Jump to content

Sjua Med Suzuki Swift Morot


Recommended Posts

Startar en tråd om mitt bygge, en Sjua med motor från Suzuki Swift.

Bild9.jpg

P4130040.JPG

Mer info finns på: www.superseven.se

Beskrivning av bygget finns här: Beskrivning

Fler bilder mm finns mestadels under Chassibygget här: Chassiebilder

Jag tar gärna emot synpunkter på bygget. Det är lättare att ändra nu än längre fram!

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 534
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ser bra ut. Kul med en swiftmotor. Blir antagligen både lätt och snabbt.

Tänkte på motorfästena. Jag har samma typ av fästen där man låter två "brackets" vila på ett par gummikuddar som ligger helt horisontellt.

Detta har jag haft lite strul med då min motor gärna rör sig lite i sidled.

Vet inte vad andra har för erfarenhet men fick jag göra om allt så skulle jag vinkla in den yta där motorfästet ansluter till chassit så att man får lite självcentrering.

Kanske helt onödigt på en så lätt motor som en Swift?

Bara en tanke...

Annars är det väl bara att ånga på så att vi får se dig på vägarna i sommar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset!

Man kanske skall modifiera det vänstra fästet lite som på bilden nedan. Det högra lutar ju redan (där har jag delvis återanvänt delar av originalfästet).

post-1216-1208201363_thumb.jpg

Får nog vänta några dar dock. På bilden nedan ser man att sprängskyddet på vinkelslpen har halkat snett och skyddar inte handen (har väl slagit i något när jag meckat). Skivan tog en tugga ur fingertopp och nagel på ett finger i går kväll. Aaaaaajjj!!!!!!!!!! :skull: :skull: :skull: :skull: :skull: :skull: :skull: :skull::excl:

P4130038.JPG

/Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite uppdatering av byggtråden.

Håller som bäst på att mecka ihop första bärarmen. Har ägnat en del tid åt pedalställ och att hänga i motor styrväxel mm.

Upp och nedvänt insug för att få plats. Spjällhuset får luft från den vattenkylda intercoolern bakom motorn.

DSC00763.JPG

Diffen på plats, men inte helsvetsat fästena ännu. 3.92 Sierra diff med LSD.

DSC745.JPG

Ratt på plats, + tänkt placering av växelspak.

DSC00748.JPG

Rejält kortad styrväxel

P4270054.JPG

P5100009.JPG

Pedalställ

DSC00758.JPG

Propellern (den som gör att bilen går framåt)

P5040005.JPG

Fler bilder finns på www.superseven.se

/Peter B

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Läste att du ska ha snurrbo på Swift-spisen.

Om du kör på sprit slipper du komp-sänka.

Åtminstone så länge du kör med laddtryck inom diesel-turbo-regionen... dvs. max 0,7-1.0 bar.

Mer än så klarar kanske inte motorn ändå (170-180hk) med original stakar osv? :prop:

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Funderar på att köra med original komp, original spridare, bensin och riktigt lågt laddtryck. Borde kunna ge 115 hk kanske (100 hk original utan turbo) vilket är lagom i besiktningen för en bil som landar runt 600 kg (med reservhjul mm).

Jag har också lite funderingar åt E85 hållet.

Det borde (rent teoretiskt förstås :D ) gå att ta ut mer effekt om man byter spridare, och mappar om för E85. E85 kan nog också ge lite lägre avgastemp om jag har förstått saker och ting rätt. Turbon jag har är en VNT (variabel geometri) turbo från en Volvo V70 diesel. VNT systemet gillar visst inte avgastempen från bensinmotorer så det skulle ju inte vara fel med lite lägre avgastemp.

Det verkar råda delade meningar på nätet om hurvida VNT turbos är användbara på bensinbilar. Att biltillverkarna inte använder det på produktionsbilarna betyder säkert att det inte håller bra nog för att tillverka 100.000 bilar som skall rulla 10.000 mil utan turbobyte, men om det innebär att det inte håller länge nog för att jag kan köra några hundra mil om året är svårt att säga tycker jag. Enda sättet är nog att hålla nere avgastempen så mycket det går och testa och se vad som händer. Man kan väl alltid låsa VNT vingarna i den i lämpligt läge ge tusan i att använda den funktionen (kanske man skall börja med ändå för att få koll på resten av funktionen på motorn först). I värsta fall får jag byta turbo.

Runt 160 hk känns som det borde gå att få till utan att plöja ned obscena mängder med sköna slantar i motor och växellåda.

Jag har aldrig turbokonverterat en motor innan så ni som har kunskap får mycket gärna tycka till!

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Etanolens högre oktantal tillåter ju högre grundkomp i en turbomotor så länge man håller sig till rimliga laddtryck.

En sugmotor med för mycket ladd som inte fått toppen masserad etc. får ju för ju problem med hög strömningshastighet på avgassidan ändå även om man kompsänker.

160-170hk e nog inga probs vare sig med komp eller gashastigheter.

Utan kompsänkning och på etanol e det ju möjligt att mappa bränsle/tänning/laddtryck så att du får riktigt bra gasrespons redan från låga varv iom. den högre kompressionen. Och så länge man inte kör magert brinner etanolen svalare.

MegaSquirt och Wasted Spark parat med laddtryckstyrning mha solenoid ger ju möjlighet att få till det riktigt bra.

Men tag hjälp av en expert! VÄLDIGT lätt att ha sönder en motor som inte är riktigt mappad. Rullande landsväg + expert rekommenderas!

Har själv havererat ett par snaabel-spisar på detta sätt... spräckta kolvar. :P

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Det låter jätteintressant. Jag kommer gärna förbi och kollar på Clover.

Jag PM ar dig i em så kanske vi kan hitta nån bra tid nån dag framöver.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Kollade på Clover häromdagen.

Måste säga att det är en jäkla cool bil med helt rätt proportioner. Tidens tand har gett den en synnerligen härlig patina! En bil som är till för att användas. Häftigt!

Link to comment
Share on other sites

Har byggt på framvagnen senaste dagarna. Bara punktat A-armar och stötdämparfästen ännu. Någon som ser något som bör ändras?

Markfrigången skall vara 105mm fram.

Fjädringsväg Bump 80 mm (om man trycker genomslagsgummit så långt man kan med handkraft), Droop 60 mm, mao totalt 140 mm.

Inga leder begränsar rörelsen.

/Peter

@ Rideheight

post-1216-1215784707_thumb.jpg

post-1216-1215784716_thumb.jpg

Max Bump

post-1216-1215784726_thumb.jpg

post-1216-1215785013_thumb.jpg

Max Droop

post-1216-1215784744_thumb.jpg

post-1216-1215784753_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dagens meck.

Handbroms placerad under instrumetnbrädan och Länkage till växelspaken. Chansar på att växellådan rör sig så lite att det funkar bra med att fästa växelspaken direkt i chassiet. Utväxling för kortare slag.

Lagringarna är gjorda i oljebrons. Använder Dy 16mm / Di 10mm bussning med fläns. Som axel använder jag 10mm Axelstål. Oljebronsbussningar finns på Momentum ca 25kr styck. Axelstål SS 2172 från Clasohlsson (om det nu ortfarande finns att köpa där, Clasohlsson har ju mest plast tingel tangel nu för tiden).

post-1216-1215882843_thumb.jpg

post-1216-1215882854_thumb.jpg

post-1216-1215882866_thumb.jpg

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lite uppdatering av tråden.

Bärarmar och stötdämparfästen färdigsvetsade. Bromsslangar provmonterade.

Hur mycket bumpsteer är acceptabelt? Jag har lyckats justera styrväxelns infästning så att om jag fäster en 1.5m lång planka i bromsskivan och rör hjulupphängningen genom hela fjädringsvägen så kan jag inte se att plankan vrider sig med blotta ögat (från någon meters håll). Pratar vi millimeter på en 1.5m pinne, delar av millimeter eller centimeter för att det skall vara bra nog?

post-1216-1224876528_thumb.jpg

Provmontering av tanken. Valde att sätta tanken ovanför diffen dels för att den är mer skyddad om man blir påkörd och dels för att slippa extern catchtank med extrapump osv. Nu kan soppan få skvalpa ned i röret under tanken av egen kraft. Vikten hamnar lite högre, men det blir å andra sidan totalt lägre vikt och mindre komplext då man slipper extrapump och extern catchtank med slangar kopplingar mm.

Jag har tänkt fästa röret som sticker ned under tanken med en slangklämma runt ett fäste i chassiet så det inte kan vibrera sönder. Tanken är i 1mm rostfritt för att tåla E85 om man skulle få för sig att köra på det någon gång framöver. Tanken har inga bafflar och skall fyllas med skum.

post-1216-1224876546_thumb.jpg

Provmontering av torrsumptanken + tänkt placering av batteriet och torrsump pumpen. Generatorn blir tufft att få in på högersidan av motorn tyvärr, så det får nog bli ett fäste på vänstersidan.

post-1216-1224876587_thumb.jpg

Provade att montera dit ett hjul också. Man måste ju se hur det blir :-).

post-1216-1224876575_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Varför väljer ni att lägga tanken ovanpå diffen?

Blir det för trångt bakom diffen, eller finns det nåt annat skäl?

Förövrigt måste säja att gillar bygget skarpt. Framför allt att miniräknaren är med på varje bild. :)

Link to comment
Share on other sites

Valde att sätta tanken ovanför diffen dels för att den är mer skyddad om man blir påkörd och dels för att slippa extern catchtank med extrapump osv. Nu kan soppan få skvalpa ned i röret under tanken av egen kraft. Vikten hamnar lite högre, men det blir å andra sidan totalt lägre vikt och mindre komplext då man slipper extrapump och extern catchtank med slangar kopplingar mm.

Miniräknaren ja - den är en hörnsten i bilbyggandet! Om man alltid har den med sig så kan man undvika all form av huvudräkning nästan helt. :icon_smartass1: :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu pallar jag inte att vänta längre!

Imorgon klockan ett skall den ner på egna hjul. Har snackat med polarna och räknar kallt med att få fatt i minst 6 starka killar som kan hjälpa till att lyfta. Är det någon som bor i närheten av Järfälla och känner för att bidra till lyftet, käka en grillad vurre på uppfarten, och kolla på bygget så skicka mig ett PM så skickar jag en vägbeskrivning.

/Peter

post-1216-1227384742_thumb.jpg

post-1216-1227384758_thumb.jpg

post-1216-1227384771_thumb.jpg

(Toe in justeringen är temporär på framvagnen. Skall svarva en riktig förlängare innan SFRO1)

post-1216-1227384783_thumb.jpg

post-1216-1227384801_thumb.jpg

post-1216-1227384813_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag gratinerar som vanligt! :D

Bara resten kvar.

Lurar faktiskt på samma konstruktion som du... med 140/160-spindlar fram och snaabel bak. Fast med järnspis från volvo framtill så den garanterat går rakt fram i kurvorna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite uppdatering av senaste tidens byggande.

Först gången ute. Kul att se den på lite avstånd. Då får man lite känsla för hur proportionerna blir.

post-1216-1232735054_thumb.jpg

post-1216-1232735032_thumb.jpg

Grenrörsbygge.

post-1216-1232735107_thumb.jpg

post-1216-1232735086_thumb.jpg

post-1216-1232735124_thumb.jpg

Chassiet påväg till lack. Var ett helvete att slipa och tvätta rent hela ramen!!! 20 timmars intensivt elände. Nästa gång får de blästra. Jag skiter i om hela bilen blir som en banan!

post-1216-1232735139_thumb.jpg

Motorn fick lite uppmärksamhet under tiden chassiet lackas.

post-1216-1232735161_thumb.jpg

Coil on plug från Audi A3. Passar fint på swiftmotorn med en adapterplatta.

post-1216-1232735178_thumb.jpg

Tillverkat adaptrar och monterat triggerskiva och drivning till torrsumpspumpen.

post-1216-1232735195_thumb.jpg

post-1216-1232735208_thumb.jpg

post-1216-1232735225_thumb.jpg

Upptäckte att lämpligaste stället att borra och gänga i blocket för turbons oljeretur var bakom motorfästet :banghead:. Löst med hål i motorfästet :thumbsup:

post-1216-1232735239_thumb.jpg

Chassiet tillbaks från lack. Lite el dragning påbörjad.

post-1216-1232735252_thumb.jpg

post-1216-1232735265_thumb.jpg

Monterat större delen av bakvagnen och tanken.

post-1216-1232735281_thumb.jpg

post-1216-1232735298_thumb.jpg

Fortsättning följer...

Edit: Micke, Fan också. Jag glömde lägga fram miniräknaren på bilderna.

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt bygge! Ser ut som om du fixat proportionerna...

Önskar att jag känt till att og900-spindlarna passade rakt på drivaxlarna från Ford lite tidigare - ser väldigt bra ut i färdigt skick! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt bygge! Ser ut som om du fixat proportionerna...

Önskar att jag känt till att og900-spindlarna passade rakt på drivaxlarna från Ford lite tidigare - ser väldigt bra ut i färdigt skick! :thumbsup:

Kul att du gillar proportionerna. Tycker det är viktigt att bilen har rätt stuk och ser smidig ut.

900 spindlarna funkar bra, men det var en hel del meckande att få dit Golf IV bromsarna och bromssivorna från Nissan primera.

Link to comment
Share on other sites

Blir bra det där!

Vad är det för färg, vanlig billack och någon grund? Vad fick du ge för lackeringen?

Chassiet är lackat med epoxygrund och sedan någon typ av halvblank industristrilack som man använder på stål (typ staket och sånt) utomhus.

Blev rätt bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett tips om man inte vill ha en helt slät yta utan en yta med lite struktur är att spruta ett relativt tunt lager stenskottsskydd på plåten (av någon anledning verkar den vita ha finare struktur än den svarta) och därefter lacka med mattsvart färg. Det är viktigt att färgen är matt. Jag tog halvmatt först och det såg inte bra ut alls.

Jag gjorde som ovan på instrumentbrädan, blev rätt bra yta med lagom struktur. Är svårt att fotografera och få ett verklighetstroget utseende på fotot, men jag lägger in ett foto i alla fall. Ser ut som rätt grov struktur på fotot. Det är taget på mycket nära håll. Man upplever inte ytan som grov i verkligheten.

post-1216-1234127324_thumb.jpg

post-1216-1234127342_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Motorstart i går kväll. 20:45 hoppade den igång :D

Suzuki swift GTI motor 1.3 liter.

Garrett GT2052 turbo, hemsnickrat grenrör.

Toyota Celica st165 vattenkyld intercooler.

Megasquirt II med MSII extra koden.

Bredbandslambda och EGT mätning.

En tändspole per cylinder (4 st COP från Audi A3), wasted spark.

Fördelaren borttagen och ersatt av 60/2 tandad skiva på vevaxeln.

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Ja onekligen börjar det ta sig.

Motorn håller sig vid liv på tomgång, men inte mer. Har dock inte varmkört ordentligt ännu. Det ryker som fan och luktar en del när man har bilen i garaget i källaren på villan.

I helgen blir det koll av att tändningen står där jag tror att den står, ut med spridarbryggan och koll att alla spridarna levererar ungefär lika med soppa och har bra sprutbild, följt av varmkörning och injustering av tomgången.

Jag har fått fatt på konfig filer till en Adaptronic ECU för en bil med en likadan turbokonverterad motor. Har pillat ut värdena för tändning och pulslängd för spridarna ur konfigfilerna till den ECUn och matat in det som grundmapp i Megasquirten. Får se hur det funkar.

Ljuddämparna är Magnaflow Rostfria 4" diameter ca en 5-hundring styck på Hansen Racing. Första indikationen (med bilen inne i garaget visserligen) är att ljudet inte dämpas direkt onödigt mycket :-) trots 2 st ljuddämpare och turbo.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...