Jump to content

Bensintank GDS


Micael

Recommended Posts

Här kommer lite tips till din som funderar på att svetsa en egen tank. :D

1. Gör det inte, köp en istället

2. Gör det inte, köp en istället

3. Gå en svetskurs och öva mycket innan du svetsar tanken

4. Ta en funderara om det verkligen är värt det

5. Strunta i att läcktesta med vatten, det blir bara blött och kladdigt i garaget, kör med luft och såpvatten.

Jag har lyckas att få ihop en tank. Den är numera tät också. Dock ser den ut som ett sprängt skithus. Så jag får se om jag verkligen skall använda den.

Dessutom började min brallor att brinna under tiden.

:D :D :D

PS Är det nån som vill köpa en tank billigt????

Link to comment
Share on other sites

borde det inte gå att löda en alutank med alutite? I så fall skulle det ju vara skitlätt att fixa en vettig tank, fast det kanske inte håller i längden?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite tips till din som funderar på att svetsa en egen tank. :D

1. Gör det inte, köp en istället

2. Gör det inte, köp en istället

3. Gå en svetskurs och öva mycket innan du svetsar tanken

4. Ta en  funderara om det verkligen är värt det

5. Strunta i att läcktesta med vatten, det blir bara blött och kladdigt i garaget, kör med luft och såpvatten.

Jag har lyckas att få ihop en tank. Den är numera tät också. Dock ser den ut som ett sprängt skithus. Så jag får se om jag verkligen skall använda den.

Dessutom började min brallor att brinna under tiden.

:D  :D  :D

PS Är det nån som vill köpa en tank billigt????

hahaaa..... jag vet inte om det är för att ja e satans bakfull, men ja har nu garvat i 5 minuter åt ditt inlägg.... :wohow: :lol:

Link to comment
Share on other sites

LOL hehehe måste man svetsa en alutank? på flygplan är det ju bara nitat med tätningsmassa mellan plåtarna och på nitarna.

skulle det inte gå att göra nått liknande till bilen?....eller sätter nån regel stopp för det....bara en tanke :D

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag har lugnat ner mig efter mitt tanksvetsande har jag fått för mig att försöka en gång till. Jag menar, det kan ju inte gärna bli sämre.

Dessuotm har jag blivt några erfarenheter rikare. :D

Nu har jag lite koll på vad man ska göra och vad man inte ska göra

Har kollat och mätt på den överblivna plåten och den räcker precis till en ny, men då får jag inte klippe fel nånstans.

Jag vet det låter tokigt, men om man var helt normal skulle man ju aldrig ge sig på ett Locostbygge över huvudtaget. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det är kul att man kan roa någon :D

Nu har jag gjort halva nya tanken. Det blir mycket bättre...

Fast när man håller den mot ljuset kan man se att lite ljus sipprar in här och var. :blink:

Men jag hyser stora föhoppningar på denna tank. :D

I morgon fortsätter jag med baffeln och nästa gavel. Sen blir det våldsläcktestning :D

Fortfarande ingen som är intresserad av en sprillans ny tank?? Den är iofs lite rostig efter all läcktestning.

Link to comment
Share on other sites

Kolla in tanken på en saab v4 innan ni spränger för många blodkärl på allt bökande.

Den sitter som en smäck bakom axeln med ett lagom urtag till reservhjulsbaljan på saaben .

Där får diffen extra utrymme.... som gjord till en locost...... :thumbup:

bara ett tips..

Link to comment
Share on other sites

Själv kontaktade jag persåker i stockholm och beskrev de mått jag ville ha sen plockade han fram en RCI tank på 22 liter i aluminium med skum och tanklock för 2400kr, :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag ska svetsa mig egen tank om så det är det sista jag gör...... :D

Efter mitt första misslyckande har det nu blivit personligt. Det är "Man over machine".

Link to comment
Share on other sites

Själv kontaktade jag persåker i stockholm och beskrev de mått jag ville ha sen plockade han fram en RCI tank på 22 liter i aluminium med skum och tanklock för 2400kr,  :thumbup:

Bra tips! Skall kolla upp detta... ;)

Link to comment
Share on other sites

Själv kontaktade jag persåker i stockholm och beskrev de mått jag ville ha sen plockade han fram en RCI tank på 22 liter i aluminium med skum och tanklock för 2400kr,  :thumbup:

Är det en sån som inte ska kunna explodera?

Nån som vet vad man ska fylla med om man skulle göra en sån själv?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

ok... funderar på å göra en ny tank för att:

  • den gamla e lite väl stor (ca: 40 liter)
  • för att den inte har någon form av skvalpskott
  • för att jag vill kunna bygga förvaringslåda över tank/bakaxel, men tanken som sitter där idag står lutad på högkant mot bak"väggen" ( se BILD )

nu till frågan.. för att den skall passa bra så behöver den vara ca: 20x22x45 (max 60)

20*22*45 = ca: 20 liter

20*22*60= ca: 26½ liter

så då e frågan.. e 20 liter lite väl lite... 26 är ju iof bättre men fortfarande känns de lite..

eller skall jag behålla tanken jag har idag fast kapa upp å göra skvalpskott i den ??

Link to comment
Share on other sites

när jag byggde buggyn så var jag i valet och kvalet bygga själv eller köpa... blev en 20 liters jeepdunk som jag monterade original vw tankarmaturen i.. det blir ju inte så långa turer... och behöver man tanka kan man ju köpa en glass samtidigt... :D dvs om man nu hittar en mack med betjäning...

kan tilläggas att jag svetsa fast ett 5dl mått i rostfritt på undersidan med en fastlödd(silverlod) gänga för en banjo koppling så man vet att det finns bensin även i svängar.

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 5 years later...

"Dessutom började min brallor att brinna under tiden."

Kusligt, detsamma hände mig idag då jag slipade ner en svets som fortfarande läckte efter fan vet hur många försök att få skiten tätt.

Brallan_zpsccce9563.jpg

Med andra ord; följ den förståndige mannens råd och köp en tank i stället! För mig är det dessvärre för sent, nu har det blivit personligt. Jag gillade dom där brallorna...

Link to comment
Share on other sites

Kusligt, detsamma hände mig idag då jag slipade ner en svets som fortfarande läckte efter fan vet hur många försök att få skiten tätt.

Brallan_zpsccce9563.jpg

Med andra ord; följ den förståndige mannens råd och köp en tank i stället! För mig är det dessvärre för sent, nu har det blivit personligt. Jag gillade dom där brallorna...

Tror inte det skall vara några större problem att få det tätt. markera med tuschpenna eller maskeringstejp så det syns var hålet är, se till att tanken är öppen och bränn på med svetsen. Om tanken är tättad så luften är innesluten så är det svårt att få svetsen att "lägga igen" - dvs anslutningarna och tanköppningen öppen

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tack för råden, jag ska gneta vidare. Jag svetsar med tanken öppen så det ska nog inte vara problemet. Kruxet är att jag nu knappt ser hålen där trycket pyser ut med blotta ögat. Jag trycksätter till 2 Bar när jag provar, det borde väl räcka?

Känns som att MAG inte är riktigt idealt för detta, tänk om man hade en TIG. Och kunde använda den...

Link to comment
Share on other sites

hej ronny

när jag gjorde min tank så fyllde jag upp badkaret med vatten, tejpade igen anslutningarna så att det blev tätt. Trycksatte tanken med hjälp av att blåsa i den (hade en fast slang på en anslutning) hustrun kollade var det läckte och markerade med tuschpenna, tog badhandduk och torkade tanken så att maskeringstejpen fastnade - inga problem att veta var det läckte. Första gången jag gjorde det så var det en del större hål som tog all uppmärksamhet. När dessa var igensvetsade så hittade jag mindre och mindre hål - svetsade igen dem och allt var tätt. Testade från början med såplösning och blåsning med det var ingen framgång.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Så tanken ska badas alltså? Jag är öppen för allt och kan mycket väl tänka mig att prova det, en vattenfast tuschpenna är säkert också bra att ha. I kväll har jag badat hunden, så mycket blötare kan det ju knappast bli.

Link to comment
Share on other sites

Blanda lite diskmedel i vatten, häll det i en sprayflaska och spraya tunnt över svetsarna när tanken är trycksatt. Det räcker med ca 0,5 bar. Har du en läcka märker du det ;-)

Link to comment
Share on other sites

Blanda lite diskmedel i vatten, häll det i en sprayflaska och spraya tunnt över svetsarna när tanken är trycksatt. Det räcker med ca 0,5 bar. Har du en läcka märker du det ;-)

Stoppa ner tanken i badkaret - trycksätt den genom att blåsa - be någon kolla om och var det bubblar - markera hålen med penna och eventuellt maskeringstejp så det blir tydligt. Jag testade från början med såpa men det var ingen hitt - tror inte du kan misslyckas. Om du ger upp så finns det medel att "hälla i tanken" som gör att hålen försvinner, används till MC-tankar men finns också på www.skevab.se (gas tank sealer kit)

kenneth

Link to comment
Share on other sites

family guy det är nästan ett måste att vi får en bild på när du kontrollerar "bad-anka-tanken" i badkaret. Obs stäng av bubblorna i bubbelpoolen för annars blir det svårt att se om det finns någon läcka kvar.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade från början med såpa men det var ingen hitt - tror inte du kan misslyckas.

kenneth

Bubblade det för mycket? Jag har tillverkat ett antal aluminiumtankar och trycksätter dem till ca 0,5 bar eller tills de börjar se ut att ändra form radikalt... och sprutar sen med såpvatten. Har inte gått fel hittills.

Link to comment
Share on other sites

Ja trycksatte min tank till 1bar när ja gjorde min tank. Tyvärr så va det 2 små pytte ställen som jag inte kunde få till med svetsen då dom satt dåligt så jag inte kom åt ordentligt, (dålig planering från början) det va inte så det droppade men det svettades lite bensin. men då jag jobbar i flygindustrin har jag tillgång till fin fint tätmedel så ja kladdade på lite sådant å sen blev det tätt :)

Link to comment
Share on other sites

Det där med att börja svetsa en bit ifrån är nog inte så tokigt, jag har upplevt det som att läckorna kvarstår fast jag varit där och svetsat.

Funderar givetvis också på tanktätare eftersom det är så små hål det är frågan om, kruxet är att det är så dyrt. Måste tanktätaren täcka hela insidan av tanken eller kan man snåla och bara lägga i skarvarna?

Link to comment
Share on other sites

Ja trycksatte min tank till 1bar när ja gjorde min tank. Tyvärr så va det 2 små pytte ställen som jag inte kunde få till med svetsen då dom satt dåligt så jag inte kom åt ordentligt, (dålig planering från början) det va inte så det droppade men det svettades lite bensin. men då jag jobbar i flygindustrin har jag tillgång till fin fint tätmedel så ja kladdade på lite sådant å sen blev det tätt :)/>

Jag har garaget i sommarstugan och badkaret i stan, i stan finns ingen kompressor, det är därför jag får "blåsa". Början eller slutet av en svets har väl oftast sämsta kvalite - det är bättre och göra hålen större och svetsa i längre strängar. Jag gjorde min tank i vanlig 1 mm plåt.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...