Rayman Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 (edited) vad är det för skillnad mellan 7" och 7.5" diff mer än storleken? vilken diff finns i vilken bil-modell? är det någon som kan ta lite bilder på en 7" diff i olika vinklar och slänga upp här? insidan då, inte själva huset. jag har sett vissa lagerhus för bakaxlarna som har 2 "öron" som sticker upp. är de till för bakbromsarna? EDIT: en till fråga. är det bara 7,5" diffarna som har drivaxlar som skruvas fast emot diffen? EDIT 2: vad är de 2 hålen till för på höger och vänster sida om hålet för drivaxlen? http://bilder.lagabasen.se/delar/1077/1077139487vy1.jpg Edited September 21, 2010 by Rayman Quote
therealpinto Posted September 22, 2010 Posted September 22, 2010 Det här med vad som satt var och när är lite bökigt att reda ut och det finns redan ett antal trådar som beskriver saken. I korthet kan man säga att 7,5"-diffen är lite större och tål lite mer effekt. Den finns också i fler olika utväxlingar (i teorin från 3.14:1 till 4.27:1 men i praktiken är det cirka 3.36 som är den högsta utväxling man hittar). 7" satt som standard i de flesta Sierra med 2-litersmotor och i Sierra 4x4. Scorpio har normalt sett 7,5" speciellt i V6. Men nyare Sierra 2.0 kan också ha 7,5".... Bilar med skivor bak har skruvade drivaxlar (alla Scorpio, Sierra med skivor) och det är 100 mm bultcirkel på drivaxlarna som är standard. Sierra Cosworth rwd har 108 mm (samma knutar som Granada 3.0) och det fanns också på vissa sena Scorpio kombi med mycket vridmoment. Men skruvade axlar finns alltså både på 7" och 7,5". 7,5"-diffen är bredare på några ställen (fästpunkter), och en aning längre. Bärarmarna har bultade lagerhus, de med "öron" är till för skivbromsar. Hålen du frågar om är till för att bulta fast lagerhusen på bärarmarna. 7,5" känns enkelt igen på att det övre tvärgående fästet är solitt och gängat: 7" har en lång tvärgående bult, fästet är "öppet" framåt: /Gustaf Quote
Rayman Posted September 22, 2010 Author Posted September 22, 2010 ok fast de va inte hålen för hjullagret jag undrade över. om du kollar på bilden ser du 2 hål några centimeter brevid på båda sidorna. är 7,5" och 7" diffen lika breda mellan de yttre flänsarna där man skruvar fast drivaxlarna? finns det bara skivbroms bak på scorpio? Quote
therealpinto Posted September 22, 2010 Posted September 22, 2010 (edited) Jag fattar nog inte vad du menar... Det stora runda hålet går drivaxeln (egentligen medbringaren för drivknuten) igenom. Kl 8, 10, 2 och 4 finns det gängade hål - de håller fast hjullagerhållaren som inte är med på bilen. Bakom bärarmen, till vänster i bild, ser man fästet för stötdämparen - vinkeln gör att det ser ut som två hål men det är egentligen ett upp-och-nedvänt U med ett hål rätt igenom. Det är i praktiken samma bredd över flänsarna (det kan skilja några millimeter men det tar knutarna upp) men flänsen för kardanen sitter kanske 5-10 mm längre fram på 7,5" diff och det märks om man har "tajt" kardan. Scorpio har alltid skivor bak. /Gustaf Edited September 22, 2010 by therealpinto Quote
Rayman Posted September 22, 2010 Author Posted September 22, 2010 (edited) ok tack för hjälpen men det är de inringade hålen jag snackar om: http://www.ryderman.se/diff.jpg är det samma dimensioner på hjullagerhållaren och navet från en sierra med skivor bak som en scorpio? mitt problem är att jag vill ha samma bultmönster på fälgarna runt om och volvo 850 har samma bultmönster som ford sierra vilket underlättar rätt mkt då jag kan använda volvons lagerkasetter till framhjulen. Edited September 22, 2010 by Rayman Quote
therealpinto Posted September 22, 2010 Posted September 22, 2010 Jaha, det är inga hål utan bara "gjutgropar". Det går att skifta lagerhållare mellan Sierra och Scorpio. Men Scorpio 1995-98 har också 4x108 mm bultmönster, så använder du delar från en sådan Scorpio funkar det ju direkt. /Gustaf Quote
Krolleg Posted September 22, 2010 Posted September 22, 2010 Det är inga hål utan bara vanlig inbuktningar Quote
Rayman Posted September 22, 2010 Author Posted September 22, 2010 jaha ok. ja då blir det plötsligt enklare. jag har gått igenom både bildelsbasen o lagabasen måååååånga gånger om och det finns väldigt lite skivbromsdelar till sierra.. Quote
therealpinto Posted September 22, 2010 Posted September 22, 2010 Gör det? Jag tyckte jag hittade en del på 2 minuter. Alla Sierra med ABS har skivor bak, alla Sierra 4x4 (i praktiken, det finns några få med trummor), alla Sierra 2.9 har skivor bak... Men visst, Scorpio är enklare. /Gustaf Quote
Rayman Posted September 23, 2010 Author Posted September 23, 2010 jo visst men på lagabasen så går det ju inte att lita på bara text eller bara bild... det blir 90% fel då. båda måste stämma. om det är så att jag kommer igång o får byggt några sånahär kärror så vill jag ju ha delar som e lätta att få tag på. Quote
kengren Posted September 23, 2010 Posted September 23, 2010 har fram till denna tråd "trott" att jag har haft en 7,5" diff - nu vet jag att jag har en 7" - tidigare har jag mätt utifrån siffror jag har hittat på nätet (så här i efterhand var de inte rätt) - en bild säger mer än tusen ord - min diff kommer från en sierra 2,9 4*4I kenneth lundgren Quote
Rayman Posted September 25, 2010 Author Posted September 25, 2010 drivaxlarna är likadana mellan en 7" och 7,5" så längde de skruvas fast? är drivaxlarna och diffen likadan oavsett årsmodell på scorpio-donatorn? Quote
Drake Posted September 25, 2010 Posted September 25, 2010 Tvivlar på det. Det finns minst tre olika tjocklekar på axlarna, ett otal olika längder, tre typer av knutar osv. Jävla Ford! Quote
Rayman Posted September 26, 2010 Author Posted September 26, 2010 det finns väl bara 2 typer av knutar av de som skruvas? Quote
therealpinto Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 Scorpio 1995 och framåt har längre drivaxlar än de tidigare bilarna. Nyckeln till att få ihop grejerna är att faktiskt handla lite olika prylar och mäta och räkna. Man ska också vara medveten om att de flesta Sierra/Scorpio ju är 25 år eller äldre idag, det kan ha hänt mycket på den tiden. En bil som "ska" ha vissa delar kan ha fått annat monterat som reservdelar under åren. /Gustaf Quote
super7 Posted September 27, 2010 Posted September 27, 2010 Sen kan man använda Bmw:s drivaxlar på Ford:s stora drivknut också :thumbsup: En bra sida att få fram mått på drivaxlar är http://www.cedex.se/ Quote
therealpinto Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Såvitt jag vet är Fords stora 108 mm knutar likadana som BMWs 108 mm knutar (och Audis...och...). Så det är bara att hitta pinnar med rätt längd så funkar det. /Gustaf Quote
super7 Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Hur, hur, hur??? Please, förklara. Det enda jag behövde göra var att bredda låsrings spåret på drivaxeln från Bmw:n sen passade det med 108 knutarna från Ford. //Nisse Quote
Drake Posted September 28, 2010 Posted September 28, 2010 Vad var det för diameter på axlarna och från vilken modell? Vad är den svaga länken tro, knuten eller axeln? Quote
super7 Posted September 29, 2010 Posted September 29, 2010 Vilken längd har du på axlarna idag? Quote
DomiSeven Posted July 13, 2012 Posted July 13, 2012 (edited) Jag fyller på här när det ändå handlar om diffar och fästen. Skiljer sig Scorpio-diffarna med koala-öron från övriga 7,5"? Jag misstänker att det kanske är 108mm-flänsar? Jag antar att det är dessa som kallas koala? Jag kan svara mig själv angående bakstycket, det går att byta rakt av i alla fall. Edited July 13, 2012 by DomiSeven Quote
therealpinto Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Diffarna skiljer sig inte åt i övrigt. Det finns sena Scorpiodiffar med 108 mm knutar, de tror jag satt på kombi V6 till exempel. /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.