Magoo Posted December 26, 2011 Posted December 26, 2011 Jag kollar lite smått efter roligare utväxling till min växellåda. Orginal utväxling är inte direkt upphetsande. är det någon som vet om kit från TRAN-X är nått att gå lös på? har kollat på bghgeartech men kitet som verkar intressant från deras sortiment verkar bara funka till lådan som satt på V6an? och den typen av låda finns det inte så gott om... Quote
therealpinto Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Tran-X brukar anses som rätt bra grejer. Det man ska tänka på är att alla kit till typ 9 är avsedda för sugmotorer och rally/racingbruk, inget för oss som kör turbo och dragracing (men det handlar det väl inte om för dig?). /Gustaf Quote
super7 Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Hej Markus. Vad har du för utväxling i bakaxeln? //Nisse Quote
Magoo Posted December 27, 2011 Author Posted December 27, 2011 Bilen är inte tänkt att gå på strippen ( lite väl mycket knäckebröds delar i transmissionen)utan tanken är bana å väg. utväxling i bakaxeln är 3,98:1 Quote
Morty Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Jag är sugen på en Tran-X SL72 låda :) Med 3,98:1 i baken och en T-9:a från en fyrcylindrig Ford måste 1:an bli riktigt kort. Quote
Magoo Posted December 27, 2011 Author Posted December 27, 2011 (edited) Jepp, kort är förnamnet. Ettan är meningslös man kan nästan starta på tvåan. Jag har två uppsättningar 3.98:1 men en rs2000 (3.54:1) utväxling finns att shoppa från burton.Roligare stegning i lådan är lite mindre tråkigt att hälla pengar på. Edited December 27, 2011 by Magoo Quote
Morty Posted December 27, 2011 Posted December 27, 2011 Med turbomotorn kunde jag lika gärna starta i tvåan (1,81) med 3,64:1, det var endast kopplingen som protesterade om man laddade på fullt med varma däck. Min V6-låda har 3,36 på ettan. Jag har funderat ett tag på olika utväxlingar och Tran-X med 2,39 --> 1,69 --> 1,27 --> 1,00 --> 0,87 tillsammans med min nya 3,91 hade passat mig fint :racesmile: Quote
vedde Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 Hej Jag har en Typ 9 som kommer från en 2,9 Sierra(V6) dock är det en 4WD men som jag tror att jag sett är det bara en påhängsbit som är skruvad mellan delarna. Jag kan ta en bild och posta här ikväll om det skulle vara intressant? /Fredrik Quote
Magoo Posted December 29, 2011 Author Posted December 29, 2011 Bilder kan man aldrig få förmycket av :lol: Quote
vedde Posted December 31, 2011 Posted December 31, 2011 Här kommer bilder: Jag vet inte om det går att göra om för hela bakstycket är annorlunda, men om man parar en vanlig med denna så har du ju utvexlingen? Vet inte är inte så bra på sånt här men denna har jag om du är intresserad. /Fredrik Quote
cealm Posted December 31, 2011 Posted December 31, 2011 vedde: 4WD delen går den att "stoppa in effekt i". Tänker så här, om man ansluter en Agni 95 elmotor där den vanliga förbränningsmotorn sitter. När sedan batterierna tagit slut kan man då ha en mindre (mycket mindre) förbränningsmotor som gär in med kraften i 4WD del. Om det är möjligt att göra så här så har man en ypperlig hybridbil. Förvisso med lite tyngre låda och lite mer rörliga delar men totalt konstruktionsmässigt tror jag inte skillnaden blir så stor. Det ideala om man bygger ihop saker är att ha en elmotor med genomgående axel och sedan om det behövs mekaniskt koppla in förbränningsmotorn på elmotorns ena sida och köra effekten bara rakt igenom elmotorn. Dessvärre är Agni 95-an bara försedd med en axelända. Quote
therealpinto Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 Visst skulle man kunna låsa mittdiffen och mata in kraft den vägen... Det går att bygga en hybridlåda av 4x4 hus och utväxlingar med rwd bakre strut. Jag fick en sån låda byggd till Caprin, eftersom 4x4-huset (och alla sena V6-hus) har kraftigare lager. Men det höll ändå inte...men envisas man inte med alldeles för mycket vridmoment och dragracing är det ju inga problem. V6-stegningen är trevlig, fast speciellt trevlig är den ju till - en sexa :-) /Gustaf Quote
vedde Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 Som sagt jag har ingen aning - jag har bara en låda som jag inte kommer att använda. Om man sen vill bygga om och para med en vanlig Typ9 eller någon spännande hybridlösning är upp till köparen. Till salu är den i alla fall. Jag har även framdiffen och kardanen till den om den kan vara till hjälp, dock är den inbyggd i V6:ans tråg. Jag kan släppa den billigt men skickar inte gärna en sån klump som det är, hämtning är alltid välkommet. /Fredrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.