Jump to content

Caterham clone med B230FK, snart med ny motor


Jari

Recommended Posts

Idag hade jag fått ihop allt på bilen och skulle bara provstarta för att sedan kolla oljenivå. Då ser jag att det droppar olja under bilen. :(

Har haft problem förra sommaren att det har varit oljesöligt på höger sidan av motorn, men inte lyckats lokalisera läckaget. Men nu hittade jag felet, läckte mellan block och oljefilterhållaren.

Så det var bara att plocka ner motorfästet på höger sidan igen och ner med oljefilter. Det visade sig vara o-ringen mellan hållaren och blocket som var så pass gammalt och torrt att det inte längre höll tätt.

Det blir att köpa en ny o-ring och plocka ihop delarna igen innan man kan ställa ner den på backen.

Men mina nya motorfästen gjorde nytta iaf, motorn rör sig inte mycket. :)

Link to comment
Share on other sites

Oj, oj, nu är du nära! :)/>/>

Japp.

Hade bara Volvo butiken haft öppet idag, så hade jag köpt en o-ring och skruvat ihop allt redan idag. Men nu blir jag tvungen att vänta tills på måndag när dem har öppet igen. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag o-ringen, skruvade ihop allt igen och fick tagit mig årets premiärtur :)

Lite kallt var det, men det var det värt bara för att ha kört bilen redan i februari!

Men efter ha skruvat en del på coiloversen och försökt då den någorlunda plan, så inser jag att jag nog blir tvingad till att köpa 2st hjälpfjädrar bak. Lyfter jag upp bilen, så hänger fjädrarna lösa och det gillar nog inte bilprovningen.

Men nu har jag iaf fått ordentlig fjädring bak, tidigare var det nog bara däcken som fjädrade.

post-611-0-10110000-1393263912_thumb.jpg post-611-0-99053100-1393263930_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har mjukare fjädring nu då :thumbsup:/>/>

Kommer att gå ruskigt fort på kullen i sommar.

Jörgen B

Nja, faktiskt hårdare. Gick från 200lb till 215lb bak.

Men jag tror att dämparna var ganska dåliga eller fjädrarna så hård komprimerade från början att det inte fanns någon fjädringsväg kvar. Kändes mycket mjukare på vägen nu, det lilla jag hann köra.

Link to comment
Share on other sites

Du hann först! :D

Fråga: Får du plats att vända framdämparna? Jag har sett Caterhamar med framdämparna "upp och ner", man tjänar lägre ofjädrad massa på det viset. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Du hann först! :D/>/>

Fråga: Får du plats att vända framdämparna? Jag har sett Caterhamar med framdämparna "upp och ner", man tjänar lägre ofjädrad massa på det viset. :thumbsup:

Japp :)

Jo, jag har också sett det. Men det är väl bara på vissa R modeller (R300, R400 m.fl.) som har dessa va?

http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=2671

Har inte kollat om det får plats upp och ner, men tror inte det. Funkar det med alla typer av dämpare?

Link to comment
Share on other sites

Nja, faktiskt hårdare. Gick från 200lb till 215lb bak.

Men jag tror att dämparna var ganska dåliga eller fjädrarna så hård komprimerade från början att det inte fanns någon fjädringsväg kvar. Kändes mycket mjukare på vägen nu, det lilla jag hann köra.

Det där är intressant och behöver utredas. Jag trodde ju att du hade "byrålådseffekt" i länkarna och att det var därför den var så stenhård. Hur upplever du balansen i bilen det lilla du körde?

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag o-ringen, skruvade ihop allt igen och fick tagit mig årets premiärtur :)/>

Lite kallt var det, men det var det värt bara för att ha kört bilen redan i februari!

Men efter ha skruvat en del på coiloversen och försökt då den någorlunda plan, så inser jag att jag nog blir tvingad till att köpa 2st hjälpfjädrar bak. Lyfter jag upp bilen, så hänger fjädrarna lösa och det gillar nog inte bilprovningen.

Men nu har jag iaf fått ordentlig fjädring bak, tidigare var det nog bara däcken som fjädrade.

post-611-0-10110000-1393263912_thumb.jpg post-611-0-99053100-1393263930_thumb.jpg

Nyfiken

Klarar du db kraven på bana med din ljuddämpare?

Link to comment
Share on other sites

Det där är intressant och behöver utredas. Jag trodde ju att du hade "byrålådseffekt" i länkarna och att det var därför den var så stenhård. Hur upplever du balansen i bilen det lilla du körde?

Upplevdes mjukare bak, iaf när man körde över brunnslock mm. Sedan hade jag inte hunnit ställa in höjden på bilen alls.

Skall bli spännande att testa när jag har ställt in allt.

Link to comment
Share on other sites

Turbo gör hur mycket som helst på ljudet, kommer ihåg min kompis subaru impreza med 3" rakt avgassystem efter turbon, den lät mindre än min honda civic 1,5 med 2" system och japsdämpare på slutet.

Link to comment
Share on other sites

Upplevdes mjukare bak, iaf när man körde över brunnslock mm. Sedan hade jag inte hunnit ställa in höjden på bilen alls.

Skall bli spännande att testa när jag har ställt in allt.

Du fick ett sms av mig för några dagar sedan va? Jonny kan tänka sig att låna ut vågarna, bara hör av dig. Och du, när du ändå har honom på kroken så pressa honom på lite om ride-hight och "attack vinkel" samt hur man mäter upp framvagnen(för att justera höjden på steering rack("bump steer"-justering)).

Fy fanken, du kommer att bli snabb i sommar! :D

Link to comment
Share on other sites

Du fick ett sms av mig för några dagar sedan va? Jonny kan tänka sig att låna ut vågarna, bara hör av dig. Och du, när du ändå har honom på kroken så pressa honom på lite om ride-hight och "attack vinkel" samt hur man mäter upp framvagnen(för att justera höjden på steering rack("bump steer"-justering)).

Fy fanken, du kommer att bli snabb i sommar! :D

Nej, jag fick inget meddelande. Men jag har ett nummer till Jonny som jag fick av honom för 2 år sedan, hoppas han inte har bytt nummer.

Jag skall ringa honom efter att jag har fått monterat mina hjälpfjädrar bak som jag beställde idag.

Målet är komma ner till 60s blankt (eller bättre). För att bli snabbare behöver nog huvet trimmas för att inte sätta gränser.

Link to comment
Share on other sites

Konstigt, jag skickade det efter att vi snackats vid. Hur blev köttbullarna? :D

Låt Jonny ta en sväng med den på kullen eller någon annan bana i sommar så får du ett bra riktmärke att sikta på. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Nja, faktiskt hårdare. Gick från 200lb till 215lb bak.

Men jag tror att dämparna var ganska dåliga eller fjädrarna så hård komprimerade från början att det inte fanns någon fjädringsväg kvar. Kändes mycket mjukare på vägen nu, det lilla jag hann köra.

Det kan mycket väl vara så att dämpningsfunktionen i dina gamla dämpare var sliten och kan även vara mycket avlagringar inuti och

då kan funktionen bli lidande, nya dämpare är bra :thumbsup:/>

Märker på mina dämpare som funkar perfekt än så länge att om jag klickar på några snäpp till så blir dom betydligt stummare

och man kan lätt tro att det är hårda fjädrar som sitter på :prop:/> .

Det är ju trots allt dämpfunktionen som är den viktigaste och inte fjädern, den kan man ha mjukare och justera dämpningen istället

men en för hård fjäder kan du inte justera bort....

Kommer nog att bli bra det där Jari.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

HejFår instämma din bil ser bra ut.

Lite frågor ang din bil.Hjälpfjädrar har du bilder eller länk, samt lite förklaringar om funktion eller var man hittar detta?

Dina ändringar på oljetråget och ökningen av oljenivån. Gav det förväntadt resultat?Jag har problem med att olje lampan blinkar till vid hård venstersvängHur långt sticker din svängljulskåpa ner under ramen?

Link to comment
Share on other sites

HejFår instämma din bil ser bra ut.

Lite frågor ang din bil.Hjälpfjädrar har du bilder eller länk, samt lite förklaringar om funktion eller var man hittar detta?

Dina ändringar på oljetråget och ökningen av oljenivån. Gav det förväntadt resultat?Jag har problem med att olje lampan blinkar till vid hård venstersvängHur långt sticker din svängljulskåpa ner under ramen?

Köpte på Ebay:

http://www.ebay.co.uk/itm/Helper-springs-3-long-2-25-ID-40-LBS-/191080094068?ssPageName=ADME:L:OU:GB:3160

Den hjälper alltså till att hålla huvudfjädern i spänn, även vid fullt utfjädrat tillstånd. Vid normal och infjädrat tillstånd så är hjälpfjädern oftast fullt komprimerad (den skall vara väldigt mjuk, hårdare typer kallas istället Tender Spring och har en lite annan funktion). På så sätt får man huvudfjädern att vara på plats vid t.ex. Bilprovningen när bilen lyfts, annars kan man få ombesiktning för fjädern inte sitter fast.

Ändringarna jag gjorde i tråget hjälpte, men inte fullt ut. Jag får fortfarande oljelampsblinkningar vid hård inbromsning och skarpa vänstersvängar. Skulle behöva bygga om tråget, vill ha klaffar runt pickupen.

Svänghjulskåpan är min lägsta punkt, men har inte koll på hur långt under ramen den sticker ner. Kan mäta det nästa gång jag är ute i garaget.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret.Fortsatta ändringar i tråget får du gärna redovisa med många bilder fram över.Vet Att det är flera som har detta problemet med dippande oljetryck. särskilt så verkar det resultera i turbo haveri.Jag har ingen respirator men har ändå på konbana lyckats knäcka lagren på två motorer och tycker väl att det räcker. Trolig var väl att motorerna inte var verhallade utan bara flyttade från en standard Volvo.Volvo har på sina Italien bilar monterat en skrap plåt mellan sumpen och vevaxeln som jag köpte men gav bort då jag byggde ny motor och enlikt hjälpande hand inte behövde.Jag kommer att montera en sådan när jag får tjänstemannen på Volvo att hitta den i reservdels registret.

Hjälpfjädrar.Skulle väl kanske göra att man utan att veta vad man talar om skulle kunna säga att man får en progressiv in på fjädringen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också volvomotor, och jag har också skrotat några bottendelar. Det som funkat bäst hittills är ett mer originalformat kortat oljetråg, med en skvalpplåt som är så tät som möjligt runt sugröret. Tratten i slutet har jag skippat helt, så hålet i skvalpplåten behöver inte var så stort.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret.Fortsatta ändringar i tråget får du gärna redovisa med många bilder fram över.Vet Att det är flera som har detta problemet med dippande oljetryck. särskilt så verkar det resultera i turbo haveri.Jag har ingen respirator men har ändå på konbana lyckats knäcka lagren på två motorer och tycker väl att det räcker. Trolig var väl att motorerna inte var verhallade utan bara flyttade från en standard Volvo.Volvo har på sina Italien bilar monterat en skrap plåt mellan sumpen och vevaxeln som jag köpte men gav bort då jag byggde ny motor och enlikt hjälpande hand inte behövde.Jag kommer att montera en sådan när jag får tjänstemannen på Volvo att hitta den i reservdels registret.

Hjälpfjädrar.Skulle väl kanske göra att man utan att veta vad man talar om skulle kunna säga att man får en progressiv in på fjädringen.

Här är en del om skrapplåten på B204GT/FT

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=52915&view=print

Link to comment
Share on other sites

Jag ska nog prova med Accusump

Har funderat på det med Accusump också. Men det blir ju ytterligare en hyfsat stor pryl att placera i ett redan trångt motorrum.

Link to comment
Share on other sites

Idag kom mina hjälpfjädrar från England. Var tvungen att gå ut i garaget direkt för att montera dem, så nu sitter dem i bilen och bra blev det. :)

post-611-0-68014300-1393868503_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på det med Accusump också. Men det blir ju ytterligare en hyfsat stor pryl att placera i ett redan trångt motorrum.

Ja men hellre än ett ras. Jag har sett där de satt den i kupen och även i bagageutrymmet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är bilen helt klar efter vinterns uppdatering.

Idag har jag gjort en corner weight på den. Vägd med förare 75kg (jag alltså) och full tank 35L:

VF 191,8kg / HF 182,6kg

VB 201,5kg / HB 196,2kg

Diff V-H fram: 9,2kg

Diff V-H bak: 5,3kg

Diff fram-bak: -23,3kg

Viktfördelning F / B: 48,5 / 51,5%

Diff HF-VB / VF-HB: -3,9kg

Inte så illa va? :)

Men fortfarande är bilen alldeles för tung, tomvikt 662kg!!

Sedan har jag visserligen använt mig av vågar från Biltema, men vägningen gjordes totalt 5ggr med rullningar mellan vägningarna och det diffar inte så mycket mellan gångerna. Vägde av vågarna innan med laser, så dem ligger inom 0,5mm tolerans.

Vikterna ovan är ett snitt från 5 vägningar.

Var tvungen att ta lite nya bilder också.

post-611-0-89616400-1395324821_thumb.jpg post-611-0-31836100-1395324834_thumb.jpg post-611-0-17901800-1395324844_thumb.jpg

Nu får gärna vårens varma väder komma, så att man kan ut och åka.

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

Jari har 40N/mm-fjädrar bak och 30N/mm-fjädrar fram, vågarna står inom +- 0,5 mm => maxfelet på en diagonal är 1mm vilket motsvarar ca 3,5 kilo åt ena eller andra hållet. 3,9 kilo är förbaskat nära vad uppställningen fixar. Skall man ner på toleransen så skall en bakfjäder flyttas 1/10mm. Och glöm inte, detta är helt utan toleransen i vågarna. De tillför säkert åtminstone kanske ett halvkilo i feltoleransen.

Så, om jag hade varit i Jaris kläder hade jag gått vidare väl förvissad om att jag kommit så långt det går i den setupen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lite mer uppdateringar inför säsongen.

Fick köpt mig en mittenspegel och för att slippa krångla blev det en original direkt från Caterham.

Sedan köpte jag mig en äkta Caterham trackday båge, lätt begagnad (eller om den kanske är ny, för det syns inte att den är använd). Fick modifiera lite för att den skulle passa på bilen, men nu sitter den på plats. Det skall bara tillverkas en sträva framåt som kan bultas på plats inför bandagar.

Tyvärr är den gjord för en högerstyrd bil, men den skall modifieras med en extra snedsträva så att det blir ett kryss.

Men redan nu är den bra mycket bättre än min förra båge, den var ihopsvetsad av flera bitar och svetsarna var slipade ganska rejält. Dessutom var materialet riktigt klent. Så det är väl tur att man inte har varit med om en olycka, den hade garanterat vikit sig direkt.

Den nya är dessutom 7cm högre vilket behövdes, för hjälmen stack nästan upp till överkant på den gamla bågen.

post-611-0-89186300-1397747388_thumb.jpg post-611-0-68953800-1397747398_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag hände något som bara inte får hända. Glömde spänna fast huven när jag åkte iväg på en runda, så flög av vid ett tillfälle när jag gasade på! :o

Som tur är hade jag ingen precis bakom mig. Den landade på asfalten men gled av vägen, så att bilarna bakom inte körde över den.

Det blev lite repor i lacken och ett hörn fick sig lite slag. Så det blir till att knacka aluminium och senare lacka om huven. :banghead:

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

Kul o höra att andra kan glöma att spänna fast huven.

Det gör förbannat ont att få den på näsan eller i pannan endast med skinhuva på med blodvite som resultat vid två tillfällen.

Jo det räcker inte med två gånger utan även en tredje gång men då mistänker jag sabbotage som är en anna historia.

Det är annledningen till att det blir flipp front som inte kan öppna bakåt. Jo den skulle kanske kunna lossa i framkant men då hoppas jag att den landar i skogen.

Med gångjärn i bak-kanten skulle jag rekomendera att man mäter så att den inte räcker ända till näsan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har glömt detta 2 gånger, men första gången kom jag på det innan jag hunnit köra för långt.

Funderar på om man skulle göra ett par hakar i framkant som går in under noskonen som förhindrar den från att lyfta ifall man nu skulle glömma spänna fast den igen. Krångligare att sätta på huven, men då kanske den inte flyger av iaf...

Sedan funderar jag på att sätta en A4 lapp på ratten med texten "HUVEN!!" som jag måste ta bort varje gång jag åker iväg (åtminstone från garaget).

Link to comment
Share on other sites

Bah, stenålderslösningar!

Microbrytare/sensor i låsanordningen som via något elektroniskt kopplas som startspärr. Som hemläxa kan man lura ut en lösning som gör att man behåller säkerheten i lösningen samtidigt som man tillåter att man provkör motorn med "locket" av.

Link to comment
Share on other sites

Funkade utmärkt med 4 mm neon gult snöre inköpt på någon marin butik.

Blått spännband med Biltema reklam funkar också men inte lika chikt.

Läderrem snygt.

Edited by PeerO
Link to comment
Share on other sites

Jag har också tappat en huv, Duett 1957 A-traktor. Precis innan en bro över en å. Naturligtvis hittade vi den inte, den måste ha landat i vattnet och strömmen förde den med sig. Det enda som hände var ett litet jack i takkanten. Man lär sig att dubbelkolla låsningen nästa gång, jag hade glömt det när jag bytt varvtalsrotorn mot en vanlig.

Vet inte riktigt varför hypocrite.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag har glömt detta 2 gånger, men första gången kom jag på det innan jag hunnit köra för långt.

Funderar på om man skulle göra ett par hakar i framkant som går in under noskonen som förhindrar den från att lyfta ifall man nu skulle glömma spänna fast den igen. Krångligare att sätta på huven, men då kanske den inte flyger av iaf...

Sedan funderar jag på att sätta en A4 lapp på ratten med texten "HUVEN!!" som jag måste ta bort varje gång jag åker iväg (åtminstone från garaget).

Enklare att lära sig antingen är huven på OCH låst eller helt av, inget annat :)

Link to comment
Share on other sites

Enklare att lära sig antingen är huven på OCH låst eller helt av, inget annat :)/>/>

Jag vet, det är det enklaste sättet. Men det är inte alltid så enkelt att komma ihåg allt när man pillar med bilen.

Idag investerade jag i ett set med små fina hammare och mothåll för att kunna knacka rätt hörnet. Sedan blir det kanske lack redan under sommaren, hade tänkt göra det till vintern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...