cealm Posted January 5, 2013 Author Share Posted January 5, 2013 Nu har jag mätt igen och det skall gå att få ner en V8a utan att använda vaseling och skohorn. Bort med ordinarie vattenpump och gå över till en elektrisk. Be en kamrat svarva en ny remskiva att sätta på vevaxeln för att driva generatorn istället för nuvarande original. Originalremskivan bygger för mycket framåt. Vatten pumpen likadant. Med de åtgärderna är motorn inte längre än cirka 660mm. Du är det hanterligt. Överväger starkt att låna flaskstället från V8-klubben (flaskställ=Cheva motorblock). Det är mycket lättare att hantera ett tomt motorblock är en helt komplett Cheva sb V8a. Har hämtat fram en tredje bakaxel från skogsförrådet. Denna gång blev det mycket humus armerat med snö, is tall- och granbarr samt bark. Dock inga grankottar denna gång. Bakaxeln kommer gå samma väg som de övriga två, dvs avklädning inpå bara metallen med hjälp av skärbrännare, vinkelslip samt roterande stålborste på vinkelslip för att sedan målas och bestyckas med bilfästen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 6, 2013 Author Share Posted January 6, 2013 Den här "Humus-bakaxelns" medbringare skall om allt går planenligt snurras runt av en Cheva V8. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 6, 2013 Author Share Posted January 6, 2013 Bakaxeln är skalad på humus och metall och gummi och plast. Till min glädje verkar det vara en 3,54 axel. Tyvärr tog acetylenen slut så jag kunde inte göra klart allt men det finns ny acetylen att köpa och då är jag igång igen. Det verkade också som den här bakaxelns 8 bultar som låser lagerstoppbrickan lås för hjullagren är resonabla dvs av 8 bultar så släppte 5 lätt en "kuggade över" lite på 17 nyckeln och två har jag ännu inte provat. Det är en bra början vis av viss annan bakaxel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Fina bilder, såna här jobb ger hår på bröstet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 6, 2013 Author Share Posted January 6, 2013 Skogslagrad bakaxel. Vill minnas att bakaxlar måste legat i skogen minst 8 eller 10 år för att få kallas "Äkta Skogslagrad". Bakaxlarna skall också vändas ett par gånger så alla sidor får korrekt Humus-behandling. Det är fint det här! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Putsad Skogslagrad bakaxel ser annorlunda ut jämfört med en oputsad Skogslagrad bakaxel. Nu skall den målas. Precis nu är det plus 0,7C helt ok att måla alltså. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Målad Skogslagrad bakaxel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Fina bilder, såna här jobb ger hår på bröstet! Ryggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Har du bara svart kulör hemma ?? Med maskin-grå färg syns det bättre på bilderna. :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Henry Fords devis är bra (obs rödmarkerad): Utdrag ur Wikipedia. Ford utvecklade en helt ny industriell produktionsteknik - fordismen. Grundidén var massproduktion enligt löpandebandprincipen av en bil i standardmodell och standardfärg (svart)(Den svarta färgen var japansk och den enda som torkade tillräckligt snabbt för det löpande bandet) som genom ett lågt pris kunde säljas till den breda allmänheten. Fordmodellerna uppkallades i bokstavsordning (A-Ford, B-Ford, osv). Den största succén inleddes i oktober 1908 i och med introduktionen av T-Forden, och masstillverkningen på löpande band började 1913. Det finns ingen annan bilmodell som haft så stor betydelse för bilismens spridning. Fordismen - det nya industriella arbetssättet - var nyckeln till bilens stora framgång. T-Forden skulle mellan åren 1908 till 1927 tillverkas i totalt 15 miljoner exemplar, utan några väsentliga ändringar i den tekniska nivån och alla i standardfärgen svart. Detta skulle bli en tillverkningsserie av samma bilmodell som än idag bara slagits av Volkswagen Typ 1. På företagets enorma fabriksområde, Rouge Plant i Dearborn, Michigan, där samtliga komponenter till bilarna tillverkades och monterades från råvara till färdig bil, arbetade 1930 totalt 81 000 personer på ett fabriksområde som hade en effektiv golvyta på nära 65 ha (650 000 m²). Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Bra färg, nästan torr på tiden mellan 20:15 till 22:40. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 Nu är färgen på den Skogslagrade bakaxeln helt torr och bakaxeln kan hanteras utan "svart färgkladd" på fingrarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 10, 2013 Author Share Posted January 10, 2013 (edited) Hämtat fyra nya vattenskurna fina bärarmsfästen. Edited January 10, 2013 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 11, 2013 Author Share Posted January 11, 2013 Handlat lite hylsor, bussningar och gängade svetsändar till bilbyggandet hos Sellholm idag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 11, 2013 Author Share Posted January 11, 2013 Vägde hylsor, bussningar och gängade svetsändar till bilbyggandet = 8kg! Tyngre än vad jag trodde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Det tar du på svänghjulet sen. :thumbsup: Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 11, 2013 Author Share Posted January 11, 2013 Eller via LCHF. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 12, 2013 Author Share Posted January 12, 2013 Leverans idag. Laserskurna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amoz Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Nu får du lägga upp dem bredvid varandra. Vatten vs Laserskuret :) Många delar blir det.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 12, 2013 Author Share Posted January 12, 2013 Amoz: Så här? Vatten. Laser. Fyra handgjorda med skärbrännare, borrmaskin och vinkelslip. Den mittre är dock laserskuren tillika mall för de handgjorda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amoz Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Amoz: Så här? Hehe, nej du får ju lägga dem bredvid varandra på köksbordet och ta nytt kort =) Fast sådär funkade ju också. Fått något gjort idag? /J! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 12, 2013 Author Share Posted January 12, 2013 Tyckte det vara en smidig lösning....... --- Fått något gjort idag? ---- Hmmm, dagen är inte slut än..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Lite nya delar till kommande bil. M14. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 En leverans. Två på 6mm resten 5mm. Nu är jag välförsedd och lite plus med fästen. Det kommer räcka till de bilar som är på gång och lite till. Vilket innebär att jag kan skaffa några extra bakaxlar och göra klart dessa när jag ändå är van och håller på. För det går rätt fort att göra om en Skogslagrad bakaxel med inkluderade kottar och mossa samt gammalt gräs till en rumsren bakaxel med bärarmsfästen. Idag kom jag på att tillverka en riktigt enkel jigg så det avkapade fästets över och underdel hamnar "exakt" i förhållande till varandra. Skall be en kompis att svarva två hylsor med 12mm hål. Bredden på hylsorna är bredden plus lite till på gummibussningarna. Med svarvningen blir ändarna helt parallella. Så tar jag två bärarmasfästen som inte är delade. Drar ihop dessa med de svarvade distanerna mellan, en på ovansidan och en på undersidan. Därefter ett stadigt plattjärn som gör en "båge ut" så den inte kommer krocka med bakaxelröret vid montering. Så syr jag fast plattjärnet mot de svarvade kottarna. Voila, en jigg för bärarmsfästen. Då kan jag kapa fästena bäst jag vill. Behöver inte ens ha den parade utan underdelar kan blandas med andra överdelar. För de är ju så lika alla med family guys DXF-ritning som grund. Dessutom får jag bara ett plan att hålla koll på rätt vinkel i eller i alla fall där vinkel inte är helt klar. Övriga plan blir mer en kontroll bara för det hamnar rätt vare sig det vill eller ej. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Nytillverkade delar som radikalt kommer att förenkla montering och svetsning av bärarmsfästen på Volvo 240 bakaxlar eller vilken bakaxel som helst bara fästena har rätt mått. När jiggen är klar så kan jag kapa fästen i två bitar och montera på bakaxeln och de sitter precis som om de aldrig varit kapade. Bilder kommer senare i veckan när den enkla jiggen är klar. Just nu är det som sagt bara delar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mloisg Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Snygga bitar! De där hade ju sparat en del tid. Hemlig tillverkare..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Hemlig och hemlig men fästena är oftast gjorda utanför ordinarie orderingång........... Jag kommer lägga in famliy guys förnämnliga DXF-ritning i F.A.Q samlingstråd där skall alla kunna hämta den och sedan fixa lokala ställen för att skära bärarmsfästen. Hoppas mloisg att det var ett tillräckligt bra svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Har du tänkt masstillverka många bilar, du lär väl ha ett gäng redan. Men med tanke på den fina jiggen lär det väl bli några till !! Pär Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 (edited) Det lilla gänget om ramar är bokade för 3 bakaxlar. Jiggen skall lösa dessa i steg ett. Då tänkte jag göra dessa klara på en gång. Sedan måste bilarna bli klara och ut i trafik innan jag tänkte bygga något nytt eller hur det nu blir när och om allt blir färdigtänkt. Här kan jag komma och ändra mig många gånger. Edited February 4, 2013 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Den här grå ramen kommer hängas upp på väggen utomhus för "årgångslagring". Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 17, 2013 Author Share Posted March 17, 2013 Ute och väntar på sitt lyft..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 Ikväll kan det bli så att ramen inte längre är "väggkonst". Hoppas det blir så att den kommer till mer nytta. Fast såklart kultur och (vägg)konst är viktigt....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 ** Såld ** Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Tråden stängd på skaparens begäran Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts