Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Blev medlem för ett tag sen men har i all förvirran nästan glömt det, tills idag. Jag har suttit på ett annat forum och uppdaterat lite från mitt bygge och kommer väl köra det parallellt, men tänkte ägna mer tid här. Verkar vara mer kunskap och intresse om denna typ av fordon.

Länk till projekttråden hittills

(borta)

Vad tycks?

Edited by FilipD
Posted

Hej!

Blev medlem för ett tag sen men har i all förvirran nästan glömt det, tills idag. Jag har suttit på ett annat forum och uppdaterat lite från mitt bygge och kommer väl köra det parallellt, men tänkte ägna mer tid här. Verkar vara mer kunskap och intresse om denna typ av fordon.

Länk till projekttråden hittills

http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=10099

Vad tycks?

Hallå ! Du har tydligen köpt Kamaza:s stora Verktygssats. Jag har en mindre verktygssats från Kamaza. Det är bra kvalite på verktygen.

Men en sak som jag inte gillar: Stänger man locket på verktygssatsen och vänder upp och ner på den eller skakar om, så ligger alla hylsor

och bits huller om buller.

På Tekniska Mässan i Älvsjö förra hösten så fanns där Personal där från Teng Tools. Jag tog upp det här problemet. Hon visade där att med deras

verktygssats så kunde man stänga locket till väskan och skaka om väskan och alla delar i verktygssatsen låg kvar på sin plats.

Så nästa gång blir det nog Teng Tool för mig. Suverän kvalitet på verktygen verkar det vara också.

Posted

Välkommen hit FilipD och det är ett trevligt bygge som du har på gång. Intressant att se det utvecklas till en färdig bil.

Posted

Hallå ! Du har tydligen köpt Kamaza:s stora Verktygssats. Jag har en mindre verktygssats från Kamaza. Det är bra kvalite på verktygen.

Men en sak som jag inte gillar: Stänger man locket på verktygssatsen och vänder upp och ner på den eller skakar om, så ligger alla hylsor

och bits huller om buller.

På Tekniska Mässan i Älvsjö förra hösten så fanns där Personal där från Teng Tools. Jag tog upp det här problemet. Hon visade där att med deras

verktygssats så kunde man stänga locket till väskan och skaka om väskan och alla delar i verktygssatsen låg kvar på sin plats.

Så nästa gång blir det nog Teng Tool för mig. Suverän kvalitet på verktygen verkar det vara också.

Tjena! Jag var lite inne på teng tools med men fick bra pris på min låda. Tror det var utförsäljning eller nått. Jag gillar speciellt de täta lägena på spärrskaften. Tyvärr förstördes en hylsa (insex 12mm) Någon använde den i mutterknackaren, och då funkar ju tyvärr inte garantin. Den gick iofs inte sönder då, utan senare med spärrskaftet men spåren från knackaren fanns kvar.

Min låda står bara uppfälld i mitt garage så jag har inte märkt om de ramlar ur, det kommer göra mig arg när jag väl flyttar den, haha=)

Posted

Välkommen hit FilipD och det är ett trevligt bygge som du har på gång. Intressant att se det utvecklas till en färdig bil.

Tack! Jag tror jag har hittat mer jämlika byggen och individer på detta forum. Tyvärr jobbar jag mycket så uppdateringar kommer mest varannan vecka.

MVH

Posted

Lite frågor:

*Mitt bygge kommer väga ca 700 kg+ om det blir som jag tänkt mig (eller som han som sålde kitet sa). Effekten i motorn är 115hk, är det då okej att trimma upp motorn till den effekten som jag får ha om man tänker på Vikt/effekt-förhållandet?

-Skulle man kunna tänka sig en liten turbo med lågt laddtryck för att göra detta?

*Ny info för mig är att man inte behöver kattalysator, är det så?

*Om man ändrar motorns effekt och vrid så behövs ju ett effekt intyg med de nya siffrorna från tex en bromsänk, när ska man ha det intyget? vid SFRO1, SFRO2 eller vid RegB?

MVH FilipD

Posted

Jag har suttit i telefon halva dagen och jag tror att jag fått svar på mina frågor, men jag postar dom här med:

1. Turbo verkar okej, om jag laddar med ett tryck som motsvarar vad en standardbil med turbo skulle ladda.

2. Jag BEHÖVER ingen katalysator, men jag ser inte varför jag skulle köra utan.

3. På intyget ska tre parametrar synas. Laddtryck, Varvtal, Hp och Vridmoment.

Då kommer ju givetvis fler följdfrågor.

*om motorn var på 115hp från fabrik och jag använder en turbo från tex en volvo 850 eller SAAB och laddar 0.3-0.4, vilken effekt hamnar jag kring?

*Vet ni någon som gjort något liknande med en 1.8 zetec (focus -99) innan, gärna i sverige då. Lite lättare med språket;)

Posted

Kul att någon bygger en Rocket i Sverige, är du först?

Har du funderat på konventionell trimning isf turbo? Zetec ska ju vara en trimvänlig maskin som sugmotor och de effekterna du är ute efter borde inte vara allt för svårt att plocka ut.

Posted

Hej och välkommen hit

Men kommer den verkligen väga 700kg, låter mycket tycker jag

Posted

Tomas: Vet du någon som turbokonverterat innan?

GKA: Han som jag köpte kittet av har en son som äger ett. Men vi har olika nivåer i bygget tror jag. Han väljer nog mer de delar som MEV rekommenderar och jag gör om en del. Ex är bromsarna. De från MEV är solida skivor som kanske är 250 mm , fram. Tyckte det var lite klent. Så jag ska ha 298mm ventilerade med 4 kolvsok och 250mm, också ventilerad bak med 4 kolvsok samt separata ok till handbromsen.

Jo, alla trimidéer har väl passerat huvudet:)

Jonte: Jo, jag tycker det med. och jag är väldigt skptisk.

Henreik: Tac, är du med från Vimmerby?

Posted

Jag kör med Ascona B skivor. tror de är 246mm.

Klara de en bil på dubbla vikten + några feta käringar i o ev, släp så klarar de en 7:a. Visserligen har jag Volvo ok och sedan har jag inga bromssköldsplåtar då jag bara kör på sommaren. Jag har inte sett några tendenser till överhettning men klart jag kör inte bantävling heller.

Men tänk på en sak att många sätter också dit bromsbelägg som bettar bättre men glömmer att flertalet av de beläggen kräver lite värme.

det blir svårare att hålla det när man kör på gatan om man har stora skivor. Gyro/svängmassan ökar också.Och ofjädrade vikten.

Posted

Jag kör med Ascona B skivor. tror de är 246mm.

Klara de en bil på dubbla vikten + några feta käringar i o ev, släp så klarar de en 7:a. Visserligen har jag Volvo ok och sedan har jag inga bromssköldsplåtar då jag bara kör på sommaren. Jag har inte sett några tendenser till överhettning men klart jag kör inte bantävling heller.

Men tänk på en sak att många sätter också dit bromsbelägg som bettar bättre men glömmer att flertalet av de beläggen kräver lite värme.

det blir svårare att hålla det när man kör på gatan om man har stora skivor. Gyro/svängmassan ökar också.Och ofjädrade vikten.

vet inte vad du svarade på? :)

Posted

på varför du tycker 250mm skivor är klent och ska gå upp till 298mm.

Posted

på varför du tycker 250mm skivor är klent och ska gå upp till 298mm.

okej, sorry. var lite vimsig. Njo, men de skivor som jag valde bort var rätt klena i godset med. Och rätt dyra.

Posted

Jonte: --- 700kg, låter mycket tycker jag --- Hur menar du?

Tänkte mest på att det ska vara en Arielkopia och den väger under 500kg. Så mycket kan det väl inte skilja

Posted

Tänkte mest på att det ska vara en Arielkopia och den väger under 500kg. Så mycket kan det väl inte skilja

Jag har ställt frågan på ett engelskt forum, får se vad de säger. Jag har helt gått på vad han som sålde kittet sa, men för ett par dagar sen när jag kollade "att-spendera-pengar-på"-listan så såg jag att jag hade det mesta. Och det verkar Inte väga 700 kg. men det är ju bara bra=)

Posted

Jonte: Tänkte på om du menar skattevikt eller "bilvikt" med eller utan förare, med eller utan bränsle. Jag brukar göra det enkelt, dvs ungerfär som matvaruhandelen med sina jämför pris. Jag räknar alltid skattevikt och skattevikt 700kg är ju inte jättetunget men heller inte en "lättviktare" . Det innebär runt 570kg bilvikt plus minus 30 kg beroende på verktyg, reservhjul, tank och vikten på allt detta (om det nu finns med på bilen). Reservhjul i "äkta" form är nog tveksam, det är förmodligen en sprayburk eller inget alls. Tankvolym??

Posted

Jonte: Tänkte på om du menar skattevikt eller "bilvikt" med eller utan förare, med eller utan bränsle. Jag brukar göra det enkelt, dvs ungerfär som matvaruhandelen med sina jämför pris. Jag räknar alltid skattevikt och skattevikt 700kg är ju inte jättetunget men heller inte en "lättviktare" . Det innebär runt 570kg bilvikt plus minus 30 kg beroende på verktyg, reservhjul, tank och vikten på allt detta (om det nu finns med på bilen). Reservhjul i "äkta" form är nog tveksam, det är förmodligen en sprayburk eller inget alls. Tankvolym??

Tanke rymmer ca 30 liter, så den inte stor.

Jag menar tjänstevikten. Inget reservhjul då iofs.

Posted

Turbotankarna kom efter att min kompis visade mig denna:

Helt meningslös. Han varken kunde eller vågade nyttja bilen.

Den kör du ifrån med en 200hkr motor.

Posted

Helt meningslös. Han varken kunde eller vågade nyttja bilen.

Den kör du ifrån med en 200hkr motor.

Ja, abaolut. jag siktar inte på 1/1 förhållande på vikt och effekt. Men den var häftig..

Posted

idag blev det några timmar i garaget. Har börjat svetsa om lite fästen till hjulupphängningen bak. Den platta som hjulnavet och oken sitter i ska ju monteras i en bult i övre och två bultar i undre länkarm. MEN efter att man fäst den i de undre så kan man inte sätta dit den övre. Diffar 10-15 mm i sidled. Enligt det engelska forumet så ska man "tvinga" dit dom med en hävstång tyg. Har testat detta. Hela upphängningen blir stum! Därför flyttar jag fästet istället. Dom måste haft jiggen fel när dom svetsade ihop den.

Posted

Började att mäta upp och dra bromsrören. Tyvärr gick en timme till att leta efter en anslutning som passade in i oket. 1/8-27" fans ingen i stan så de jag köpte oken av skulle skicka ner några adaptrar (m10x1) till mig + till bromscylindrarna.

Nu bär det av till kalmar för att umgås med flickvännen. Men jag hade tänkt passer Swedol och kolla efter clipps till bromsrören.

Var är ett rimligt pris på stålomspunna bromsslangar? jag ska ha 5 stycken ca 400 mm styck. (en till kopplingen) Sist jag handlade så satt jag illa till innan besiktningen av min MC, då fick jag betala 400:- för en på 400mm. Känns dyrt.

Posted

--- betala 400:- för en på 400mm --- det är ju 1kr/mm, är du säker på att det var stålomspunnet och inte någon ädlare metall runt slangen. Medlemskap i LocostSweden och ett köp på Hydroscand är en prisvärd kombination i alla fall om man jämför med 1kr/mm

Posted

Jag tror inte längden är det avgörande för kopplingarna kostar en del.

Posted

Måste instämma med Thomas. Slangen är ganska billig per meter, men det är kostnaden på kopplingar som kan dra iväg om det börjar bli special (udda kopplingar)

Posted

idag har jag börjar med bromsrören och kylarrören. Det jag inte räknade med när jag började med bilen va hur ofta man måste göra om, göra rätt, för att sen se att det blivit fel så man måste göra om igen..

men det är väl det som kallas att -lära sig-

Ska försöka fixa upp bilder i morgon.

MVH

Posted

Det jag inte räknade med när jag började med bilen va hur ofta man måste göra om, göra rätt, för att sen se att det blivit fel så man måste göra om igen..

MVH

Välkommen till våran verklighet! :prop:

Posted

Eller så kan man säga så här: Har man inte gjort fel, så måste man gjort fel nånstans. :rolleyes:

Posted

Eller så kan man säga så här: Har man inte gjort fel, så måste man gjort fel nånstans. :rolleyes:

hehe, ja jag tänker oftast så när något går bra och blir rätt första gången: Var någonstans blev det fel nu?

Posted

Lite frågor och sökande efter lite hjälp:

Hur gör man en snygg övergång/fäste där bromsrören slutar och slangarna tar vid?

Posted

Jag svetsade ett litet öra med 10 mm hål i chassit. Slang med lång han-gänga och en mutter (kapade en hon-bromsnippel för att få muttern). Och så en hon-nippel på bromsröret.

Har ingen bild tyvärr.

Posted

På min har jag ett eftermonterat metallöra från Biltema eller Jula tror jag det var...

Kostade inte många kronor

post-19-0-33238000-1314876714_thumb.jpg

Posted

Kan stämma, den är galvad och har inte ändrat utseende på 5år, sitter fast med två vanliga popnitar i ramen..

Jag råkade glömma att svetsa dit något innan lack så det fick bli så, men det blev snyggt tycker jag. Muttern var lite lurig att få tag på.

Posted

På min har jag ett eftermonterat metallöra från Biltema eller Jula tror jag det var...

Kostade inte många kronor

Precis en sådan lösning jag letar efter. Drar man bara ihop rören och slangen genom örat då?

Posted

Nej, du måste ha en mutter också. Spänna fast delen med han-gänga med muttern först, sen på med honan. Blir lite vanskligt att försöka fixa åtdragningen för slang/nippel så perfekt att örat precis kläms.

Mitt tips är som sagt att såga sönder en hon-nippel för att få tag i en mutter.

Posted

Tror det var samma gänga som på dom små muttrarna som sitter i glödlampshållare..

:thumbsup: :thumbsup: Jag gillar när man hittar helt nya oväntade användningsområde på grejor!

  • 5 months later...
Posted

Dags att väcka liv i mitt projekt igen. Har varit hyffsat still pga av arbetsgivarbyte, jobb med egen firma under högsäsong samt grävmaskinsinköp och heltidstudier vid sidan om på annan ort.

Den som hänt nu är att mina centrumnav till skivbromsarna fram äntligen är tillverkade (tog 6 månader för firman att börja och 2 dagar att slutföra). Det tillkom att det behövs distanser till oken för skivorna var lite större än spindlarna var först tänkt för. Men de är snart tillverkade.

Har även hyrt ut halva mitt garage till en kompis som snart ska flytta in med sitt Honda Civic- projekt.

Det jag gjort är att bromsrören är dragna och några är klara med anslutningar. Köpt en kylare och börjat skissa på fästet.

För er som läser och har koll så skulle tips om säljare/tillverkare av stålomspunna bromsslangar vara till hjälp. Köpte en till hojen förra året av en lokal förmåga i stress inför bes. för 400:-

Så nu är det inte mycket kvar innan SFRO 1.

MVH

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...