Mange Posted May 15, 2011 Posted May 15, 2011 (edited) Har blivit mer o mer sugen på att bygga en helt egen bil från grunden. Så hade tänkt mig att bygga en lotus super seven. Har även funderat på vad de ska sitta för saker i den så som motor, låda, bakaxel och länkarmar de lutar åt att de blir följande: Yamaha R1 motor Ford Sierra diff egenbyggda länkarmar sen har ja inte tänkt så mycket mer på vad de ska va för spec på den. om de finns någon här som har bra idéer kom gärna med tips. :) //Mathias Edited December 18, 2011 by Mange Quote
Mange Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 Alla bitarna är upp kapade och har börjat svetsa chassit bitarna upplagda, verkar som om alla grader stämmer bra fick bygga ett bord för att kunna vara på i rätt höjd. Quote
Mange Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 Har punktsvetsade det mesta av chassit, bara bakvagnen och framvagnen kvar i princip. sen ska ju i och för sig allt helsvetsas. börjat snickra ihop bakvagnen, det är nu de svåra börjar med allt mätande. börjat fundera på omja ska ha turbo eller inte. är inne på att antingen ha en SAAB 2.0 LTT på 154hk eller en SAAB 2.3 utan turbo på 150hk. det är ju häfftigare med sugmotor men vet inte än. Förslag? detta är ju världens bästa uppfinning. om han som kom på magnetvinkeln inte fick nobelpriset så borde ingen ha det... Börjat skissa lite på hur jag ska göra bakvagnen. blir dubbla A-armar och delad axel. diffen blir från ford sierra. någon som vet vart man kan köpa bra/billiga coilovers? behöver både till fram och bak, gärna sånna man kan ställa hårdheten på. utan triangulering med triangulering. tur man inte jobbar med att rita. Har kommit en bit på vägen nu med bakvagnen. Börjat förstärka allt. ska försöka beställa rör till länkarmarna, rör till störtbågen, mer fyrkantsprofil och andra delar till chassit. ska bli ett X i den översta rutan med samt den rutan som är bakåt. hoppas det duger åt SFRO :) nån som har tips på bakspindlar? helst med 4x108. Börjar faktisk bli lite små sugen på att ha en MC motor men chassit blir nog för tungt. Har snart petat i ytterliggare 12 meter fyrkantsprofil i chassit. Nån som har nån aning om vad ett chassi väger till en lotus seven ungefär? Har fortsatt med att helsvetsa allt vilket är riktigt tråkigt... men det måste göras. Vi har även hunnit lacka jockes golf :) Vänt på chassit för att kunna helsvetsa undertill, tur att det fortfarande inte är så tungt :) Nu när jockes golf står i garaget bredvid så fick jag helt plötsligt mycket mer plats :) Så ställde chassit mitt i garaget så man får mer plats runt om. Kanske börjar bli överdrivet med alla tvärstag? Men åker hellre i en "tung" men lite säkrare bil än en lättare men mer osäker. Man vill ju kunna krocka utan att få motorn i knät :) Här har vi ett gäng "gamla" bilder som ja inte lagt ut. Lite trängre när golfen var inne:P Detta var innan när jag mätte ut bakvagnen Ser lite"naken" ut om man jämför med nu :) Bakvagnen börjar ta form Man måste ju kolla hur den skulle se ut med däck :) Kanske ska skita i karossen? :P Tycker ändå däcken ser ganska breda ut. Det är ändå "bara" 205 :) Quote
cealm Posted May 15, 2011 Posted May 15, 2011 Välkommen ombord på Seven-byggar-skutan Mange. Ditt bygge måste vara det snabbaste hittills. Gratulerar och jag är Riktigt Imponerad. Kommer du göra regbes direkt när SBP öppnar imorgon? --- Så hade tänkt mig att bygga en lotus super seven. --- Detta skrevs i inlägg nummer 1 klockan 12:35 och i inlägget klockan 12:41 är bilen (nästan) på hjul. Och allt finns ju eftersom det finns bildbevis med klockslag! Kul med en ny tråd och ett nytt bygge. Quote
Mange Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 Välkommen ombord på Seven-byggar-skutan Mange. Ditt bygge måste vara det snabbaste hittills. Gratulerar och jag är Riktigt Imponerad. Kommer du göra regbes direkt när SBP öppnar imorgon? --- Så hade tänkt mig att bygga en lotus super seven. --- Detta skrevs i inlägg nummer 1 klockan 12:35 och i inlägget klockan 12:41 är bilen (nästan) på hjul. Och allt finns ju eftersom det finns bildbevis med klockslag! Kul med en ny tråd och ett nytt bygge. Tack så jätte mycket :) nja så snabb är jag inte, detta är en tråd ja flyttar hit så har väl varit igång lite över en månad. :) Quote
Mange Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 Välkommen hit Mange. :racesmile: Tack så mycket :) Quote
cealm Posted May 15, 2011 Posted May 15, 2011 ----- nja så snabb är jag inte, detta är en tråd ja flyttar hit ----- Det tror vi inte på, det vi tror på är att det är ett 6 minuters bygge, eller? Då inkluderat att du byggde ett bord också. Quote
Mange Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 Ser mycket snyggt ut :thumbsup: Tack så mycket :) Quote
Christer J Posted May 15, 2011 Posted May 15, 2011 (edited) Hej och välkommen i byggligan. Det ser ju bra ut hittills. Har du bestämt dig för Saabmotor, och i så fall vilken? Det är ju bra att ha motorn i ramen innan man bygger färdigt alltför mycket, med tanke på motorfästen avgasrör och styrdragningen mm mm. Jag skymtar ju en donator bil på utsidan på någon bild, annars finns det ju en bra kombination till salu här på forumet. http://www.locostswe...=0 Edited May 15, 2011 by Christer J Quote
Mange Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 Hej och välkommen i byggligan. Det ser ju bra ut hittills. Har du bestämt dig för Saabmotor, och i så fall vilken? Det är ju bra att ha motorn i ramen innan man bygger färdigt alltför mycket, med tanke på motorfästen avgasrör och styrdragningen mm mm. Jag skymtar ju en donator bil på utsidan på någon bild, annars finns det ju en bra kombination till salu här på forumet. http://www.locostswe...=0 Tack så mycket :) ne det är ingen donator bil :P men det blir nog en SAAB 9000/900 motor en 2.0ltt. har faktiskt börjat leta lite efter motor/donatorbil //Mathias Quote
Christer J Posted May 15, 2011 Posted May 15, 2011 Jag råder dig att köpa en körbar 9000 94-98 , då har du med all elektronik och vet att motorn fungerar. Insuget passar bättre och vattenpumpen gör att du kan ha en betydligt enklare remdragning än om du väljer 900. Men oavsett vad du väljer/får tag på så spara donatorbilen tills du är säker på att allt elektriskt är klart och att du inte kan eller vill ta något mer ur bilen. Sälj sedan det som blir över. Min bil är ett exempel på att det går att använda väldigt mycket från donatorn om man vill, trots att man inte bygger med Forddelar. Jag har mycket gratis på min bil tack vare att jag sålt delar för nästan hela köpesumman av bilen. Och det är ganska många som bygger med Saabmotorer, så det finns många ideer här på forumet. Christer. Quote
Matz Posted May 15, 2011 Posted May 15, 2011 Kul att du hittade hit Mathias! Som jag sa till dig tidigare idag så är det här du ska "hänga" när du bygger. Här finns en samlad kompetens som är svår att hitta någon annanstans :prop: Quote
Mange Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 Kul att du hittade hit Mathias! Som jag sa till dig tidigare idag så är det här du ska "hänga" när du bygger. Här finns en samlad kompetens som är svår att hitta någon annanstans :prop: Tackar :) a det är några här som gjort detta innan ;) Quote
Mange Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 Jag råder dig att köpa en körbar 9000 94-98 , då har du med all elektronik och vet att motorn fungerar. Insuget passar bättre och vattenpumpen gör att du kan ha en betydligt enklare remdragning än om du väljer 900. Men oavsett vad du väljer/får tag på så spara donatorbilen tills du är säker på att allt elektriskt är klart och att du inte kan eller vill ta något mer ur bilen. Sälj sedan det som blir över. Min bil är ett exempel på att det går att använda väldigt mycket från donatorn om man vill, trots att man inte bygger med Forddelar. Jag har mycket gratis på min bil tack vare att jag sålt delar för nästan hela köpesumman av bilen. Och det är ganska många som bygger med Saabmotorer, så det finns många ideer här på forumet. Christer. jo jag har tänkt så me faktiskt för de finns ju massa knappar, kablar, mätare o pumpar o skit man kan behöva :)Sen vad kostar en rostig saab 9000 liksom? inget i princip. Men hade ändå tänkt renovera motorn, men kan ju va kul o kunna provköra den innan man renoverar den :) //Mathias Quote
cealm Posted May 15, 2011 Posted May 15, 2011 (edited) ---- Sen vad kostar en rostig saab 9000 liksom? inget i princip.---- Jag har en Saab9000 A50 -97 med 2 ägare och garanterade mil, jag kan sälja den jättedyrt....... eller ändå dyrare om det skulle behövas.... Edited May 15, 2011 by cealm Quote
Sonett7 Posted May 15, 2011 Posted May 15, 2011 Har du fått tips på bakspindlar ännu? Senare spindlar till Saab og900 -88 till -93 har 4*108 och skall visst passa ihop med drivaxlarna från Ford Sierra om man hittar rätt delar... Finns en Locost med Suzuki Swift-motor som byggts med detta till bakvagnen - sök igenom den byggtråden så hittar du säkert mer info. Quote
Mange Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 Har du fått tips på bakspindlar ännu? Senare spindlar till Saab og900 -88 till -93 har 4*108 och skall visst passa ihop med drivaxlarna från Ford Sierra om man hittar rätt delar... Finns en Locost med Suzuki Swift-motor som byggts med detta till bakvagnen - sök igenom den byggtråden så hittar du säkert mer info. Tackar :) har faktiskt funderat på sånna spindlar, men att ha dom i fram och saab 9000 bak, men kanske är enklare med 900 i bak? Quote
Kilkenny Posted May 15, 2011 Posted May 15, 2011 Välkommen! Kul bygge och bra med bilder, we like. :racesmile: Quote
Rikard Larsson Posted May 16, 2011 Posted May 16, 2011 börjat fundera på omja ska ha turbo eller inte. är inne på att antingen ha en SAAB 2.0 LTT på 154hk eller en SAAB 2.3 utan turbo på 150hk. det är ju häfftigare med sugmotor men vet inte än. Förslag? Det är en icke-fråga. Klart du ska ha turbo! Vet inte hur mycket du känner till om saab-motorer, men med original hårdvara får man ut en bra bit över 200 hästar (kan behöva en magnetventil). Med lite bättre andning in och ut, som det oftast blir på en sjua, kan man närma sig 250 hk. Jag kör megasquirt i min, men jag tror jag hade satsat på original motorstyrning om jag skulle byggt idag. Det finns nämligen sätt att själv mappa trionic ;) Quote
Morty Posted May 16, 2011 Posted May 16, 2011 Det är en icke-fråga. Klart du ska ha turbo! Frågan är vad man ska använda bilen till. Om man får för sig att prova på t.ex. Roadsport så fungerar inte en turbomotor enligt nuvarande beräkningsmall. Men för gatbruk och trackdays :thumbsup: Quote
Mange Posted May 16, 2011 Author Posted May 16, 2011 Det är en icke-fråga. Klart du ska ha turbo! Vet inte hur mycket du känner till om saab-motorer, men med original hårdvara får man ut en bra bit över 200 hästar (kan behöva en magnetventil). Med lite bättre andning in och ut, som det oftast blir på en sjua, kan man närma sig 250 hk. Jag kör megasquirt i min, men jag tror jag hade satsat på original motorstyrning om jag skulle byggt idag. Det finns nämligen sätt att själv mappa trionic ;) Har faktisk experimenterat en hel del med Saab motorerna, så ska faktiskt bygga ett BDM interface så ja kan mappa trionicen själv :) där av Saab valet:) men blir väl en LTT till besiktningen sen byter ja väl dom delarna som krävs för att göra de till en fulltryckare :) Quote
Mange Posted May 16, 2011 Author Posted May 16, 2011 Frågan är vad man ska använda bilen till. Om man får för sig att prova på t.ex. Roadsport så fungerar inte en turbomotor enligt nuvarande beräkningsmall. Men för gatbruk och trackdays :thumbsup: En snabb sommar bil är väl grundmålet, sen blir de nog lite bana med men inget tävlande :) Quote
Mange Posted May 16, 2011 Author Posted May 16, 2011 Välkommen! Kul bygge och bra med bilder, we like. :racesmile: Tack så mycket :) Quote
Sonett7 Posted May 16, 2011 Posted May 16, 2011 Vilken variant av BDM är du ute efter - den klassiska för parallellport eller USB-varianten? Tyckte att du skrev på Rejsa att du skulle köra Rover V8? :Hmm: Quote
Mange Posted May 16, 2011 Author Posted May 16, 2011 Vilken variant av BDM är du ute efter - den klassiska för parallellport eller USB-varianten? Tyckte att du skrev på Rejsa att du skulle köra Rover V8? :Hmm: den med parallellport blir det :) a ja har dividerat jätte mycket om ja ska ha Rover 8a eller Saab fyra men det blir en Saab fyra nu tillslut :) Quote
Tabac Posted May 16, 2011 Posted May 16, 2011 den med parallellport blir det :) a ja har dividerat jätte mycket om ja ska ha Rover 8a eller Saab fyra men det blir en Saab fyra nu tillslut :) Hallå! Jaha, så det är inte aktuellt med en SAAB trea då ??? (tvåtaktsmotorn) :lol: Quote
Mange Posted May 16, 2011 Author Posted May 16, 2011 Hallå! Jaha, så det är inte aktuellt med en SAAB trea då ??? (tvåtaktsmotorn) :lol: haha nja det är det inte :P vore i och för sig lite tufft :P Quote
Mange Posted May 17, 2011 Author Posted May 17, 2011 >>Mange Såg du mitt PM? :hypocrite: japp nu har ja :) har svarat på det me :) Quote
Mange Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 (edited) Dags för update igen då:) Var i garaget i söndags och fixade lite. Har gjort klart kardantunneln. Började jätte bra, tills jag kom på att jag följde ritningen som är till en engelsk bil = högerstyrd :banghead: Men kom på det innan det var för sent som tur va :)Känner faktiskt att det börjar likna en bil nu. "Bara" bakänden kvar nu och lite i fram. Men behöver skaffa fram mer matrial. Eller får man blanda fyrkantsprofil och rör? Börjat fundera på stötdämpare me, någon som testat med MC dämpare på? Antar att dom är ganska hårda men min seven blir ganska tung så de kanske går. Eller vad tror ni? Har börjat fundera på att göra egna stolar me, för att det blir ganska tajt mellan väggen och kardantunneln. Någon som gjort dom stolarna som är i boken? Det blir mycket frågor :P //Mathias Edited May 23, 2011 by Mange Quote
Jocke4U Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Ser mycket bra ut. Vill du kolla på mitt bygge med SAAB motor så är du välkommen till Alingsås. Quote
Mange Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 Ser mycket bra ut. Vill du kolla på mitt bygge med SAAB motor så är du välkommen till Alingsås. Tack så mycket :) länk till bygget? Alingsås det är ju inte så långt heller :) Quote
Mange Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 Tack så mycket :) länk till bygget? Alingsås det är ju inte så långt heller :) Nu såg jag länken till bygget :) Det är ju du ju. Har faktiskt fått lite inspiration från dig att välja SAAB motorn :) Quote
Jocke4U Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Härligt när det smittar av sig :) Jo det finns ju några med SAAB motor på vägen och några ytterligare på väg ut :) Quote
Thomas Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 SAAB:motor är mkt prisvärd per HK. och att man sedan lätt kan konvertera till bakhjulsdrift är bara +. Quote
Mange Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 SAAB:motor är mkt prisvärd per HK. och att man sedan lätt kan konvertera till bakhjulsdrift är bara +. Precis. Sen är dom ganska snygga o lätt mekade me :) Quote
Christer J Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Snygga? Utan avgaspipor kan inte en motor vara vacker i alla fall.. PS. Jag har Saabmotor i min 7a.. Quote
Rikard Larsson Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Jag har några snedsträvor i 20x2 mm rundrör, uppmärksammades men ifrågasattes inte på SFRO 1. Quote
Mange Posted May 24, 2011 Author Posted May 24, 2011 (edited) Jag har några snedsträvor i 20x2 mm rundrör, uppmärksammades men ifrågasattes inte på SFRO 1. På vad sätt uppmärksammades det? ok för ja har 6m 25x2 rundrör, samma kvalité som mina 25x25x2. de borde väl vara ok då? Edited May 24, 2011 by Mange Quote
Thomas Posted May 24, 2011 Posted May 24, 2011 (edited) Precis. Sen är dom ganska snygga o lätt mekade me :) Snygga vet jag inte om de är precis. Bugatti och Isotta fraschini gjorde vackra motorer. Ferraris är också vackra. Edited May 24, 2011 by Thomas Quote
Mange Posted May 25, 2011 Author Posted May 25, 2011 Snygga vet jag inte om de är precis. Bugatti och Isotta fraschini gjorde vackra motorer. Ferraris är också vackra. aa de klart dom e ju snyggare:P Quote
Mange Posted May 25, 2011 Author Posted May 25, 2011 på tal om snygga motorer tycker ja den här e lite häfftig. (ett annat projekt) :) Quote
Mange Posted June 6, 2011 Author Posted June 6, 2011 Dags att skriva lite igen:) har inte hunnit göra så mycket på grund av examen osv men lite har det blivit gjort. har snart gjort klart bakänden, satt dit rören i bak. så snart är det dags att köpa rör till länkarmar, bakdiff motor och låda. Vet att jag är velig men börjar bli sugen på att ha sugmotor istället för turbo motor :P men et blir fortfarande saab i så fall. Quote
Mange Posted September 7, 2011 Author Posted September 7, 2011 Dags för en efterlängtad uppdatering. Har vart lite på "is" om man ska kalla det så efter nybils köpet. Men nu är det igång igen. Har lackat hela chassit i en färg som bara skall vara över vintern så att det inte rostar. Blev biltemas enkomponents lackfärg. Funkade faktiskt riktigt bra att spruta. Rekommenderar den starkt. Har även vart uppe på Rinkabyrör och köpt rör till att göra test länkarmar. Blev 9m rör och 1m gängstång så hoppas att det skall räcka. så här såg den ut innan lack så här blev resultatet lager nummer två lackat Quote
Mange Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 Då var det dags för en uppdatering igen. gjort klart ritningen till den nedre länkarmen ibak så ska börja rita den övre med. har även införskaffat i en rörbock så har börjat bocka rören till bågen, funkar faktiskt riktigt bra. Ni som har byggt Sevens hur hög gjorde ni eran båge? vill inte ha min alldeles för hög men är orolig för att jag gjort den för låg. Jag var även på jula och köpte ett bockverktyg till att sätta i skruvstädet vilket också funkade bra :) dock var det tungt att bocka 3mm plåt men men. en liten tjuvtitt på ritningarna börjat mäta lite på vart bakspinden kommer hamna ungefär, ni får ursäkta om bilderna är lite suddiga:) och bågen. blev lite imponerad, första gången jag bockar och det blev bra :) mest tur tror jag- tänkte först ha att det är en liten båge bakom varje säte men blev så här i stället. ingen som har nått annat tips på hur man kan ha bågen? Quote
Mange Posted September 20, 2011 Author Posted September 20, 2011 Vart ute i garaget ikväll igen o fixat lite. Va nere på förra jobbet och hämtade 15m fyrkantsprofil och lite 3mm plåt. Gjort klart dom sista rören till bågen, men... tror att bågen blir alldeles för låg. så ska beställa stolar för att se om jag behöver bygga om den eller inte. Har även kommit på en ny idé gällande länkarmarna i bak :) Quote
Tabac Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Hallå ! När det gäller höjden på bågen. På en formelbil så är väl kravet att man lägger en planka mot överdelen på bågen och andra änden på plankan mot främre bågen bakom instrumentbrädan. Med föraren i sittbrunnen med hjälm på huvudet ska så ska huvudet få plats under plankan. Quote
Mange Posted September 21, 2011 Author Posted September 21, 2011 Hallå ! När det gäller höjden på bågen. På en formelbil så är väl kravet att man lägger en planka mot överdelen på bågen och andra änden på plankan mot främre bågen bakom instrumentbrädan. Med föraren i sittbrunnen med hjälm på huvudet ska så ska huvudet få plats under plankan. Tackar :) då är min för låg. om jag mäter från golvet i bilen upp till toppen på bågen är det 83cm o det skulle behöva vara ca 100cm. så ska beställa stolar idag så får jag mäta om och göra en ny när dom kommit. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.