Jump to content

Saab Seven


Jörgen

Recommended Posts

post-43-1194800464_thumb.jpg

post-43-1194800492_thumb.jpg

post-43-1194800511_thumb.jpg

Här håller jag på med Nosen , bygger upp den med billera ifrån SAAB :racesmile:

för att sen modellera fram den form som jag vill ha.

Tanken är att gjuta av lermodellen för att i andra hand tillverka Nosen i glasfiber,

i 1:a hand gjuter jag av den främre öppningen på nosen för att sen gjuta en specialbetong i avgjutningen, då

får jag en hållbar form att knacka emot när jag ska försöka tillverka nosen i aluminium :hypocrite: .

Som sagt ,en backupp plan kan vara bra att ha.

post-43-1194800963_thumb.jpg

post-43-1194801414_thumb.jpg

Bilder på Scuttle i Alu.

post-43-1194801634_thumb.jpg

post-43-1194801677_thumb.jpg

Lite bilder ifrån motorrenoveringen

Det blir fint när man glasblästrar delarna

post-43-1194801746_thumb.jpg

post-43-1194801776_thumb.jpg

post-43-1194801802_thumb.jpg

En skvalpplåt som jag valsade fram i Engelska hjulet ,den ligger precis under

vevaxeln och ser till att ingen olja fångas upp av vevaxeln.

post-43-1194802042_thumb.jpg

post-43-1194802068_thumb.jpg

Orginal oljetråg som är kapad i botten, mindre oljemäng numer.

Glasblästrad och lackad i silvermetallic, ser precis ut som nygjuten Alu :thumbsup:

Kommer mer bilder snart.

Caper seven

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

volvo original "vevaxelskrapa" till rödblockarna är betydligt mer perforerad.....

Du skulle nog ha överväga att ha lite fler öppningar i dendär plåten du gjort

för att undvika problem.

post-151-1194812710_thumb.jpg

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

plåten var inte riktigt färdig på bilden, den lilla förstyvningen som går längsled är

borrad med ett antal hål ,just med tanke på avrinningen till tråget.

Hoppas att det räcker ,annars så får jag öppna mer hål.

caper

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ok, är det så att man alltid behöver en skvalpplåt pga att tråget blir lägre, oavsett baffling eller inte?

Finns det skvalpplåtar att köpa eller är det endast specialtillverkning som gäller?

Jag funderar på att bredda tråget för att hålla oljemängden ungefär samma...borde ju öka behovet av bafflar.

Link to comment
Share on other sites

Min kapade sump (Duratec V6) är kapad 4 cm och breddad 5-6 cm åt varje håll. "Vingarna" som blir på var sida vid breddningen normalt är fyllda till taket med olja. Resultatet av det blir att när G-krafterna kommer in så forsar oljan i "innerkurvans" vinge ut i tråget (medan vingen i ytterkurva redan är full med olja, och därför inte påverkar något) varvid oljenivån vid pickupen i själva verket höjs något. För att förstärka denna effekten har jag en baffel som i stort sett är helt tät, med bara ett hål runt pickupen, så att så lite olja som möjligt klättrar upp på väggarna.

Detta verkar fungera över förväntan. Ligger på drygt 1.2 G i kurvorna, och Accusumpen (som jag ändå har som backup) verkar egentligen inte behövas.

Har tydligen inte lagt upp några bilder här, men på rejsa finns några:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19405&postdays=0&postorder=asc&start=172

Link to comment
Share on other sites

nä, skvalpplåt är inte nödvändig verkar det som, lupus bil har också kapat tråg och han

har ingen skvalpplåt och det funkar det med.

min oljemängd är 3,7 liter, är det mindre ä så blinkar oljelampan till vid hård acceleration.

plåten är special :prop:

jörgen

Link to comment
Share on other sites

jag har ingen skvalp plåt men det skall nog fortfarande bevisas att det funkar, mitt tråg är ju förlängt bakåt och inte breddat, + att de två halvorna är separerade med små hål där den mesta retur oljan uppifrån är tänkt att rinna ner i första hand i det främre facket

det är i allafall prov lutat i garage med vatten :prop: och då såg det bra ut + en dag på kullen utan lamp tändning ( om man nu kan lita på den )

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

lampan säger inget om det. den tar för lång tid på sig. jag menar du kan få dipp så en snabb mätare går ner ca 2 bar. lampan tänds vid 0,3-0,5bar. min tänds vid 2bar. vid 0,3.0,5 bar anser jag det vara meningslöst för kör man med en som tänds vid 0,3 bar och har 0,4 bars oljetryck på t.ex. bana så mår inte motorn bra.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

När oljetrycksfall på bana är aktuellt lär det gå riktigt fort så det blir lite värde på sido, acc eller broms G-krafter. Hur hinner ni se mätarna då? För det är väl lite annat att göra tex hålla rätt på andra bilar och sin egen bil. En blipp på en lampa eller dipp på en mätare måste vara ungefär hur lätt som helst att missa.

Eller är det så att det är en dator som är inkopplad och kontinuerligt mäter oljetrycket och andra parametrar. Som sedan lätt kan kollas i efterskott som ett säkert kvitto på en bra eller dålig oljeförsörjning.

Kan man koppla ett MS så den ställer om tändning (stryper) om oljetrycket dippar under inställt värde?

Link to comment
Share on other sites

du kan sätta en tryckbrytare som t.ex. stänger av soppapumpen vid ett visst bar.

jag menar inte att man ska eller kan sitta o glo på mätarna för mycket men man kan provosera bilen hemma först och se hur den verkar.

den biltema mätaren jag har har jag kollat mot 5 andra mätare och den stämmer. men det gjorde den inte först för då hade jag fått en givare som troligen var till en 10 bars mätare för den visade för lite.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Japp, snyggt tråg Olofson och tack alla för info.

Jag skall så småningom plocka ner mitt tråg och kolla läget, risk finns att det kommer några idéer/tankar i min tråd :)

Hoppas vi får se (minst) 2 st Trollhättespisar på Kinnekulle den 13:e ;) ....och såklart många andra :D

Hoppas jag kan få möjligheten att åka med nån ;)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Ifjol körde jag med först obafflat tråg, sedan bafflat och till slut med bafflat och accusump. Oljetryckslampan tändes aldrig någonsin under körning, men jag kunde tydligt se att trycket dök vid inbromsning och kurvtagning (framför allt långa kurvor). Oljetrycket blev lägre och lägre under säsongen utan att lampan någonsin tändes. Jag har inte inspekterat lager eller oljepump i den motorn men för mig är det ett tydligt tecken på att något inte mådde bra av luften som pumpen måste sugit i sig för att tappa tryck. Pga av denna erfarenheten kör jag torrsump i år och då är trycket lika stabilt oavsett hur jag kör....

Link to comment
Share on other sites

Dags att uppdatera lite på bygget, var ju ett tag sen sist.

Ljudprovet klarades galant för 3 vewckor sen, 78,8 dbA i snittvärde,

receptet är en hemmagjord dämpare på 160 mm i diameter och 1000mm lång med

2 1/2 " rör hela vägen.

Insugssidan går fram i nosdelen där det liggger ett Feltema luftfilter som fungerar fint.

post-43-12810087893_thumb.jpg

Så kom då SFRO 2 i juni hos Uno trollhättan och nervositeten kom smygande så smått.

Men,, det hela gick mycket bra och Uno var mycket nöjd med väghållningen och det övriga.

Vid bromsprovet så sa han att mina bromsvärden var topp 2 under hela hans tid som SFRO kille.

Hela 1.03 g uppmättes på guppig väg :thumbsup: klart godkänt.

Sen så var det ursprungskontrollen som gick hyffsat fort, det som var viktigt var att skriva en liten berättelse var delarna kom ifrån, kvitton var inte det viktigaste fick jag berättat för mig när jag pratade med dom.

Man har ju inte alltid kvitton på olika delar som man införskaffar sa jag.

Sen så kom regbesiktningen vilken jag gjorde i Vänersborg, obs! när man ringer och beställer hos bilprovningen i Ulan bator eller var det ligger :lol: så sa dom att dom inte gör sånt i Vänersborg vilket jag då sa att det gör dom visst då jag personligen hade frågat på stationen,men men ..hon vägrade och stod på sig och jag fick en tid i Borås den 2 aug + vanlig besiktning, vilket jag igen påpekade att en vanlig bes inte ska göras då det är ett nytt fordon som ska reggas, men hon gav sig inte så det fick gå.

Jag gick då in på fredagen 30 juli och pratade med stationschefen och sa hur det låg till och han sa då att " kom in på mån kl9,30 så ordnar vi bes för du ska väl inte behöva åka till borås för att besiktiga"

Sen funderade jag på hur jag ska ta mig till Vbg ifrån Trollhättan på mån,, gick då in på polisstationen i Thn och frågade vad som gäller vid en regbes för ny bil och då berättade befälet att det är helt okej att KÖRA till och från regbes om man har någon form av pappersbevis på sin besiktningstid vid transport.Snacka om att vara nöjd på fredagen :notworthy:

Så kom då måndag och jag körde till VBG och kom in i hallen och så drog cirkusen igång... nä , skämt åsido så gick besiktningen på 11 min och pappersarbetet på lite över 1 timma.

Dom är nya på detta med regbes på ammatörbyggda bilar då dom började den 1 juli i VBG och jag måste säga att en trevlig och saklig bes genomfördes, killen gick mer eller mindre på SFRO2 pappret och ljudprovspappret rakt av och om han undrade något så frågade han mig vad som gällde, hade förresten hela utskriften ifrån TP om amatörbygge med mig(272sidor)

Det gjordes bara en regbes och vägning av bilen INTE en vanlig också.

Det som dom var noga med var rätt märkning av lampor och att alla mått stämde, det hade han i huvet :prop:

Han ville gärna kolla bromsarna och sen så var han nöjd, jo.. vi lyfte upp bilen för han ville kolla hur jag gjort infästningen för dragkroken vilket han tyckte såg bra ut.

Efter 1 timme och 15 min var det klart och det var bara att åka hem till garaget (den långa vägen vill säga :hypocrite:

och vänta på att systemet fick tid att verka,, 1 tim senare så fanns min bil:

Caper S7

tjänstevikt på 820 kg ,730 torrvikt

Släpvagnsvikt 750kg

post-43-128100885846_thumb.jpg

post-43-128100888733_thumb.jpg

post-43-128100892486_thumb.jpg

När jag igår fick skyltarna och regbeviset så såg jag att dom gjort ett litet fel i papprena, jag reggade med Saab lättryckare på 150 hkr men nu står det att jag får köra med 150 kw = 204 hkr :notworthy: vilket funkar för mig.

Idag gick Bilsportförsäkringen igenom och jag ställde på den för 10 min sen, ska nu ut och sätta på skyltarna och sen blir det åka av.

:lol:

Edited by Jörgen
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Grattis. ja 204 hkr är inte fy skam. he he

Jag hade en gång i tiden en Taunus 20 TS V6 90 hkr 1965. i de pappren stod alltid (man fick nya ca 1ggn per år)

Effekt 653 SAE de pappren skullen man behållt. vad kul man kunde haft.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Jörgen!

Skall in själv in på bullerprov på söndag i Alingsås om vädret blir bra. Jag är därimot lite orolig för bromsvärdena på min bil då jag har för stor huvudcylinder och ej har vaccumservo. Skall dit med ferodo belägg istället för Biltemas diton som inte är kända för varken jämnhet eller bett...

Gillar verkligen att det går att köra in till Slutbesiktningen. Trodde inte detta gällde för hemmabyggen. Det är positivt för "hyra trailer" kontot...

Hälsningar

Mattias

Link to comment
Share on other sites

Grattis till registrerad bil och ett extra GRattis till en dragkroks-kompis, (Släpvagnsvikt 750kg).

Tar du med ett släp på första riktiga körningen med alla papper klara??

Link to comment
Share on other sites

Angående bromsar så bytte jag belägg ifrån biltema taunus belägg till OG saab 900 belägg ,vilka passar direkt i taunusoken och det blev en stor skillnad i bromsverkan till det bättre.

Ceal; kommer ialla fall till kullen nästa vecka om vädret tillåter,men jag kommer utan kärra :hypocrite: denna gången.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Dom runda roterande spjällen är Alfa 166 ,kanon bra, vreden till värmepaketet fräste jag ut ur solida alustänger så dom finns det inte många av :lol: , själva kontakten bakom till fläkthastigheten kom från nån Toyota 80-tal.

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Så.. då var premiär turen klar i Lördags i kanon väder här på västra sidan, blev en nätt tripp på 40 mil :blink:, åkte ut till Grundsund och sen vidare till Fiskebäckskil för att sedan ta mig till Lysekil, var där en stund och gled runt, folk tittar verkligen på våran typ av bil märker man.

Ringde sen till kilkenny i brastad vilket ligger på väg hem och gjoprde ett hembesök hos honom, han åkte med på en åktur och sen kollade vi in hans häftiga bygge med mycket alu på, tjatade väl en timme minst för att sen åka till Lupus i Grästorp och rejsa mot hans bil lite.

Jo, på den fina 4 filiga vägen in mot THN ifrån Uddevalla kom det upp en Porsche gt3 och la sig bredvid i 110kmh och gav mig tummen upp faktiskt för att sen gasa på (testa mig lite ;) ) men när jag trampa på så var jag snabbare upp till ca 160kmh sen släppte jag :lol:, kan ju inte knäcka honom helt.

N8u väntar man bara på att regnet skaupphöra så man kan åka lite mer innan kullen på fredag.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Tack för åkturen.

:notworthy:

Jag har en del fordon i garaget som borde inbringa några kronor vid försäljning, vi får se var det slutar.

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Funderar på om jag också skall nyttja ljus-strömställaren från SAAB'en ...ser ju elegant ut och man slipper några knappar.

Undrar vilken bil blinkersarmen kommer ifrån och om den har hel/halvljusomkopplare också?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Till Jörgen.

Hej,

jag ser på en av bilderna (05 08 2010 - 12:21) att du tycks ha använt Sierrans eller Scorpions originalinstrument (tank och temp)med en rund sarg.

Vilken tankgivare har du använt för originalinstrumentet?

Antas i Luleå

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...