Jump to content

Fråga Omegalåda....


Baging

Recommended Posts

Har ju en Omegalåda i bilen och har sen jag köpte den känt det som att det är preciiiiis att backen går i.. ungefär som att slaget i spaken är för kort.

Plockade isär konsolen idag och hittar en underlig konstruktion på spakstället. En hemmabyggd spärr som gör att spaken inte ger fullt slag på backen?? Plockade bort den och känner ingen skillnad mer än att slaget ökade 3mm.

Varför monterar man nåt sånt här? Är det någon funktion som finns original? Allt känns normalt utan spärren och med tanke på att det alltid har känts som att dreven precis går i ingrepp verkar det ju vara baklänges??

Link to comment
Share on other sites

Original finns ingen spärr som hindrar rörelsen bakåt. Går backen bättre i nu, så kör du så i fortsättningen. Du kan aldrig skjuta i backen mer än till stopp. Det går att justera längden på länken mellan spak och låda om det är samma problem på 2an och 4an.

Link to comment
Share on other sites

Original finns ingen spärr som hindrar rörelsen bakåt. Går backen bättre i nu, så kör du så i fortsättningen. Du kan aldrig skjuta i backen mer än till stopp. Det går att justera längden på länken mellan spak och låda om det är samma problem på 2an och 4an.

Tack Christer!

Det var väl ungefär vad jag misstänkte, men ville få det bekräftat...... då kan man ju bara undra varför man har gjort sådär ;)

I övrigt fungerar alla lägen riktigt.... det är bara 2ans synkring som inte vill vara med längre, men det är ju ett helt annat problem :)

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att du inte menade själva backspärren, den stoppar ju spakens rörelse på mitten så det inte blir som för norrmannen som la i Rejsergiren efter 5an banghead.gif

Hahaha, nejdå, det är inte räserväxeln som är problemet :)

Link to comment
Share on other sites

De lådorna är lite känsliga på vilken olja du har i när det gäller synkroniseringen.

Jag körde Redline Schockproof i min den blå light weight men du kan ha gul superlightweight också.

Opel hade tidigare tagit fram en olja just till denna låda för synkproblem men vet inte om den finns ännu? fråga

Skulle inte det räcka så slå i Redline Friktion

http://www.redlineoil.se/limitedslip.html

Eller prova deras Gear oil som har detta i sig.

Om oljan är för hal så funkar inte synkroniseringen då den är en broms och är olja för hal så bromsas inte drevet upp.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

De lådorna är lite känsliga på vilken olja du har i när det gäller synkroniseringen.

Jag körde Redline Schockproof i min den blå light weight men du kan ha gul superlightweight också.

Opel hade tidigare tagit fram en olja just till denna låda för synkproblem men vet inte om den finns ännu? fråga

Skulle inte det räcka så slå i Redline Friktion

http://www.redlineoi...imitedslip.html

Eller prova deras Gear oil som har detta i sig.

Om oljan är för hal så funkar inte synkroniseringen då den är en broms och är olja för hal så bromsas inte drevet upp.

Tack! Känner igen det här från Alfa-diskussioner..... hade en 75a med det klassiska skrapet på 2an och där rekommenderas också Redline....

Kan ju vara värt att testa. Bara det inte är för sent.... synkringarna var rätt ok fram till i höstas, då blev det helt plötsligt omöjligt att få i 2an utan skrap ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack! Känner igen det här från Alfa-diskussioner..... hade en 75a med det klassiska skrapet på 2an och där rekommenderas också Redline....

Kan ju vara värt att testa. Bara det inte är för sent.... synkringarna var rätt ok fram till i höstas, då blev det helt plötsligt omöjligt att få i 2an utan skrap ;)

du glömde gratis lådan när du var hemma.......

Link to comment
Share on other sites

Jag har på min "lista" att skaffa Red Line Shockproof till min Omega låda. Hade planer på den röda "Heavy"....men verkar ovan som ni (Christer) kör "Lightweight". Vad tror ni är bäst...kanske att Lightweight ligger lite "lagom" emellan?

Link to comment
Share on other sites

i orginal spakställ till lådan finns en backspärrfunktion just för att man inte ska lägga i backen i stället för fyran, måste lyftas på spakstället för att få i backen.

Har tagit bort detta på min bil och märker ingen större skillnad och har hittils inte fått i backen av misstag :lol: .

märker dock att det är precis att backdreven kuggar i känns det som, har dock ej hoppqat ur än, men det känns lite konstigt måste jag säga.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Den röda? du har väl inte lastbil på 10 ton? Nä den blir för tjock för synkningen.

Jag kör gul nu i min BMW låda. Hade blå till opellådan men kunde hellre haft gul.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

:) nä men jag jag läste på något forum att Opellådan mådde bra av "heavy" men håller med om att resonemanget är rimligt.

B.t.w. ...hur stor mängd skall det vara i en R25-28 Omega-låda?

Link to comment
Share on other sites

1,2 liter men 1 liter räcker för håll dig gärna 1cm under maxnivå för den är lite för hög på dessa lådor och de funkar bättre med lite mindre. Oljan vispar runt ändå och Redlinen hänger kvar.

Link to comment
Share on other sites

du glömde gratis lådan när du var hemma.......

Just det..... det var nåt som saknades ;) Vi får lösa det vid tillfälle.... :)

Det gäller också att kopplingen kopplar ur riktigt

Jo, sant. Det verkar helt ok i alla fall..... har inga andra symptom på det....

i orginal spakställ till lådan finns en backspärrfunktion just för att man inte ska lägga i backen i stället för fyran, måste lyftas på spakstället för att få i backen.

Har tagit bort detta på min bil och märker ingen större skillnad och har hittils inte fått i backen av misstag :lol: .

märker dock att det är precis att backdreven kuggar i känns det som, har dock ej hoppqat ur än, men det känns lite konstigt måste jag säga.

jörgen

Min back är "fjäderspärrad" om man säger..... det är lite extra motstånd åt höger. Och den "spärr" som satt monterad reglerade bara rörelsen bakåt. Mysko :)

Link to comment
Share on other sites

Båging,,,

när jag tog bort backspärren så är det som du säger att det finns nån "fjäder" innuti lådan som håller emot och det funkar ju ändå :lol:

thomas,,,

jag har också den röda redlinen och jag tycker att det borde vara lite "lättare" att växla ;) och vid snabb vxl ifrån 2 till 3:an så hänger synkningen inte

riktigt med,,så då tror du att det blir bättre med den gula eller blåa varianten ?

jörgen

Link to comment
Share on other sites

den röda motsvarar en tjockare olja och synkroniseringen är en drevbroms och är då oljefilmen för tjock så kan det inte bromsa utan "glider" på oljan.

Heavy röd = 75W250 i smörjfilm som 75W90 i flutenhet

lightweight blå 75W140 i smörjfilmo som Motorolja Sae 30 i flutenhet

superlightweight=gul = 75W90 i smörjfilm och som ATF i flutenhet

http://www.redlineoil.com/content/files/tech/ShockProof%20Gear%20Oil%20Tech%20Info.pdf

Link to comment
Share on other sites

Båging,,,

när jag tog bort backspärren så är det som du säger att det finns nån "fjäder" innuti lådan som håller emot och det funkar ju ändå :lol:

Hmm.... jag blev lite konfunderad ang backspärren. Testade i kväll att dra från 5an ner till backen, men det går inte alls.... jag måste släppa den till neutral innan det ens går att lägga i backen. Det låter som en spärr inuti lådan släpper när man lägger spaken i "neutral"... :)

Link to comment
Share on other sites

Så vad ni säger är att den mekaniska backspärren på växelreglaget inte egentligen fyller någon (vidare) funktion utan det finns en "inbyggd" i lådan? (i alla fall att man verkligen måste slita i backen)

Link to comment
Share on other sites

Min Cittra C3 har inte heller någon backspärr. Och den kan man föra ner i backläge även vid fart framåt. Men jag betvivlar att det skulle gå att få i den :prop:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Så vad ni säger är att den mekaniska backspärren på växelreglaget inte egentligen fyller någon (vidare) funktion utan det finns en "inbyggd" i lådan? (i alla fall att man verkligen måste slita i backen)

Ja, det går inte att komma till läget ens om man inte lägger spaken i "neutral" först.... för min del räcker det ju att man inte kan dra i backen (vilket säkerligen inte ens skulle gå...) av misstag isf 4an.... :)

Link to comment
Share on other sites

går man ifrån 3:a. till 4:an förbi neutral så KAN man få i backen om man vill ;) men om man har backspärren kvar på reglaget så är det idiotsäkert.:D

jörgen

Får memorera det så jag inte lyckas :)

Har försökt med flit att få i backen i en gammal folkabuss en gång för länge sedan...... det gick bara inte, hur hårt man än drog i spaken. Däremot lät det illa. Rejält illa! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ska hälla i Shockproof Gul efter framför allt Thomas tips.

Flaskan jag köpte innehåller 0,95 liter.

Längre upp i tråden står det 1,2 liter i en Omega-låda, men att 1 liter räcker (och kanske t.o.m. är bättre).

Ska jag nöja mig med mina 0,95, eller ska jag dryga ut den lite med vanlig växellådsolja?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...