Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte min Locost Seven förra året. Bilen hade varit i trafik sedan 2010 och var därmed "färdigbyggd".

Finns dock ganska mycket jag vill fixa till på den. Tänkte det var smidigt att ha en projekttråd där man kan ställa lite frågor och få lite tips. 🙂

Bilen är längre och bredare än vad som är vanligt förekommande, vet dock inte vad den bygger på för nån variant. Sitter en förgasarkonverterad 2.0l Zetec motor i den.

 

På väg hem med nyförvärvet:

 

 

DSC_2956 bajs.jpg

Edited by Örnie
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Gillade inte matlådorna i motorrummet, så dem byttes ut mot andra i aluminium.

Luftfiltret blev mosat när huven var på.  Motorn fick knappt luft och gick orent så fort man gasade lite. Satte dit en insugsbox istället och fick kapa en del i huven.

 

Före och efterbilder:

DSC_0297.JPG

DSC_4053.JPG

DSC_4054.JPG

Edited by Örnie
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Växelspaken var glappig och trög och det var omöjligt att veta om man fått i 1an eller backen. Köpte en Quaifespak och kapade sönder. Parade ihop den med lite plåtar och prylar och sen var det klart. 🙂 Glappfritt och med backspärr.

Bytte hjul till BBS 14tummare.  Satte kolfibervinyl över instrumentpanelen och bytte ratt.

 

Före och efterbilder:

 

DSC_3026.JPG

DSC_3728.JPG

DSC_3766.JPG

DSC_3767.JPG

DSC_3737.JPG

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Vinterns planerade aktiviteter består av att byta kamrem, svetsa dit lite förstärkningsrör i kardantunneln och bygga ny störtbåge + 1000småsaker till.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Japp, blått och aluminium ihop är snyggt. :)

Hehe, jag har en lång lista på allt jag vill göra med bilen. :P

Tanken är att få den mer anpassad för aktiv körning och inte bara vara en glassätarbil.

 

Håller på att isolera och sätta gips i garaget och det drar ner tempot på bilmekandet just nu tyvärr. :(

Link to post
Share on other sites
On 2020-11-01 at 19:39, Örnie sade:

Växelspaken var glappig och trög och det var omöjligt att veta om man fått i 1an eller backen. Köpte en Quaifespak och kapade sönder. Parade ihop den med lite plåtar och prylar och sen var det klart. 🙂 Glappfritt och med backspärr.

 

DSC_3728.JPG

 

 

 

Vilken överarbetad spakförflyttare👍

Men en sak jag reagerar på är hur långt fram motorn sitter egentligen om man jämför med min se7en

 

//Nisse

Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan, super7 sade:

Vilken överarbetad spakförflyttare👍

Men en sak jag reagerar på är hur långt fram motorn sitter egentligen om man jämför med min se7en

 

//Nisse

Japp, överarbetat och omständigt är kul. :P Eftersom motorn sitter så långt fram behövde jag få bak v-spaken 27cm. Jag byggde vidare på den lösning byggherren hade gjort och nu funkar det förvånandsvärt bra. Var lite rädd för att det skulle bli stor påfrestning på de 3bultar som håller fast allt i v-lådan men allt känns stadigt och stabilt. :)  Motorns placering är väl inte helt optimal. Med en liten justering av chassiet så skulle motorn gå att flytta bak ca 10-15cm. Det får bli ett senare projekt om jag skulle få slut på saker att skruva med. ;)

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Går väldigt långsamt framåt här, håller mest på med spackling och målning av garageväggar och tak. Ska bli skönt när man kan få lite ordning och börja meka ordentligt igen.

Har köpt kamrems-kit och vattenpump som ska bytas framöver.

 

I somras hade jag problem med att vattentempen gick upp och ner hela tiden, från 80grader och ända upp till 120grader ibland.

Innan jag bytte kylvätskan i våras låg den stadigt på runt 80grader. Luft i systemet är min vilda gissning.

På min motor sitter  en Raceline water rail istället för original termostathus. Har sett på några forum att det kan bli problem med kyltempen om man har en raceline monterad.

Funkar det bättre med originalhuset? Det får lätt plats i mitt motorrum.

Hur fyller jag på kylvätska isåfall, genom expansionskärlet? Har Polokylare och Volvo expensionskärl?

 

 

 

 

DSC_4272.JPG

Edited by Örnie
Link to post
Share on other sites

Hur ser bottenslangen och kupevärmeslingan ut? Kan du ha en luftficka där?

Ibland kan man också få problem med att bottenslangen kollapsar och blir platt, händer det får du ett konstigt problem med överhettning som kommer och går.

/T

Link to post
Share on other sites

Tänkte mest på hur man fyller systemet med ny kylvätska. Går det fylla hela systemet genom expansionskärlet?

 

Bottenslangen har lite lutning uppåt hela vägen från kylaren till motorn, borde inte kunna fastna luft där tycker jag. Botten"Slangen" består av aluminiumrör och silikonslangsböjar.

Vilken är "kupevärmeslingan"?

 

Expansionskärlet sitter bara lite högre än påfyllningen till Raceline-railen. Går inte montera kärlet högre och fortfarande stänga huven.

Får man bort Raceline-railen skulle kärlet definitivt bli högsta punkten i kylsystemet. Kanske räcker med att lossa kärlet, palla upp det över huvnivå och varmköra motorn så kanske luften försvinner.?

Link to post
Share on other sites

Var tvungen att googla på Zetec kylsystem, kupevärmeslingen är nog inget att fundera på, de verkar ju inte kopplade så.

Två andra funderingar:

Har du dubbelkollat att termostaten inte fastnat? Samt om den har lufthål som sitter lokaliserat högst upp, om den inte har det måste du få den att öppna för att lufta motorn (dvs varmköra med öppet system och efterfylla).

Har ditt lock på raceline railen inbyggd övertrycksventil, dvs spärrar den flödet till expansionstanken fram dills ett visst tryck uppnåtts? Om så behöver du nog ha det öppet och fylla både där och i expansionstanken samt ha båda öppna vid varmkörning och rapning. Det borde inte vara ett trycklock utan fritt flöde till expansionstanken.

Och så en liten bonusgrej, men det borde inte resultera i överhettning, hade du någon strypning i de gamla avluftningsslangarna? Ibland får man för mycket flöde i expansionstanken utan såna med lite sämre avluftning som följd. Men det är mer överkurs borde ju inte påverka om det överhettar.

I min erfarenhet är det inte superkinkigt för kylsystemets funktion att ha expansionstanken högst så länge avluftningsflödena fungerar. Det brukar även gå bra att fylla systemet från en lågt placerad expansionstanken IOM att du har ett lågt tryck vid motorns inlopp som suger i sig det vatten motorn behöver, blir lite som en hävert.

Lycka till med felsökningen och kämpa på!

/T

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Örnie sade:

Tänkte mest på hur man fyller systemet med ny kylvätska. Går det fylla hela systemet genom expansionskärlet?

 

Bottenslangen har lite lutning uppåt hela vägen från kylaren till motorn, borde inte kunna fastna luft där tycker jag. Botten"Slangen" består av aluminiumrör och silikonslangsböjar.

Vilken är "kupevärmeslingan"?

 

Expansionskärlet sitter bara lite högre än påfyllningen till Raceline-railen. Går inte montera kärlet högre och fortfarande stänga huven.

Får man bort Raceline-railen skulle kärlet definitivt bli högsta punkten i kylsystemet. Kanske räcker med att lossa kärlet, palla upp det över huvnivå och varmköra motorn så kanske luften försvinner.?

Då vissa bilar har just de problemen du har med luftfickor fungerar det utmärkt om man har tillgång till en vakuumsug som suger ur luften för att sedan nyttja undertrycket att suga upp kylmedia , se om du har någon vän som har någon annars gå de att köpa , jag köpte min på biltema och har haft mycket nytta av den. givetvis billigare om du kan låna den samt även provtrycka innan så det inte är något litet läckage . länk https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/kylarverktyg/kylvatskepafyllare-2000022686

Link to post
Share on other sites
On 2020-11-01 at 19:39, Örnie sade:

Växelspaken var glappig och trög och det var omöjligt att veta om man fått i 1an eller backen. Köpte en Quaifespak och kapade sönder. Parade ihop den med lite plåtar och prylar och sen var det klart. 🙂 Glappfritt och med backspärr.

Bytte hjul till BBS 14tummare.  Satte kolfibervinyl över instrumentpanelen och bytte ratt.

 

Före och efterbilder:

 

DSC_3026.JPG

DSC_3728.JPG

DSC_3766.JPG

DSC_3767.JPG

DSC_3737.JPG

Har du tillverkat den nya spakstället själv alltså?🙂

Link to post
Share on other sites

Köpte nya bakskärmar i höstas. Skulle vara 270mm breda, men jag får det till 290mm hur jag än mäter. Frågan är om man vill köra med 20-25mm spacers bak, vet inte riktigt hur det påverkar väghållningen.?

Eftersom baken på min bil är väldigt rundad och sluttar mer än de flesta andra så sticker skärmarna ut en del bakåt. Vet inte riktigt hur jag ska göra med detta. Kan hända att jag kör vidare med de gamla skärmarna tillsvidare.

 

 

 

 

 

DSC_4205.JPG

DSC_4207.JPG

Link to post
Share on other sites

Skyddsbågen är kapad till rätt höjd och jag har skaffat rör till en bakåtsträva(tejpen på bilden). 🙂

Ska svetsa dit några trianguleringsrör och kardanfångare i kardantunneln tänkte jag. Blir lite förstärkningar runt stötdämparfästena bak och vid fästet för bakåtsträvan också är tanken.

Annars händer det inte så mycket med bilen just nu. Håller på med det sista på garaget: slipa och måla taket, sätta lister och dra el kvar att göra. Sedan kan jag förhoppningsvis få lite ordning och komma igång med bilen på riktigt. 🙂

DSC_4230.JPG

DSC_4283.JPG

DSC_4277.JPG

Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan, Örnie sade:

Köpte nya bakskärmar i höstas. Skulle vara 270mm breda, men jag får det till 290mm hur jag än mäter. Frågan är om man vill köra med 20-25mm spacers bak, vet inte riktigt hur det påverkar väghållningen.?

Jag kör med kring 30mm spacers för att kunna köra med dessa Lotus Esprite original fälgar, naven har 4*108 bultdelning men det är

5*108 på fälgarna så det blev lite specialutförande på spacerarna.

 

//Nisse

118849459_1036938330095668_7060292516638990717_o.jpg

Link to post
Share on other sites

Jag köpte mina på Spacer.se , Bolt on modellen. De är 25 mm tjocka till 29 cm skärmar. Gör en kil av wellpapp, ha kvar däcket och mät i fram/uppåt/bakåtkant, rita av var kilen tar emot mot skärmen, mät och du har spacerns tjocklek.

Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, super7 sade:

Jag kör med kring 30mm spacers för att kunna köra med dessa Lotus Esprite original fälgar, naven har 4*108 bultdelning men det är

5*108 på fälgarna så det blev lite specialutförande på spacerarna.

 

//Nisse

118849459_1036938330095668_7060292516638990717_o.jpg

De där satt klockrent. 🙂

Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan, postmanpat sade:

Jag köpte mina på Spacer.se , Bolt on modellen. De är 25 mm tjocka till 29 cm skärmar. Gör en kil av wellpapp, ha kvar däcket och mät i fram/uppåt/bakåtkant, rita av var kilen tar emot mot skärmen, mät och du har spacerns tjocklek.

Det blir isåfall "Bolt on"-spacers från Spacer.se var tanken. Bra idè med kilen. 🙂

Edited by Örnie
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...