Rikard Larsson Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 t lås, blinkersspak osv, Nu blir det lite off topic, sorry, men en hederlig blinkersspak är det jag saknar mest på min bil. Har en vanlig treläges vippbrytare och efter två månaders daglig körning har jag inte vant mig. Kommer alltid ihåg att starta blinkersen, för det gör man ju aktivt i en vanlig bil, men många gånger glömmer jag stäng av den, för det brukar ske automatiskt. Bara ett tips till alla därute som kör mycket gata. Quote
rollexe Posted October 11, 2013 Author Posted October 11, 2013 Kommer att använda hela elsystemet och göra om det som behövs, har skalat av allt jag inte ska använda och märkt upp kablarna. Har därför fått lite frågor frostskyddstermostaten (171) som sitter i förångarhuset, behövs den bara om man ska ha ac i bilen? Har kollat elsystemet och ser att det inta har funnits någon sekundärluft (324), behövs den och vad gör den? Magnetventilen (179)finns inte men den behöver jag väll om turboladdningen ska höjas antar jag urluftningsventilen (321) har inte hittat någon bland sakerna jag fick med, men däremot är det grej som jag inte vet vad det är, skulle det kunna vara en avluftningsventil? sista bilden är på en rätt avluftningsventil. Quote
Rikard Larsson Posted October 11, 2013 Posted October 11, 2013 Magnetventil behöver du precis som du säger för att höja laddtrycket över grundladd. Avluftningsventil behöver du inte. Bara att bocka bort purge valve i T5suite. Tror programmet att den finns blir det felkod. Quote
Rikard Larsson Posted October 11, 2013 Posted October 11, 2013 Det finns säkert ett artikelnummer ingjutet på mojängen du inte vet vad det är. Googla det så får du nog svar. Quote
Christer J Posted October 12, 2013 Posted October 12, 2013 (edited) Det är spolarmotorn du har i handen. Frostskyddstermostaten behövs bara till ACn. Edit. Urluftningsventilen sitter på kolkanistern i HF hjulhus på 9000 Edited October 12, 2013 by Christer J Quote
rollexe Posted October 25, 2013 Author Posted October 25, 2013 Dax att uppdatera bygget Har varit och handlat lite saker,Urluftningsventilen och kolkanistern, elstam bak saab 9000, bensinpump och filter (efter inköpslista på forumet Biltema, bromsskivor fram och annat smått och gått. Har nu blivit färdig med elsystemet förutom de kablar som ska förlängas bak, har inte rätt längd än men allt är uppmärkt och klart. SKÖNT!!! :thumbsup:/>/> Har byggt fäste för mätarhuset och börjat tilla på hur det kan se ut. Quote
rollexe Posted October 29, 2013 Author Posted October 29, 2013 Nu håller jag på att planera olika lösningar i bygget och slänger därför ut lite frågor. Har funderingar kring kylningen av motorn, motorn är mittmonterat men kylaren kommer att sitta fram, kommer jag behöva en extra hjälppump för cirkulationen av vattnet eller klarar motorns vattenpump det? Såg att saab 9000 med v6 motorer har elvattenpump enligt elschemaboken. Har fått hjälp med att hitta en lösning till bromsarna bak, det blir saab 93 bromsok med inbyggd handbroms och en adapter till det. Detta forum är kanon för här finns mycket kunskap :thumbsup:/> Quote
Christer J Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 V6ans elpump är bara till för att eftercirkulera vattnet en liten stund efter avstängning, inget som går att använda till motorkylningen. Men om du har skaplig dimension på rören borde väl originalpumpen räcka till, det man hör är ju att originalpumparna pumpar alldeles för mycket på höga varv. Men jag har inte provat själv, bara en teori att strömningsmotståndet i ett länge rör inte blir så speciellt mycket större än det totala systemet med kylaren inräknat. Den borde rimligtvis stå för det största enskilda flödesmotståndet? Quote
Tabac Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Ang. varvtalet på vattenpumpen. För bra kylning så bör ju vatten-strömmen ha ett jämnt och bra flöde. Är varvtalet för högt så blir det inget bra flöde, då får man i stället turbulens i strömningen och kyl-effekten minskar. Ett sätt att åtgärda det är ju att ändra dia.ø på remskivan som sitter på vattenpumpen så att man sänker varvtalet. Quote
LUPUS Posted October 29, 2013 Posted October 29, 2013 Elise/speedstern löser det med orginal vatten pump trots en helt vansinnig dragning av rören så det borde fungera fint med original pump om du gör rimliga rör Quote
rollexe Posted October 31, 2013 Author Posted October 31, 2013 Bra då blir det att använda orginalpumpen bara. Ska bli skönt framöver när jag flyttat bygget till en bättre lokal idag, där ska den vara till sommaren. Blir att göra motorfästen och andra svetsjobb. Quote
rollexe Posted November 5, 2013 Author Posted November 5, 2013 Har funderingar kring bensintanken, vet inte vart jag ska ha den på bygget. Har tänkt att ha den bakom förarstolen i motorutrymmet och ha ett värmeskydd mellan motor och tanken. Kollade i sfro boken och kunde inte se några hinder för denna placering om tankpåfyllningen är utanför motorrummet. Tänkte ha påfyllningen i dörröppningen, behöver ha dörren öppen vid tankning. Tittar på färdiga tankar men funderar även på att bygga en egen, beror på placering av tanken. Finns det något hinder för att ha tanken i motorrummet om man ser till att tanken/ bensinen inte blir varm? Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
2fast4u Posted November 5, 2013 Posted November 5, 2013 Läs omkring i den här tråden http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=84839 så kan du hitta inspiration. Mittmotorbil med tank bakom stolarna. Quote
rollexe Posted December 18, 2013 Author Posted December 18, 2013 Dax att uppdatera. Har inte blivit så mycket gjort på bygget, har väntat på garaget och tittat på annat. Nu har jag tillgång till garaget och hoppas att det ska hända mera framöver. Har lyft i motor och låda för att se hur det ser ut och passar, det kommer inte att fungera med generatorn får se hur jag löser det. Quote
Rikard Larsson Posted December 18, 2013 Posted December 18, 2013 Spännande! Jag ska montera en mindre generator med eget fäste snart. Håll utkik i min byggtråd. Quote
rollexe Posted January 4, 2014 Author Posted January 4, 2014 Hur mycket kan motorn röra sig i sidled, hur stort mellanrum mellan motor och ram behövs? Om 2cm räcker så bör generatorn fungera som den sitter. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
Rikard Larsson Posted January 4, 2014 Posted January 4, 2014 Med normala motorkuddar räcker 2 cm. Quote
johanwez Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 kommer att blir riktigt bra de här :thumbsup: jobba på:) Quote
rollexe Posted January 22, 2014 Author Posted January 22, 2014 Har jobbat med att fixa småsaker till bygget, har inte blivit mycket gjort på rörramen slut på gas till svetsen. Har fått hem en bensintank till bygget, en begagnad men passar rätt ok. Har handbromsok med inbyggd handbroms på väg det blev från en saab 93 Aero. Har även köpt ventilerade bromsskivor till bromsoken men de är inlämnade på svarvning av centrumhålet för att de ska passa naven från saab 95.Har även byggt växelanordningen till lådan, eftersom det är ett Locost bygge och jag hade en växelspaken från en volvo 850 så har det blivit byggt utifrån de delar jag har. vajrarna något korta men har fått till det, ska bara hitta länkleder till en stötstång.Som bussning till stötstängerna har jag använt pem slang, tager vad man haver.Ska även fräsa bort lite material på volvo 240 bromsoket som är fram, har kollat på forumet och sett att 4,5 - 5mm ska bort vilket verkar stämma när jag provar delarna mot varandra. Quote
rollexe Posted January 29, 2014 Author Posted January 29, 2014 har tittat på bromsarna bak, har fått hem saab oket och bromsskivorna har blivit svarvade. Kollar hur adaptern kan se ut och har gjort en mall i trä för att se om det fungerar. visar en bild på bromsklotsarna och undrar vad det är på ena klossen, ska det vara till slitarsvarnaren? det borde gå att ta bort det från klossen eller? ska kolven vridas eller är det bara att trycka tillbaka kolven för att få plats med de nya klossarna? Quote
LUPUS Posted January 29, 2014 Posted January 29, 2014 (edited) Kolven skall snurras, finns special verktyg men "fösiktigt" med en polygrip fungerar. Ser nu att jag inte skicka med de tunna stål trådar/byglar som behövs (de små hålen) , skall se om jag hade mer liggande. Tror jag flytta över min när jag gick solida skivor, de har en tendens att gå sönder när man tar loss ibland, tror det mer eller mindre är en slit del se bild http://www1.garaget....4339_xng188.jpg Edit Biltema gör ont i själen Edited January 29, 2014 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted January 30, 2014 Posted January 30, 2014 Känn lite på kolven först. När jag bytte bakbromsar på min 9-5 skulle det också behövas specialverktyg. Jag var för snål för att köpa biltemas sats för 399:-. Tänkte göra ett eget verktyg när jag kom så långt. Men jag kunde trycka in kolvarna med tummen. Quote
Christer J Posted January 30, 2014 Posted January 30, 2014 Som Lupus sa så ska de skruvas samtidigt som de pressas inåt. Det går utan spec verktyg, men var rädd om damasken, Tapparna är styrning för klossen. Men det finns lite olika varianter på olika klossar. Rickard: 9-5 har P bromsen i trumman till skillnad frän 9-3 oken, det är pga P bromsens självjustering och funktion man har den lösningen med kolven. Quote
rollexe Posted January 31, 2014 Author Posted January 31, 2014 Har kollat navet mot bromsoket och får fram att adaptern ska vara 10mm tjock och har fått tag i aluminium med den tjockleken. Tror ni att det fungerar med 10mm aluminium till adaptern, ingen av de gängade delarna sitter i adaptern utan där kommer det bara vara hål. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
Magnus 2074 Posted January 31, 2014 Posted January 31, 2014 Tycker 10mm aluminium känns i klenaste laget. Skulle nog valt 10mm stål istället. Quote
Widell Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 Det är lite beroende på va det är för aluminium. Det finns ju en jäkla massa olika aluminium legeringar. Quote
johanwez Posted February 1, 2014 Posted February 1, 2014 jag tror inte de är nån fara om de är lite kvalitet på aluminiumet.. jag har bara 10 på min.. alu centrum till bromskivor brukar var 7mm i gods. Quote
rollexe Posted February 6, 2014 Author Posted February 6, 2014 Kommer att bygga adaptern i 10mm järn, har fått hem en bit som ska räcka till det. Har under veckan jobbat med placeringaen av motor och låda och gjort motorfästen som förhoppningsvis blir monterade till veckan. Blir byggt lite hör och där av små saker som ska göras. Har även byggt ett fäste till generator och köpt en kortare multirem. Ser ut att fungera med orginalplatsen för generatorn. Quote
Widell Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Ser ut liknande det jag gjorde på min. fast jag även ett löp hjul mellan generatorn & vattenpumpen. va lite orolig för mycket svaj på remmen där. Quote
Christer J Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Ser ut liknande det jag gjorde på min. fast jag även ett löp hjul mellan generatorn & vattenpumpen. va lite orolig för mycket svaj på remmen där. Det är inget problem med svaj utan extrahjulet. På 9-3 & 9-5 togs det extra hjulet bort mellan generatorn och vattenpumpen, ersattes bara med en kortare rem. En felkälla mindre. Quote
Widell Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 en bild säger mer. om vilket hjul du menar va bortplockat. Sa bara hur jag hade gjort & om det är rätt eller fel får ni anse va ni vill om. jag vet om att jag har inte haft nått problem med remmen under de 500 milen jag körde förra sommaren. Det är alltid bra med olika lösningar på problem. Quote
Christer J Posted February 7, 2014 Posted February 7, 2014 (edited) Hjul nummer 2 på den vänstra bilden är borta, och på älder sätter man en kortare rem förbi hjulet. Menade bara att det inte är problem med svaj. Jag har samma spännarlösning på min bil. Edit.. Jag tänkte ju lite fel, menade naturligtvis mellan övre bakre löphjulet och vattenpumpen på 9-5 Edited February 7, 2014 by Christer J Quote
rollexe Posted February 7, 2014 Author Posted February 7, 2014 Har jobbat med adaptern till bromsoket, har ny blivit färdig med ett och det blir bra tycker jag. Ska väga allt till veckan för att se hur tungt det blir, vad väger era hjulupphängningar med nav, skiva och bromsok? Tror att multiremen fungerar även om det svajar lite, blir det ett problem är det väll bara att montera en stödrulle för det ska inte vara något problem med plats för det. Quote
kengren Posted February 7, 2014 Posted February 7, 2014 Jag kör med ombyggda Taunus-spindlar Spindelvikt fram Hub efter ombyggnad 1995 (före ombyggnad 2600) Bromsok inkl belägg 4613 Bromsskiva 3882 Spindeln 2753 Div (lager och mutter till hjulaxel) 261 Bult Insexbultar (4st) bultar till Ok (2 st) 289 Totalvikt på allt 13793 skärmhållare 810 skärm 700 övre spindelled 405 kenneth Quote
rollexe Posted February 10, 2014 Author Posted February 10, 2014 Har gjort färdigt adaptrarna till bromsoken, har vägt allt och totalt blir det 16,5 kg. Quote
jonka Posted February 11, 2014 Posted February 11, 2014 Hej har du artikelnummer på multiremmen? Ser ut att fungera bra för mina behov. Mvh Jonathan Quote
rollexe Posted February 11, 2014 Author Posted February 11, 2014 Rem köpt på biltema art 62-199 remen är 1715 lång. Står en kod 6pk1715 på remen Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
Rikard Larsson Posted February 12, 2014 Posted February 12, 2014 Har också vägt mina framspindlar, Volvo 140. Kan ju dela med mig av det här också som referens Komplett spindel inkl. lager och allt: 5,0 kg 240 bromsok inkl. belägg: 5,1 kg 240 ventilerad skiva: 5,9 kg Quote
rollexe Posted February 12, 2014 Author Posted February 12, 2014 Då har jag vikten på framspindeln med ok och skiva, kör med samma saker. Har jobbat vidare med motorfästena och det är kul att se hur det ser ut med bakvagnen på plats. Quote
rollexe Posted March 5, 2014 Author Posted March 5, 2014 Dax att uppdatera bygget Har gjort färdigt motorfästena förutom vridmoments fästet upptill. Snart är hela ramen färdigsvetsad med de delar som är på plats på ramen. Har köpt en rörbock och börjat med rutramen. Har inte bestämt om det ska vara bultbar eller bara fastsvetsad. Kommer att plasta en rutram i glasfiber utifrån glasrutan som senare fästes i rutramen. Har även blivit färdig med ett garage på 14.8m2, bor man i radhus så känns det som lyx. Quote
rollexe Posted March 6, 2014 Author Posted March 6, 2014 Innan jag tar hem bygget till garaget ska jag bygga en rullvagn, jag har kollat upp hjul och det finns på jula. Höjden på hjulen är 25cm och om jag bygger en ram till det blir vagnen 28 cm hög. Hur höga vagnar har ni byggt? Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
Rikard Larsson Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 (edited) Jag byggde en lägre så man kan rulla in den under, lyfta bilen och palla upp med reglar. Byggde den när bilen stod på hjul för att kunna flytta bilen i mitt garage som får ditt att verka superrymligt :) Nu är detta bara för bakvagnen. Edited March 6, 2014 by Rikard Larsson Quote
PeerO Posted March 6, 2014 Posted March 6, 2014 (edited) Jag gjorde som syns i min tråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=11513 Edited March 6, 2014 by PeerO Quote
rollexe Posted March 7, 2014 Author Posted March 7, 2014 Kan vara bra med en låg vagn men jag kommer ha den som byggvagn och behöver komma under vagnen och att det ska bli bättre arbetshöjd. Eftersom att jag alltid ställer frågor på mina uppdateringar så fortsätter jag med det, nu är det mycket som ska planeras vart allt ska sitta och hur. Min fråga är om det går att förlänga elkabelstammen från motorn till styrbox och elcentral. Tänkte om längre kablar stör vissa elkomponenter. Vill ha styrbox och elkontakten längre från motorn. Quote
Rikard Larsson Posted March 7, 2014 Posted March 7, 2014 Håll dig till samma eller större area så går det bra. Det enda jag kan tänka mig som kräver lite tanke är VR-sensorn som har skärmad kabel. Går dock utmärkt att förlänga. Gjorde det när jag körde Megasquirt på min saab-motor. Quote
Jörgen Posted March 8, 2014 Posted March 8, 2014 Den kabel som du inte ska röra är lambdasondens, den första biten ifrån sonden räknat för då kan det bli fel, övriga kablar/givare är inga problem att ändra . Jörgen B Quote
Christer J Posted March 9, 2014 Posted March 9, 2014 (edited) Den kabel som du inte ska röra är lambdasondens, den första biten ifrån sonden räknat för då kan det bli fel, övriga kablar/givare är inga problem att ändra . Jörgen B Vi kan ju förtydliga lite varför och ur man skarvar Lambdasondens kablar. Det är ju en syresensor, och referenssyret tas till mätcellen genom kablarna, alltså mellan kardelerna och höljet hur dumt det än låter. Man ska INTE löda dessa kablar, då man riskerar att smälta höljet så det blir lufttätt. Bosch universalsonderna har en slags klämskarv som påminner lite om en VVS koppling, men vanliga kontaktstycken går bra att använda, och på Saaben är ju kabeln så lång att du förmodligen kan göra skarven på ett skyddat ställe så det ställer inga stora krav på vattentätheten. Men det finns ju gott om olika skarvdon att välja på. Det är inte heller okej att använda krympslang med lim. http://ecx.images-am...%2BgKTq55qL.jpg Edited March 9, 2014 by Christer J Quote
rollexe Posted March 13, 2014 Author Posted March 13, 2014 Jag tänkte skarva elstamen där kniven är på bilden, så det är nog inga problem att förlänga kablarna. Har jobbat vidare med rutramen och den är snart klar det saknas en bit på varje sida. Har gjort en mall för att se hur bågarna bakom stolarna kan se ut, bör man tänka på något speciellt i fråga om höjd? Quote
Jörgen Posted March 14, 2014 Posted March 14, 2014 Där är det inga problem att skarva, kör på bara :thumbsup:/> jörgen B Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.