Jump to content

Acewell instrument


Tommy

Recommended Posts

  • 1 month later...

Snälla! Ta lite bilder, Visa udda montage på tex, rattmontering.

:icon_bach:

Tala om vart ni köper kablar, givare etc... Låt denna tråd bli en Guide till alla

medlemmar som köpt Acewell...

Link to comment
Share on other sites

följdfråga..

Jag har ju en cykeldator som hastighetsmätare.. Någon elektrikerkunnig som vet om det går att skarva den kabeln oxså ??

har oxså funderat på att sätta den i ratten, men inte vågat kapa kabeln... det sitter bara 2 kontakter i hållaren till mätaren..

bild på mätaren: http://www.trampebil.se/budda/2004-06-22-m...ages/image2.htm

Link to comment
Share on other sites

post-225-1139256710.jpgHej tips till Acke jag har en cyckel dator nu den sitter i ett hållare för extra mätare från biltema med en liten lysdiod i jag har skarvat kablarna och det gick fint den sitter på ratt stången.
Link to comment
Share on other sites

följdfråga..

Jag har ju en cykeldator som hastighetsmätare.. Någon elektrikerkunnig som vet om det går att skarva den kabeln oxså ??

har oxså funderat på att sätta den i ratten, men inte vågat kapa kabeln... det sitter bara 2 kontakter i hållaren till mätaren..

bild på mätaren: http://www.trampebil.se/budda/2004-06-22-m...ages/image2.htm

Alla kablar går att väl skarva :) ?

Link to comment
Share on other sites

mnjaa... vissa mår tydligen mindre bra av det bla lamdakablar och sedan finns det kablar med skyddshöljen å skit...

men jag gissar att de inte är något problem med denna men tänkta att de e bäst att kolla me folk som är mer haj på elektronik än vad jag är...

själv sprang jag in i en transformatorstation när jag var 12 år och fick 10.000 volt igenom kroppen så av förståerliga skäl har jag undvikit allt som har med EL att göra efter det.. :P

Link to comment
Share on other sites

mnjaa... vissa mår tydligen mindre bra av det bla lamdakablar och sedan finns det kablar med skyddshöljen å skit...

men jag gissar att de inte är något problem med denna men tänkta att de e bäst att kolla me folk som är mer haj på elektronik än vad jag är...

själv sprang jag in i en transformatorstation när jag var 12 år och fick 10.000 volt igenom kroppen så av förståerliga skäl har jag undvikit allt som har med EL att göra efter det.. :P

En cykeldator brukar funka på det sättet att den mäter tiden mellan pulser som genereras av en magnet. Sen räknar datorn fram hastigheten i kph eller mph... En lambda och andra dylika applikationer mäter resistans, eller snarare skillnad i resistans under tid. Även en kabel är en begränsning (ger en resistans eller resistivitet) så i de applikationerna gör det skillnad, men i fallet cykeldator gör det nog inte mer än nån kilometer hit eller dit, såvida du inte vill ha görlång kabel :D

Hoppas du hajade mitt resonemang.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

En cykeldator brukar funka på det sättet att den mäter tiden mellan pulser som genereras av en magnet. Sen räknar datorn fram hastigheten i kph eller mph... En lambda och andra dylika applikationer mäter resistans, eller snarare skillnad i resistans under tid. Även en kabel är en begränsning (ger en resistans eller resistivitet) så i de applikationerna gör det skillnad, men i fallet cykeldator gör det nog inte mer än nån kilometer hit eller dit, såvida du inte vill ha görlång kabel :D

Hoppas du hajade mitt resonemang.

/Daniel

Kan det bli problem med att skarva en kabel till lambdan?

Link to comment
Share on other sites

Kan det bli problem med att skarva en kabel till lambdan?

Lambdasondens kabel brukar vara avstämd för att ge ett visst värde (kabel+lambda) i "inaktivt-läge" eller vad jag ska kallade det för och sen ändras resistansen på summan (kabel+lambda) när den börjar jobba. Datorn mäter resistansen och ljusterar bränsle/luft-mängd utifrån det. Även tändkablar kan vara avstämda ibland och har helt enkelt med elektroniken i bilen (motorn) att göra. Så att alla "spelar på samma sträng" så att säga.

Förstod du mitt resonemang? En dator är ju stendum, den gör bara vad du lärt den och pillar du så att värden hamnas utanför mätområdet kan den bli lite kaiko.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Lambdasondens kabel brukar vara avstämd för att ge ett visst värde (kabel+lambda) i "inaktivt-läge" eller vad jag ska kallade det för och sen ändras resistansen på summan (kabel+lambda) när den börjar jobba. Datorn mäter resistansen och ljusterar bränsle/luft-mängd utifrån det. Även tändkablar kan vara avstämda ibland och har helt enkelt med elektroniken i bilen (motorn) att göra. Så att alla "spelar på samma sträng" så att säga.

Förstod du mitt resonemang? En dator är ju stendum, den gör bara vad du lärt den och pillar du så att värden hamnas utanför mätområdet kan den bli lite kaiko.

/Daniel

Jo jo jag är med, Hade inte tänkt på det bara:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

hmm, verkar vara tunnsått med relevant information.

Jag har kollat runt lite efter armaturer och hittat en lämplig kandidat i vw typ1 efter 68 men tyvärr hittar jag inte längdmått å ohm tal på den!

Är det någon mot förmodan som känner till ovan nämnda?

/ Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har en tank från en 1303s (-73) står ute i ladan. Bortmonterad från bilen och allt. Vad är det du vill veta lite mer exakt? (Annat än resistans och längd, eller gör du tanken efter armaturen?) Inte samma tank som i -68-70 (tror jag i alla fall, jag har sålt -69:an som jag hade en gång i tiden.. ) men armaturen kan nog vara likvärdig.

/Patrik

Link to comment
Share on other sites

Ledsen att det tog ett tag, men jag var tvungen att ta en tur med jycken oxå :)

Själva armaturen var så ärjig efter att ha suttit i en omonterad tom tank i ungefär 6 år så den kunde jag inte mäta på, men själva resistanstråden som givaren skrapade mot hade en resistans på 80 ohm mellan ändarna. Så: 0-80 ohm. Och mätarhuset (hastighet och bränsle) på bubblan är samma på både 1303s och typ1 -68 så armaturen borde ge samma värde.

Angående måtten på armaturen så hade den två flottörarmar (för att göra det enkelt för oss...) Den kortare mätte som mest 13,5 centimeter från armaturens tätningsyta och den längre (som hade flottören ca 30 centimeter vid sidan av armaturen mätte ungefär 22 cm från tätningsytans plan.

Den lilla flottörarmen satt i princip rakt under själva ramaturen.

Om du (eller någon annan) har lite webutrymme så kan jag mejla över en bild på hela härligheten om det här är något intressant.

/Patrik

Link to comment
Share on other sites

du kan lägga upp bilden själv.. när du skriver ett inlägg finns det "File Attachments" strax under skrivfönstret där du klickar på "bläddra" och talar om vilken bild på din hårddisk du vill tanka upp.. sedan är det bara att klicka på "add this attachment".. :)

tänk på att du har ett begränsat utrymme så är bilden stor kan det vara värt att förminska den innan du tankar upp den... ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Ok det var ungefär som jag trodde 0-80 ohm, jag misstänker dessutom att det går åt fel håll dvs 80 ohm är tom tank :) Hmm armar? Jag trodde att det skulle vara en rörgivare?

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Äldre saab 900 har en rörgivare som är ca20cm djup, med inbyggd varningslampa för lite soppa. Den går mellan 3-86 ohm tror jag det var, så jag har den till mitt bygge. Så teoreiskt kan den aldrig visa riktigt fult, men det ger ett bra hum om hur det funkar. Fanns på skroten för 100:-.

Har sett att kh-motorsport har VDO rörgivare som bör funka bra. dock så kostar de typ 700:-+ frakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
denna bilden har jag sparat någongång å den ser ju intressant ut.. frågan är vilket ohm den kör på...

Jo det är min bild från någon gammal tråd. Ca 0 - 350 Ω men det var svårt att mäta vill jag minnas :)

Link to comment
Share on other sites

Visst men då kommer du inte ner till noll ohm, utan området blir då ca 140 - 245 ohm

Den kommer från en Alfa 75 -1986

Här är numret till en billig alfa-skrot om du skulle behöva: 0706-201718 Marco

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte utbildad elektroingenjör, man jag har hoppat av maskinteknik :)

Vill dock påstå att 350 ohm och 140 ohm parallellkopplat blir 100 ohm.

1/R = 1/R + 1/R + 1/R osv, alltså 1/350 + 1/140 = 1/X (X=100).

Resistansen kan aldrig bli mer än minsta inkopplade resistansen (140 ohm).

Med andra ord kommer resistansen pendla mellan 0 och 100 ohm. Helt linjärt kommer det inte bli eftersom 140 ohmsmotståndet är fast och förändrar resistansen mest när sensorn "ger" 350 ohm och inget alls vid 0 ohm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
I den här tråden tänkte jag att ni som köpt Acewell instrumenten

kan lägga upp lite installationstips och bilder på era montage! :)

Se upp grabbar med cykeldator. I april när jag besiktigade min var det ok med cykeldator och extern belysning på denna men i onsdags blev det stopp på nästa bil här i Karlstad. Beiktningsmannen ringde någon högre potentat och idag kräver man instrument med inre belysning!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Lyfter ännu en gång! Ni som har monterat någon Acewell mätare hur upplevde/upplever ni att de fungerar? Vi funderar på modell ACE-3853 + en tankmätare. Som vanligt är bilder på monteringar mm :thumbup:

Edited by Anders S
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...