Elken Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Hej! Jag fick nedslag på SFRO1 på styrinrättning. För lång axel från kuggstång till rattstång, kan tydligen komma farandes även vid lättare smällar, och det finns ju trevligare saker jag kan tänka mig än att få en styrstång i bröstet...=/ Så, tillbaks till ritbordet. Läget är enligt följande: Styrväxeln har en 14mm/36spline anslutning. Rattstången har 3-kant 18mm stång. Detta vill jag ogärna ändra såklart. Hardyskivan vid styrväxel har på ena sidan såklart 14mm/36spline och på andra sidan 16mm/36spline Knuten har lika självklart 18mm trekant i ena änden och 16mm/36spline i andra. OM jag kan återanvända hardyskivan vid styrväxel samt knut mot rattstång så behöver jag komplettera med en ny knut någonstans mitt på samt nya axlar. Annars måste jag ha 3st nya knutar och 2st axelbitar, vilket luktar dyrt... (jag gillar inte att gå och leta på skroten...) Är det någon som vet om det är OK att tillverka en ny 16mm axel med splines i båda ändar och skjuta på den gamla knuten. Ska det svetsas? isåfall räcker det med en liten sträng för att vara godkänt? (jag tänker på värmen...vill helst inte bränna tätningar/koka bort fettet i knuten) Det här blev ett riktigt problem. Det verkar inte finnas grejer att köpa för att få ihop det heller... Alla tips är välkomna! Mvh Thomas Quote
Elken Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 Hej! Jag svarar på min egen post med en fråga... Om någon kan tipsa om en hardyskiva eller knut jag kan sätta mot styrväxeln (9/16-36) som har en vettigare anslutning på andra sidan, gärna DD eller 3/4 med splines är jag mycket tacksam. Mvh Thomas Quote
gka Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 För lång axel från kuggstång till rattstång, hur menar du då? Och hur ville de ha det istället? Quote
Jocke4U Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 (edited) Om någon kan tipsa om en hardyskiva eller knut jag kan sätta mot styrväxeln (9/16-36) som har en vettigare anslutning på andra sidan, gärna DD eller 3/4 med splines är jag mycket tacksam. Jag har 9/16-36 på styrväxeln och rattstången. Däremellan har jag satt en Opel kadett (tror jag) kollapsbar rattstång med 3/4" DD i ena änden och pluggsvetsat i en svarvad DD axel och knutar som passar detta. [9/16-36 splines] <=knut=> DD på opel kollapsbar rattstång med svetsad <=lager=> DD <=knut> DD axel <=knut=> 9/16-36 rattstång Knutar och DD axel inköpta från http://borgeson.com/ inte biligt men bra och enkelt. Det finns lite bilder här https://picasaweb.google.com/jocke4u/NeoZeven Edited September 11, 2011 by Jocke4U Quote
Elken Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 För lång axel från kuggstång till rattstång, hur menar du då? Och hur ville de ha det istället? Helt enkelt en knut till mitt på stången någonstans. Vart visst inte så enkelt... Quote
Elken Posted September 11, 2011 Author Posted September 11, 2011 Jag har 9/16-36 på styrväxeln och rattstången. Däremellan har jag satt en Opel kadett (tror jag) kollapsbar rattstång med 3/4" DD i ena änden och pluggsvetsat i en svarvad DD axel och knutar som passar detta. [9/16-36 splines] <=knut=> DD på opel kollapsbar rattstång med svetsad <=lager=> DD <=knut> DD axel <=knut=> 9/16-36 rattstång Knutar och DD axel inköpta från http://borgeson.com/ inte biligt men bra och enkelt. Det finns lite bilder här https://picasaweb.google.com/jocke4u/NeoZeven Så du har köpt en (två) 9/16"-36 > 3/4" DD från borjessons? Jag hittar ingen där...=/ Eller så är jag blind...jag kollar igen. Mvh Thomas Quote
Jonte Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Dom efterfrågar alltså en kollapsbar styrstång. Så här gjorde jag http://www.locostswe...indpost&p=67038 Jag ska kolla om den ligger kvar i garaget eller om den är utlånad Quote
Jocke4U Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Så du har köpt en (två) 9/16"-36 > 3/4" DD från borjessons? Jag hittar ingen där...=/ Eller så är jag blind...jag kollar igen. Mvh Thomas Japp http://www.borgeson.com/xcart/catalog/3_4DD_X_9_1636-p-118.html Om du hittar kombinationen på två olika knutar så kan dom nog montera ihop till kombinationen du vill ha. Quote
Elken Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 Hej! Jag tror det har öppnat sig en lösning. Jag har kapat loss stången från knuten/hardyskivan och knackat ur de gamla axlara ur både hardyskiva och knut nu, så jag låter min lokala mekaniska verkstad göra 2st axlar. Båda med 9/6-36 i ena änden och 3/4-36 i andra änden. Mellan detta sätter jag en borgeson 3/4-36 knut. Anslutningarna mot knut/hardyskiva pressar jag ihop och sedan lägger en duktig svetsare ihop detta snyggt. Det skulle visst gå att kyla knutkorset så att det inte blev "för varmt". Hardyskivan delar jag på innan svetsning, och skruvar sedan ihop. Egentligen behöver jag väl inte svetsa anslutningarna, men det måste väl finnas möjlighet att låsa axeln? Då måste jag ändå svarva en hylsa och svetsa dit som jag senare borrar och sätter en låsskruv i, då kan jag lika gärna svetsa dit stången känns det som. Låter det som en plan? Mvh Thomas Quote
gka Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Är det inte som Jonte skriver, att de vill ha en kollapsbar del på stången? Sätta dit en extra knut gör väl ingen nytta i det avseendet, eller? Quote
Thomas Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 jo kollapsbar vill de har men även en knut till gör nytta för om man har den i olika vinklar vid knutarna så viker den sig där också. De är inte kollapsbara så långt. Quote
cealm Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 SFRO´s "stora röda bok" har ett kapitel som handlar om godtagbar skarvning av rattstång. Kan vara värt att läsa som tips. Quote
Elken Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 Är det inte som Jonte skriver, att de vill ha en kollapsbar del på stången? Sätta dit en extra knut gör väl ingen nytta i det avseendet, eller? Hej! Bilder från Borgesons katalog Ursprungligt utförande: Nytt utförande: Det är principen, att en längre sammanhängande stång riktad mot förarplats = dåligt. Deformationszon eller inte... Mvh Thomas Quote
Elken Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 SFRO´s "stora röda bok" har ett kapitel som handlar om godtagbar skarvning av rattstång. Kan vara värt att läsa som tips. Men det tar väl bara upp möjligheten att använda hylsa med svetsplugg? Eller? Quote
cealm Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Elken: --- lägger en duktig svetsare ihop detta snyggt. --- kyla knutkorset så att det inte blev "för varmt"--- --- Då måste jag ändå svarva en hylsa och svetsa dit som jag senare borrar och sätter en låsskruv i, då kan jag lika gärna svetsa dit stången känns det som. ---- Om ovanstående är pluggsvets eller "runt-om-svets" eller vilken typ av svetsning det är framgår inte men att du tänker svetsa framgår. SFRO gillar pluggsvetsar (röda boken) de gillar inte "runt om svets". Även stoppskruv är väl värt att kolla i vilken mån och typ av sådan som SFRO gillar eller inte gillar. Sedan har vi det klassiska samma regler olika bedömning där SFRO-besiktare (ibland till och med inom samma person) kan godkänna "runt-om-svets" ibland och ibland pluggsvets. Undar hur jag kan känna till detta? Ingen vet......... Quote
gka Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Bilder från Borgesons katalog Aha, då är jag med på vad du menar. Jag har lite funderingar på att modda min egen styrning, så detta är bra att ha i bakhuvudet... Quote
Elken Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Om ovanstående är pluggsvets eller "runt-om-svets" eller vilken typ av svetsning det är framgår inte men att du tänker svetsa framgår.SFRO gillar pluggsvetsar (röda boken) de gillar inte "runt om svets". Även stoppskruv är väl värt att kolla i vilken mån och typ av sådan som SFRO gillar eller inte gillar. Hej! Eftersom jag har kapat bort axeln från knuten, och i nuläget bara har knuten lös utan stång så måste jag hitta ett sätt att fästa en ny stång mot knuten. Bifogar bild på hur knuten ser ut i nuläget. Ett annat alternativ är att tillverka en hylsa med invändig 3/4"DD och svetsa fast utanpå. Då får jag ju knuten delbar, och det blir kanske tom billigare då jag inte behöver specialtillverka axlar. Ang låsskruv så sitter det ju låsskruv på samtliga borgeson knutar så jag antar att det går fint. Utan låsskruv lär inte gå lika bra då axeln i teorin har lättare att hoppa ur knuten... Mvh Thomas Quote
Jocke4U Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Jag hade i början funderingar på en konstruktion som var kollapsbar (utan någon del i sig som var kollapsbar). Diskuterade med SFRO och han avrådde från detta då man måste ha typ minst 20 graders lutning och riskerar tappa känsla i styrningen. Därför blev det en kollapsbar del (rattstång från Opel Kadett). Denna har 3/4" DD i ena änden och i andra rör och lämplig för att pluggsvetsa en svarvad 3/4" DD axel. Borgesons knutar har ju sagt en stoppskruv så jag borrade en försänkning i axlarna så den låser samt Loctite på stoppskruven. Notera att Borgeson har kollapsbara axlar också MEN dessa godkände inte SFRO då de inte kommer kollapsa om kraften inte kommer rakt emot axeln. Tydligen skall Opel Kadett (tror även Astra,...) har sådan rattstång men det finns något utförande som inte är massiv i DD änden...eller om den var homogen i andra änden. Quote
Thomas Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Det finns de bilar som har rattnav i form av en korg som kollapsar. Själv kör jag Opel kadett med DD. Ascona B knut samt volvo 740 knut Quote
Elken Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Hej! Sierra (min) har kollapsbar del vid ratten, men enligt "röda boken" så ska S7 bilar ha två kollapsbara delar. Ej OK enligt SFRO1 heller. Jag tror inte det spelar så stor roll hur stor vinkeln blir, så länge du har en knut där så kommer den knäckas vid en smäll och så är du "safe". Jag vet att det finns många bilar med bara en kollapsbar del uppe vid ratten (t.ex. sierra), men ska man hårddra det så borde dessa bilar egentligen inte blivit godkända? Mvh Thomas Quote
cealm Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 (edited) Elken: Mitt budskap är: "ring din SFRO besiktare". Det jag läser är svetsning och på bilden ser jag "kapning". Dessa var för sig kan vara ett riktigt "ajabaja" men behöver inte vara det. Fast här är båda tillsammans men det är SFRO (Transportstyrelsen) som avgör / beslutar. Om beslutet inte gillas kan det alltid överklagas. ---- Ang låsskruv så sitter det ju låsskruv på samtliga Borgeson knutar så jag antar att det går fint ----- Låsskruvar eller ej även om tillverkare har sådana så är det SFRO´s gillande som gäller. Det finns val att göra men ringa SFRO och bygga enligt dennes anvisning oavsett om den stämmer med det du hittills gjort är nog det mest kloka. Ser fram emot fortsättningen om hur SFRO ställer sig. Edited September 13, 2011 by cealm Quote
Elken Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Hej! Jag satt i tristess idag och surfade runt på rallydesigns sida. Döm om min förvåning när jag hittade knut med 3-kantsfattning > 9/16-36. För att inte göra saken sämre så hade dom vanliga 9/16-36 X2 knutar också, samt axel 400mm med 9/16-36. Beställningen lagd så nu hoppas jag att det är fixat utan svetsning. Nåja, inte helt utan svetsning, måste ju faktiskt svetsa ett fäste för stödlager till ena axeln...men på det tvivlar jag att SFRO har synpunkter =) Allt för ca 1200 sek +frakt. EN borgesonknut kostar ca 950kr så jag hade räknat med kostnad ca 3500:- Hoppas jag är lika nöjd när grejerna kommer som nu, jag har en del med "männen på ön" att göra då vi har en maskinleverantör där så jag är inte förvånad om axlarna är krokiga och knutarna trasiga när jag får dom... Mvh Thomas Quote
kengren Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Har beställt grejor från RallyDesign många gånger - det är ett bra företag att ha kontakt med. Det har hänt att jag har beställt grejor i början av veckan och fått dem samma vecka. Frakten kostar ju en del men de har bra priser kenneth Quote
Morty Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Hej! Jag satt i tristess idag och surfade runt på rallydesigns sida. Döm om min förvåning när jag hittade knut med 3-kantsfattning > 9/16-36. För att inte göra saken sämre så hade dom vanliga 9/16-36 X2 knutar också, samt axel 400mm med 9/16-36. Beställningen lagd så nu hoppas jag att det är fixat utan svetsning. Nåja, inte helt utan svetsning, måste ju faktiskt svetsa ett fäste för stödlager till ena axeln...men på det tvivlar jag att SFRO har synpunkter =) Allt för ca 1200 sek +frakt. EN borgesonknut kostar ca 950kr så jag hade räknat med kostnad ca 3500:- Hoppas jag är lika nöjd när grejerna kommer som nu, jag har en del med "männen på ön" att göra då vi har en maskinleverantör där så jag är inte förvånad om axlarna är krokiga och knutarna trasiga när jag får dom... Mvh Thomas Låter som den kombinationen jag valde när jag byggde min MK. Se bild i inlägg 60 i min byggtråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5012&st=50# Quote
Elken Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Låter som den kombinationen jag valde när jag byggde min MK. Se bild i inlägg 60 i min byggtråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5012&st=50# Precis sådär kommer jag göra. Ev sätter jag stödlagret något lägre. Quote
cealm Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Elken: Låter som du i tristessen hittat en bra lösning. Men jag hoppas verkligen att du har fel i ---- jag är inte förvånad om axlarna är krokiga och knutarna trasiga när jag får dom... ---- Fast såklart varför inte ta chansen att deppa till ordentligt nu så är det avklarat när alla rak, fina, hela och putsade delarna kommer. Quote
Elken Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 Elken: Låter som du i tristessen hittat en bra lösning. Men jag hoppas verkligen att du har fel i ---- jag är inte förvånad om axlarna är krokiga och knutarna trasiga när jag får dom... ---- Fast såklart varför inte ta chansen att deppa till ordentligt nu så är det avklarat när alla rak, fina, hela och putsade delarna kommer. :prop: Quote
Elken Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 Hej! Fick idag ett paket med trevliga saker från England. Som jag misstänkte dock så blir axeln lite lång, och de måste kortas lite (ca 50mm)... det blir morgondagens projekt i svarven, och sedan dit med ett stödlager... Bilder kommer imorgon. Mvh Thomas Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.