Jump to content

Lite tankar kring värmepaket


Recommended Posts

Att man inte får ta luft till kupevärme/fläkt från mottorrummet vet jag. Men kan ma ta den "innifrån" vid passagerarfötterna tro?

Fördel är att jag på ett enkelt å snyggt sätt får en bra luftkanal dit.

Nackdel tja ja kan inte komma på nån. För det är ju inte liksom att luften blir "instängd" i en sjua :)

Link to comment
Share on other sites

Smart tanke!

Jag har också funderat på värmearr på något sätt. Stigge har värme för fötterna men jag tror att han tar tilluften utifrån, när jag provade hans bil gick min tanke att "detta måste vara skönt" i lägre temperaturer.

Att ta tilluften inifrån kan väl knappast medföra några nackdelar, många bilar har ju den möjligheten förutom yttre lufttillförsel. Det borde även ge ett enklare sätt att anordna "defroster" vilket man tydligen måste ha om man har ruta.

Link to comment
Share on other sites

Antas: --- man tydligen måste ha om man har ruta--- Höjden avgör. En tvärhands ruta och kanske lite till då slipper du defroster. Fast defrostern är ju lätt som en plätt. Det trista att göra är "kravkompisen". Krävs det defroster har du med automatik krav på vindrutetorkare, den biten är svårare, till och med mycket svårare att få till enkelt billigt och bra i jämförelse med en defroster. DEt finns eldefrosters att köpa för en tusenlapper eller någon krona till som skulle gå utmärkt om man vill slippa "vattenvärmepaket".

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker ha ruta i full höjd, ev också sufflett men inga dörrar.

Har sneglat på Biltemas torkaranordning för båtar, förefaller vara billigare än att leta något passande på skroten. Jag har kvar hela den klumpiga torkarapparaten från donator Scorpion, kommer nog inte att använda den.

Rutan får jag billigt, en klient fixar den. Rutlist (spännande att böja!) som sannolikt passar har K-Rauta. Problemet just nu är att få tag på 4-6 mm alu till ruthållarna på sidan om scutteln. Backspeglar med inbyggd blinkers är införskaffade för det facila priset av 17 SEK/st (ska fästas på ruthållarna).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hej hopp!

Jag har rejält med utrymme vid pedalstället där luften går in från motorrummet.

Kanon när det är lite kallt ute men inte så bra när det är högsommar.

Funderar på att helt enkelt montera en liten lucka som man kan ställa i sommar och vinterläge.

Motorns värme är faktiskt ganska påtaglig.

Risken för friterade fötter är dock inget som känns bra när man kör med bränsleslang från feltema:-(

Frågan du bör ställa dig är om du behöver ett värmepaket alls?

Link to comment
Share on other sites

Jo jag måste ha värme/defroster iumed rutan. Va å kikade på några elektriska värmefläktar men det var ju skrattretande, kändes ju inte enns att de blåste nått. Ska jag ändå hålla på å bygga nått så ska det ju ändå fungera om det behövs användas. Och dessutom tror jag inte min SFRO kille skulle släppa igenom en sådan defroster som är uppenbart att de inte kommer fungera.

Så det fick bli ett riktigt vattenburet paket och dessutom är det ju skönt å kunna ha både kall och varmfläkt vid fötterna beroende på ute temp.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju bara påpeka att med dagens regler (VVFS 2003:22) så är det INTE krav på defroster i öppen bil med vindruta. Förslaget till nya regler innehåller det kravet, och bygger man med sådant tempo att det är de reglerna bilen lär besiktas mot ska man förstås ha defroster. Men blir bilen klar "snart" är det inget formellt krav.

Personligen rekommenderar jag starkt både defroster och värme eftersom det ökar användbarheten så mycket. För att en defroster ska fungera bra ska den inte använda fuktig luft från kupén men det är som sagt knappast ett problem i en sjua.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

http://www.eberspaecher.se/

Dom har mycket värmare. Jag har köpt deras värmare med art nr: 2450104 (se länk nedan för bild)

http://www.eberspaecher.se/servlet/PB/show/1057011_l15/Batkatalog2008_2009.pdf

Den har 3st uttag så de kommer bli en till defroster på rutan. å sen en till varje sittbrunn.

Kanske inte den minsta värmaren å inte direkt locost. Men den är gjort i rostfritt så den går ju å polera fin för den som vill. :)

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Hej hopp!

Jag har rejält med utrymme vid pedalstället där luften går in från motorrummet.

Kanon när det är lite kallt ute men inte så bra när det är högsommar.

Funderar på att helt enkelt montera en liten lucka som man kan ställa i sommar och vinterläge.

Motorns värme är faktiskt ganska påtaglig.

Risken för friterade fötter är dock inget som känns bra när man kör med bränsleslang från feltema:-(

Frågan du bör ställa dig är om du behöver ett värmepaket alls?

har du öppet mellan motorrum och kupe?:blink: det är ju faktiskt inte riktigt tillåtet pga ev brand i motorrum som då

sprider sig snabbt in i kupen, men jag kanske fattade fel :icon_oops: .

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett Polo-paket. Vill inte vara utan. I dag var jag ute och gasade nån halvtimme och nog är värmesystem ett bra sätt att höja komforten i början och slutet på säsongen.

Luften tas från motorrummet ochjag har då inte känt att det besvärar med eventuella dofter därifrån.

Link to comment
Share on other sites

Min bil är kanske i öppnaste laget. Problemet är att pedalstället går igenom så det är svårt att få det riktigt tätt. Som sagt, skönt när det är kallt ute men börjar det brinna så blir det hett om fötterna :prop:

Jag ska mecka till en kåpa som täcker hålet inom en snar framtid. Vill bara vänta på att det blir varmare ute:-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett Polo-paket. Vill inte vara utan. I dag var jag ute och gasade nån halvtimme och nog är värmesystem ett bra sätt att höja komforten i början och slutet på säsongen.

Luften tas från motorrummet ochjag har då inte känt att det besvärar med eventuella dofter därifrån.

kolmonoxid exvis är ju luktfri :blink: och därmed en lurig gas, kan påverka även i våra öppna bilar.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...