Tror att det blir skruvförbandet som blir dimensionerande här, d v s hur hårt behöver delarna klämmas mot varandra för att överföra kraften. Räkna fram vilket moment det blir som du överför i förbandet räkna om detta till en draglast via momentarmen, dela på antal skruvar och använd sen skruvguiden under beräkningshjälpmedel på www.sfnskruv.se för att se om du kan skapa tillräckligt med kläm/friktionskraft. Du ska välja dynamiskt höghållfast förband. Sen får du ju en draglast i tvärsnittet mellan skruvarna som du kan kolla så att du inte överskrider vad materialet tål. I stål behövs för gängans del ett minimum av gänga om minst 1 ggr diam för skruven. för skruvar gäller dock att du inte för räkna dom första två gängvarven eller fasen i början på hålet alltså vid M10 och bottenhål en tjocklek av 10 + 2 x stigningen + hålfasen som tjocklek. Anligget är viktigt för friktionen så frästa eller slipade anliggsytor. Det var mina 25 öres tankar 🙂 Det jag skrivit är enligt Volvo Cars design regler, när det gäller racegrejer går det väl alltid att tumma på reglerna lite. följer man reglerna så ska skruven alltid vara svagaste punkten och då blir reparationer lättare.