vedde Posted September 28, 2012 Posted September 28, 2012 :o :blink: Du sitter ju på "fel" sida! Bra film, kör du med puck till Race Chrono eller med den interna GPS:en? Ser ut att vara en fin bana. /Fredrik Quote
fege Posted September 28, 2012 Author Posted September 28, 2012 (edited) Lite bättre viktfördelning när jag sitter på den sidan... och kärran är ju brittisk :) . Detta var faktisk första testen med den externa pucken (Qstarz 818XT). Märkligt nog stämmer hastighetsgrafen när man kollar i RaceChrono men när man exporterar den till RaceRender så halveras hastigheten i grova drag (därför ligger den inte med i filmen). Får kolla upp vad detta kan vara. Falkenberg är en himla trevlig bana, tycker jag i alla fall, och undan går det på stora delar av varvet. :racesmile: Edited September 28, 2012 by fege Quote
vedde Posted September 28, 2012 Posted September 28, 2012 Hej Bra då vet jag, för jag köpte samma puck men kommer inte köra på bana förrens i vår/sommar vilket gör den svår att testa då jag inte hittar något annat program som stödjer extern GPS puck för vardagsbruk. /Fredrik Quote
Rikard Larsson Posted September 28, 2012 Posted September 28, 2012 ...så halveras hastigheten i grova drag (därför ligger den inte med i filmen). Får kolla upp vad detta kan vara. Kanske ett km/h till mph problem? Quote
fege Posted September 28, 2012 Author Posted September 28, 2012 Nu när du säger det så låter det ju troligt. Får kolla upp inställningarna igen... Quote
Pac Posted September 29, 2012 Posted September 29, 2012 Har du en extra filmkamera eller filmar du med telefonen som kör laptimer/gps-appen? Quote
fege Posted September 29, 2012 Author Posted September 29, 2012 Jag kör med en extra GoPro kamera och synkar sedan med datan från laptimern i RaceRender 2. Quote
fege Posted September 29, 2012 Author Posted September 29, 2012 (edited) Vi gör ett nytt försök med hastighetsmätare i bild denna gång. Edited October 3, 2012 by fege Quote
fege Posted October 3, 2012 Author Posted October 3, 2012 Nu har jag hitta problemet med växellänkaget som trilskades på Falkenberg. Trodde nästan att någon fjäder gett upp innanför motorkåpan men det visade sig vara han som höll i verktygen som slarvat.... :unsure: Jag hade missat en lite bricka som ligger mellan ett länkhuvud och en växelarm som gjorde att det bröt lite i länkaget. Nu är ordningen återställd och allt är lugnt :thumbsup: Quote
fege Posted October 8, 2012 Author Posted October 8, 2012 (edited) Är extremt nöjd med min Flatshifter Pro! Nu när länkaget är som det skall blev det en liten provtur i helgen (sista för säsongen?????). Slänger upp ett klipp där man kan se hur den funkar när man "Svensson åker". Jag frikopplar enbart en gång mot slutet när det nästan blir stillestånd i rondellen. Annar är det kopplingslöst både vid upp- och nedväxlingarna. Edited October 9, 2012 by fege Quote
vedde Posted October 9, 2012 Posted October 9, 2012 Nice Skulle vilja ha ett sådant också men familjen vill, av någon outgrundlig anledning, åka på semester istället. :banghead: /Fredrik Quote
DomiSeven Posted October 9, 2012 Posted October 9, 2012 HejBra då vet jag, för jag köpte samma puck men kommer inte köra på bana förrens i vår/sommar vilket gör den svår att testa då jag inte hittar något annat program som stödjer extern GPS puck för vardagsbruk. /Fredrik Du kan testa RaceChrono på allmän väg också, det är bara att starta loggern, även om du bara kör från a till b. Trackmaster och Dynomaster funkar för övrigt också med puck. Quote
fege Posted October 9, 2012 Author Posted October 9, 2012 Du kan testa RaceChrono på allmän väg också, det är bara att starta loggern, även om du bara kör från a till b. Trackmaster och Dynomaster funkar för övrigt också med puck. Japp, du kan göra egna "banor" i RaceChrono och det behöver inte vara kompletta varv med samma start och mål. Du kan även lägga in önskat antal splittider vart du vill på sträckan. Quote
fege Posted October 15, 2012 Author Posted October 15, 2012 (edited) Då har man beställt lite skrot inför vinterns uppdatering, raka rör och böjda rör från Finess... Det blir fullbur i vinter :racesmile: Edited October 15, 2012 by fege Quote
RSr Posted November 4, 2012 Posted November 4, 2012 Är det infästningen till en hängande gaspedal man ser på bilden? Har du några närbilder på ditt pedalställ? Quote
fege Posted November 4, 2012 Author Posted November 4, 2012 Stämmer bra det! Jag kollade snabbt igenom byggbilderna men konstigt nog fanns det inga bra bilder på pedalstället. Jag återkommer med bilder lite senare. Quote
fege Posted November 5, 2012 Author Posted November 5, 2012 Då kommer det lite bilder på pedalstället! Det är MNR original och är svetsat i chassiet. Som synes hängande trottel och stående broms och koppling. Quote
RSr Posted November 8, 2012 Posted November 8, 2012 Ser ju riktigt smidigt ut, tror det blir att kopiera konceptet. Quote
vedde Posted November 18, 2012 Posted November 18, 2012 Tja Fege Testade Pucken med race chrono och det verkar fungera bra. Hur skall du fästa bågen i bilen? på utsidan eller insidan? Löstagbar eller fast helbur? /Fredrik Quote
fege Posted November 18, 2012 Author Posted November 18, 2012 Det blir en löstagbar främre del som fäst mot chassi och huvudbåge med konförband ( http://www.finess.se/tillbehoer/product/15305-konfoerbandsaende ). Lösningen kopierad från kimmen och micke r1 :icon_oops: Quote
Guest micke r1 Posted November 19, 2012 Posted November 19, 2012 min är åxå en kopia av kimmens :icon_oops: Quote
vedde Posted November 22, 2012 Posted November 22, 2012 Hej Ok då vet jag. Funderar i de banorna jag med. Får vid tillfälle åka ner och fota av Mickes bur så jag vet hur det skall byggas. /Fredrik Quote
vedde Posted December 4, 2012 Posted December 4, 2012 Tja Fege Mer bilder på ditt bur bygge, jag funderar ju i samma banor. alla bilder är bra bilder så jag kan kopiera dig sen. :prop: Funderar på att besöka Pelle17B som har gjort en fin bur han med, för att se om lösningarna skiljer sig och man kan sno de bästa för sig själv. :) /Fredrik Quote
fege Posted December 4, 2012 Author Posted December 4, 2012 Tja! Har tyvärr inte så mycket att visa ännu. Jag har inte jobbat mer med detta än att ta hem rören och palla upp huvudbågen som bilder tidigare i tråden visar. Uppdatering kommer under vintern och vem vet, är du snabb kanske det blir det jag som kopierar dig istället... :) Quote
vedde Posted December 5, 2012 Posted December 5, 2012 Guld värt med bilder, hur sitter den i fram nederkant mot chassit? Jag har ju inte ens en båge bak så jag måste nog börja där. /Fredrik Quote
fege Posted December 5, 2012 Author Posted December 5, 2012 Den skall sitta med konförband även där. Jag pratade med Kimmen och det är såpass svikt i rören att de går att spänna isär såpass att det går att få dit bågen ändå. Quote
vedde Posted December 5, 2012 Posted December 5, 2012 Svetsar du en plåt på insidan som man bultar i då? Vad har du använt för rör? Skall det vara speciell kvalitet? Dim? Har du gjort den bakre bågen själv eller är den std från MNR? /Fredrik Quote
fege Posted December 5, 2012 Author Posted December 5, 2012 (edited) Hylsan på bilden svetsas i en plåt som i sin tur sitter i chassiet. Den vänstra delen på bilden svetsas inne i änden på burröret. Jag har använt 40*2 mm rör och det skall vara kalldragna, sömlösa rör. Det finns materialspec på bilsportförbundets hemsida eller så gör du som jag och kollar med Finess. Det är de som levererat mina rör och stått för bockandet. Bakre bågen är MNR fast jag kapade ned den på höjden då den var "väl tilltagen". Edited December 5, 2012 by fege Quote
vedde Posted December 5, 2012 Posted December 5, 2012 OK tack. Just såna konförband har jag lagt vantarna på av Magnus genom forumet. /Fredrik Quote
fege Posted January 2, 2013 Author Posted January 2, 2013 (edited) Då var det dags att ta tag i uppdateringarna på allvar! Som sagt så står en fullbur överst på listan inför säsonen. I övrigt blir det: - Plant golv under motor och bakdel (förmodligen diffusor bara för att... :)/> ) - Ta bort den extra ljuddämparen mellan grenrör och R1 dämparen - Lägga silverfärg på centrumen på bromsskivorna för de är för jädra fula nu! - Nya nätta framskärmar och fästen. Har någon tips på bra färg till bromsskivorna så vore det toppen! Egentligen skulle jag vilja höja flåset med annan ljuddämpare och luftburk men tid och pengar säger att det blir nästa vinter. För varvtidernas skull finns det mer att hämta i kurvorna så det är inte effekten som sätter stopp för tillfället i alla fall... :icon_oops:/> Edited January 2, 2013 by fege Quote
fege Posted January 7, 2013 Author Posted January 7, 2013 Känns spännande att sätta bågfilsbladet i karossidan... :unsure:/> Behöver sektionera karossen lite för att slippa demontera framvagnen inför burbygget. Bör även underlätta ev. framtida mekande också. Det dumma med MNR-karossen är att den är i ett enda stycke hela vägen runt. (inte ett enmansjobb att montera :)/> ). Quote
Morty Posted January 7, 2013 Posted January 7, 2013 Det är bara första gången som det känns motigt att kapa i karossen. Man vänjer sig efter ett par gånger :racesmile: Jag har i och för sig det lättare som valt att måla karossen. Finns en viss möjlighet att plasta om och lacka igen. Huven är ombyggd fyra gånger efter motorbyte, motorflytt och motorombyggnader... Quote
fege Posted January 7, 2013 Author Posted January 7, 2013 Stämmer! Det var värre när alla hål skulle tas upp för bärarmar m.m. under själva "grundbygget". Apropå det så kan jag tipsa om att vanliga dosfräsar/hålsågar funkar utmärkt på glasfiber så länge man kör borrmaskinen baklänges! Blir fina kanter utan skador på gelcoaten. Quote
vedde Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 Hej Fredrik Jag blir glad och tacksam om du tar bilder på hur din infästning under scutteln blir. Tjuvkikade på Mickes när jag var där och hälsade på, men kul att se hur dina blir, och lättare när karossen är av. /Fredrik Quote
vedde Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 Tack, jag kommer inte kunna ta av min kaross så jag måste nog svetsa större triangulering att fästa den i. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
fege Posted January 9, 2013 Author Posted January 9, 2013 (edited) Såhär tänkte jag göra! Precis som du sa vedde så blir det även för mig en trianguleringsplåt (3 mm) som jag svetsar fast konförbandet i. Den röda ytan i bilden är en tänkt 90-graders bockning av plåten som skall ge lite extra stadga tänkte jag. Hoppas du förstår hur det är tänkt. Ett annat alternativ skulle vara att göra ytterligare en identisk plåt som svetsas på insidan av ramröret och låta konförbandet gå igenom båda plåtarna. Skulle bli riktigt stöddigt men jag vill helst slippa att plocka loss panelen i stittbrunnen på passagerarsidan. Hur var det på micke r1 kärra? En eller två plåtar? Edited January 22, 2013 by fege Quote
vedde Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 (edited) 1 tjock plåt. Men du har ju fördelen att svetsa från båda sidorna av plåten. Kan du inte sätta en lika på insidan så blir det starkare? Alltså på insidan av samma rör. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Edited January 9, 2013 by vedde Quote
fege Posted January 9, 2013 Author Posted January 9, 2013 Jo på förarsidan (den som syns på bilden) kan jag sätta plåtar på båda sidorna. På andra sidan har jag en panel på insidan av ramören som jag helst inte vill sabba så där kommer jag bara åt utsidan. Vi får se hur jag gör till slut. Quote
vedde Posted January 10, 2013 Posted January 10, 2013 Ok, då förstår jag. Tacksam för bilder i alla fall. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
fege Posted January 12, 2013 Author Posted January 12, 2013 Nu har fästena blivit klara. Nu skall konförbanden svetsas fast och sedan skall det hela svetsas fast i ramen. Därefter är det dags att börja kapa rör. Quote
vedde Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Coolt, jag vill se mer. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
fege Posted January 16, 2013 Author Posted January 16, 2013 Skall fixa mer bilder när fästena är på plats. För tillfället är svetsen utlånad till erikjo i ett par dagar. Skulle tro att det blir bilder till helgen. Quote
vedde Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Jag fick min igår, nu måste jag bara fixa gas, tillsatsmaterial, en adapter ..... blev mycket till en tig svets, inte så mycket plug and play som en mig. /Fredrik Quote
fege Posted January 22, 2013 Author Posted January 22, 2013 Då kommer lite nya bilder på burbygget. Främre fästena är på plats och anpassningen av främre bågen har börjat. Quote
Magoo Posted January 24, 2013 Posted January 24, 2013 Trevliga bilder. Vad har du för storlek på främre röret i bågen samt hur mycket sticker röret(rören) ut från scuttlen innan den främre bågen ansluter? Quote
fege Posted January 24, 2013 Author Posted January 24, 2013 (edited) Röret i främre bågen är 40x2 (enligt SBF reglementet). Utsticket från karossen är på bilden ca 45 mm från kaross till anslutning. Detta kommer dock att minska när jag får till rätt höjd på främre bågen. Det är första gången jag ger mig på att anpassa rör till varandra så jag ville träna lite innan det slutgiltiga snittet läggs... Har använt mig av vinkelslip och det utmärkat programmet Tubemiter. Hittas här och funkar så att det ger en utskriftsversion av snitten som tejpas på röret i fråga. Sedan är det bara att rita, kapa och slipa. Edited January 24, 2013 by fege Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.