Jump to content

Saab + Mcsorley


Backen

Recommended Posts

Nu ska jag börja bygga min sjua.

Med följande ingredienser i stora drag.

Ram: Mcsorley 442

Motor: Saab 2,0t (från en 9000 årsmodell 97)

Växellåda: R28

Bakaxel: slungdiffad 1031 (från en 960 ambulans)

Spindlar från en 140

Sen har jag en 245:a som jag ska plocka bromsar å rattstång mm.

Jag har börjat kapa rören till ramen så nu är man igång. :D

Link to comment
Share on other sites

Idag har det varit en kanon dag.

Har nämligen hämtat växellådan så nu är drivlinan komplett så man kan börja måtta.

Arbetet med ramen fortgår.

Har lite funderingar kring länkarmarna till bakaxeln.

Tänkte göra dom justerbara med en vänstergängad ände i ena änden och en högergängad i andra änden problemet är då låsningen av dom.

Ska göra dom i M18x1,5mm till höger sida har jag hittat låsmuttrar men inte till vänstergängan.

Är det ok att använda dubbla muttrar där?

MVH/Magnus

post-2663-1226426513_thumb.jpg

post-2663-1226426615_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oj det var längesen jag skrev nått. :icon_oops:

Jag har inte svetsat vidare på ramen utan jag har inriktat mig på motorplacering.

Men nu sitter den där med alla fästen.

Alla delarna till fyrlänken är också klara för att svetsas ihop så jag kan hänga dit bakaxeln för att kunna bygga kardantunneln.

post-2663-1231098783_thumb.jpg

post-2663-1231098818_thumb.jpg

post-2663-1231098850_thumb.jpg

post-2663-1231098879_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tiden går ju fort när man har roligt men här kommer en lägesrapport.

Har börjat triangulera ramen även kardantunneln är ihop punktad.

Trångt är bara förnamnet men med dom motorkuddarna lär det inte bli stora rörelse.

En ny medbringare till växellådan för att passa volvo kardanen direkt är också färdig.

Förarstolen vill jag ha justerbar (så frugan kan köra) där använder jag modifierat 240 underrede.

Ska försöka korta opelns växelspak med har inte lyckats få isär den än. :banghead:

post-2663-1232660802_thumb.jpg

post-2663-1232660829_thumb.jpg

post-2663-1232660858_thumb.jpg

post-2663-1232660887_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lägesrapport.

Nu är bakänden i princip färdig jag har ritat allt i caden där upptäckte jag att proportionerna inte stämde då jag ska ha 17 tummare.

Så jag har gjort bakänden 45mm högre och förlängt med 50mm även ändrat några grader på vinkeln bak.

Var tvungen att hänge dit några fälgar för att kolla att det stämde.

Nu har jag det största problemet att lösa =framvagn ! :banghead:

Är det någon som känner sig sugen på att hjälpa mig där så har jag alla mått på spårvidd/fälgar/et.

post-2663-1234029950_thumb.jpg

post-2663-1234029970_thumb.jpg

post-2663-1234029987_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra idé att höja bak! Jag har gjort detsamma trots att jag kör med 15" bara. Jag tycker personligen det ser skumt ut när bakpartiet är lägre än scuttle och huv, dessutom sitter man mer "i" bilen istället för på i och med att överkroppen inte sticker upp lika mycket.

Ett ständigt problem på sjuorna är att fjädringsvägen är för kort bak, vilket tvingar oss att använda för hårda fjädrar för att inte gå igenom. Har du inte funderat på att nyttja dina nyvunna 45 mm till att använda 2" längre dämpare? Skulle göra en hel del skillnad tror jag!

Se bara upp med att du har tillräckligt med utrymme för diffklumpen mot överkant på kardantunneln/ryggstödet. Med stora hjul hamnar gärna diffen lite högre (om du inte vill ha terrängläge på markfrigången), och med längre fjädringsväg ökar naturligtvis problemet.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag har också tyckt det ser konstigt ut med en lägre bakdel.

I mina tankar har jag tänkt att eventuellt använda längre dämpare så jag har redan flyttat upp överkant/ryggstöd med 50mm.

Mvh/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag har en framvagn till en 442 att dela med mig av. Har 245 breda däck runt om. Kör med 5 cm spacer på vardera sida bak. Framvagnen är 1650 bred fram tror jag. 1610 bak.

Bra idé det där med att höja bakvagnen! Det måste jag nog också göra då! Tack! :D

/Steffe

Link to comment
Share on other sites

Jösses det var brett.

Själv har jag räknat med en spårvidd bak med 1470 å fram 1490.

Då använder jag sju tum breda fälgar med en et på 40 däcken fram blir 205/50-17 ger då en scrubradie på 37mm om jag har räknat rätt.

Bak har jag räknat med 225/45-17 antingen med ett et på 20 eller en spacer på 20mm.

Har du någon ritning (kan ta dom flesta formaten dwg.igs step mm)eller skiss på din framvagn ?

Edited by Acke
onödig quotning av inlägget direkt ovanför /acke
Link to comment
Share on other sites

Prova att lägga ut ritning med mått.

Ser ut som det funkar är glad om ni har synpunkter.

Tydlingen försvann måttsättningen på scrubradien men den är 37mm med et 40 så som det är ritat med.

post-2663-1234174367_thumb.jpg

Edited by Backen
Link to comment
Share on other sites

Här har du lite å jämföra med. Jag råkade ju köpa fel fälgar såklart... et 13. Blir 50mm styrradie med lite förflyttat lager i navena . Lite mycket...

Det är ju såklart bara de mått jag behövde som finns på ritningen, du kan få dwg-filen också om du vill.

Det är lite "kladdiga" mått, är verkligen ingen guru i autocad! :D

OBS! Det här är såklart ingen mall på en framvagn! Jag tycker dock att den rör sig bra i simulering. (Och i verkligheten!)

/Steffe

post-947-1234216238_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Det vore skoj att se skärmdumpar från Casim av animation och måtten.. filtered car. :)

Sitter själv o labbar nu.. försöker hålla rollcenter så stilla som möjligt samtidigt som man håller spårviddsförändringar och cambergain till ett minimum. Jag har inte brytt mig om camberförändringar på innerhjul och har lagt lite vikt vid horisontell rollcenterförflyttning vid roll men hållt ned den vid bump-roll och droop-roll. Hur har du tänkt?

Tänkte lägga upp mina dumpar i min byggtråd (nåja... inte bbörjat bygga på riktigt än.. kvar på skrivbordet.. :P ).

Link to comment
Share on other sites

Jadu, nu har man ju nästan glömt bort hur allt det där fungerade... Du kan ju ta mina mått och slänga in dem i casim så kan du kolla själv! :D

Säger som förut att det här inte är nån mall!

/Steffe

Edit: Nu när jag tänker efter så kanske det är dumt att lägga ut bilder på hur man gjort i en sån här "känslig" fråga. Iallafall när man redan byggt framvagnen! :lol:

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Framvagnen för mig är det största problemet då jag har insett att det inte finns givna värden.

Vad jag vill ha ut av min framvagn är att den ska funka bra vid vanlig körning och ok vid bankörning.

Har provat att leka lite med casim men de flesta värden är som latin för mig.

Så man får väl läsa på men jag har ju fått lite vägledning från er också.

Förresten har jag börjat tröttna på 140 spindlarna , det finns inte många roliga fälgar till dom .(scrubradie)

Börja bli sugen på att bygga egna så är det nån som har optimala mått så kanske………

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vad blev det för spindlar förresten ? 140 ? Det är ju lite oroväckande att man kommer fram till så olika mått i så fall. :D Jag kör med "kontima" övre spindelled iallafall.

edit: eller ja, så olika mått är det kanske inte. Men det verkar ju som att några mm hit å dit blir lite skillnad!

edit 2: Om du håller in ALT när du trycker Print Scrn så får man bara med det aktuella fönstret! Tyckte dina bilder var lite stora! :)

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Jobbet med att få till framvagnen fortsätter jag kommer att använda 140 spindlar.

Jag bifoga en ritning från sidan på ramen som jag gärna vill ha synpunkter på.

Är det är någon nackdel att man har dom bakre fästena i en rak linjer men inte dom främre?

post-2663-1234802030_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej! :)

Ang. din förlängning av bakramen.

Kommer du placera bakaxeln lite längre bak eller ville du mera bakparti bakom hjulet?

Sneda stagen som håller upp bakpartiet. Förlängde du dom eller "tiltade" du upp bakramen?

Kommer du ha kapat oljetråg? Markfrigång?

MVH / Magnus

Link to comment
Share on other sites

Bakaxeln har jag inte längre bak utan jag ville ha mera bakparti bakom hjulet.

Dom sneda stagen är förlängda och tiltade 4 grader bakåt.

Markfrigången är 15cm under ram och 12 cm under vxl/motor med kapat tråg.

MVH/Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
En ny medbringare till växellådan för att passa volvo kardanen direkt är också färdig.

Medbringaren till växellådan.. Har du gjort någon extra som du skulle kunna tänka dig att byta mot tex kontanter? Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...