Jump to content

Rotgas


pelle17B

Recommended Posts

Jag funderar på enklaste sättet att få till rotgas när jag svetsar i alu och RF.

Dubbla tuber och dubbla klockor känns som ett för dyrt sätt.

Dubbel regulator på tuben blir också dyrt och funkar inte då jag har en 11 liters tub med inbyggd regulator.

Funkar det att göra en T-anslutning på slangen efter regulatorn och justera upp flödet?

Jag kör ren argon till TIG svetsen. Vore smidigt att kunna använda MIGens flaska för ROT gas. Är förmodligen inte optimalt, men kan man använda Mison 18 som rotgas på alu och RF med acceptabelt resultat?

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på enklaste sättet att få till rotgas när jag svetsar i alu och RF.

Dubbla tuber och dubbla klockor känns som ett för dyrt sätt.

Dubbel regulator på tuben blir också dyrt och funkar inte då jag har en 11 liters tub med inbyggd regulator.

Funkar det att göra en T-anslutning på slangen efter regulatorn och justera upp flödet?

Jag kör ren argon till TIG svetsen. Vore smidigt att kunna använda MIGens flaska för ROT gas. Är förmodligen inte optimalt, men kan man använda Mison 18 som rotgas på alu och RF med acceptabelt resultat?

/Peter

5 liters gasflaskor brukar gå att få för överkommliga pengar, dessutom lätta att sälja när man vill bli av med dom.

http://www.blocket.se/lulea/Gasflaska_Argon__alu_rf__33964513.htm?ca=16&w=3

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på enklaste sättet att få till rotgas när jag svetsar i alu och RF.

Dubbla tuber och dubbla klockor känns som ett för dyrt sätt.

Dubbel regulator på tuben blir också dyrt och funkar inte då jag har en 11 liters tub med inbyggd regulator.

Funkar det att göra en T-anslutning på slangen efter regulatorn och justera upp flödet?

Jag kör ren argon till TIG svetsen. Vore smidigt att kunna använda MIGens flaska för ROT gas. Är förmodligen inte optimalt, men kan man använda Mison 18 som rotgas på alu och RF med acceptabelt resultat?

/Peter

en kompis till mig är licenssvetsare på tig och han har gjort en t-koppling efter regulatorn och en lång slang

som han lägger in i röret eller vad det nu är vad man svetsar,,enkelt och billigt.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jag skaffade en enkel flödesmätare för svetsgas igår. Typ ett rör med en kula i som man håller mot svetspistolen. Jag skall prova med ett T-stycke och en slang för rotgas. Något att klämma ihop rotgasslangen med för lagom flöde och sedan justera flödet på regulatorn så att det blir rätt i svetshandtaget.

En intressant iakttagelse är att det kommer en jättepuff gas när man börjar svetsa. Vore det inte ett galler i toppen på flödesmätaren skulle man skjuta upp kulan i taket.

Funderar på om det finns något billigare sätt att dämpa puffen än en såndär fräsig och dyr elga optimator eller vad de heter. man kanske kan sätta en liten förträngning i slangen, lagom stor för att släppa igenom ett flöde på 15 l/h eller så i normaldrift. Då borde normalflödet inte vara något problem, men man kanske dämpar jättepuffen. Gas är ju som bekant inte billigt och TIG svetsar formligen äter gas i helt overkliga mängder. Många start och stopp blir det också.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Man får en känsla av att det är en rätt rejäl puff så din optimator för 400 spänn har du nog tjänat in snabbt. Jag skulle kunna trä en plastpåse över munstycket för att få en mer kvantitativ uppfattning om hur mycket puffen är.

Flaskan jag har är AirLiquides 11l med inbyggd regulator så jag antar att det inte går att koppla till en optimator även om man får fatt i en för hanterbara pengar. Har sett att den finns i en specialversion för min flaska också, men oddsen att hitta en sådan för rimlig kostnad måste vara astronomiskt små tyvärr. Därav funderingarna på andra lösningar.

Funderade för övrigt ett tag på att köra 10 liters flaska utan inbyggd regulator från Yara/Paraxair. Den är billigare och billigare fyllning på. Min närmste Yara gasdepå strulade så med leveranser och en vecka senare när de sa att de kanske hade fått hem den stängde de dessutom dörren mer eller mindre i ansiktet på mig när jag skulle hämta precis vid stängningsdags. Jag blev ärligt talat förbannad och tröttande.

Man är ju rädd att strulet med leveranserna och servicefaktorn upprepas varje gång man skall byta flaska så det det blev en Air Liquide istället. Jag betalar nu lite extra, med ett leende, för att slippa ha med Yara leverantören att göra!

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Det såldes en sådan optimator på Tradera dagen innan och jag råkade nästan bjuda på den..... Har för mig att den gick för ungefär samma pengar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu trätt en plastpåse över gashandtaget för att få en känsla för hur mycket extra gas som kommer i puffen.

Provade med 7 l/min och någon sekund i preflow och typ 3 sekunder i afterflow. Om man bara duttar till på pedalen så gasen slår till, men bara går preflow + afterflow tiden så står gaspuffen förvånande nog för en relativt liten volym av det som fylls i påsen. Vinsten med att få bort den kanske inte är så stor ändå.

Har också provat med ett T-stycle för rotgas. Jag tycker det är ett jäkla justerande innan man har rätt flöde i handtaget och vettigt i rotgasen. De påverkar varandra mycket. Ställer man rotgasflödet lagom så minskar det drastiskt när man börjar svetsa.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

En gaslins ska tydligen spara en hel del gas. Har inte provat självännu.

4-5 liter brukar jag klara mig med på svart med 6:ans dysa. (utan gaslins)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...