Jump to content

Bagings Lådbil!


Recommended Posts

Jonny (JTZ) kom över i dag med bilen fullastad av laserinstrument, vattenpass och allehanda mätverktyg, så nu vet jag att bilen behöver ett knippe nya länkhuvuden, är sned och vind bak, för mjuk fram och förmodligen bak också, men framförallt att jag glatt åkt omkring i 3 år med 15mm toe-in fram och....var det 3mm... toe-out bak.

Man får ju skämmas som inte redan vetat om det, men den har ju gått kanon på både väg och bana har jag tyckt så jag har aldrig kollat.... jaja, faktum var att det faktiskt var kul att hitta grova fel! Att ställa om framvagn är ju tårtbit och fjädrarna är beställda som i kväll. Blir 350-fjädrar istället för dom 275'or jag har i dag. Bakaxeln har förmodligen skränkt sej själv när man svetsat rejäla fästen till panhardstaget, så det blir väl bara att sy lite med migen på andra sidan rören tills den hamnar rätt igen :)

Ska bil såååå spännande att ta 1a svängen på Kullen med mer pulver, en bil som har 0 toe fram och invägd korrekt.... ska man kanske äntligen kunna krypa under minuten?? ;) :D

Ni kommer enkelt att hitta det som behöver göras med chassiet för att krypa under minuten. :)

Låter du Jonny hållas så kommer det att ge mer än vad den ökade effekten ger. :thumbsup:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

jo man får alltid kontrollmäta stela bakaxlar efter svetsning. Jag har hjälpt flera stycken och det är kanske inte så att man tänker på det.

Link to comment
Share on other sites

Jo, antar att det bara är att rigga mätutrustning, svetsa på framsidan en bit, kolla mått, låta svalna, kolla mått, svetsa osv osv ;) :D

Det här kommer bli kanon när det är klart! Om bilen kändes bra som den var, kan man ju bara gissa hur det kommer bli när det är färdigt ;) Och bye-bye överhettade bakdäck!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Det här kommer bli kanon när det är klart! Om bilen kändes bra som den var, kan man ju bara gissa hur det kommer bli när det är färdigt ;)

Våra små lätta vagnar är superkänsliga! Vänta bara tills ni börjar modifiera hur framvagnen rör sig... Du kommer att få en helt "ny" bil. :)

Link to comment
Share on other sites

Våra små lätta vagnar är superkänsliga! Vänta bara tills ni börjar modifiera hur framvagnen rör sig... Du kommer att få en helt "ny" bil. :)

Ja, det kommer nog bli lite skillnad när den åtminstone inte plogar på rakan ;) :D

Du får skrika till när du ska till kullen nästa gång så man kan komma å kolla! :)

Det gör jag!!!! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inte en susning ännu.... måste väl mäta motion ratio antar jag för att kunna se? Litar till fullo på att Jonny löser det här ;) :D

Jag står i givakt ;) Redo att planera attack två. Hmm, kom på att jag inte har skickat noteringarna från attack ett till dej ännu. Dom kommer till helgen!

Mvh /JTZ

Link to comment
Share on other sites

Inte en susning ännu.... måste väl mäta motion ratio antar jag för att kunna se? Litar till fullo på att Jonny löser det här ;) :D

Ja, MR ska man helst veta innan man väljer fjädrar.

En viss fjäder ger olika wheelrate på olika bilar. På min har jag 225 pund/tum. Med en MR på 1.4 blev det fjädrar på 450 pund/tum.

Om det är bra eller dåligt får framtiden utvisa. :prop:

Eftersom din coilover lutar är det extra viktigt att plotta MR så du får ett hum om hur mycket din wheelrate kommer att variera vid belastning.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte det ni pratar om så om jag missförstått så förklara gärna för mig :icon_oops:

...plotta MR...
Är det inte en enkel sinus på vinkeln mellan coilovern och vågplanet som ger kraften i lodrät riktning på bärarmen? Ge mig området vinkeln rör sig inom så gör jag ett excel-ark som snyggt räknar ut det åt dig. :)
Link to comment
Share on other sites

Jag begriper ännu mindre, men hoppas Jonny kan vara så pedagogisk att en vanlig dödlig också kan förstå....

Att jag åkt omkring i 3 år med 15mm toe-in kanske säger mer om min förmåga att anpassa mej till bilen än min förmåga att anpassa bilen för mej.... ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte det ni pratar om så om jag missförstått så förklara gärna för mig :icon_oops:

Är det inte en enkel sinus på vinkeln mellan coilovern och vågplanet som ger kraften i lodrät riktning på bärarmen? Ge mig området vinkeln rör sig inom så gör jag ett excel-ark som snyggt räknar ut det åt dig. :)

Det är det.

Men det krävs väldigt exakt mätning av alla fästpunkter för att uträknade värden ska vara meningsfulla.

Det är dock inte det viktigaste. Det viktigaste är att man själv får en känsla för vad det är som händer i chassiet och då är en "hands-on"-mätning oslagbar. Rena aha-upplevelsen för den oinvigde.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Tack för din förklaring Peter.

Att jag åkt omkring i 3 år med 15mm toe-in...

Du är så himla härlig Baging! :racesmile:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Hur lång tid tar en genomgång av en sån väghållningskonsult? Kanske han kan ta upp beställningar, komma till Festivalen med utrustningen mäta loss?

Link to comment
Share on other sites

Hur lång tid tar en genomgång av en sån väghållningskonsult? Kanske han kan ta upp beställningar, komma till Festivalen med utrustningen mäta loss?

En genomgång på 4 timmar brukar vara lagom. Nivån bestäms av deltagarna.

I sydligaste sverige kan man kontakta Stefan på Megaspeed.se om man vill lära sig lite mer.

Link to comment
Share on other sites

Hur lång tid tar en genomgång av en sån väghållningskonsult? Kanske han kan ta upp beställningar, komma till Festivalen med utrustningen mäta loss?

Brukar ta en dag att mäta upp, väga, intervjuva föraren samt göra några korrigeringar. Allt beror på vad man hittar för något! Krokiga spindlar, felaktigt placerade styrväxlar, självlåsande bakaxlar... you name it. Det är detta som jag brukar hitta på modiferade sport och salonracerbilar.

Oftast blir det en trestegsraket:

Första analysen ger ofta vid handen någon omkonstruktion.

Andra raketen slutar med en grundinställd och symetrisk bil.

Tredje raketen en test som driver korrigering av fjädrar, krängningshämmare, stötdämpare ...beroende på beteende och användningsområde.

Under hela resan gör man ett antal kompromiser beroende på grundkonstruktion, ekonomi, ...

Om jag har tur/otur så är jag på Knutstorp ock kör racing under festivalen. Vi får se.

Mvh /JTZ

Link to comment
Share on other sites

En genomgång på 4 timmar brukar vara lagom. Nivån bestäms av deltagarna.

I sydligaste sverige kan man kontakta Stefan på Megaspeed.se om man vill lära sig lite mer.

Med "genomgång" menar jag en kurs i hur man får bättre väghållning i sin bil.

Menar du genomgång av din bil så håller jag med JTZ fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

Lite konstruktiv i dag i alla fall :)

Tillverkade verktyg för att kunna justera toe, så nu har det minskat från 15mm in till 0 :D

I övrigt bråkar jag vidare med MS'et som fortfarande inte vill varva ur ordentligt..... måste ju fixa det nu när jag köper Thomas´ kamaxlar ;) :D

pinne.jpg

Och Toe-in som det var innan justering :D

toein.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu när du har ditt verktyg kan du ju provåka några olika toe inställningar.

En tanke jag har är att i och med att både du och jag har gummibussningar är det nog inte dumt att ha något lite(½-1mm?) toe in. Det gör att den "sätter sig" i bussningarna. Tänker jag fel igen? :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Nejdå, du tänker säkert rätt..... jag förstår hur du menar i alla fall ;)

Fast jag har inga gummibussningar..... teflon uppe och länkhuvuden nere ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Ja nu ska det bli yl upp till 7500rpm.

Varför vill den inte varva ur tror du? Kanske för tama kammar :hypocrite:

Eller har du strul med MS:et?

Sån toe mätsticka ska jag med göra. den är enklare än det jag har nu. bra tips Båging

Link to comment
Share on other sites

Ja då så! Då har du ju en framvagn som sitter fast till skillnad från min! :D

Ja, efter länklagerbytet blev den rock solid ;)

Ja nu ska det bli yl upp till 7500rpm.

Varför vill den inte varva ur tror du? Kanske för tama kammar :hypocrite:

Eller har du strul med MS:et?

Sån toe mätsticka ska jag med göra. den är enklare än det jag har nu. bra tips Båging

Nejdå, det är inte trötta originalkammarna, det är MS'et som fortsätter bråka..... slår ifrån vid 6300 när den kommer som bäst :(

Håller på och pratar med USA om olika möjliga lösningar.... en är att köra extern 36-1 triggerhjul... vi får se, men tröttsamt är det för i övrigt går den precis hur bra som helst och det känns tydligt att spjällhuset gav ett rejält tillskott med pulver ;)

Ja med 0 i toe, nya fjädrarna och 1.0kg i däcken går den så snyggt och prydligt på vägen... inget studsande i sidled längre ;)

Link to comment
Share on other sites

du ska kunna köra med originaltriggern, jag göt det med mitt MBE.

kanske map-sensorn som bråkar då? vad har du för tändspole? laddningstid på den? Har du nåt varvstopp inlagt?

min 4.coil ska ha 2,5-3millisekunder

Är det Boxen som stänger ner bränsle/tändning*?

vad händer på Lambdan?

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jo, men det är just den som är problemet..... trots ny vevsensor med bättre värden tappar sprutet räkningen vid 6300rpm... får vad man på MS-språk kallar för synkfel, dvs den räknar fel antal tänder på 60-2 hjulet och slår ner tändning/bränsle tills den räknar rätt igen... Tydligen är det hyperkänsliga kretsar i sprutet.... :(

Link to comment
Share on other sites

Gör som jag , vanliga hederliga mikuni rs och en helt omodern fördelare och

Zetecen varvar 8000rpm utan protest. Dom grejerna förstår jag med på i allafall.

Ms prylarna ligger långt utanför min kunskap. Men det funkar .Pelle :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det kan ha att göra med hur triggerns "Före" grader är satt?

Xe ligger 117 grader före på givaren.'

Undras om det inte var nåt i setupen med VR givarna. Ohmtal eller nåt sånt.

Det finns ju de jobbat med MS här. Arrowsmith m.fl.

Vad säger Mofid?

http://filit.se/page1.html

http://megasquirt.se/viewtopic.php?f=1&t=3186

Link to comment
Share on other sites

Gör som jag , vanliga hederliga mikuni rs och en helt omodern fördelare och

Zetecen varvar 8000rpm utan protest. Dom grejerna förstår jag med på i allafall.

Ms prylarna ligger långt utanför min kunskap. Men det funkar .Pelle :lol:

Hahaha, jo, du har nog helt rätt, men jag har gett mej f*n på att det här ska funka. Och innan den klipper vid 6300 går den brutalt mycket bättre än med gamla Chippade originalsprutet ;) :D

Det kan ha att göra med hur triggerns "Före" grader är satt?

Xe ligger 117 grader före på givaren.'

Undras om det inte var nåt i setupen med VR givarna. Ohmtal eller nåt sånt.

Det finns ju de jobbat med MS här. Arrowsmith m.fl.

Vad säger Mofid?

http://filit.se/page1.html

http://megasquirt.se....php?f=1&t=3186

Nja, min hamnar 115 före. Efter att ha satt den fast 10 grader och bekräftat med stroben så blir den 115..... men det borde ju inte betyda att MS'et tappar räkningen på antal tänder?

Får ett felmeddelande i loggen som säger too few tooth before missing tooth, så det bör ju rimligen betyda att den inte hinner/kan räkna alla 58 ibland..... håller på och skickar loggar till DiyAutotune just nu, så får vi se vad vi kan hitta på....

I MS'et går det ju inte att sätta några värden på VR-givaren (volt/ohm), utan du justerar känslighet/hysteresis i boxen med 2 potentiometrar..... vilket jag snart döar mej på :D :D :D

Mofid ja.... han vill nog mest löda boxar. Support är han inte speciellt duktig på om man säger... nån direkt hjälp får jag inte i alla fall...... ;) :D

Och som grädden på moset har jag ju satt upp allting som Speed Density..... går kanon och brutalt mycket bättre än tidigare, åtminstone upp till 6300rpm, men ekonomin vid låglast blir aningen lidande ;) Den rusar ju upp till 85kPa bara man petar lite på pedalen och då hamnar man ju på den fetare del en av mappen :D

Skall testa ett blandläge dom kallar ITB, vilket är en mixad map med SD först upp till ett tröskelvärde man ställer och sen övergår den till Alpha-N.... låter vettigt och skulle det bli för mycket krångel är det jag bara att köra rent Alpha-N ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte bara på att du måste ha triggern före (som du har gjort) det kan bli tjurigt med tändförställning om man ligger mindre före än vad triggern är. Och du är rätt på det.

Ja det verkar som att den missar i tandräkningen.Så det är kanske så att MS inte klarar av 60-2 på högre varv? jag har inte den erfarenheten så jag kan säga nåt om det.

Men kör utan map sensorn,du behöver inte den så länge du inte överladdar med Turbo.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jo, det finns ju en hel del Oplar/Vauxhall/BMW som kör Bosch 60-2 utan problem..... sen verkar just synkproblemen vara väldigt vanliga i MS'et..... nästan alla hittar lösningar som funkar till slut, men det kan ta sin tid ibland.

Håller på och kollar om man kan få till bättre förutsättningar med ett 36-1 på remskivan med extern sensor..... på nåt sätt ska det gå! Så bra som den går i övrigt har den ju aldrig gått tidigare, både i respons, mjukhet och effekt... :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara något problem med tänderna på hjulet? Att den inte hinner komma ur ett magnet/induktionsfält innan den är i nästa så att säga pga för "långa" tänder? Bara spånar lite...

EDIT: Läste detta, det har du säkert också gjort:

"Bosch 60-2 wheels and high RPM breakup (Can also apply to other high tooth count wheels)

This happens most often with V3.57 boards, but can happen with V3.0 boards too. We've seen this most often on BMWs and Hyundais, but it can happen on any Bosch Motronic system, or with Electromotive trigger wheels as well. With some sensors, it can apply to 36-1 or 36-2 wheels. What starts as a small noise spike at low RPM becomes a very large noise spike right in the spot where the missing tooth is, causing the ECU to lose synch. You'll see this problem manifest as the RPM signal suddenly spiking downward at high RPM, and the car acting like it's hit a rev limiter. Putting a 10K to 20K resistor inline with the crankshaft position sensor wire generally clears this right up. Below is a tooth log showing this problem happening to a 36-1 trigger wheel."

http://www.diyautotune.com/tech_articles/vrsensor/megasquirt_vr_index.htmhttp://www.diyautotune.com/tech_articles/vrsensor/megasquirt_vr_index.htm

Edited by abarth
Link to comment
Share on other sites

Jo, det är ju inte osannolikt att det skulle kunna vara något sådant..... Lite därför jag funderar på ett externt 36-1. Då får den ju längre tid på sej att registrera tänder....

Har testat 10k resistor-knepet också, men då blir det bara värre.....

Link to comment
Share on other sites

Jag tar för givet att du kollat givarsignalerna med oscilloskopet? Har inte följt med så noga, varit bortrest alldeles för länge ifrån garaget..... min sommar ser ut att kunna bli både fritids och billös.

Christer

Link to comment
Share on other sites

Blir det nåt knas med varvräknaren när motorn dör.?

Hade en 911 här för några år sen som gjorde likadant, drog till ett visst varv. Det var fel i varvräknaren, kopplade ut den så gick bilfan igen.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för spridare låg eller högimpediva?

Jag har lågimpediva spridare utan förkopplingsmotstånd. Jag hade massor med problem med störningar på signalen från VR sensorn innan jag drog om diverse jordning och spänningsmatning i Megasquirtet. Problemet var matning/jordning och "flybackströmmarna" från spridarna.

En del VR sensorer har problem vid högre varv och 60-2 hjul. Ett alternativ kan vara att byta ut VR sensorn mot en hallgivare. Honeywell 1GT101DC t.ex.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för att ni engagerar er!!! Känns bra att få bolla lite :)

Känner du inte någon som har någon annan VR-sensor som du kan få låna och testa med för att utesluta ev. hårdvarufel?

Kanske till någon hjälp: http://www.vems.se/f...ic.php?f=2&t=18

Har bytt VR-sensor 2 ggr. Sista gången till en ny och så långt ser allting ut att funka..... se nedan: ;)

Jag tar för givet att du kollat givarsignalerna med oscilloskopet? Har inte följt med så noga, varit bortrest alldeles för länge ifrån garaget..... min sommar ser ut att kunna bli både fritids och billös.

Christer

Jadå, dom är kollade med scopet både in, innanför optoisolatorn och ut som omvandlad fyrkantsvåg... har dock inte testat vid 6000-varvsfenomenet. Haft grejernqa på jobbet, men ska koppla upp allting i helgen igen... Tidigare tester har dock sett bra ut...

Har iofs en svag strömspik som skall utredas i helgen. Tror det är spolarna, men ska kika på det närmare....

VR-signalen in och omvandlad till 2V fyrkant

vrsignaler.gif

Och en bild på Hallsensorn (fördelaren) och spiken från spolarna....

hallsensor.gif

Blir det nåt knas med varvräknaren när motorn dör.?

Bra fråga.... tidigare dog den helt, antar att boxen resettade helt, så då fladdrade den rätt bra.... men nu stannar den bara på 6200-6300...

Fast tanken är bra! Har ju satt shiftlighten att börja visa där nånstans och helt omöjligt är det ju inte att det är den som ställer till det bakvägen??

Hade en 911 här för några år sen som gjorde likadant, drog till ett visst varv. Det var fel i varvräknaren, kopplade ut den så gick bilfan igen.

Som sagt, ni kan vara nåt på spåren där! Sen är det som så att den där DL1-loggern uppträdde lite underligt sist på Kinnekulle..... det här måste ju kollas såklart! Tack bägge :)

Och Christer, numera lyssnar jag noga på dina råd ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för spridare låg eller högimpediva?

Jag har lågimpediva spridare utan förkopplingsmotstånd. Jag hade massor med problem med störningar på signalen från VR sensorn innan jag drog om diverse jordning och spänningsmatning i Megasquirtet. Problemet var matning/jordning och "flybackströmmarna" från spridarna.

En del VR sensorer har problem vid högre varv och 60-2 hjul. Ett alternativ kan vara att byta ut VR sensorn mot en hallgivare. Honeywell 1GT101DC t.ex.

/Peter

Högimpediva! Enda störningen jag kan se på spänningen är som sagt spolarna..... skall testa att koppla dom direkt på batteriet och se om det minskar. Ja, om det nu inte bara är varvräknaren som j*vlas ;)

Jo, tanken är väl där nånstans, att får jag inte ordning på 60-2 uppsättningen, så blir nog nästa steg ett externt 36-1 med hallsensor av kvalitet :)

Link to comment
Share on other sites

En hallsensor bör funka utan problem på ett 60-2 hjul, så du bör slippa byta hjulet.

/Peter

Då gäller det bara att hitta nån som passar hyggligt in i hålet i blocket :)

Hittade en spec på den Honeywellsensorn.... får kolla lite mått nu!!

Link to comment
Share on other sites

Den sensorn finns på Elfa.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-490-38&toc=0

Max 100 kHz.

10 000rpm = 167varv per sekund

64 tänder på hjulet * 167 varv per sekund = 10 667 tänder som passerar sensorn per sekund => 10 kHz vilket är marginal till 100 KHz

Inga garantier, men det borde funka om tänderna på hjulet är utformade på ett rimligt sätt och hjulet inte är allt för smalt.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...