Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/23/2020 in all areas

  1. Bara 3 månader att göra formarna till fronten, det går bra nu. Tog loss dom ikväll, enkelt, enda överraskningen var de mängder statisk elektricitet som uppstår när dom släpper.
    3 points
  2. Hej, har expanderat solcellsparken med ytterligare 3 kW: Mvh Pär
    1 point
  3. Knappt troligt att du kan köra med 20*20*2 på huvudarmén om du använder standard designen. Där har man 25*25*2 sedan har du 20*20*2 till tunnel och diverse stagning. Det är väldigt lite du sparar in på ramen i sig. Däremot välj lättare motor samt t ex bakaxel. Även bromsar och sådant gör mycket för vikten. Oftast är det inga större problem att gör grunden lätt. Däremot delarna sedan som ska vara lätt kostar. Tänk också på att du har en max effekt kontra vikt som ska följas.
    1 point
  4. Köpte en sån för ett tag sedan . Hamnade i soptunna på nolltid .
    1 point
  5. Halloj och välkommen ! Jag har använt vanliga svetsade formrör 25x25x2 och 20x20x2 till chassiet finns inget krav på nåt annat där . Till dina A-armar och andra hjulupphängningskomponenter så rekommenderas sömlösa rör diam 25x3 helst E355 klass E 235 kan gå om stötdämparfästet sitter max 1/3 del av bärarmens längd från spindelleden ! (enligt Ludde på SFRO )
    1 point
  6. Ja köp fullängd. Bättre skaffa egen kap. Jag körde allt mitt med vinkelslip. Plsttjärn kostar inget i sammanhanget så ta med lite olika. Framför allt 20, 25, 30mm bredd använder jag till mycket annat 🙂
    1 point
  7. Kommer inte ihåg vad jag köpte från början men det räckte inte. Jag ville ha lite extra stag och så. Bästa är om du kan åka tillbaks senare och komplettera med spillbitar och annat. Om dom nu har sådant
    1 point
  8. Ja. Det du ska kolla är sträck och brottgränserna. Men ovan körde jag med i senaste batchen. Se till att spara materialspecen och om du kan be om en kvalliteterapport på batchen så ser det proffsigt ut på SFRO1 Det viktiga i ramen är att du inte kör med bonnajärn och vet vad det är. Sömnlöst är bättre i regel men det räcker att ha det på bärarmarna. Många väljer därtill sömnlösa hudraulrör med rätt specifikation. 🙂
    1 point
  9. Idag fortsatte wrappandet. Noskonen höll på att driva mig till vansinne men den blev helt okej till slut. Ganska ”ruff” i skicket men lite mer stil på den nu, känner mig nöjd med stuket. Nu ska det fixas framskärmar och belysning 🆙
    1 point
  10. Här ligger jag lite efter! Var var jag, jo nästa var framskärmar. Jag har valt att limma fast dom med rultlim för båtar Sika 295, men först lite kanaler för blinkers kablage. Blev korrugerad slang som jag limmade fast med Sika 293i som jag hade liggande. Sen bita ihop fundera massor på placering, lutning osv och så till slut ta steget och limma fast. Sprayburken är vikt för att ha lite tryck på limmet. För länge sen läste jag ett tips som jag tyckte verka vettigt, bygga upp med lim runt järnröret, detta borde minska effekten av styvhetsövergången vilket drastiskt minskar fläklasten i limfogen. Dessutom borde det ge mig mer tid mot att korrosion kryper in och får limfogen att lossna. När det var gjort var det bara att dra lite el till blinkers, ut på skärmen och in i noskonen. Allt funkade på första försöket (för ovanlighetens skull) Jag beslutade mig även för att byta ventilstyrningarna på toppen som sitter på istället för att porta klart reservtoppen, allt för att minska arbetet innan körklar. Använde nylonrep ner i tändstiftshålet för att hålla ventilerna och ett eBay verktyg som tog spjärn på fjädrarna. Det var lite onödigt trixigt och jag vet inte helt om det var värt det jfr att bara lyfta toppen. Det var väldigt uppenbart att tätningarna var slut, alla var fullständigt hårda och torrspruckna. Nu var det bara att bära bort däcken som legat bakom sen bytet till vinterdäck på bruksisarna och voila! Förra helgen när solen sken fick bilen vädra lite, hade funderat på en kort provtur runt kvarteret men den kastade så fruktansvärt mycket Sten att jag bara vände på gatan, tog några bilder, städade lite i garaget och sen körde in den igen. Jag har har långa funderingar på vad jag ska göra med skyddet kring rattstången, original sierra är för stort och skymmer instrumenten onödigt mycket. Jag har gjort några ansatser son inte blivit bra men nu verkar det som om en plan har fallit väl ut. Jag har tagit små halvmånar från ett 114x4 alurör (som var ett tidigare försök) och måttat med papper. Sen fört över detta till 1,2 mm alu som formats och nitats på med försänkta nitar och lim. Ovansidan var mest rund med en liten knöl för blinkersreturen, men undersidan behövde mer formning för att gå runt rattlåset. Efter lite filning blir nitarna ganska snygga, och passformen blev så pass bra att kåporna inte kommer fånga ögona. Sen på med lite krymplack och lite skrammelskydd. det hela blev ganska diskret i slutändan. Och instrumenten är inte det minsta skymda. Nästa steg är att få ihop ansökan om ursprungskontroll. Har slarvat bort kvittot jag fick av Stefan på Kitcar Sweden för tio år sedan men han har visat en fantastisk medmänsklighet och skakat fram en ersättning! En stor eloge till honom! Nu är det bara få tummen ur att sitta med papper. /T
    1 point
  11. The Spitfire version 🙂
    1 point
  12. Elsystemet börjar nu hitta sin plats. Håller nu på att snickra till en tunnel som täcker över alltihop.
    1 point
  13. 8 rörgubbar väntar med ihålig blick att bli 2 kollektorer. Den kollektor vi såg tidigare i vinter var fin men byggde för mycket på längden. Mvh Örjan
    1 point
  14. Hej, nu har min dotter tröttnat på mina skakiga, mumlande och lite tråkiga Youtube filmer och tagit tag i filmandet och redigerandet. Numera blir det en mer proffesionell framtoning.... " LIKE SHARE AND SUBSCRIBE " Mvh Pär
    1 point
×
×
  • Create New...