Jump to content

Utforma styrning MK Indy.


Elken

Recommended Posts

Hej!

Jag fick nedslag på SFRO1 på styrinrättning. För lång axel från kuggstång till rattstång, kan tydligen komma farandes även vid lättare smällar, och det finns ju trevligare saker jag kan tänka mig än att få en styrstång i bröstet...=/

Så, tillbaks till ritbordet. Läget är enligt följande:

Styrväxeln har en 14mm/36spline anslutning. Rattstången har 3-kant 18mm stång. Detta vill jag ogärna ändra såklart.

Hardyskivan vid styrväxel har på ena sidan såklart 14mm/36spline och på andra sidan 16mm/36spline

Knuten har lika självklart 18mm trekant i ena änden och 16mm/36spline i andra.

OM jag kan återanvända hardyskivan vid styrväxel samt knut mot rattstång så behöver jag komplettera med en ny knut någonstans mitt på samt nya axlar. Annars måste jag ha 3st nya knutar och 2st axelbitar, vilket luktar dyrt... (jag gillar inte att gå och leta på skroten...)

Är det någon som vet om det är OK att tillverka en ny 16mm axel med splines i båda ändar och skjuta på den gamla knuten. Ska det svetsas? isåfall räcker det med en liten sträng för att vara godkänt? (jag tänker på värmen...vill helst inte bränna tätningar/koka bort fettet i knuten)

Det här blev ett riktigt problem. Det verkar inte finnas grejer att köpa för att få ihop det heller...

Alla tips är välkomna!

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag svarar på min egen post med en fråga...

Om någon kan tipsa om en hardyskiva eller knut jag kan sätta mot styrväxeln (9/16-36) som har en vettigare anslutning på andra sidan, gärna DD eller 3/4 med splines är jag mycket tacksam.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Om någon kan tipsa om en hardyskiva eller knut jag kan sätta mot styrväxeln (9/16-36) som har en vettigare anslutning på andra sidan, gärna DD eller 3/4 med splines är jag mycket tacksam.

Jag har 9/16-36 på styrväxeln och rattstången.

Däremellan har jag satt en Opel kadett (tror jag) kollapsbar rattstång med 3/4" DD i ena änden och pluggsvetsat i en svarvad DD axel och knutar som passar detta.

[9/16-36 splines] <=knut=> DD på opel kollapsbar rattstång med svetsad <=lager=> DD <=knut> DD axel <=knut=> 9/16-36 rattstång

Knutar och DD axel inköpta från http://borgeson.com/ inte biligt men bra och enkelt.

Det finns lite bilder här https://picasaweb.google.com/jocke4u/NeoZeven

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Jag har 9/16-36 på styrväxeln och rattstången.

Däremellan har jag satt en Opel kadett (tror jag) kollapsbar rattstång med 3/4" DD i ena änden och pluggsvetsat i en svarvad DD axel och knutar som passar detta.

[9/16-36 splines] <=knut=> DD på opel kollapsbar rattstång med svetsad <=lager=> DD <=knut> DD axel <=knut=> 9/16-36 rattstång

Knutar och DD axel inköpta från http://borgeson.com/ inte biligt men bra och enkelt.

Det finns lite bilder här https://picasaweb.google.com/jocke4u/NeoZeven

Så du har köpt en (två) 9/16"-36 > 3/4" DD från borjessons? Jag hittar ingen där...=/

Eller så är jag blind...jag kollar igen.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Så du har köpt en (två) 9/16"-36 > 3/4" DD från borjessons? Jag hittar ingen där...=/

Eller så är jag blind...jag kollar igen.

Mvh

Thomas

Japp http://www.borgeson.com/xcart/catalog/3_4DD_X_9_1636-p-118.html

Om du hittar kombinationen på två olika knutar så kan dom nog montera ihop till kombinationen du vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tror det har öppnat sig en lösning.

Jag har kapat loss stången från knuten/hardyskivan och knackat ur de gamla axlara ur både hardyskiva och knut nu, så jag låter min lokala mekaniska verkstad göra 2st axlar. Båda med 9/6-36 i ena änden och 3/4-36 i andra änden. Mellan detta sätter jag en borgeson 3/4-36 knut.

Anslutningarna mot knut/hardyskiva pressar jag ihop och sedan lägger en duktig svetsare ihop detta snyggt. Det skulle visst gå att kyla knutkorset så att det inte blev "för varmt". Hardyskivan delar jag på innan svetsning, och skruvar sedan ihop.

Egentligen behöver jag väl inte svetsa anslutningarna, men det måste väl finnas möjlighet att låsa axeln? Då måste jag ändå svarva en hylsa och svetsa dit som jag senare borrar och sätter en låsskruv i, då kan jag lika gärna svetsa dit stången känns det som.

Låter det som en plan?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Är det inte som Jonte skriver, att de vill ha en kollapsbar del på stången? Sätta dit en extra knut gör väl ingen nytta i det avseendet, eller?

Hej!

Bilder från Borgesons katalog

Ursprungligt utförande:

post-4752-0-35646400-1315860585_thumb.jpg

Nytt utförande:

post-4752-0-67181300-1315860599_thumb.jpg

Det är principen, att en längre sammanhängande stång riktad mot förarplats = dåligt. Deformationszon eller inte...

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

SFRO´s "stora röda bok" har ett kapitel som handlar om godtagbar skarvning av rattstång. Kan vara värt att läsa som tips.

Men det tar väl bara upp möjligheten att använda hylsa med svetsplugg?

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Elken: --- lägger en duktig svetsare ihop detta snyggt. --- kyla knutkorset så att det inte blev "för varmt"---

--- Då måste jag ändå svarva en hylsa och svetsa dit som jag senare borrar och sätter en låsskruv i, då kan jag lika gärna svetsa dit stången känns det som. ----

Om ovanstående är pluggsvets eller "runt-om-svets" eller vilken typ av svetsning det är framgår inte men att du tänker svetsa framgår.

SFRO gillar pluggsvetsar (röda boken) de gillar inte "runt om svets". Även stoppskruv är väl värt att kolla i vilken mån och typ av sådan som SFRO gillar eller inte gillar.

Sedan har vi det klassiska samma regler olika bedömning där SFRO-besiktare (ibland till och med inom samma person) kan godkänna "runt-om-svets" ibland och ibland pluggsvets. Undar hur jag kan känna till detta? Ingen vet.........

Link to comment
Share on other sites

Bilder från Borgesons katalog

Aha, då är jag med på vad du menar. Jag har lite funderingar på att modda min egen styrning, så detta är bra att ha i bakhuvudet...

Link to comment
Share on other sites

Om ovanstående är pluggsvets eller "runt-om-svets" eller vilken typ av svetsning det är framgår inte men att du tänker svetsa framgår.

SFRO gillar pluggsvetsar (röda boken) de gillar inte "runt om svets". Även stoppskruv är väl värt att kolla i vilken mån och typ av sådan som SFRO gillar eller inte gillar.

Hej!

Eftersom jag har kapat bort axeln från knuten, och i nuläget bara har knuten lös utan stång så måste jag hitta ett sätt att fästa en ny stång mot knuten. Bifogar bild på hur knuten ser ut i nuläget.

post-4752-0-27705000-1315919094_thumb.jpg

Ett annat alternativ är att tillverka en hylsa med invändig 3/4"DD och svetsa fast utanpå. Då får jag ju knuten delbar, och det blir kanske tom billigare då jag inte behöver specialtillverka axlar.

Ang låsskruv så sitter det ju låsskruv på samtliga borgeson knutar så jag antar att det går fint. Utan låsskruv lär inte gå lika bra då axeln i teorin har lättare att hoppa ur knuten...

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag hade i början funderingar på en konstruktion som var kollapsbar (utan någon del i sig som var kollapsbar). Diskuterade med SFRO och han avrådde från detta då man måste ha typ minst 20 graders lutning och riskerar tappa känsla i styrningen. Därför blev det en kollapsbar del (rattstång från Opel Kadett). Denna har 3/4" DD i ena änden och i andra rör och lämplig för att pluggsvetsa en svarvad 3/4" DD axel.

Borgesons knutar har ju sagt en stoppskruv så jag borrade en försänkning i axlarna så den låser samt Loctite på stoppskruven.

Notera att Borgeson har kollapsbara axlar också MEN dessa godkände inte SFRO då de inte kommer kollapsa om kraften inte kommer rakt emot axeln.

Tydligen skall Opel Kadett (tror även Astra,...) har sådan rattstång men det finns något utförande som inte är massiv i DD änden...eller om den var homogen i andra änden.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Sierra (min) har kollapsbar del vid ratten, men enligt "röda boken" så ska S7 bilar ha två kollapsbara delar. Ej OK enligt SFRO1 heller.

Jag tror inte det spelar så stor roll hur stor vinkeln blir, så länge du har en knut där så kommer den knäckas vid en smäll och så är du "safe".

Jag vet att det finns många bilar med bara en kollapsbar del uppe vid ratten (t.ex. sierra), men ska man hårddra det så borde dessa bilar egentligen inte blivit godkända?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Elken: Mitt budskap är: "ring din SFRO besiktare". Det jag läser är svetsning och på bilden ser jag "kapning". Dessa var för sig kan vara ett riktigt "ajabaja" men behöver inte vara det. Fast här är båda tillsammans men det är SFRO (Transportstyrelsen) som avgör / beslutar. Om beslutet inte gillas kan det alltid överklagas.

---- Ang låsskruv så sitter det ju låsskruv på samtliga Borgeson knutar så jag antar att det går fint ----- Låsskruvar eller ej även om tillverkare har sådana så är det SFRO´s gillande som gäller.

Det finns val att göra men ringa SFRO och bygga enligt dennes anvisning oavsett om den stämmer med det du hittills gjort är nog det mest kloka.

Ser fram emot fortsättningen om hur SFRO ställer sig.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag satt i tristess idag och surfade runt på rallydesigns sida. Döm om min förvåning när jag hittade knut med 3-kantsfattning > 9/16-36. För att inte göra saken sämre så hade dom vanliga 9/16-36 X2 knutar också, samt axel 400mm med 9/16-36. Beställningen lagd så nu hoppas jag att det är fixat utan svetsning.

Nåja, inte helt utan svetsning, måste ju faktiskt svetsa ett fäste för stödlager till ena axeln...men på det tvivlar jag att SFRO har synpunkter =)

Allt för ca 1200 sek +frakt. EN borgesonknut kostar ca 950kr så jag hade räknat med kostnad ca 3500:-

Hoppas jag är lika nöjd när grejerna kommer som nu, jag har en del med "männen på ön" att göra då vi har en maskinleverantör där så jag är inte förvånad om axlarna är krokiga och knutarna trasiga när jag får dom...

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Har beställt grejor från RallyDesign många gånger - det är ett bra företag att ha kontakt med. Det har hänt att jag har beställt grejor i början av veckan och fått dem samma vecka. Frakten kostar ju en del men de har bra priser

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag satt i tristess idag och surfade runt på rallydesigns sida. Döm om min förvåning när jag hittade knut med 3-kantsfattning > 9/16-36. För att inte göra saken sämre så hade dom vanliga 9/16-36 X2 knutar också, samt axel 400mm med 9/16-36. Beställningen lagd så nu hoppas jag att det är fixat utan svetsning.

Nåja, inte helt utan svetsning, måste ju faktiskt svetsa ett fäste för stödlager till ena axeln...men på det tvivlar jag att SFRO har synpunkter =)

Allt för ca 1200 sek +frakt. EN borgesonknut kostar ca 950kr så jag hade räknat med kostnad ca 3500:-

Hoppas jag är lika nöjd när grejerna kommer som nu, jag har en del med "männen på ön" att göra då vi har en maskinleverantör där så jag är inte förvånad om axlarna är krokiga och knutarna trasiga när jag får dom...

Mvh

Thomas

Låter som den kombinationen jag valde när jag byggde min MK.

Se bild i inlägg 60 i min byggtråd

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5012&st=50#

Link to comment
Share on other sites

Elken: Låter som du i tristessen hittat en bra lösning. Men jag hoppas verkligen att du har fel i ---- jag är inte förvånad om axlarna är krokiga och knutarna trasiga när jag får dom... ----

Fast såklart varför inte ta chansen att deppa till ordentligt nu så är det avklarat när alla rak, fina, hela och putsade delarna kommer.

Link to comment
Share on other sites

Elken: Låter som du i tristessen hittat en bra lösning. Men jag hoppas verkligen att du har fel i ---- jag är inte förvånad om axlarna är krokiga och knutarna trasiga när jag får dom... ----

Fast såklart varför inte ta chansen att deppa till ordentligt nu så är det avklarat när alla rak, fina, hela och putsade delarna kommer.

:prop:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Fick idag ett paket med trevliga saker från England.

Som jag misstänkte dock så blir axeln lite lång, och de måste kortas lite (ca 50mm)... det blir morgondagens projekt i svarven, och sedan dit med ett stödlager...

Bilder kommer imorgon.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...