ThomaZ Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 Mitt eget Locost bygge går lite trögt. Funderar på att köpa ett mer färdigt projekt som t.ex. har passerat SFRO 1:an men som har 2:an kvar. Det finns några till salu men säljarna påpekar ofta att om projektet säljs så måste SFRO 1:an göras om av köparen. Vad innebär det i detalj? Skall man tolka det hårt så skall en nästa körklar bil demonteras ned igen, färgen på ramen och bärarmar tas bort för att svetsarna skall kunna inspekteras m.m. Är det verkligen så illa? Har man ingen nytta av att SFRO 1:an redan är gjord en gång? Har man någon fördel av att fortsätta använda den besiktningsman som säljaren har valt? Även om den besiktningsmannen bor i en annan del av landet… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 Jag tycker du ska ringa den bes.man som gjort SFRO 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 22, 2011 Share Posted May 22, 2011 Besiktningen måste göras om, dvs man måste betala besiktningsavgiften och genomföra en byggbesiktning (och slutbesiktning). Anledningen är att vår erfarenhet är att de flesta byggen som byter ägare också ändras ganska mycket. Omfattningen på byggbesiktningen kan du förstås diskutera med din besiktningsman, och det är ju enklare om du bor så till att du kan använda samma person som gjorde första besiktningen på bygget. Om det inte har gått så lång tid och inget väsentligt ändrats klarar du dig förmodligen utan att riva isär speciellt mycket till din byggbesiktning. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted May 22, 2011 Share Posted May 22, 2011 Bra svar av Gustaf. Kan ta min bil som exempel, jag var tvungen att göra en ny sfro besiktning. Killen som började bygga min bil gjorde en sfro 1:a besiktning 89 sen via en massa ägare mellan mig och Milan så gjorde jag en ny sfro besiktning 01. Jag hade tagit med mig alla dokument jag fick när jag köpte bilen, besiktnings mannen var nöjd med dom och det behövdes inte plockas isär nått utan det vart en slutbesiktning på en gång. Men som sagt var så var det här ju ganska så länge sen så det kanske har ändrats lite. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted May 22, 2011 Share Posted May 22, 2011 jag lånar tråden lite. Hur pass omfattande besiktning krävs om jag byter motor från Pinto till en Zetec 1.8? Effekten är i stort sett identisk, är ju bara vikten som sänks något. Det känns lite surt om jag samtidigt måste byta mina taunusspindlar bland annat. Och i så fall - om det ska göras en komplett SFRO-besiktning och allt som hör till - hur blir det med avgasdispensavgiften som en gång är betald? Får jag tillbaka pengarna? :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 22, 2011 Share Posted May 22, 2011 Ja, Taunusspindlarna måste destrueras ;-) Om det är samma effekt (eller ökning inom rimliga gränser, kanske 10-20 % nånstans) räcker det normalt sett med en koll av att nya motorn sitter fast, ny provkörning och nytt bromsprov. När det gäller styrradie så är det rimligt att tänka sig att med lättare motor kan det bara bli bättre, förmodligen behöver inget ändras. Det skulle vara om du har extrem styrradie (kanske en bra bit över 90-100 mm) men det måste bedömas från fall till fall. Och det lär ju så fall gå att korrigera till rimliga värden med andra fälgar. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Jag har gjort detsamma då min pintohink sökte nya ägare... ...men, jag har en ytterliggare fråga.. Min motor är en helt standard 2,0l Zetec bortsett från avgassystemet, det som ligger på hyllan är dock ett spjällhus och Megasquirt. Så frågan är om jag ska montera det före besiktningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Jag tycker du ska ha rätt prylar på direkt. Man kanske räknar upp effekten en aning (säg till 140-145 hk) men det brukar funka bra i de flesta fall. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Det är bra att få in effekten i pappren. När jag SFRO min bil med 150hkr Gsi motor så skrev SFRO 140hkr.??? fråga mig inte varför. Nu orkar jag inte böka med det men det hade känts bättre att ha rätt i pappren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 27, 2011 Share Posted May 27, 2011 (edited) Jag passar på att låna tråden då jag har en liknande fråga. 5 års datumen närmar sig i rasande takt ( jag är samma person som gjorde 1:a sfro bes och är ifärd till sfro no 2) jag har tyvärr haft oturen att ha sönder ryggen så jag tappade ca två år pga detta och inte kunna skruva på bilen. Är det bara att göra om 1:a besiktningen eller vad händer? Edited May 27, 2011 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 28, 2011 Share Posted May 28, 2011 Ta kontakt med din SFRO-besiktningsman så får ni diskutera hur ni ska göra. 5-årsregeln är generell men inte absolut benhårdstenhård, man kan diskutera undantag från fall till fall. Anledningen till att 5-årsregeln finns är till stor del att det förekommer att reglerna ändras, och när nya regler kommer tillämpas de ju även på bilar som byggbesiktats tidigare. Regeln fungerar lite som "väckarklocka" och en förnyad byggbesiktning kan vara ett bra sätt att kolla att man inte bygger klart med lösningar som inte längre godkänns. Om man behöver förnya byggbesiktningen behöver man sällan "strippa" bilen helt utan det brukar gå att lösa enklare, om det inte gått väldigt lång tid eller om väldigt mycket ändrats i regelväg som påverkar bygget. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.