då ska man också vara medveten om att saker kan gå åt skogen här också. Det har försvunnit trådar och bilder. Vi ligger på 26GB, 25% av lagringskapaciteten nu, vi har lite mindre plats än vad vi hade på det tidigare webbhotellet. Gratis lagring är nog inte att lita på, jag inte koll på utbudet nu i och för sig. Men det brukar alltid vara nåt som ställer till det. Jag vet inte hur mycket dina bilder tar men antagligen inte så himla mycket. Kör på bara.