Jump to content

Lite tips om Engelska hjul


Stefan Berglund

Recommended Posts

Det är nog många som är fascinerade av engelska hjul. Men hur fungerar det egentligen ?

Tänkte bara förklara lite vad som händer med plåten, någon lär väl vara intresserad. Nu är jag ju inte alls nått proffs på det här med att forma plåt!

Plåten valsas mellan hjulen, vilket innebär att den pressas ut. Tjockleken på plåten blir mindre samtidigt som längden och bredden blir större. Plåten måste då ta vägen någonstans, den strävar därför uppåt. Det är så man får en välvning på plåten. För att behålla formen på välvningen får man inte valsa hela vägen ut på plåten. Tänk dig t.ex att du valsar en kvadrat på 30*30cm hela vägen ut på kanten. Vad händer ? Jo, plåten förblir lika plan som förut, bara lite längre, bredare och tunnare. Om man däremot sparar en ram runt hela plåten på kanske 2,5 cm får plåten en skålform. Varför då ? Jo, det beror på att plåten i ramen är kortare än den delen du valsat i mitten av plåten. Det är så man får tänka hela tiden när man valsar. Vart behöver plåten vara längre för att jag ska få den här formen ? Råkar du valsa ut på ramen är inte det hela världen. Krymp ihop den delen med krymp&sträcken igen så blir det bra!

Det brukar ju följa med en hel drös hjul till maskinen. De är bara till för att snabba upp arbetet. Om du tittar på ritningen på mina undre valshjul ser du att de har olika radier. Den radien talar i princip bara om hur mycket du kan valsa med det hjulet, radien vidrör ju i princip aldrig plåten. Ju större radie hjulet har, ju större "platt" kan du ha i mitten. Om man t.ex ska göra en dörrsida är det ju lämpligt att använda det hjulet med störst radie, och den bredaste plana ytan. Det går både fortare att valsa hela plåten samtidigt som du får mer kontroll på välvningen. Du har ju heller ingen nytta av att kunna välva plåten ner till en radie på 30mm som det minsta hjulet klarar av. Hjulen ska inte vara helt runda eftersom det då skulle ta en evighet att valsa, man skulle även få en sämre kontroll på plåten. Tänk dig t.ex stilettklackar på ett parkettgolv.

På bilden ser du ju bara 3 hjul, jag ansåg mig inte behöva fler. Jag har mätt ifrån 5st "kändishjul", där den enda skillnaden är olika radier samt olika breda platt ytor. Det två hjulen med störst/minst radie är likadana som de hjul jag mätt ifrån. Skillnaden på mina hjul och de andra är att hela hjulet är bredare, tror de var ~60mm. Det tycker jag inte behövs, man valsar ju bara på "platten" ändå. radien är ju som sagt bara en guide. De undre hjulen skulle i princip kunna bestå av enbart "platten", men det skulle nog vara svårt att veta när man ska byta till ett hjul som är anpassat till en tajtare radie för att undvika märken.

Hjulen är tillverkade i "2541". Efter svarvning kan du mjuka till den skarpa kanten med ett 300 våtslippapper, sedan polera upp det. Hjulet behöver inte härdas. Ett polerat hjul gör att plåten lättare kan "flyta ut" på hjulet. Fick även tipset av en duktig plåtslagare här i byn att man kunde spruta på lite 5-56 på hjulen för ännu bättre funktion.

Obs! Jag vet inte hur man gör en "riktig" ritning!

post-947-0-00788400-1298579101_thumb.jpg

Ett engelskt hjul ska vara kraftigt byggt. Mitt är tillverkat i 8mm domex 550, motsvarar väl kanske 10-12mm i vanligt bonnjärn. Är hjulet för klent byggt tar det längre tid att valsa plåten till den form du vill göra. Man måste även se till att hjulen inte kan "tanda", det kan göra att du får bulor i plåten som blir krångliga att få bort. När man valsar plåten fram och tillbaka måste man även se till att man följer plåtens form, trycker du ner/upp plåten får du bulor.

Det finns ju billiga engelska hjul på t.ex verktygsboden, de är gjorda efter Amerikansk modell vilket innebär att man först bankar ut formen mot t.ex en sandsäck och sedan bara jämnar till plåten i Engelska hjulet. Ett sådant engelskt hjul klarar inte av att valsa plåten särskilt bra, det tar bara en massa tid.

post-947-0-72886200-1298579363_thumb.jpg

Rätta mig om något är galet!

/Stefan

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Fina grejor går det att göra i Engelska hjul, det har vi ju redan sett exempel på. Vi får väl snart ändra ditt namn till ZZtefan thumbsup.gifthumbsup.gif Inte för att du sover utan för att likna dig vid plåtgurun från Ludvika. Jag håller som bäst på att svetsa ihop stommen till mitt hjul nu. Blir hur intressant som helst att börja valsa. Blir huven som får första duvningen så Saabmotorn får mössa på toppen. Skärmarna blir ju klara ändå så småningom ser det ut som....

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha provat både Cowells metod att först banka och sedan hjula plåten jämn, och Lazzes metod att hjula hela vägen så vinnar lazze metod en alla dagar i veckan, det går fort som tusan!

Kul tråd ZZtefan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så här gjorde jag.

Tack till Frank o Frank.

http://www.roddingroundtable.com/tech/articles/12ewheel.html

Måtten är ca 600 x 400 och sätts fast i skruvstycket.

Fixade nedre halvan av dörren perfekt.

Lagren jag använt är båda NSK.

Det stora heter 6315Z och har YD 160mm och ID 75mm.

Det lilla är urplockat från en lagerbock och har beteckningen UC206. YD 62mm, ID 30mm.

Det finns två varianter av det, ett med och ett utan spår i lagerbanan. Används bl a till gocartbakaxlar. Se bara till att få en med kulor i, jag fick först ett som var glidlagrat. Nååååågot kämpigt att dra runt!

post-2866-0-60792300-1300111480_thumb.jpg

post-2866-0-06082200-1300111510_thumb.jpg

post-2866-0-18545400-1300111884_thumb.jpg

post-2866-0-15830200-1300111896_thumb.jpg

post-2866-0-21957800-1300111912_thumb.jpg

post-2866-0-51035500-1300111935_thumb.jpg

post-2866-0-47885900-1300111956_thumb.jpg

post-2866-0-68740900-1300111968_thumb.jpg

post-2866-0-37635100-1300111982_thumb.jpg

post-2866-0-19962400-1300112007_thumb.jpg

post-2866-0-29809500-1300112023_thumb.jpg

Edited by Toni69
Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att man måste ha en gummibana på ena hjulet för att kunna forma direkt i hjulet.??

Typ som på Lazzes. Om det nu går med ett vanligt Engelskt hjul undrar jag varför dom flesta formar plåten först innan dom jämnar ut den? Har ingen större erfarenhet av Engelska hjul, men om man tittar på Covells filmer så verkar det ju gå skitfort även med hans metod. Måste finnas en anledning till att han inte valsar direkt, hjulen verkar ju inte direkt komma från verktygsboden heller. Har bankat en del alu och det går riktigt fort att forma, problemet är att det tar en jävla tid att få det helt slätt när man bara har en "slapper".mad.gif

Link to comment
Share on other sites

Vill man vara lite mer haj-tekk så kan man ju skaffa en sån här:

Eller om man är lite mer macho så kan man bygga ett snabbtåg:

I båda fallen så verkar det gå utan nått engelskt hjul!

Link to comment
Share on other sites

Om det nu går med ett vanligt Engelskt hjul undrar jag varför dom flesta formar plåten först innan dom jämnar ut den? Har ingen större erfarenhet av Engelska hjul, men om man tittar på Covells filmer så verkar det ju gå skitfort även med hans metod. Måste finnas en anledning till att han inte valsar direkt, hjulen verkar ju inte direkt komma från verktygsboden heller. Har bankat en del alu och det går riktigt fort att forma, problemet är att det tar en jävla tid att få det helt slätt när man bara har en "slapper".mad.gif

Att använda "Lazze-metoden" till allt kräver ganska kraftiga hjul som inte sviktar. typ det ZZtefan har och även Kilkenny (vill minnas att du har V-bodens största). Sen kräver det ganska mycket insikt i hur det skall hanteras om man skall göra mer komplicerade former. Även Lazze delar upp svårare bitar, tex skärmar, i mindre delar och svetsar ihop dem.

Sen skall man inte glömma att detta är ett urgammalt hantverk och den gamla skolan är ganska konservativ, och har slagit i sandsäck i generationer "so why rock the boat".

Med "Covell-metoden" kan man använda vekare hjul eftersom man i stort sett "bara" behöver släta ut bucklorna man skapat med klubba och hammare.

Genom att använda pappers- eller tejpmönster så ser man enklare var plåten behöver sträckas resp krympas och det går relativt snabbt att hitta någorlunda rätt fort med att sträcka i sandsäck eller krympa på trästubbe.

Med Lazzes metod får man en bra finnish från början men det krävs tålamod.

Sen går det få det väldigt jämnt med en slapper (finns det ett bra svenskt ord för den?) om man har ett bra mothåll och inte slår för hårt. Tung slapper för att forma, lätt för att plana ut. De gamla karossknackarna i Engelska bilfabriker använde ofta slapper, eller flipper som de kallar dem, av skinnklätt trä när de jobbade med aluminium.

Skall man inte polera bitarna så räcker det oftast med en lätt slipning med 150 papper på aluminium för att få det tillräckligt bra för lack, lite primer gör underverk.

Fast det japanen gör är väldigt likt ett engelsk hjul, dvs han sträcker plåten på en liiiten yta i taget, hammaren ger en punkt, hjulet ger ett "dike", samma sak. :)

Den största skillnaden är att hjulens bredare kontaktytor gör att man kan överlappa mellan rullningarna och på så sätt få ett mycket jämnare resultat. Skulle man få samma resultat med hammare vore man tvungen att slå otroligt tätt med en grym precision.

Link to comment
Share on other sites

Läste på lite om Lazzes unika teknik, tydligen så visste han inte att man brukade forma plåten innan man hjulade. Han stod och nötte tills plåten sträckte sig.

Nu tjänar han pengar på att lära andra göra samma misstag! prop.gif

Jaja, bara det funkar så.

Link to comment
Share on other sites

Funderat ett par år på att försöka knacka till en Alukaross till min Cobra.

Lazzes kurser och maskiner är säkert skitbra, men ska man köpa det nödvändigaste från honom och dessutom gå ett par kurser så är man uppe i samma kostnad som att köpa en färdig! mad.gif

Funderar på att skaffa lite handverktyg, ny TIG, ett Engelskt hjul och en golvmonterad krymp och sträck av lite mera budgettyp. Problemet är väl kunskapen, därför undrar jag om det finns nån plåtguru som vill ta emot en "lärling" ett par dagar? Klart att internet och trial & error-metoden funkar, det är ju den jag alltid använt innan.icon_oops.gif

Men alu verkar ha lite egen vilja och i verkstan är det jag som bestämmer, så jag behöver lite hjälp att lära mig tukta den.

Testade lite förra vintern med en bit vägskylt, ett liggunderlag, en hammare, en mutterdragare som mothåll , en planka och ett par filar.

Tok-locost alltså, här är resultatet efter en timme:

post-65-0-91818200-1300137292_thumb.jpg

post-65-0-07083900-1300137295_thumb.jpg

post-65-0-93167300-1300137296_thumb.jpg

post-65-0-46287700-1300137298_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser väl ut som du klarade av det där riktigt bra, eller? :thumbsup:

därför undrar jag om det finns nån plåtguru som vill ta emot en "lärling" ett par dagar? [/size]

http://www.metalmeet.com/forum/showthread.php?t=8187

http://www.metalmeet.com/forum/showthread.php?t=7929

Norge kan vara fullbokat men detta är ett riktigt bra sätt att träffa likasinnade på.

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Precis som med en sandsäck då.

Nu är det hårklyveri, men precis som med sandsäck vill jag nog inte påstå B)

När japanen bankar mot städet så är hammaren det konvexa underhjulet och städet det släta överhjulet, måhända han böjer plåten samtidigt, men det är sträckningen på den lilla ytan som hammaren och städet möts som är grejen, plåten växer "automatiskt" till en konvex form. Sandsäcken gör helt enkelt en massa bulor istället, det blir mera potätesäck av det hela. Typ...

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Ser väl ut som du klarade av det där riktigt bra, eller? :thumbsup:

Jorå, den ena sidan ska jag nog klara, men hur faan får man den andra att bli lika. mad.gif

Nog kan jag banka plåt, problemet är att jag inte vet var jag ska banka, borde gå fortare om man fick lära sig lite knep av nån som kan.

Link to comment
Share on other sites

jag är mycket imponerad på detta hantverk, hade en massa frågor men hittade ingen i min omgivning som kunde ge mig de svar på de frågor jag hade - jag tycker om att läsa - beställde denna bok http://www.amazon.co.uk/Sheet-Metal-Fabrication-Motorbooks-Workshop/dp/0760327947 - boken kostar 11£ och gav mig svar på många frågor - Sheet Metal Fabrication Techniques and Tips for Beginners and Pros heter den. Rekommenderar den gärna

en bra referens och tipsbok för alla "do-it-yourselfer needs"

kenneth

ps boken tar upp allmänt om metalbearbetning och vilka verktyg, maskiner som behövs ds

Link to comment
Share on other sites

Jorå, den ena sidan ska jag nog klara, men hur faan får man den andra att bli lika. mad.gif

Nog kan jag banka plåt, problemet är att jag inte vet var jag ska banka, borde gå fortare om man fick lära sig lite knep av nån som kan.

Att göra en bit bra gör dig till konstnär, gör två perfekta kopior och du är skicklig ;)

Det finns några relativt enkla hjälpmedel.

Gör några konturmallar, klipp till plåtremsor ca 20 mm breda och sträck dem så att de formar sig efter ytan du vill kopiera. Behövs ingen krymp -sträck utan det räcker med en relativt spetsig pen-hammare och ett stabilt mothåll.

Gör sen en mall av tunt papper (inte kartong)tryck ner den mot ytorna så att det ligger så tätt som möjligt. har du skarpa linjer i plåten kan man förstärka dem på pappret med blyerts. Där pappret veckar sig måste man krympa och där det spricker upp måste man sträcka

Skär rent runt kanterna och släta sen ut pappret. Nu har man en mall att skära plåten efter. Skär till två ämnen likadana, detta underlättar när det är dags att göra bit nr två.

Sen är det "bara" att jobba med plåten med de metoder man har till hands och kolla med pappret och konturmallarna. Tålamod är en dygd, kolla ofta.

Ett alternativ till att använda papper är att lägga ett "flexible shape pattern" med tejp.

Detta är en nyare metod som används av många idag.

Börja täcka ytan som skall kopieras med ett lager blå maskeringstejp (den sorten som släpper lätt) Sen lägger man två korsande lager med packtejp (glasfiberförstärkt plasttejp) Varje remsa måste överlappa något. När lagren börjar svänga in över varandra skall man inte försöka kompensera för detta utan bara låta tejpen läggas där den vill. Sen är det dags att försiktigt dra av tejpmönstret, talka baksidan lite så att klistereffekten förvinner. Nu har man en mall som fångat en perfekt avbild av ytan. Ja den kommer att säcka ihop lite grann när man lägger ner den men arean är exakt lika biten man vill kopiera.

Sen gäller samma sak, jobba med plåten tills den passar mönstret.

När man är i det stadiet är det inte säkert att det ser ut precis som man vill. Det är då man plockar fram konturmallarna och trimmar in det sista. Går oftast att böja till över knät eller på ett bord, runt en svetsflaska mm.

I båda metoderna är det rekommenderat att skära plåten lite större än mallen för att ha lite marginal för att fintrimma kanterna senare.

Hoppas det går att begripa detta, prova själva ni blir förvånade över hur bra det kan bli.

Har lite dåligt med bilder men här är några på en baklucka jag gjorde, kopierade en glasfiberlucka till aluminium.

Lägger mönstret

post-2753-0-33812900-1300222775_thumb.jpg

Hjulat till formen

I hörnen syns märken från krympen, behövde spänna upp ytorna lite i det området men de ligger utanför mallen och klipptes bort senare.

post-2753-0-05623500-1300222799_thumb.jpg

Här är kanterna nedknackade och på plats i bilen, inte trimmat in formen helt.

post-2753-0-54021200-1300222817_thumb.jpg

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

AndersK: Wow! Mer sånt där! Du verkar ju ha koll på det här! :)

Hittade på den här sidan för ett tag sen. Lite intressanta grejor man kan göra med en sick&fals! Custom bead rolling

Bläddrar man igenom sidorna står det vilka profilhjul de använder sig av m.m. Intressant!

Link to comment
Share on other sites

Tack ZZtefan ;)

Jag föredrar att beskriva mig som en glad amatör...

men berättar gärna för dem som är intresserade

Fina jobb på den sidan, hade på känn att Uncle Johnny skulle dyka upp där...

Jag har provat lite såna grejjor men är inte tillräckligt konstnärlig för att kunna rita upp mönstren :mad:

Sick- å falsen är en fantastisk maskin som är ganska underskattad av många.

Med lite fanatsi så går det att göra väldigt mycket även med de billigare varianterna när man börjar kombinera olika rullar och förskjuter dem lite sinsemellan.

Lazze har gett ut en bok om detta men den är ganska dyr. Har inte den själv men hört att den skall vara väldigt bra.

Många tror att man måste ha en massa dyra specialverktyg men det går att göra väldigt mycket med enkla handverktyg som de flesta här dessutom skulle kunna tillverka själva.

Jag har tipsat tidigare på forumet om en DVD som David Gardiner producerat. kostar ca 30 pund men är två timmar lång och fullproppad med tips om hur man jobbar framförallt med handverktyg.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7945&st=0&p=79646&fromsearch=1entry79646

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...