Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/13/2020 in all areas

  1. Efter lite våtslipning av ett par rinningar och lite damm, sedan en polering blev resultatet bättre än väntat Roade mig med dekaltrimning i helgen, en behaglig tillvaro i garaget. Nu återstår det en to-do-lista som inte är toklång så det ska inte vara några problem med att vara klar för besiktning till våren. Tejpade dit ena luftintaget på bakhuven för att hitta en lämplig position. Dom där satt ju mest på MKII:orna men gillar stuket på dom och kylningen till bakbromsarna skadar ju inte heller. Väljer att skruva fast dom då det kändes praktiskt för både lackering och bakrutemeck.
    7 points
  2. En lägenhetsrenovering ställer till det för mig och garage tiden har blivit begränsat men lite har hänt . Har tvättat av karossen och börjat kappa rent den . Huv låset fixat och börjat passa in lampor fram , rutan och lite annat smått . Det tråkiga är att allt ska plockas bort igen inför lackering . Tycker det blir rätt så finn kontrast med vitt ,rött och svart . Dörrsidorna kommer att kläs in i samma material som centerkonsolen .Dörrar och huven blir så klart vitta också .
    3 points
  3. Så snyggt @Arto ser fram emot att se den live 2021 (om inte innan 😉 )
    1 point
  4. Du fortsätter med att gå från klarhet till klarhet .Hatten av !!
    1 point
  5. Tack så mycket för alla snälla och glada tillrop, det värmer Ska bli intressant att växla om från "ensam i garaget" till träffar och annat kul kommande sommar🙂
    1 point
  6. Fan va snygg den blir! En av mina drömbilar.
    1 point
  7. Fantastiskt gött jobbat, så stiligt det blir.👍
    1 point
  8. Såååååå bra !!!!
    1 point
  9. Det blir väldans stiligt det där Arto!
    1 point
  10. Tror att det blir skruvförbandet som blir dimensionerande här, d v s hur hårt behöver delarna klämmas mot varandra för att överföra kraften. Räkna fram vilket moment det blir som du överför i förbandet räkna om detta till en draglast via momentarmen, dela på antal skruvar och använd sen skruvguiden under beräkningshjälpmedel på www.sfnskruv.se för att se om du kan skapa tillräckligt med kläm/friktionskraft. Du ska välja dynamiskt höghållfast förband. Sen får du ju en draglast i tvärsnittet mellan skruvarna som du kan kolla så att du inte överskrider vad materialet tål. I stål behövs för gängans del ett minimum av gänga om minst 1 ggr diam för skruven. för skruvar gäller dock att du inte för räkna dom första två gängvarven eller fasen i början på hålet alltså vid M10 och bottenhål en tjocklek av 10 + 2 x stigningen + hålfasen som tjocklek. Anligget är viktigt för friktionen så frästa eller slipade anliggsytor. Det var mina 25 öres tankar 🙂 Det jag skrivit är enligt Volvo Cars design regler, när det gäller racegrejer går det väl alltid att tumma på reglerna lite. följer man reglerna så ska skruven alltid vara svagaste punkten och då blir reparationer lättare.
    1 point
  11. tänkte på din kabel krimpare som du aktiverar med blysläggan.. provat i skruvstycket.. nuförtiden finns det ju små smidiga hydrauliska att köpa på nätet.. typ https://www.ebay.com/itm/10-Ton-Hydraulic-Wire-Battery-Cable-Lug-Terminal-Crimper-Crimping-Tool-9-Dies-/302354325132
    1 point
  12. Det stämmer bra men jag har lite små yrkesknep så det kommer förhoppningsvis bli bra😄
    1 point
  13. Min bil håller på att bli helt grå. Garagelack är på g, tycker det inte behöver vara så himla perfekt men blir ändå över förväntan. Sprutade framhuven förra helgen och tänkte göra det samma med bakhuven den här helgen om allt går som tänkt. Det blir ju ingen show-lack precis. När jag precis stod och beundrade ett lager som flöt fint på framhuven kom en stor svart fluga som hade beslutat sig för en landningsövning bredvid ena framlyset. Först tänkte jag bara döpa flug-f*n (Gunnar?) och låta den vara kvar. Istället efter kort övervägande tog jag den vänligt men bestämt i nackskinnet och lyfte bort den, släppte ner den på golvet där den vinglade runt en stund med sina gråmålade fötter. Han finns inte längre kvar utom i minnet, och märket på huven förstås. En liten bit i taget så blir det förhoppningsvis ändå en GT40 till slut.
    1 point
  14. Idag blev det första riktiga testet för 500 Maxi . Har tagit den på jobbet och kört lite mer . Vilken känsla . Väldigt nöjd med hur den uppför sig . Bromsarna tar väldigt bra men låser först bak och det får jag justera, styrningen är bra men ska fixa några stopp på styrväxel för att begränsa rattutslag (hjulen svänger för mycket och börjar kasa istället för att rulla ) lite svårt att få i neutral ibland . Använder vajer vet inte om det är det bästa . Vet inte om fotografen tyckte att det var lika roligt men jag njöt av varje sekund i alla fall . 🙂 🙂
    1 point
  15. Elsystemet börjar nu hitta sin plats. Håller nu på att snickra till en tunnel som täcker över alltihop.
    1 point
×
×
  • Create New...