Pac Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 Det är bara till att inse att den Tiger Supercat som jag leker med har satt tänderna i mig ganska ordentligt. :wub: Efter chassieförändringarna jag gjort i sommar börjar den funka riktig, riktigt bra. Målet med förändringarna jag gör är att ha en kommunikativ vagn som formligen kramar musten ur mig och den landsvägen jag väljer att rikta in nosen emot. Det är altså en ruskigt snabb lätthanterad landsvägsracer jag är ute efter, inte en race-vagn. På arbetslistan i vinter finns bland annat en önskan om mer pulver i min 2l-Pinto och det är här jag söker stöd hos alla Pinto-hjältarna på våra forum. :) Motorn som sitter i min bil är en standard Sierra 2l Pinto-maskin. Det är inte 205-blocket utan någon annan gjutning. Toppen är en standard förgasartopp(vad jag hittat hitintills...) och det sitter standard Tiger extractorgrenrör(4-1) samt Weber 40DCOE på den. Botten på maskin fick nya ringar och en honing för 80 mil sedan. Toppen gicks igenom och en sotningssats "sattes dit" Eftersom det är en gatbil och inte en racebil jag vill bygga så känner jag att ett relevant mål för maskinen är ca 150hkr. Jag vill också ha vrid på lägre varv än vad de rena racemotorerna ger. Jag har titta på diverse olika kammar och motorbyggnationer, bland annat de som Graham gör på www.turbosport.co.ok: - Dave - Linford - Geoff Frågan jag ställer mig är, Hur når jag enklast mitt mål och vad är en vettig budget för att nå dit? Jag är oerhört tacksam till alla som vill dela med sig av sina erfarenheter och kommer att beakta all tips och råd. Så jag tackar redan på förhand! :thumbsup: Vänligen, Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 Här har du en mycket duktig svensk kille och hans kammar till Pinto. http://www.tgmotor.com/ford.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 Efter chassieförändringarna jag gjort i sommar börjar den funka riktig, riktigt bra. Vänligen, Per Berätta mer om dom tycker jag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 eller här https://www.burtonpower.com/product_main.aspx?home.aspx fr32 kör jag ned 150 utan ventilbyte är nog svårt. här fins oxå http://www.vulcanengines.com/ Lev väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 25, 2010 Author Share Posted September 25, 2010 (edited) Tack för alla tips! :) Michael, ok, 150hkr är nog precis som du säger omöjligt på en standardmaskin. Hur långt tror du att ett topplock+kam-arbete med mina förutsättningar skulle räcka? FR32 som du kör med hägrar för mig med. :) Vad har du mer gjort med din maskin? P.S. Krolleg; jag tänkte starta en sådan där "Våra Bilar"-tråd. Vintern är lång och jag tänker jobba vidare med chassie-sättningen(det blir nog tom egen tillverkning alt. modifiering av bärarmar för att nå dit jag vill. Ett Sierra-chassie har ju sina inbyggda begränsningar som man måste ta sig förbi) så det känns bättre om vi väntar en stund och tar chassie-tankar och -bilder där istället. Hoppas det är OK... Edited September 25, 2010 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 En kompis hade en gång en MK II Escort med 2,0 Pinto med extraktorrör, dubbla 44 IDF förgasare och en snäll kamaxel, minns inte vad den hette, samt lite anpassade kanter mot insuget och grenröret. Den var bromsad till 145 hk +- någrahk i skillnad på två bänkar, och var jättesnäll att köra. Det var standardventiler i den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 25, 2010 Author Share Posted September 25, 2010 (edited) Christer, var det allt som hade gjorts för att nå så fina siffror? Vet du vem som låg bakom det motorbygget? Edited September 25, 2010 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted September 25, 2010 Share Posted September 25, 2010 Här har du en kille som kan pinto motor på sina 5 fingrar http://www.jpmotorsport.se/, tror inte där finns någon som slår han på just pinto.... Här är ett repotage om han http://www.jpmotorsport.se/s/reportage/jpmotorsport_bilsport.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 25, 2010 Author Share Posted September 25, 2010 jistanes, 251 hkr!! :o :notworthy: Kanske ett uns mer än vad jag tänkt mig, men varför inte? ;) :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 27, 2010 Share Posted September 27, 2010 Om du har läst Grahams byggen på Turbosport så har du ju en vettig grund där. Personligen skulle jag satsa på att få högre kompression (runt 10:1), en ganska snäll kam (i alla fall om du ska ha kvar 40mm förgasare som är för små för att bygga en Pinto som ska varvas ordentligt), en BRA tändkurva (där sitter massor av effekt) och försöka ordna en topp med vettig portning och helst större ventiler. Problemet med topp är att ska man betala någon för att porta blir det snabbt ganska mycket pengar. 10 000 kr räcker ofta inte så långt. Å andra sidan kan man lyckas hyfsat själv om man tar tid på sig och följer exempelvis David Vizards tips i hans Pintobok. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted September 27, 2010 Share Posted September 27, 2010 Jag har nyttjat Kjelle på Elwa motors till att köpa delar och få hjälp med portning och planing. Han kan också obesörja delar från Burton, blir lite dyrare att köpa via honom men man får många års erfarenheter och tipps på köpet. Jag byggde på en standard 2.0 liters insprutning och konverterade den med ett 32/36DGV förgasare/insug kit från Burton kostade ca FR32 Kam från Burton Modifierad fördelare enligt Kjelles specifikation MK Indy grenrör och ljuddämpare Den lämnade 134hk, en liten effektökning men vilken förändring på motorns respons. Har också byggt en Pinto med Dubbla Weber 40or Special Elwa insug FR 33 Kam Smidd vev och smidda stakar portad och planad topp Den lämnade 149hk, en betydligt större effektökning än den ovan, dock så kostade det skjortan att göra iordning den. Mitt tipps är att om du skall upp på 150 hk är det Turbokonvertering eller Motorbyte om det skall bli någon ekonomi i det. www.elwamotors.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 27, 2010 Author Share Posted September 27, 2010 (edited) Tack för era råd. De hjälper mig verkligen i mitt beslutsfattande. Jag vill inte lägga allt för mycket pengar på Pinton eftersom ett nytt bygge hägrar om något/några år, Det känns bättre att spara pengarna till det. Vad jag vet är det inte en EFI-topp jag har. Att leta upp en sådan kanske är första steget eftersom den verkar flöda bättre än förgasartopparna från början? Var hittar men en sådan? Om man tittar på all den erfarenhet som finns så verkar portningen och ventil-lyftet vara grundbulten i en högpresterande Pinto. Det verkar också vara det "svarta hålet" som slukar mest pengar i Pinto-byggen. För att hålla det realistiskt kanske jag får nöja mig med en FR32, ett uns planing(under 10.5:1), support med förgasarinställning, fixa tändkurva enligt kokböckerna och att fila lite på toppen själv. Jag inser att jag absolut inte når 150hkr på det viset, men det blir skoj! P.S. Jodå i början av krita-perioden portade jag en FIAT 1300-topp. Jag hade hämtade kam, topp, förgaseri och grenrör från en 1300 sport på skroten och jämnade till övergångar samt det som såg riktigt konstigt ut. Jag lämnade det mesta orört runt ventilerna. Avgassystemet i övrigt kom från en Taunus V6'a så det var inga större restriktioner i sammanhanget. Det var en riktigt mild portning men maskinen svarade riktigt bra på det. Just responsen blev något helt annat. Den blev "ettrig" som ett bi. :) Det var ruskigt skoj att förnedra Turbo-maffian hemma i trollhättan med min "tant"-bil (FIAT 128). De hade inte en chans vid rödljusen. Turbo lag kontra en milt vässad bålgeting från Italien var en enkel match för bålgetingen. :) På den tiden detta begav sig stod det fortfarande "99" på Saab-bilarna. Edited September 27, 2010 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 27, 2010 Author Share Posted September 27, 2010 Tack för tipset om David Vizards bok. Den skall jag läsa noggrant. Graham på Turbosport verkar ha en enorm kunskapsbank att ösa ur. Det är väldigt intressant att titta på bilderna han lägger ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 27, 2010 Share Posted September 27, 2010 Visst flödar EFI-toppen aningen bättre men man ska inte överdriva skillnaderna. En timme med slipstift i en förgasartopp ger samma resultat ungefär. Annars sitter EFI-topparna på Pinto med insprutning, dvs Sierra/Scorpio 2.0i 1984-88 ungefär. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 28, 2010 Author Share Posted September 28, 2010 OK, tack för råden Gustaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 2, 2010 Author Share Posted October 2, 2010 Jag ligger i diskussioner om en begagnad 2,1l Big-valve motor i England. Vi får se hur det slutar. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 3, 2010 Share Posted October 3, 2010 glöm Pinto köp min 2.0 duratec så har du 150hk utan att öppna den :) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 3, 2010 Author Share Posted October 3, 2010 (edited) Duratec är klart intressant men det känns som om det blir ett srörre jobb än vad jag tänkt att fixa en helt ny motorinstallation. Jag misstänker att det finns risk att SFRO och SBP skulle bli lite små purkna på mig om jag gick på duratec... Har du mer info om din maskin någonstans? Edited October 3, 2010 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 3, 2010 Share Posted October 3, 2010 du har PM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 4, 2010 Author Share Posted October 4, 2010 Tack för infon sorin. Att ha en vässad Pinto är fortfarande det hetaste och troligtvis mest ekonomiska spåret för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 4, 2010 Share Posted October 4, 2010 det var så lite så. lycka till med projektet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 13, 2010 Author Share Posted October 13, 2010 Nu puttrar det framåt så sakta. Jag har gjort upp om en JEM 2.1l Pinto som gått ca 200 mil i England. Den har FR32-kam och har gett 149,8 hkr på rullande landsväg med weber 45'or(Realpinto; jag gick tillbaks och kollade, du hade rätt, det var inte 160hkr.) Tyvärr har jag bara Weber40 DCOE. Jag får med insuget till 45'orna så att hotta upp den ytterligare lite med weber 45'or får bli nästa steg, om det behövs. Nu får vi se var det här slutar, friskt vågat hälften brunnet! :racesmile: Lite info om JEM Engines: http://www.jemengines.co.uk/8.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 Om du vill kan du alltid sälja Weber 40 till mig kanske :prop: Vet inte om jag skall bli modern och köra med insputning eller om jag skall förgasare i mitt nästa seven bygge. /John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 Daffe: Jag har ett par Dellorto 40:or över ifall du är intesserad... Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 Japp, jag är intresserad! /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 15, 2010 Author Share Posted October 15, 2010 (edited) Daffe, skall du köra igång igen? Kul!!!!! Jag har två par Dellorto liggande. Hör av dig om du är intresserad. :) Edited October 15, 2010 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 15, 2010 Author Share Posted October 15, 2010 Nu puttrar det fram ännu mer. Första delbetalningen är på väg över Nordsjön. Jag tittar mer och mer lystet på motrocyckelförgasare. Boggs Brothers i england verkar ha byggt många anpassningskit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Jag trodde att min nyinköpta vw-74 folka cab skulle räcka som vinterprojekt, absitinensen är dock påtaglig och det känns konstigt att inte ha en 7a i garaget. Vi är ett par som skall bygga 7a i vinter, vi kommer att beställa kit under närmsta veckorna. Vi skall ta beslut i morgon om det blir MK indy eller Great British Sportscars. MK ställer upp med en specialanpassad ram i 2mm godstjocklek och lite andra modifieringar som jag annars gjort själv. GBS verkar vara ett trevligt kit och det kan vara kul att bygga något annat än MK. Vi får se vad det blir, priserna är i det närmaste lika. /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted October 16, 2010 Author Share Posted October 16, 2010 Spännande John! Jag förstår vad du menar med abstinens, jag har svårt att tänka mig att vara utan. Mitt egna bygge går nog inte igång förrän nästa vinter. Det lutar kraftfullt emot någon av bokramstillverkarna men denna gngen vill jag ha uniballs och justerbart överallt. Har du någon beskrivning på vilka "special-grejor" du brukar fixa till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.