Jump to content

lite frågor om sierra-drivlina


Rayman

Recommended Posts

vad är det för skillnad mellan 7" och 7.5" diff mer än storleken? vilken diff finns i vilken bil-modell?

är det någon som kan ta lite bilder på en 7" diff i olika vinklar och slänga upp här? insidan då, inte själva huset.

jag har sett vissa lagerhus för bakaxlarna som har 2 "öron" som sticker upp. är de till för bakbromsarna?

EDIT:

en till fråga. är det bara 7,5" diffarna som har drivaxlar som skruvas fast emot diffen?

EDIT 2:

vad är de 2 hålen till för på höger och vänster sida om hålet för drivaxlen? http://bilder.lagabasen.se/delar/1077/1077139487vy1.jpg

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Det här med vad som satt var och när är lite bökigt att reda ut och det finns redan ett antal trådar som beskriver saken.

I korthet kan man säga att 7,5"-diffen är lite större och tål lite mer effekt. Den finns också i fler olika utväxlingar (i teorin från 3.14:1 till 4.27:1 men i praktiken är det cirka 3.36 som är den högsta utväxling man hittar). 7" satt som standard i de flesta Sierra med 2-litersmotor och i Sierra 4x4. Scorpio har normalt sett 7,5" speciellt i V6. Men nyare Sierra 2.0 kan också ha 7,5".... Bilar med skivor bak har skruvade drivaxlar (alla Scorpio, Sierra med skivor) och det är 100 mm bultcirkel på drivaxlarna som är standard. Sierra Cosworth rwd har 108 mm (samma knutar som Granada 3.0) och det fanns också på vissa sena Scorpio kombi med mycket vridmoment. Men skruvade axlar finns alltså både på 7" och 7,5".

7,5"-diffen är bredare på några ställen (fästpunkter), och en aning längre.

Bärarmarna har bultade lagerhus, de med "öron" är till för skivbromsar. Hålen du frågar om är till för att bulta fast lagerhusen på bärarmarna.

7,5" känns enkelt igen på att det övre tvärgående fästet är solitt och gängat:

1054961vy1.jpg

7" har en lång tvärgående bult, fästet är "öppet" framåt:

1054117779vy1.jpg

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

ok fast de va inte hålen för hjullagret jag undrade över. om du kollar på bilden ser du 2 hål några centimeter brevid på båda sidorna.

är 7,5" och 7" diffen lika breda mellan de yttre flänsarna där man skruvar fast drivaxlarna?

finns det bara skivbroms bak på scorpio?

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar nog inte vad du menar...

1077139487vy1.jpg

Det stora runda hålet går drivaxeln (egentligen medbringaren för drivknuten) igenom. Kl 8, 10, 2 och 4 finns det gängade hål - de håller fast hjullagerhållaren som inte är med på bilen.

Bakom bärarmen, till vänster i bild, ser man fästet för stötdämparen - vinkeln gör att det ser ut som två hål men det är egentligen ett upp-och-nedvänt U med ett hål rätt igenom.

Det är i praktiken samma bredd över flänsarna (det kan skilja några millimeter men det tar knutarna upp) men flänsen för kardanen sitter kanske 5-10 mm längre fram på 7,5" diff och det märks om man har "tajt" kardan.

Scorpio har alltid skivor bak.

/Gustaf

Edited by therealpinto
Link to comment
Share on other sites

ok tack för hjälpen

men det är de inringade hålen jag snackar om:

http://www.ryderman.se/diff.jpg

är det samma dimensioner på hjullagerhållaren och navet från en sierra med skivor bak som en scorpio? mitt problem är att jag vill ha samma bultmönster på fälgarna runt om och volvo 850 har samma bultmönster som ford sierra vilket underlättar rätt mkt då jag kan använda volvons lagerkasetter till framhjulen.

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Jaha, det är inga hål utan bara "gjutgropar".

Det går att skifta lagerhållare mellan Sierra och Scorpio. Men Scorpio 1995-98 har också 4x108 mm bultmönster, så använder du delar från en sådan Scorpio funkar det ju direkt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

jo visst men på lagabasen så går det ju inte att lita på bara text eller bara bild... det blir 90% fel då. båda måste stämma. om det är så att jag kommer igång o får byggt några sånahär kärror så vill jag ju ha delar som e lätta att få tag på.

Link to comment
Share on other sites

har fram till denna tråd "trott" att jag har haft en 7,5" diff - nu vet jag att jag har en 7" - tidigare har jag mätt utifrån siffror jag har hittat på nätet (så här i efterhand var de inte rätt) - en bild säger mer än tusen ord - min diff kommer från en sierra 2,9 4*4I

kenneth lundgren

Link to comment
Share on other sites

Scorpio 1995 och framåt har längre drivaxlar än de tidigare bilarna.

Nyckeln till att få ihop grejerna är att faktiskt handla lite olika prylar och mäta och räkna. Man ska också vara medveten om att de flesta Sierra/Scorpio ju är 25 år eller äldre idag, det kan ha hänt mycket på den tiden. En bil som "ska" ha vissa delar kan ha fått annat monterat som reservdelar under åren.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag fyller på här när det ändå handlar om diffar och fästen.

Skiljer sig Scorpio-diffarna med koala-öron från övriga 7,5"?

Jag misstänker att det kanske är 108mm-flänsar?

Jag antar att det är dessa som kallas koala?

post-2739-0-53796800-1342171488_thumb.jpg

post-2739-0-60657300-1342171498_thumb.jpg

Jag kan svara mig själv angående bakstycket, det går att byta rakt av i alla fall.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...