Jump to content

vad säjer den samlade kunskapen om dessa bilder


Micael

Recommended Posts

Jag håller på att meka med en Zetec som renoverades i stockholm för några år sen. Den har sen suttit i en sjua och inte gått många hundra mil. Dock så finns det några märkliga spår i loppen.

Vad tror ni det är?

post-60-0-84262100-1295905522_thumb.jpg

post-60-0-35050300-1295905547_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

tror att de är nåt från skroten som sålts som en topptrimad 250 hk zetec

(en sån man kastas bakåt i sätet av när man drar fullt ) :lol:

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Du måste ur med dom.på bild 1 kan man tro att det är ring gapet som gjort spår.

bild 2 Prickarna ? är det regn på linsen?

De breda miss färgningen tyder på skärskador. men man måste ur med kolvarna för att kolla 100%

Kanske har de inte gjort rent från sot i ringspåren så de bottnat. Där ska vara rent och där kommer förbränningstrycket och kompression in trycker ut ringarna mot cylinderväggen så det tätnar.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jag är nog inne på samma spår som alla andra. Det är något skumt med kolvringarna(sot, toleranser, skador, ...)

Det skall bli väldigt spännande att få mer info när du tagit ur kolvarna.

Link to comment
Share on other sites

Nu är kolvarna ur.

Det visade sig att övre ringen på alla kolvar är trasiga. Det finns inga synliga spår av spikningar på kolvarna.

Hur kan det bli så? Jag har aldrig sett det på en Zetec tidigare.

Vidare var kilspåret i veven demolerat så att nedre kamdrevet inte satt fast, utan glappade 5-7 mm

post-60-0-14611200-1296163381_thumb.jpg

post-60-0-80007500-1296163402_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kilen har glappat eller drevet har glappat och slitit upp kilspåret rättare sagt.

Ringarna? mät ringspåret i höjd för en trolig orsak är att det är för mycket spel där. Då vickar ringarna och utmattas och går av.Eller har de knäckt dem vid montering men tror mest på det tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Vevaxelbulten har inte varit dragen rätt. det är friktionen mellan drev och anliggningsytan på veven som håller ihop det. Jämför med fälgen mot bromsskivan. Eller så har det varit olja , smuts eller skador på drevet/vevtappen. Viktigt att det är rent där när man monterar. Kilen är en styrning och håller inte drevet när bulten är dragen, utan är mest en monteringshjälp. Exvis Renault har ingen kil alls på veven och många bilar har inte heller kil på kamdreven för att man ska låsa kammen och veven i rätt läge innan man monterar kamremmen. Vissa är koniska som på Audi tex, men många är helt plana och det gäller att man drar rätt och håller rent mellan alla ytor. Christer.

Link to comment
Share on other sites

Att dom skulle knäckas vid montering tror jag inte. alla ringar var trasiga, vissa var "bara" av medans andra var i 4 delar. Tror mer på teorin om att det glappar.

Vid veven så kunde man se att det låg nån typ av medel, plastic padding/kemisk metall eller liknande. Det var svårt att avgöra. Så jag misstänker att felet redan fanns innan "renoveringen"

Dessutom satt det insugsventiltätningar vid utblåset och helt fel (från en annan bil) ventiltätningar vid insuget.

Alla lager har mystiska repor, men man ser att dom är bytta (ej ford orginal).

Vidare satt det trimmkammar i den. Men dessa var för en 1.8 (Kent cams 1801). Om det spelar nån roll vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Ojdå! Det där är ett riktigt haveri. :(

Du har repor i lagren, tätningar som är felmonterade och kammar från fel motor. Är toppen+ventilerna och kolvarna skadade eller är de OK?

Det är inte roligt när man öppnar en maskin och hittar blandat skrot i den, jag känner med dig. :(

Link to comment
Share on other sites

Det är inte min motor.

Jag hjälper en kompis med den. Han är dock vid gott mod.

Den har gått i 5 år så han känner att det ändå var dags för nåt nytt.

Troligen kommer denna motor få gå till dom sälla jaktmarkerna.

Själv kör jag Duratec :)

Link to comment
Share on other sites

Svaret på frågan finns i frågan - Stockholm eller mänskobyn.

Där är koncentrationen som störst i landet av :prop: skojare.

Handla av någon utanför mänskobyn så får du rätt prylar.

Edited by atorp
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Atorp !

stockholm är sveriges motor,utan oss stannar landet :) :)

visst finns de en del skojare både här o i andra delar av landet :prop:

några kommer o några går bort :516: R...... R.I.P

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Han som renoverade motorn kommer från Skåne. Vet inte om det spelar så stor roll. Men han har gjort ett uselt jobb i vilket fall, enligt mig.

Söderkis, halvdansk,snållännig,lappj-vel,etc sak samma. Idioter finns överallt. Finns till och med några på detta forum.

Link to comment
Share on other sites

Ja försöka plasta upp ett kilspår är kanske inte det bästa.. det funkar inte. Man vet aldrig bakgrunden riktigt. Jag vet ibland kunden vill inte kosta på trots att renoveraren säger ifrån. och vems är då felet? Jag känner en kille som brukar fixa automatlådor och gjorde så åt en killa där han påtalade att vacuummodulatorn var sedan 60 talet och läcker troligen eller kommer att göra när som helst så byt den innan du monterar lådan. nä det gjordes inte och vad händer. den sög in all oljan i motorn (kompressorladdad) så först fick jag skyll för att jag renoverat motorn att toppackningen gått? (det hade den inte för det var vxl-oljan som rann ut i avgasröret inte vatten) sedan fick automatlåderenoveraren sin känga att han inte gjort det riktigt. inte kul att höra.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Precis, man vet aldrig vad det har varit för deal. Dock tror jag att ägaren till denna motor inte har godkänt felaktiga tätningar, etc.

Som det ser ut nu så kommer denna motor ersättas med en ny blacktop

Link to comment
Share on other sites

Han som renoverade motorn kommer från Skåne. Vet inte om det spelar så stor roll. Men han har gjort ett uselt jobb i vilket fall, enligt mig.

Söderkis, halvdansk,snållännig,lappj-vel,etc sak samma. Idioter finns överallt. Finns till och med några på detta forum.

Huvudet på spiken Micael ! Kunde inte sagt det bättre själv. :racesmile: :thumbsup:

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Det är väl Vissa Ford och Mercedes som har olika ventiltätningar in och ut?tror det var röda ut o gröna in. De flesta övriga kör med samma in o ut och även om insugstätningarna inte var till Ford från början så kan de göra samma jobb.

Link to comment
Share on other sites

Köper man Ford orginal så har dom olika färger. Men dom ser lika ut, både insug och avgas. På denna motor så satt det insugstätningar på utblåset och hel felaktiga på insuget. Dvs dom passade inte. Alltså det var inte zetec tätningar där.

Link to comment
Share on other sites

Inte alls men ta ert larv om fjollträsk, etc till en annan tråd.

Här pratar vi om en motor.

:thumbsup:

Trams finns det andra forum för låt den skiten stanna där. Jag stödjer Micael till 100%! :racesmile:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...