Jump to content

Gruppköp Kardandelar Ford?


therealpinto

Recommended Posts

Hej

Jag har hittat en leverantör i England på lösa delar för att bygga kardan med utbytbara kors. Det finns alltså både yoke mot lådan (Ford typ 9 etc.) och mot bakaxeln (Sierra, Taunus, Escort med "stora" flänsen etc.) samt bitarna mot kardanrören. Korsen finns i två storlekar:

* 23.8x63.4mm (kit car)

* 27x74.6mm (rally car)

Är det fler som är sugna på bitar så vi kan dela på frakten?

Prisexempel på delar för att använda stora korsen och 3" rör (rätt grovt):

Gearbox yoke = GBP £9.75

Tube yoke to suit 3.0" O/D tube = £6.56 (2 st behövs)

Diff flange yoke = £7.55

Heavy duty UJ kits = £8.30ea (2 st behövs)

Detta är plus frakt och VAT.

/Gustaf

(om tråden hellre skulle vara i köp och sälj, så kan väl någon moderator flytta den)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga bra bilder men kan kanske beskriva bättre med ord:

Gearbox yoke = GBP £9.75 ( A )

- delen du sticker in i växellådan

Tube yoke to suit 3.0" O/D tube = £6.56 (2 st behövs) ( B )

- delen du svetsar fast i själva kardanröret

Diff flange yoke = £7.55 ( C )

- delen du skruvar fast på bakaxeln

Heavy duty UJ kits = £8.30ea (2 st behövs) ( D )

- själva knutkorset, alltså delen som binder ihop bitarna ovan.

En hel kardan blir alltså typ;

Växellåda-( A )-( D )-( B )-kardanrör-( B )-( D )-( C )-bakaxel

/Gustaf

Edited by therealpinto
Link to comment
Share on other sites

Jag är klart intresserad. Tycker dock att det låter grovt med ett 3" rör för kardanen.

Vad finns det mer för delar? Har de en hemsida att titta på för att bestämma sig för vilka delar som är intressanta?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Ja, 3" är väl grovt i en Locost. Det här var exempel tagna från min Caprikardan.

Jag vet att de har delar för att bygga 2" (eller 51 mm) också, kanske mer lämpligt. Jag kan kolla priserna på de bitarna också, de är troligen lite billigare.

De har ingen hemsida som visar något av intresse i alla fall...inga bilder/delar/kataloger.

http://www.propshafts.co.uk/

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Då ska vi se. Några frågor:

Är det här en "A"?

Bild 1post-664-1162328074.jpg

Eller är det här en "A"

Bild 2post-664-1162328097.jpg

Är det bild 1 så behöver jag ingen A (använder det gamla).

Stora flänsen? Min diff har en fläns med diameter 110. Stor?

Finns det fläns på 90mm också?

Jag vill vara med och beställa en laddning och då till 2"....

Link to comment
Share on other sites

Det var i från dom jag köpte min kardan. Bra killar att ha och göra med. Dock var väl leveranstiden lite lång. Har för mig att det tog typ en månad innan den kom, då ringde jag tre eller fyra gånger.

Link to comment
Share on other sites

Då ska vi se. Några frågor:

Är det här en "A"?

Bild 1post-664-1162328074.jpg

Nja, inte riktigt - handlar man här så får man en "riktig" kardanknut istället för hardyskivan - alltså en sådan du har längst bak på kardanen. Smidigare och tål mer "felvinkling".

Eller är det här en "A"

Bild 2post-664-1162328097.jpg

Det motsvarar B men har man riktig knut ser delen annorlunda ut.

Stora flänsen? Min diff har en fläns med diameter 110. Stor?

Finns det fläns på 90mm också?

Jag vill vara med och beställa en laddning och då till 2"....

Sierran har alltid "stora" flänsen såvitt jag vet, bultcirkeln är 90 mm så flänsens diameter är nog runt 110 mm.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

såg att på min scorpio diff. det är 2 olika bultmönster på driv flänsen... är det alltid så??

tänkte mig först att beställa en driv fläns.. men såg sedan till min glädje att min samurai kardan har rätt bultmönster...dom olika hålavstånden 4*79 mm och 4*90 mm ca mätt med kallt skjutmått.. samurai 79 mm :racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag är intresserad, ska måtta lite först och till slut bestämma mig för vilken låda jag ska ha. Nian eller sjuttifemman?

Jag återkommer - om bara minnet hänger med i svängarna. :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Michael Th, så ser min Sierradiff också ut. Det finns två bultmönster på den (in alles 8 hål alltså), 4/90 och 4/79. Gänget på 4/79 är dock inte gängade till skillnad från 4/90. Kardan från min donator använder 4/90....

Bild på adaptorflänsen mot utgående drev på MC-motorn.

post-664-1162415324.jpg

Delningen är 4/70mm.....vad passar?

Link to comment
Share on other sites

Javisst! Det du måste mäta upp är vad du har för fläns på axeln (mät bultmönstret). Engelsk kan ha stora eller lilla flänsen.

Jonas, de kan göra en TRT-kardan men det är tydligen lite begränsad tillgång på materiallängder, så du skulle behöva beskriva mer exakt hur kardanen ska se ut.

Jag hoppas kunna beställa i nästa vecka någon gång, så ni som ska fundera/mäta kanske kan hinna med det till onsdag eller så?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen Gustav!

Jag väntar lite med att beställa.

Berätta gärna hur det gick med beställningen, så att man vet om dom är bra att "ha att göra med".

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ja, det här är en kul följetong, jag kommunicerar med firman som ska leverera, de har svårt att få fram ett pris på frakten, vilket jag vill ha innan jag beställer. Men alla delar ligger klara och de bör skickas från England nästa vecka.

Bultmönstret brukar man mäta som för fälgar, diametern på cirkeln som skär hålens centrum, och antal hål. Om ett är förskjutet, brukar det anges med hur många millimeter det är förskjutet (typ 4x90-10 tror jag).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag kan förmedla kontakt till firman om nån vill handla mer, själv är jag ganska nöjd som det är nu. Eftersom jag inte behöver delar själv är det bättre att någon annan ror ihop det.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag lyfter denna tråd eftersom jag har gått fet-bet på att hitta en passande mellanaxel, kanske får köpa från England likt förbannat.

Min situation:

Typ 9 och sierra standad axel med hardyskiva. verkar funka bra att bara ta bort främre delen av axeln och gå rakt på knuten där. Skulle funka storleksmässigt. MAO så önskar jag helst en Yoke som passar rakt av på knuten och inget annat.

Jag har pratat med D&F idag och de var trevliga. Han har yoke i 2 typer för ca 350kr, en 1100 serie med 24 mm "cap" och en 1300 serie med 27mm "cap". Men han sade också att det troligen inte skulle gå att sätta den rakt på korset eftersom jag har krympbrickor på nu (heter det så) och denna var avsedd för vanliga ringar.

Rekomenderades att jag antingen köpte yoke+kors+rör och svetsade ihop det alt köpte hela axeln av dem (ca 1500kr)

???

Är det verkligen så att det inte finns en yoke som går att koppla rakt på det befintliga korset? Eller är det möjligen så att en av de som beskrivs ovan passar bra, men att han helst vill sälja lite mer? Om så, är denna "cap" diametern på korsets ben eller är det ngt annat?

/Fredrik (rådvill)

Edited by Fredo
Link to comment
Share on other sites

Problemet är ju just att Fords originalknutar är "pressade" (staked), dvs det är inte clips som håller korsen, utan plåtkoppar. Man kan förstås pilla ihop sånt med viss risk att det inte håller. Men D&F är nog inte så sugna på att rekommendera en sådan lösning.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dags att ruska liv i den här gamla tråden. Nytt gruppköp?

Jag behöver en axel som ska gå från en Chev T-5:a till en Sierradiff. Jag har iofs. redan dom gamla yokarna men diametern skiljer en hel del så detta verkar vara ett enkelt alternativ. Förslag på hur man gör annars? T-5 yoken är rätt mycket kraftigare än diffdelen, hur gör man då om man vill para ihop dom? Koniskt rör :wacko: ?

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver en axel som ska gå från en Chev T-5:a till en Sierradiff. Jag har iofs. redan dom gamla yokarna men diametern skiljer en hel del så detta verkar vara ett enkelt alternativ. Förslag på hur man gör annars? T-5 yoken är rätt mycket kraftigare än diffdelen, hur gör man då om man vill para ihop dom? Koniskt rör :wacko: ?

Mors!

Har du kollat volvos kardan, tror det är 900 serien. De passar till diffen. Är kanske grövre i diameter. Jag har sådan till min diff med rover i andra änden.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Låter ju kanon om det passar rakt av så där :thumbsup:

Blir kanske att bygga en ny mellanaxel i vinter då jag tänkt

att byta till den större ford diffen, och då måste man väl ha en något kortare axel

Vilka årsmodeller skall man söka efter?

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej Lyfter denna tråd igen.

Jag har kommit till punkten då jag börjar snegla på att få ihop en kardan. Jag vet att denna rundan redan är avslutad men någon mer än jag kanske vill starta en ny runda med gruppköp och splitta frakten, Hur dyr var den?

Någon annan intresserad?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Den frågan får du nog ställa till någon som är mer insatt, jag var hos Stigge och fick en åktur och han visade mig hur delarna tilll kardan såg ut så att jag äntligen förstod hur det fungerar, jag är lite trög ibland.

Jag tänkte bara tanken på att fler än jag kanske behövde delar och det kan göra frakten lite billigare.

Jag har inte kontaktat firman och kollar bara intresse, vet inte när jag tänkt beställa men jag behöver nog rådfråga någon som köpt tidigare om de har art. nr på de delar jag behöver, 2" rör, typ 9 och sierra diff.

Fredrik i Trollhättan kanske har den informationen? Du köpte väl förra rundan?

The real Pinto kanske har kvar leveranssedeln och kan upplysa mig???

All hjälp är uppskattad så jag absolut inte har den kunskap Gustaf besitter som beställde förra gången. :unsure:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...