Jocke4U Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 Hej, Funderar lite på vilka bromscylindrar jag skall välja. Har Wilwood Midilite fram (4-kolvar, 44,5 mm kolvar) samt Wilwood Powerlite bak (4 kolvar, 25 mm kolvar). Beläggen är Polymatrix A Pedalens utväxling är 3,9:1 Har följande cylindrar 2 st 0.700 1 st 0.625 1 st 7.500 (som jag nu monterad till kopplingen men kan byta emot en 0.700 om det behövs) Så funderingen är om jag skall ha: Alt 1 - 0.625 fram och 0.700 bak Alt 2 - 0.700 både fram och bak Alt 3 - Nåt annat? Har ni någon idé vad som blir "bäst"?? Quote
Jocke4U Posted April 16, 2011 Author Posted April 16, 2011 Kom på att det fanns ett kalkylblad och försökte använda det. Inte 100% säker på att jag har använt det rätt. Oken är fasta men som sagt 4-kolvs. - Har jag använt kolvdiameter-cellerna rätt? Alla uppgifter är inte korrekta dock Målet är att ha en setup som är bra/duglig för att nyttja och såklart besiktiga med. Sen kan man ju byta cylinders. Sen har jag nog "vassare" belägg än vad som är angivit, typ friktionskoefficient 0.60-0.65 och då "kräver" det större cylindrar. Är det för att det blir svårdoserat med mindre cyldindrar? Lutar väl åt 0.750 fram och 0.625 bak....med högre friktionskoefficient både fram och bak så skulle det behövas 1.00 fram 0.750 bak. Samtidigt, borde det inte vara tvärtom då man skall ha högre bromskraft fram dvs mindre cylinder fram?! Är lite villrådig, tacksam för lite synpunkter så jag inte hamnar toksnett. Quote
pelle17B Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 Jag gjorde excel arket efter ett beräkningsexempel från Stoptech. Använde det för min bil och resultatet blev att bak låste upp före fram även med bromsvågen ställd max framåt. Jag gissar att man kan använda arket, men att man bör justera bromscylindrarnas storlek ett snäpp så att bromskraften förskjuts framåt det blev lagom för mig. /Peter Quote
Jocke4U Posted April 16, 2011 Author Posted April 16, 2011 Hej Peter, Ja, precis detta var jag ville höra. Teori i alla ära men praktisk erfarenhet av teorin är bäst :) Så enligt ovanstående så menar du följande korrigering Från 0.750 fram och 0.625 bak till 0.700 fram och 0.625 bak ....eller skall man dra det ytterligare och köra 0.700 fram och 0.700 bak ?! När jag köpte bromsarna från RallyDesign så rekommenderade dom 0.700 - 0.750 fram och 0.700 bak (givet pedal-ratio och westfield), vilket skulle kunna stödja resonemanget 0.700 fram och 0.700 bak. Quote
pelle17B Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 Exakt vilka storlekar du kall ha är ju beroende b.la av vilka skivor du har och vilka diametrar du har på cylindrarna i oken så exakt vad som är bra för dig vet jag inte. För lagom balans på min bil justerade jag två storleks steg på cylindern bara till frambromsarna för att få mer bromsverkan fram jämfört med vad jag räknade fram med Stoptechs exempel (excel arket är bara en översättning av deras beräkning). Mao om man skall gissa så är det bra att justera ett steg fram och ett steg bak med riktning mot mer bromsverkan fram. Dvs 0.700 fram och bak. Detta är dock en ren gissning baserad på vad som funkade på min bil jämfört med excel arket. /Peter Quote
Morty Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 Jag skulle rekommendera 0,700 eller 0,750 fram och 0,625 bak, till kopplingen 0,700 (ännu hellre en 0,625, men du har väl bara 1 st sådan?) Jag har 0,700 fram och 0,625 bak, samma fram ok och belägg men Sierra ok bak och de har större kolvar än de Wilwood oken du valt. Till kopplingen kör jag 0,625 (Mondeo slavcylinder). Quote
Jocke4U Posted April 17, 2011 Author Posted April 17, 2011 (edited) Tack Magnus, vet ju att du har i stort sett samma setup och tänkte först PM:a dig men tog forumet istället för att få fler personers perspektiv och att fler kan ta del av diskussionen. Baserat på det jag har och diskussionen kommer idag följande monteras: 0.700 fram 0.625 bak 0.700 koppling Sen får jag ta böket och byta om det inte lirar Tack för ett kanonbra forum! Edited April 17, 2011 by Jocke4U Quote
Christer J Posted April 17, 2011 Posted April 17, 2011 Kopplingen original är 0,75. Sen beror det ju förstås också på slaglängden på pedalen. Quote
Jocke4U Posted April 17, 2011 Author Posted April 17, 2011 Är det på Opel du menar att 0.750 är original? Har Opels (R25-28) kopplingscylinder. Quote
Thomas Posted April 17, 2011 Posted April 17, 2011 De R25.28 som har hydraulisk har en slavcyl. som går om ingående axel så inte så lätt att översätta till nåt tum. Quote
Christer J Posted April 17, 2011 Posted April 17, 2011 De R25.28 som har hydraulisk har en slavcyl. som går om ingående axel så inte så lätt att översätta till nåt tum. 'Bara att räkna skillnaden på arean mellan inner och yttercylindern, det är ju vanlig mellanstadiematte. Men här pratar vi väl huvudcylindrar, eller hur? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.