Jump to content

90% seven, 10% atom


Rayman

Recommended Posts

Då var det väl dags att lägga upp en bygglogg här för mig med. för en gång skull startar jag en tråd som inte börjar med en fråga :)

Mitt bygge är ett "extra-tids projekt" som jag har i skolan. Jag går heltid på en svetsutbildning i Skövde som är en eftergymnasial vuxenutbildning på 1 år.

Jag har tänkt att göra det mesta enligt chris gibbs bok förutom baken. tanken ska sitta ovanpå diffen och troligen ska hela baken vara exponerad. jag ska även köra cykelskärmar på bakhjulen.

Jag startade bygget i början av mars när jag fick min första leverans från rallydesign och 3ge:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

lite chassiplåtar hade jag tillverkat i förväg:

4.jpg

5.jpg

Jag hade som mål att hela bilen skulle svetsas med TIG men jag hade inte 100% tillgång till det när jag skulle göra de bakre naven (eller vad dom nu kallas på svenska):

6.jpg

länkarmarna gick bra men fogarna blev inte så vackra:

7.jpg

8.jpg

Här är länkarmen som jag lyckades ha sönder. efter att jag svetsat den skulle jag se om gängorna va rena med hjälp av camber-skruven (jag tänkte inte ha den till att rensa gängorna) men lite oxid gjorde att den låste sig sen blev det panik och jag tänkte inte riktigt på vad jag gjorde, så detta blev resultatet:

9.jpg

Jag rätade ut rören med lite oxy-acetylen men det blev inte speciellt bra så nya är på väg från england:

10.jpg

såhär ska ett par fina fogar se ut :D :

11.jpg

Eftersom vi inte har så många leksaker ännu på skolan så passade jag på att beställa pedal-set:

12.jpg

Det finns väl någon som vill se hur en svetsverkstad ser ut så (skolan har bara vart igång 1 år nu så därför finns det ännu inte mer än "nödvändigt"):

13.jpg

14.jpg

15.jpg

Här kommer då den andra stora milstolpen i bygget, när jag började med chassit. detta är i slutet på första dagen:

16.jpg

17.jpg

Slutet på dag 2. fy fan vilken plåga det var att göra fronten och få den bra, om man är perfektionist på deltid som mig:

18.jpg

dag 3:

19.jpg

2 veckor efter bygget startade så var det dags att fixa en donator. det blev en sierra från 88 med *7968 mil på nacken... trodde ford verkligen inte att man kunde köra en bil längre än 10 000 mil då? när jag väl rullade in den i garaget så känndes det som att det skulle bli en ganska lätt match... HA:

20.jpg

21.jpg

Jag började demontera bilen på en lördag. på måndagen hade jag fått loss hela drivlinan och styrningen. jag trodde att det skulle gå snabbt att få loss resten som va bakaxeln och styrspindlarna så jag rullade ut bilen (så de kunde hämta den med kran) och åkte för att beställa tid hos skrotaren. dom sa bara "inom 3 dagar" så då tänkte jag "de kommer väl knappast imorgon bitti", men på tisdagsmorgonen kände jag mig ändå rätt stressad så det va bara till att gå ut klockan 7 på morgonen i ösregnet, ta vinkelslipen o börja kapa länkarmarna till styrspindlarna fram. (det bygger upp en väldig spänning när det regnar några centimeter ifrån elektriska maskiner). Jag han med att få loss styrspindlarna och 5 av de 8 skruvarna till bakaxeln innan assistancekåren kom för att hämta bilen. det va bara till att åka efter till skrotfirman och hosta upp 500 kr för att de skulle montera mer bakaxeln, kontrollboxen och bränslepumpen... dyrt som fan men de tog inte betalt för att ta emot bilen iaf.

Såhär ser en sierra ut när den sitter bak i en v40:

22.jpg

man fick köra lite försiktigt över farthindrena på vägen tillbaka till skövde. när man bromsade kändes det som att man hade en lastbil i bagaget.

23.jpg

Tillbaka i verkstan så var det dags att fixa lådan till diffen:

24.jpg

Tvärstaget är för att chassit drog sig lite när det helsvetsades. det skiljde runt 15mm när jag mätte på diagonalen över sittbrunnen så jag drog den i exakt rätt läge med ett spännband och svetsade fast pinnen. sen fick den sitta där i runt 2 veckor så att spänningarna skulle lägga sig, sen när jag kapade bort den så drog den sig tillbaka mindre än 1 mm :)

25.jpg

Innan jag provmonterade växellådan så ville jag täta uttaget för hastighetsvajern. Jag tog en avkapad M8 som löddes fast med mässingslod för att det skulle bli tätt:

26.jpg

27.jpg

Drivlinan monterad:

28.jpg

Växellådskudden fixas:

29.jpg

Kardanen skarvad. Jag får se om jag verkligen ska använda mig av den. Problemet är att det är svårt att få den helt rak och man vill ju inte behöva balansera den med en liter bly:

30.jpg

31.jpg

Jag funderar på om jag ska köra med skåror i golvplåtarna. det ser rätt snyggt ut men vetefan om det kommer passa. sen vill ju plåten dra sig väldigt mycket. svårt att hålla nere den:

33.jpg

34.jpg

kortning av sytväxel på gång:

35.jpg

Dagens jobb var att tillverka pedalstället, för 3e gången. första försöket blev svetsarna kassa, andra gången försökte jag bocka från 1 stycke plåt men det blev svårt att få exakta vinklar. Sen var kopparbussningarna alldeles för stora för rören där de skulle sitta så då försvann 3 timmar av dagen till massa filande.

36.jpg

37.jpg

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vet inte om du kommer att bygga om upphängningen i fram men, i Gibbs bok så trycker han på att inte använda muchrooms (felstavat jag vet) som har en centrerat hål utan att använda en med offset. Allt för att motverka den inbyggda antidiven på sierra spindeln. vet inte hur mkt det påverkar men det står en del om detta på Haynes forumet.

En fråga tänker du beställa plasten från england eller? Jag frågar för jag bor i skara o tänkte att när det är dags kankse vi kan diskutera om en sammbeställning.

Hade Martin.

PS: går det bra att hälsa på vid tillfälle så kunde det va kul att se dina lösningar på bakänden när du har byggt lite till.

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: drivlinan ska blästras i samband med att den renoveras, efter byggbesiktningen.

Myst: vad menar du med "antidiven"? jag får se om jag beställer nya sen när jag har ett jobb. just nu bygger jag bilen bara för att få den gatulaglig så snabbt och billigt som möjligt (man får ju inte så mycket pengar från csn). jag ska beställa från england troligtvis. huv, scuttle och noskon blir nog från saturn sportscars men jag gillar inte deras cykelskärmar så det får nog bli från någon annan stans, vet inte var ännu bara.

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Thomas: Du menar kanske övre bärarmens infästningar i förhållande till horisontalplanet. Dvs för antidive är övre bakre bärarmsfästet lägre monterat än främre fästet och för antissquat är det tvärtom. Men för oss som kör lugnt går det bra att ha övre bärarmens fästen i hrisontalplanet. Undre bärarmen brukar vara horisontell i bilens längdriktning (men det kanske finns undantag).

Link to comment
Share on other sites

Fick lov att gå ut och kolla för säkerhetsskull på CealmSeven för den skall ha antidive och då är övre bakre bärarmsfästet lägre monterat än främre fästet.

Och just nu letar jag desperat efter väghållningsboken av Göran Malmberg för att kolla en extra gång där med. Men var är boken? Hmmmmm,

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Här var det lite skillda uppfattnngar!

Antidive framkallar man genom att som Thomas skriver vinkla bärarmarna uppåt i bakkant, jag har alltid trott att det endast är den undre som skall vnklas men såg nu att man även vinklar den övre. Det förefaller dock som om att det är mindre än den undre. optimalt är om den tänkta linjen genom dessa träffar "longitudinally centre of gravity" (Ref: Des Hammill "How to build & modify sportcar &kit car susoension & brakes).

Fördelen med detta att man kan gå ner i hårdhet på framfjädrarna och få en följsammare bil. Att tänka på är att man måste ha uni-balls i, vid en konventionell triangelarmsframvagn, stötdämparna för att undvika brytningar i stötdämparna. Att undvika brytningar i stötdämparna är alltid viktigt då om det bryter kan innebära låsningar i stötdämparna. Prova med en kass stötdämpare eller en cykelpump.

Beträffande svamparna så finns det som det tidigare har skrivits både med och utan offset på hålen. Tittar man på en Sierraspindel så ser man att där är ett visst försprång på denna. Det är inte meningen att man skall ställa camber eller castor genom att vrida dessa.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Panzer & Thomas: Intressant att man även vinklar undre bärarmen. Letat och letat efter Göran Malmberg väghållningsbok men den tycks vara på semester.

Link to comment
Share on other sites

CEALM!

Då du hävdar att man skall vinkla den övre bärarmen var jag ju tvungen att surfa runt lite...

Hittade en sida med en NASCARbil där man förklarar det hela med att den undre bärarmen parallell med marken och den övre vinklad uppåt framåt!

Den enda förklaring jag kan hitta är att det är det amerkanska sättet och jag har relaterat till det Britiska sättet.......Men jag vet att i en annan bok som jag har där hemma, sitter i just nu i Linköping, så löser man Anti dive på det "Britiska" sättet även i en Amerikansk bok.

Som Anglofierad Alfista håller jag på "mitt"!

Skämt åt sidan så finns det tydligen olika sätt att komma till samma mål.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Idag lyckades man få lite gjort i skolan. Röret för styrväxeln kortades och kuggstången ska imorgon lämnas in för svarvning. det är tur att skolan delar byggnad med ett teknikgymnasium där de utbildar folk i svarvning, fräsning, cnc osv. :) dom gör vad som helst för en tårta.

Här ser ni då den kortade styrväxeln. det va ett riktigt skitjobb att demontera hela styrväxeln, speciellt de 2 stora "skruvarna". den i aluminium gick med en mejsel o en hammare men till den i plast var jag tvungen att bygga ett avancerat verktyg (som ni ser i bakgrunden). dom hade verkligen gjort ett bra jobb med att förstöra de yttersta 2 varven med gängor i hålet där plastskruven ska sitta så jag fick såga bort 3 mm:

38.jpg

Jag blev så nöjd med min fog att jag vill visa den :) fick perfekt genombrännings på lite över 1 mm på insidan, men det tog ett bra tag att hitta perfekta inställningarna på svetsen:

39.jpg

Den klippen vi har tillgänglig tar bara 1 meter i bredd så det blev till att dela upp golvplattorna. Jag vet inte om jag kanske satte motorn några centimeter fel, men damasken som sitter över urtrampningsarmen till kopplingen låg väldigt ihoptryckt när jag provmonterade motorn, så jag fick skära ur en bit ur ett av rören. Jag ska sätta dit en plåtbit som täcker hålet:

40.jpg

41.jpg

Lite frågor nu:

måste pedalstället bultas fast eller går det bra att svetsa? jag förstår att det kanske är smidigare om man bultar, men nu tänker jag bara på reglerna.

kan man använda de svarta plast-clipsen som biltema har? (66480) eller måste man köra P-klammer?

Finns det risk att gänglåsningspasta löser upp plast? jag funderar på att ha de i styrstaget där plastmuttern sitter. (som backup till förstörda gängor)

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Jag kollade nyligen efter gänglåsning som kan användas på plast och hittade inget direkt, men kolla någon R/C modellaffär. Där används det bla i bilar och helikoptrar och ibland ser man gängsäkring på skruvar som sitter i plast på dessa. De Loctite jag har ska INTE användas på plast enl databladen.

Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Loctite är ju plast? så varför inte. de är nog rädda att vissa plaster kan ta skada. så är det nog. lägg på lite packningstätning typ silicone eller Hermetite gul. det ska ju ta vibrationer i första hand. eller en tunn o-ring om det finns möjlighet, när man pressar ihop den så funkar den som en låsbricka.

Link to comment
Share on other sites

Hej! I vår RC-butik har vi "loctite" för plast. Den har formen av en typ krita som man skjuter fram ur en hållare, och "kritar på" på skruvens gäng. Enda vi har hittat som fungerar bra. Vet dock inte vad det är för fabrikat, men kan ta reda på det...

Link to comment
Share on other sites

Drake: det känns som väldigt riskabelt eftersom växelhuset är av aluminium och det sitter i presspassning. ska man bara försöka dra ur det så kommer garanterat något gå sönder och att värma aluminium gör man bara som en sista utväg, eftersom det inte kommer några antydningar till uppvärmning innan det smälter. sen är det ju skojigare att svetsa :)

Men hur är det nu med pedalstället? måste det bultas eller går det bra att svetsa?

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Det måste vara okej med att svetsa. jag kan inte se nåt annat och på "vanliga" bilar är det ofta svetsat. det viktiga är att det sitter där men man bör ju kunna skruva bort huvudcylinder och pedal.

Link to comment
Share on other sites

På Westfield är pedalstället svetsat i ramen - eller snarare integrerat med ramen. (Det består av ett antal öron från ramröret framför/nedanför pedalerna.)

Jag ser att du har en styrväxel med "pluggar" gängade i huset, istället för den vanliga varianten med lock, två bult och shims. Jag har en liknande variant, men hittar ingen info på hur man justerar spelet i den. (De har slarvat i tillverkningen, så det är lite glapp... Trist och onödigt när bilen är direktstyrd och allt annat är helt stumt.) Antar att man helt enkelt bara skruvar på "pluggen" tills man får rätt spel, och sedan låser denna igen med några körnslag?

Link to comment
Share on other sites

Inga som helst problem att knacka ut röret, har gjort det på två styrväxlar nu, dessutom så "låser" man ju röret med bultarna sen. Faktum är att jag inte hört talas om nån som svetsat, tror alla jag sett har varit urknackade och kapade. Säger inte att det är fel att svetsa, bara onödigt bökigt. Behöver man dessutom ha ett styrstopp så kan man kapa röret lite längre än man tog på axeln så slipper man lösa stopp.

Olofson, tror att det står i Haynes Sierra-handbok om du måste ha exakt info.. Annars har för mej att man ska dra stumt och sedan lätta en aning så det inte kärvar.. Så gjorde jag i alla fall och det funkar fint.

Link to comment
Share on other sites

Olofson, tror att det står i Haynes Sierra-handbok om du måste ha exakt info.. Annars har för mej att man ska dra stumt och sedan lätta en aning så det inte kärvar.. Så gjorde jag i alla fall och det funkar fint.

Ja, det stämmer ju! :) Finns beskrivning för en liknande variant iaf, och där finns lite moment och sådant - men i slutänden blir det ändå att man justerar tills man har rätt moment när man vrider på axeln.

Link to comment
Share on other sites

Det blev inte så mycket jobb gjort igår, men jag gjorde en del på trampytorna till pedalerna...:

42.jpg

...På våran senaste leksak på skolan...:

43.jpg

...och jag har fått tillbaka kuggstången:

44.jpg

Just nu försöker jag övertyga min farsa om att vi ska dela på ett blästerskåp och läraren på skolan om att jag ska få ha den där i några dar, för jag vill inte montera ihop en bil med massa rost.

Nu på måndag eller tisdag kommer nästa paket från 3GE med en ny länkarm och en uppsättning länkarmsinfästningar.

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Idag kom det andra paketet från 3GE:

45.jpg

De va inte värda pengarna:

46.jpg

Det tog en jävla stund att få de i rätt läge på mikrometern eftersom man inte hade några kanter eller så att följa, men till slut så gick det:

47.jpg

48.jpg

Denna bussningen hade jag svetsat lite fel, så jag får ta o räta ut den med lite acetylen imorgon:

49.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grymt tempo och riktigt snygga svetsar! Kul med en till som passar på att göra nått vettigt i skolan. Se till att använd CNC nissarna på andra sidan väggen. Jag var en av dem och jag gjorde massa roligt till bygget i skolan :hypocrite:

Men det där med att det inte syns kanske inte är ett bra resonemang. Frågan är väl mer om säkerheten för sig själv och andra.

Är det A-armen du ska böja eller fästet i ramen? Kanske blir bättre att kapa och svetsa om i stället för att värma och böja?

Edited by quattro
Link to comment
Share on other sites

Kan inte tänka mej att det skulle påverka ett normaliserat och sedan svetsat rör i nån större omfattning. Det är ju ett segt material och dessutom rätt överdimensionerat. Många har ju både varm och kallbockade bärarmar dessutom. Men varför inte skära loss och svetsa om hylsan om du vill slippa spänningar i bärarmen?

Jag har bärarmar med samma dimensioner som en Locost på min Cobra och har misshandlat dom rätt bra med tvärnitar från 180 km/h bl.a och dom sitter kvar än så länge. Visst ska man vara försiktig med vissa konstruktionsdetaljer men ibland känns det som om man silar mygg. Tänk på filmen som det fanns en länk till förrut, dåren med punktsvetsade bärarmar. Han kom ju faktist rätt långt och dessutom så stod han ju på rätt bra.

Link to comment
Share on other sites

Drake: vilken film? kan du länka?

Quattro: Alltid trevligt att höra :) Ja jag utnyttjar dom väl. Förra veckan så fick de svarva ner alla de små rostfria rören till bussningarna, sen fick de korta kuggstången till styrväxeln. Idag lämnade jag in packningarna till avgassystemet för att de ska mäta upp dom o skära ut likadana bitar ur 10mm stål så jag kan göra ett avgassystem. Nästa vecka så ska dom få göra mina styrstagsförlängare. Jag behövde ju inte böja utan vrida det sömlösa röret, bara 5-7 grader och jag gjorde det i morse och det gick väldigt bra. Jag är då själv inte det minsta orolig att röret ska ha försvagats där.

Jag helsvetsade hållarna för de bakre naven idag och monterade ihop hela bakaxeln:

52.jpg

Första försöket till att passa in de främre länkarmsinfästningarna gick skit. jag hade inte tillräckligt många händer:

50.jpg

Jag svetsade ihop 2 sånahär hållare istället. denna har 8mm distanser ditsatta så den kan sitta spänd mot chassit:

51.jpg

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Länk till idioten, lyssna till garvet på slutet. Han är inte bara engelsman, han är galen också!

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Det är bra jobbat! Gissar att de bara är glada att få göra riktiga jobb i stället för övningsbitarna.

Dina lärare borde ha koll på om det påverkar röret nämnvärt eller inte. Jag bad mina kolla på länkarmarna jag gjorde när jag lånade en av deras TIG svetsar.

Link to comment
Share on other sites

Ja fy fan va man blir trött på alla övningsbitar. det tråkiga är ju att man slänger det när man är klar så det känns nästan som onödigt arbete...

men jag ska snacka med läraren imorgon, men jag är rätt säker på att han kommer hålla med om att det inte kommer påverka rörets styrka något. det viktiga vid sådana situationer är att man värmer röret ordentligt annars riskerar man att bara tillföra spänningar och sprickor

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Gör så! Saknar faktiskt skolan nu när man är klar med utbildningen. Även om jag får mer tid över i garaget. Men du är snart ikapp mitt bygge med det tempo du håller :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

hehe vi får väl se. det är upp till läraren hur länge jag får ha kvar bygget i skolan. så fort han bestämmer sig för att det får räcka så kommer bygget att pausas.

Link to comment
Share on other sites

liten uppdatering. idag fixades främre hjulupphängningen. det va inte lätt när hela designen är så onödigt komplicerad.

53.jpg

54.jpg

55.jpg

denna veckan ska jag beställa lite nya delar från england. bakljus, blinkers och bromsdelar från cbsonline.co.uk. någon som känner till den sidan? är den bra?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att växa framåt i snabb takt :thumbsup: :thumbsup:

De övre bärarmarna fram ska väl vara vända tvärtom för att få mer caster?? Jag har ingen koll på din geometri men bara så du inte missar något sådant senare när du monterar det mer permanent.

Link to comment
Share on other sites

Idag fick man lite gjort. Bågen för rattstången tillverkades och gjordes fel och jag har nu bestämt mig för att detta blir säkerligen mitt enda sevenbygge med tanke på hur onödigt komplicerat dom har designat allt. Eftersom inte bågen kommer synas eller belastas så skarvade jag istället för att plåga mig själv med alla vinklar o grader för att såga en ny, då jag gjorde den ena för kort:

56.jpg

Som en glad överraskning så kom en lärare på teknikgymnasiet vi delar lokaler med över med en liten present. Jag hade lämnat in packningarna från grenröret till dom som de läste in konturerna på med hjälp av en fräck maskin och skar ut det med en cnc fräs :D pris: en tårta:

57.jpg

Eftersom min farsa nu köpt ett blästerskåp modell Jula, så ska nu 90% av alla delar från sierran fraktas tillbaka till Göteborg för blästring. För att göra lastningen lättare i bilen så tog jag loss topplocket. cylinder 1+2+4 är mycket mörkare i verkligheten. bokstavligen kol-svart och cylinder 3 är brun-svart (räknat från vattenpumpens håll). Det ser ut som att jag får byta kolvringar med för den verkade inte skrapa rent speciellt bra i cylindrarna när jag roterade vevaxeln. Det va även en hel del förkolningar längst upp i cylindern. någon som vet vad en sådan uppsättning kostar? någon som även vet vad en ny kamaxel kostar? min va rätt nedsliten. Topparna va nedslitna nästan 0,2 - 0,3 mm(ögonmått):

58.jpg

59.jpg

60.jpg

Jag har även beställt lite delar från CBS online. http://www.cbsonline.co.uk/all-in-one-rear-lights-pair-rlt1-1709-p.asp som bakljus och http://www.cbsonline.co.uk/budget-stalk-indicators-black-si002b-1687-p.asp för blinkers fram. Jag ska nog köra på biltemas 5½" lampor fram. Jag beställde även bromsrör, 4vägs adapter, hone+hane skruvar, sidoblinkers, bromsljusbrytare, bromsrörsclips (luigi från sfro sa att de gick bra så länge jag inte körde med "feltemas") och reflexer.

Behövs sidopositionsljus eller reflexer på sidorna?

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Det är ett standardfel på Pintomotorn och det är att ventiltätningarna läcker ner olja i Cylindrarna. Sätter man dit nya så håller det några 1000 mil sedan börjar det smyga sig på igen.

Kanhända att det finns bättre kvalite än Fords. Hör med trimfirmor i sv och UK som Burtons i UK t,ex,

Link to comment
Share on other sites

Man kan ta lös dem från kolven och sätta i dem i cylinder för att mäta gapet med bladmått. Vad man ska ha för mått där vet jag tyvärr inte.

Link to comment
Share on other sites

jo det enklaste för dig är att innan du plockar ur ventilerna ur toppen är att du häller nån lättflyktig vätska som. fotogen, lacknafta,diesel, etc, antingen i kanalerna t.ex. ställ den så insugskanalerna är uppåt och fyll kanalerna och se om det läcker ut till förbränningsrummet och sedan likadant på avgassidan.

eller lägger den ned med förbränningsrummen uppåt och fyller dessa och se om det läcker in till kanalerna.

jag rek. metod 1.

Link to comment
Share on other sites

Denna helgen har jag vart och blästrat i göteborg men det gick inte så bra som jag hoppats på. Jag började med bromsoken, styrväxelhuset, motorkuddarna o lite andra småsaker. Jag hade tänkt ta motorn och växellådan men jag insåg hur dyrt det skulle vara med alla packningar, packboxar, lager osv som skulle behöva bytas så jag sket i det. Om jag får jobb till hösten efter min utbildning så tar jag motorn som ett vinterprojekt. Nu får den helt enkelt puttra på och hoppas att den håller till vintern. Blästerskåpet var inte problemfritt. Jag hade en vattenavskiljare men jag saknade anslutningar, och vågar någon gissa om jag kom ihåg att köpa dom när jag va på biltema? Sanden jag körde med dammade rätt rejält. Någon som vet om det dammar mindre med aluminiumsilkat? Skyddsfilmen till rutan på blästerskåpet behöves byta en gång i timmen minst så där får man komma på någon lösning till vintern... Någon som vet var man kan köpa nät eller liknande för att filtrera sanden?

Idag så låg det ett trevligt paket på posten med delar från CBS:

61.jpg

62.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...