Motorn blir en klassisk Ford 302, har ett block från -68 i garaget och renoverade originaltoppar, resten byts mot nya delar. Passar kanske på att stroka till 331, men inte mer. Vill inte ha ringarna på fel sida kolvbulten och behålla en lite mer varvvillig karaktär. Dessutom är det mer hälsosamt för växellådan jag köpt från Chris Cole att hålla ner vridmomentet något, även om han påstår att den håller för 347 med effektuttag kring 450 hk om man inte "dumpar kopplingen" varje dag. Dock går det bra att uppgradera lådan med annan ingående axel (som är dyr...) om man vill köra mycket bana med slicks och kunna maxa starter från stillastående. Bilen blir ju inte någon blysläde och den byggs inte för att rejsa med, men lite banåka kommer det nog bli i enklare form så jag tror det ska hålla ihop ändå. Är det någon som har någon erfarenhet av detta trattsprut?
https://speedmaster79.com/Ford-SB-260-289-302-Windsor-FAST-EZI-EFI-2.0-Fuel-Injector-System-Black
Funderar på det tillsammans med FST303000 som inte är självlärande så man kan justera in motorn i bromsbänken.
Har bokat träff med en seriös motorbyggare i slutet av mars för att gå igenom motorprojektet. Detaljerna är inte bestämda ännu, men det lutar åt ett väl bearbetat block och interbalanserad vev och invägda kolvar/vevstakar så motorn går så jämnt och vibrationsfritt som möjligt även när man varvar lite extra. Minns än idag 31 år senare hur bra min gamla Alfa 1750 GTV blev efter jag vägde in kolvar och vevstakar och lämnade in allt som snurrar för balansering.